Visa din Propain

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Såhär stod det i mina Mail:
Återigen, kan ta längre tid men samtidigt kortare självklart!
Konstigt att ramen ska vara problemet!

lite lur på om dom som köper ramkit blir nedprioriterad. Lär vara mera lukrativt att sälja komplett cyklar. Får se när jag får mitt datum. Är det samma eller senare än dig så är jag fasiken fundersam om jag inte tar en Radon Swoop 10.0. Dom är till och med i lager!

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Då har jag beställt!
1607080861611.png

Betalade med Swedbank mastercard och dom drog 35 707,48kr (valde euro vid checkout, 3.465,40 euro). Paypal ville ha nästan 38k för att betala i Sek!

Får se nu vad man får för datum. Mycket hänger på det för att man inte ska avbeställa!

Visa din Propain
Var lite diskussion tidigare i tråden om hur dom arbetade på propain. Tydligen så målas ramarna i Tyskland efter beställning.

Beställde en blå Propain Tyee 29 för några veckor sedan, den ska komma i slutet på februari. Ser nu att om man beställer en blå nu så är det leverans i mitten av juni! Men de andra färgerna går få på 15 veckor! Jag tror inte dom lackas efter beställning.

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Beställde en blå Propain Tyee 29 för några veckor sedan, den ska komma i slutet på februari. Ser nu att om man beställer en blå nu så är det leverans i mitten av juni! Men de andra färgerna går få på 15 veckor! Jag tror inte dom lackas efter beställning.
Intressant. Han säger i videon att de skickas för målning.

Men det kan ju självklart ha ändrats sedan 2017. Dom har ju öppnat i USA och då kanske det krävdes en annan lösning.
I USA har man cyklar för omgående leverans. Undra om dom monteras där eller i Tyskland.

Ska bli kul och se vad dom säger imorgon om datum. Förhoppningsvis stämmer deras 15-19 mars!

AX3L

Aktiv medlem
Visa din Propain
What the actual fuck. Cura4 fanns nu åter att beställa (specade i brist på det med Magura MT5 när jag beställde i höstas). Frågade om det gick att byta och fick till svar att eftersom de skulle komma in lite senare än förväntat produktionsdatum som är mitten av december (knappt en månad) så måste jag cancellera min gamla order och lägga en ny?!

Visa din Propain
What the actual fuck. Cura4 fanns nu åter att beställa (specade i brist på det med Magura MT5 när jag beställde i höstas). Frågade om det gick att byta och fick till svar att eftersom de skulle komma in lite senare än förväntat produktionsdatum som är mitten av december (knappt en månad) så måste jag cancellera min gamla order och lägga en ny?!
Ja det verkar inte vara lätt för dom att ändra ordern! Jag försökte ändra till en annan dämpare, fick samma svar som du!

Wictor.c

Aktiv medlem
Visa din Propain
Är lite konstigt då dom har eget lager. Borde ha lite buffert på prylar för ändrade ordrar.
Tror dessvärre just nu att ingen cykel tillverkare har allt för stor buffert då det knappt finns delar att köpa ens, är nog knappt så Shimano/sram klarar av det överlag nu =/

men håller med er annars, verkar ju inte vara skit svårt att bara ”byta” ut en del emot en annan om den inte är byggd ännu? 🤷‍♂️

Fojjer

Medlem
Visa din Propain
Spontant så är det just det här dom sparar pengar på. Så dom kan ha dom priserna dom har jämfört storfirmorna.
Hade det varit ett längre "korrigeringsfönster" hade dom nog fått ändra 90% av ordrarna vilket blir ohållbart i det långa loppet.
Står ganska tydligt vill jag minnas att ändringar på lagd order kan ändras inom 14 dagar. Har jag för mig!

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Tror dessvärre just nu att ingen cykel tillverkare har allt för stor buffert då det knappt finns delar att köpa ens, är nog knappt så Shimano/sram klarar av det överlag nu =/

men håller med er annars, verkar ju inte vara skit svårt att bara ”byta” ut en del emot en annan om den inte är byggd ännu? 🤷‍♂️
Kan även vara problem/begränsning i deras process. Att exempelvis det skapar manuellt arbete att ändra ordrar (manuellt måste ta bort beställning, uppdatera plocklista osv). Funkar om man har lite ordrar men går man på 110% produktion så är det svårt.

skulle varit intressant med en bygg själv tjänst. Du få din ram ink alla delar och får bygga själv. Fördelen är att du får väldigt mycket bättre pris på allt och slipper vänta på att dom har tid. Kanske vissa delar är klara så som headset och bb men resten får man fixa/lösa.

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din Propain
Vad är det för konstigt med det, din hoj kan då inte byggas som planerat för alla delar är inte på plats. Vems byggslot ska de ta bort för att få in din hoj menar du? Nej, ändrar man lagd order får man nog tyvärr helt enkelt ta att man hamnar sist i kön.

Men annars kan du ju istället byta magurahandtagen mot shimanohandtag och få de bästa bromsarna ever.

Vad har du beställt förresten? Tyee? Vad är planerna för din spindrift sedan?

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Vad är det för konstigt med det, din hoj kan då inte byggas som planerat för alla delar är inte på plats. Vems byggslot ska de ta bort för att få in din hoj menar du? Nej, ändrar man lagd order får man nog tyvärr helt enkelt ta att man hamnar sist i kön.

Men annars kan du ju istället byta magurahandtagen mot shimanohandtag och få de bästa bromsarna ever.

låter som Valhalla är lite köpsugen ;).

886597BB-6FBE-41B6-9F65-8E3CEAFC5853.jpeg

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Men en annan punkt man kan gnälla på hos propain är att garantier börjar gälla från beställning och inte leverans. Aldrig sett någon annan ha sådana villkor.

Visa din Propain
Spontant så är det just det här dom sparar pengar på. Så dom kan ha dom priserna dom har jämfört storfirmorna.
Hade det varit ett längre "korrigeringsfönster" hade dom nog fått ändra 90% av ordrarna vilket blir ohållbart i det långa loppet.
Står ganska tydligt vill jag minnas att ändringar på lagd order kan ändras inom 14 dagar. Har jag för mig!
Jag förstår det nu var det dock inom de 2 veckorna jag försökte ändra! Jag kan ju förstå att det är bökigt att ändra om de redan "plockat fram grejerna" men när planerad byggstart är i slutet på februari kan det inte vara ett jätte problem att ändra ordern 3 månader innan byggstart. Det är ju inte så att grejerna inte finns!

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Jag förstår det nu var det dock inom de 2 veckorna jag försökte ändra! Jag kan ju förstå att det är bökigt att ändra om de redan "plockat fram grejerna" men när planerad byggstart är i slutet på februari kan det inte vara ett jätte problem att ändra ordern 3 månader innan byggstart. Det är ju inte så att grejerna inte finns!
Tror det är så enkelt att de är för mycket jobb att justera allt. Visst det kanske bara är 15min jobb per ändring men ska man justera 20% av alla ordrar så kanske man lägger 2 arbetsdagar i veckan bara att göra ändringar. En anledning att man kan hålla priserna låga är låg mängd administrativ personal. I den där filmen jag länkade från 2017 så verkar det bara vara 1 person som hanterar beställningar.

Fojjer

Medlem
Visa din Propain
Kan tillägga att jag fick byta styrstam från 45mm till 35mm. Innebar ingen kostnadsjustering plus att en sådan liten del borde ligga i en hög någonstans redan. Lirar väl med det du säger @implor . Kreditera fakturor och skicka nya fakturor när en del redan är betald ger mig ångest, frossa och feber...

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Kan tillägga att jag fick byta styrstam från 45mm till 35mm. Innebar ingen kostnadsjustering plus att en sådan liten del borde ligga i en hög någonstans redan. Lirar väl med det du säger @implor . Kreditera fakturor och skicka nya fakturor när en del redan är betald ger mig ångest, frossa och feber...
Hade varit trevligt med en förklaring av deras långa leveranstider. Tidigare har dom haft 30 dagar men nu är man uppe i 3.5 månad.

kina har ju full produktion sedan många månader tillbaka.

om det är att vissa komponenter har dålig tillgänglighet borde man märka dom i configuratorn och därmed kunna bygga en cykel med lätt köpta delar. Surt om det ska ta 30dagar extra för färgen på mina handtag inte finns i lager.

men kan ju vara så enkelt att man inte har nog med montörer att bygga cyklarna fort nog. Nog en himla balans mellan kapacitet och efterfrågan i ett sådan litet företag. Man vill ju ha fulla orderböcker minst 4-8v framåt.

manneblask

Aktiv medlem
Visa din Propain
Det är ju inte jättekonstigt att alla leverantörer har sjukt långa leveranstider nu. Det man kan anmärka på är att de skriver "Available" när det är en väldigt lång leveranstid - då de inte är tillgängliga.

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Det är ju inte jättekonstigt att alla leverantörer har sjukt långa leveranstider nu. Det man kan anmärka på är att de skriver "Available" när det är en väldigt lång leveranstid - då de inte är tillgängliga.
Håller med. Tolkar det som ”i lager”.

undrar vad det är för leveranstid på saker som står icke tillgänglig som Hugene.

Har förståelse att man har lite växtvärk till lika. Vinna bike of the year lär dra upp försäljningen en hel del.

manneblask

Aktiv medlem
Visa din Propain
Håller med. Tolkar det som ”i lager”.

undrar vad det är för leveranstid på saker som står icke tillgänglig som Hugene.

Har förståelse att man har lite växtvärk till lika. Vinna bike of the year lär dra upp försäljningen en hel del.

Jag tolkar det som att de inte planerar att tillverka fler Hugene nästa år men de andra finns med i "pipen" så att säga. Kan ha fel dock.

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Jag tolkar det som att de inte planerar att tillverka fler Hugene nästa år men de andra finns med i "pipen" så att säga. Kan ha fel dock.
Känns konstigt då den var först ut med den nya pro10 designen som nu kommit till tyee och spinndrift. Gissar att man har slut på ramar för i år. Sedan vill man inte släppa för många nya produkter samtidigt. Spinndrift AL tror jag blev tillgänglig ganska nyligen.

manneblask

Aktiv medlem
Visa din Propain
Känns konstigt då den var först ut med den nya pro10 designen som nu kommit till tyee och spinndrift. Gissar att man har slut på ramar för i år. Sedan vill man inte släppa för många nya produkter samtidigt. Spinndrift AL tror jag blev tillgänglig ganska nyligen.

Så kan det mycket väl vara. Jag tycker Hugene hade varit den optimala hojen för mig om den hade funnits i alu samt haft lite mer "long low slack"-behandling.

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Så kan det mycket väl vara. Jag tycker Hugene hade varit den optimala hojen för mig om den hade funnits i alu samt haft lite mer "long low slack"-behandling.
Den är nog perfekta hojen för de flesta!

Hade jag inte kört lite mera enduro/park ibland så hade den passat mig finemang också. Tyee är överkill till 90% av vad jag cyklar men är bra jäkla trevligt när man kommer till dom där 10 sista procenten. Hade inte köpt den utan alla rapporter om att den ska vara bra trampvänlig. Gillar jag hojen och den blir kvar så är jag lite småsugen och kanske skaffa en luft dämpare och byta om man bara ska köra lätt stig/XC. Blir kul och se hur den beter sig med coil.

AX3L

Aktiv medlem
Visa din Propain
Ja det verkar inte vara lätt för dom att ändra ordern! Jag försökte ändra till en annan dämpare, fick samma svar som du!

Precis som Fojjer skriver nedan verkar vara lite olika. Jag bytte redan från 160 till 185mm Revive och fick bara ett bekräftelsemail tillbaka med "changed it", så i det här fallet var det nog för att bromsarna inte kom in förrän några få veckor efter byggstart. Blir den försenad ytterligare är det kanske en ickefråga.

Det jag främst vänder mig emot är att man måste cancellera och göra om sin order. Misstänker att de då kommer betala tillbaka pengarna så man får göra om transaktionen också. Kanske inte i hela världen, men känns jäkligt meckigt. "I dessa tider" vette tusan om jag vågar heller, var noga med att beställa precis efter lansering för att vara säker på att få en. Tror det blir Magura-bromsarna ändå. Frågade om man kunde byta bort Formula-skivorna till någon annan och fick svaret att de inte säljer lösa komponenter, och Magura-skivorna ser betydligt bättre ut också.

Let's not get bogged down on what kind of bike/moped/vehicle I have ordered and not ordered. Spindriften liksom Santan ska iaf stanna kvar, denna är n+1 (mest till flickvännen, typ). Kan inte skriva mer utan att gå OT :D

Exakt så! Justera om mig i kön, absolut. Men att hålla på och grotta med betalningarna och debit/kredit-fakturor osv gör jag tillräckligt på jobbet. Jag är ingen jäkla ekonom.

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Smutt, bara så synd att när de ändå erbjuder alternativ av komponenter att man inte kan få en Shimano drivlina. Otroligt att klutchen inte funkar på SRAM:s värsting grupp?
Kan vara en fråga om volym rabatter. Man får bra pris om man köper allt men handlar dom hälften så är rabatterna lägre.

kan också vara en logistik fråga. Hur mycket optioner ska man erbjuda? Ska man ha både SRAM och Shimano drivlina så är det 6 val istället för 3. Personligen tror jag inte många bryr sig om märket på drivlinan. Båda är väldigt bra. Folk är nog petigare med bromsar men då är det Shimano folk ofta gnäller på.

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Får se hur det går med våra beställningar nu när tyskarna stänger ner till 10 Jan. Iofs så är det nog många lediga dagar fram till dess så kanske bara blir en vecka eller två förseningar.

Visa din Propain
Grym lack på de här cyklarna. De borde erbjuda custom lack som tillval.

På den tiden när Jesus gick i shorts (i det här fallet 2015) så kunde man beställa custom lack, Jag beställde min neongul.
Men fanns även liknande dom i länken med 2 färger med mjuk övergång eller vad det heter.
Senare ändrade dom något i produktionen och det försvann, kan även ha att göra med att det var extremt mycket mera arbete med frågor och mera frågor så det inte gick ihop sig :)

Wictor.c

Aktiv medlem
Visa din Propain
På den tiden när Jesus gick i shorts (i det här fallet 2015) så kunde man beställa custom lack, Jag beställde min neongul.
Men fanns även liknande dom i länken med 2 färger med mjuk övergång eller vad det heter.
Senare ändrade dom något i produktionen och det försvann, kan även ha att göra med att det var extremt mycket mera arbete med frågor och mera frågor så det inte gick ihop sig :)

jag skulle dock kunna tänka mig vänta 1-2 veckor extra för att få något heeelt unikt och exakt i din smak 😍
Typ en carbon ram nu där du får välja själv där Fade’n på materialet kommer fram, mot en färg!

glitch

Aktiv medlem
Visa din Propain
Beställde en lös ram för 10 dagar sen, fick betalningsbekräftelsen nu, att de mottagit mina pengar och ordern är schemalagd nu.......11/06/2021....för att den ska gå i produktion, sen 3-4 arbetsdagar på det innan den skickas....
Får ring dem i morgon, deras kundtjänst sa 15 veckor när jag beställde...det är f-n inte mitten juni, leverans slutet juni...
Någon som avbeställt? Hur gjorde ni då?

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Beställde en lös ram för 10 dagar sen, fick betalningsbekräftelsen nu, att de mottagit mina pengar och ordern är schemalagd nu.......11/06/2021....för att den ska gå i produktion, sen 3-4 arbetsdagar på det innan den skickas....
Får ring dem i morgon, deras kundtjänst sa 15 veckor när jag beställde...det är f-n inte mitten juni, leverans slutet juni...
Leverans tiden verkar vara baserad på den kortaste möjliga tiden. Kollar man i konfigurstorn så är vissa storlekar och färger tillgängliga nu och andra i juni.

Tråkigt att man inte kan vara tydligare. Kan vara värt att prata med dom. Om nu bara ett färgbyte kan ner leverans till mars så kanske det är intressant.

vilken ram/storlek/färg beställde du?

Wictor.c

Aktiv medlem
Visa din Propain
Gjorde samma i slutet av november, räknade med 15 veckor give or take .. slutade på produktion 30 april plus tiden du skriver, jag mailade dom mina uppgifter på ett löst Mail och skrev att jag vill ångra mitt köp ( tog 2-3 dagar för dom att svara så chill där )
Men annars var det peanuts pengarna tillbaka efter typ 1 vecka sen.
inga frågor eller fuzz!

glitch

Aktiv medlem
Visa din Propain
Leverans tiden verkar vara baserad på den kortaste möjliga tiden. Kollar man i konfigurstorn så är vissa storlekar och färger tillgängliga nu och andra i juni.

Tråkigt att man inte kan vara tydligare. Kan vara värt att prata med dom. Om nu bara ett färgbyte kan ner leverans till mars så kanske det är intressant.

vilken ram/storlek/färg beställde du?

raw ram, kromdekaler.
Givet att det tar dem 2 veckor att svara på mail och då får man god dag yxskaft svar så blir det till att lyfta luren i morgon. fan vad pissigt...jag frågade specifikt om lev. tid på mitt val och de bekräftade 15 veckor.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer