Visa din Propain

KarlCrox

Aktiv medlem
Visa din Propain
Just den rajden körde jag 23km på två timmar med 350 höjdmeter (med majoriteten i skog) och sista cirka 7km körde jag i boost konstant, men över lag körde jag mer i boost än vad jag annars hade gjort just för att prova och dessutom var det tungtrampat och jävligt före. Jag cyklar ändå förhållandevis mycket analog cykel i Hellas, men efter den turen var jag bra sliten i hela kroppen. Estimerar att jag lätt kan plocka ut en timme och minst en mil till under normala förhållanden, och mer stökcykling än så tror jag inte att jag pallar. Det sliter med en så tung cykel när den ska baxas omkring ska gudarna veta, så om något är det betydligt jobbigare än analog hoj när man trycker på lite. Ja helt klart suboptimalt med den vikten i en ryggsäck, så jag får se lite hur det blir. Har lite tankar på att kunna strapa fast det på överröret. Jag väger nog en bra bit norr om 90kg med gear för övrigt, vilket också lär spela stor roll för räckvidden.
Verkar vara en riktigt fin emtb. Propain gör fantastiska cyklar måste jag säga.
Vad som fick mig att kika efter andra emtb var den alltför flacka sadelrörsvinkeln. Den kanske ändå är ok att klättra med?
Har 77 grader på min Tyee och den är enormt mycket mer kompetent än min tidigare cykel som var 3kg lättare fast betydligt flackare sittvinkel. Så enligt mig spelar det en avgörande roll.

AX3L

Aktiv medlem
Visa din Propain
Verkar vara en riktigt fin emtb. Propain gör fantastiska cyklar måste jag säga.
Vad som fick mig att kika efter andra emtb var den alltför flacka sadelrörsvinkeln. Den kanske ändå är ok att klättra med?
Har 77 grader på min Tyee och den är enormt mycket mer kompetent än min tidigare cykel som var 3kg lättare fast betydligt flackare sittvinkel. Så enligt mig spelar det en avgörande roll.

Bra fråga, och jag kan egentligen inte säga att jag har kört den tillräckligt för att uttala mig. Men jag såg personligen inte det som någon dealbreaker (obviously), mycket kanske för att jag är van en cykel med 74 grader eller vad nu första Hightowern har. De gånger jag provat en cykel med mycket brantare har jag fått ont i knäna, men det är kanske en slump. Sen tycker jag både denna och de flesta VPP-cyklarna håller sig högt upp i slaget när man klättrar vilket kanske gör effektiva vinkeln mindre flack än andra cyklar. Slutligen vet jag inte hur emtb skiljer sig från vanliga när det gäller den geon. Å ena sidan vill du trampa effektivt, å andra sidan är problemet ofta att tynga ner bakhjulet nog mycket för att få grepp. Mycket mer så än på analog hoj.

Men ärligt talat gick jag nog mest på att enduromtb och andra tester sagt att det är en kompetent klättrare och funderade inte så mycket mer.

AX3L

Aktiv medlem
Visa din Propain
En emtb har ju batteripackets tyngd på rätt ställe när man klättrar så det lär ju hjälpa rätt mycket.

Helt klart, men om det är dåligt grepp kompenseras det rätt bra av att det är svårt att liksom hoppa upp för saker genom att flytta sin vikt framåt osv. Men vikten gör helt klart att dämparna kan jobba bättre och gör cykeln stabilare utför, väldigt stor skillnad faktiskt!

Största problemet med @AX3L nya moped är att den kom med Eagle...motorn är ett sekundärt problem. 😉

Haters gonna hate hate hate.. I shake it off, shake it off ah ah ah 😁

Mini_me

Aktiv medlem
Visa din Propain
Haters gonna hate hate hate.. I shake it off, shake it off ah ah ah 😁

E26A9EF5-98ED-4E68-8435-7F94EE518747.jpeg

KarlCrox

Aktiv medlem
Visa din Propain
Bra fråga, och jag kan egentligen inte säga att jag har kört den tillräckligt för att uttala mig. Men jag såg personligen inte det som någon dealbreaker (obviously), mycket kanske för att jag är van en cykel med 74 grader eller vad nu första Hightowern har. De gånger jag provat en cykel med mycket brantare har jag fått ont i knäna, men det är kanske en slump. Sen tycker jag både denna och de flesta VPP-cyklarna håller sig högt upp i slaget när man klättrar vilket kanske gör effektiva vinkeln mindre flack än andra cyklar. Slutligen vet jag inte hur emtb skiljer sig från vanliga när det gäller den geon. Å ena sidan vill du trampa effektivt, å andra sidan är problemet ofta att tynga ner bakhjulet nog mycket för att få grepp. Mycket mer så än på analog hoj.

Men ärligt talat gick jag nog mest på att enduromtb och andra tester sagt att det är en kompetent klättrare och funderade inte så mycket mer.
Ja står det mellan att få ont när man trampar eller lite sämre uppför är ju valet lätt. Var mest nyfiken då övrig gro känns i princip spot on.

AX3L

Aktiv medlem
Visa din Propain
Ja står det mellan att få ont när man trampar eller lite sämre uppför är ju valet lätt. Var mest nyfiken då övrig gro känns i princip spot on.

Som sagt, jag har egentligen inte provat en cykel med brant sadelrör såpass länge att jag kan säga att det är där problemet ligger men det har varit konsekvent. Även när jag försökt trycka fram sadeln på min cykel med allt annat lika har jag känt samma tendenser. Just sadelrörsvinkeln gör ju mycket för känslan, men annars försöker jag oftast att inte lägga alltför stor vikt vid enskilda siffror i en geotabell mer än på ett väldigt ungefär. Summan av hur en cykel beter sig kan i alla fall inte jag läsa ut ändå, om ens någon kan det. Och i och med det är det ju onekligen en ganska olustig känsla att punga ut många tusenlappar på en cykel man inte ens tittat på i en butik, än mindre provcyklat.

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain

freddes

Medlem
Visa din Propain
Priserna springer iväg så fort man fått snurr på grejerna. YT gjorde ju samma sak, skulle nog säga att de andra tyska bolagen gjort samma sak. Köpte en First Gen YT Tues då man fick bra grejer till ett verkligen bra pris. Så en prishöjning är väl bara att invänta :)

Fundadores

Aktiv medlem
Visa din Propain

Den här grafen säger en hel del. och kanske har det utvecklat ännu mer så til 2021.
END_results_1_INT-1536x858.jpg

Fundadores

Aktiv medlem
Visa din Propain
Fick tillbaka DH-cykeln med uttänjda styrhuvudet. Sportson i Uppsala fixade genom att brotscha ner några millimeter och sedan (eftersom styrhuvudet på Propainen var helt rakt inuti) ta en lagerskål som egentligen är anpassad för nedre styrlagret med mer gods som går in i styrröret. Slutligen så fäste de med loctite/epoxy. Så nu är den körduglig efter total genomgång och service av både bromsar och dämpare, men det var nog sista gången jag köpte begagnat.
AA55073E-2D5C-4456-A139-EA3D78E55EE2.jpeg

Senast ändrad:

AX3L

Aktiv medlem
Visa din Propain
Sluta jiddra om dina låtsasknäproblem som du inbillat dig för att slippa drabbas av okynneskonsumtion som oss andra och langa lite bilder Ax3l ;-)
Känsliga tittare varnas. Några väldigt simpla mobilbilder jag tagit hittills, får fixa några bättre framöver.

Bilagor

• IMG_20210116_141345647.jpg
    IMG_20210116_141345647.jpg
    1.2 MB · Besök: 116
  • IMG_20210110_104027674.jpg
    IMG_20210110_104027674.jpg
    975.8 KB · Besök: 115
  • IMG_20210110_100432268.jpg
    IMG_20210110_100432268.jpg
    845 KB · Besök: 96

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din Propain
Va? Nä, det måste vara något annat, Hugene kom väl typ 2019-2020? Den har ju det nya länkaget mitt i ramen.
Fast deras hint är ju svår att ta miste på...

glitch

Aktiv medlem
Visa din Propain
Va? Nä, det måste vara något annat, Hugene kom väl typ 2019-2020? Den har ju det nya länkaget mitt i ramen.
Fast deras hint är ju svår att ta miste på...

Finns en tråd på mtb-news.de också där det pratas om att det är just Hugen samt att den inte gått att beställa på ett tag. Frågan är hur slack den blir och hur nära den hamnar Tyee?

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din Propain
Finns en tråd på mtb-news.de också där det pratas om att det är just Hugen samt att den inte gått att beställa på ett tag. Frågan är hur slack den blir och hur nära den hamnar Tyee?
Jag gissar på att det är en e-hugene eller nåt, det verkar märkligt att de skulle göra en ny vanlig hugene efter 1-2 år. Om det inte är så att den sålt skitdåligt kanske (den har ju utseendet mot sig)

H.

Aktiv medlem
Visa din Propain
Hugene 27.5 tror jag. De ser inte ut att ha någon 27.5 trail-hoj.

Edit: fast med den geon som 29" har så kan det ju lika gärna vara en ny 29"... Hugene 29 har ju typ motsvarande geometri som den hoj jag körde 2017 (Rose Root Miller)

larsaw

Aktiv medlem
Visa din Propain
Toppen!
Med Hugene gjorde Propain så många rätt men det blev ändå ingen stor hit pga lite för konservativ geo, dom lär ju ha lärt sig sin läxa nu så nya kommer nog bli spot on för MÅÅÅÅNGA "trail-warriors"... Häller tummarna!!!

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Frågan är om de kan leverera omgående. Många är nog inte sugna att beställa en cykel som kommer i höst...

Tyee beställningar levereras nu i slutet av augusti...

glitch

Aktiv medlem
Visa din Propain
Frågan är om de kan leverera omgående. Många är nog inte sugna att beställa en cykel som kommer i höst...

Tyee beställningar levereras nu i slutet av augusti...

Mm det blir verkligen en knäckfråga. Väntar själv på en Tyee med leverans juni och om Hugene är spot on och kan levereras tidigare kanske det blir en sån istället.

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Mm det blir verkligen en knäckfråga. Väntar själv på en Tyee med leverans juni och om Hugene är spot on och kan levereras tidigare kanske det blir en sån istället.
Väntar också på en Tyee AL. Hade jäkla flyt så fick byggslot 19 feb. Beställde 4 dec. Är löjligt att man ska behöva ligga ute med pengar så länge.

glitch

Aktiv medlem
Visa din Propain
Väntar också på en Tyee AL. Hade jäkla flyt så fick byggslot 19 feb. Beställde 4 dec. Är löjligt att man ska behöva ligga ute med pengar så länge.

Snacka om tur du hade då!
Beställde tidigare i höstas....var nära på avbeställa men tänkte sen jag kan lika gärna vänta och dyker nåt annat upp kan man alltid hoppa av då.

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Snacka om tur du hade då!
Beställde tidigare i höstas....var nära på avbeställa men tänkte sen jag kan lika gärna vänta och dyker nåt annat upp kan man alltid hoppa av då.
Vill du inte ha cykeln så lär du minst få pengarna tillbaka nu när propain höjt priset med 10%.

Tyvärr tror jag Hugene kommer bli dyr då frakterna dragit iväg enormt. Gissar den kommer börja runt 2600 euro...

Utter

Aktiv medlem
Visa din Propain
Ni i tråden som är i Stockholm, finns det intresse för att göra en gemensam beställning av bl a växelöron? Fick precis min hoj men missade att lägga till ett extra vid beställning, och nu ska de ha €29 för frakten för ett, så då kan man lika gärna beställa mer när man ändå är igång.

Fundadores

Aktiv medlem
Visa din Propain
Ni i tråden som är i Stockholm, finns det intresse för att göra en gemensam beställning av bl a växelöron? Fick precis min hoj men missade att lägga till ett extra vid beställning, och nu ska de ha €29 för frakten för ett, så då kan man lika gärna beställa mer när man ändå är igång.

Sitter det inte Sram universal på hojarna? Går väl att beställa lite varstans.

Visa din Propain
Vilket dilemma man hamnade i här alltså. Vänta på YT Jeffsy eller slå till på denna...

EDIT: Det går ju såklart att avbeställa med. Hmmm

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer