Visa din Propain

sideshow

Medlem
Visa din Propain
Hmmmm.... Vilken gaffel ska man ha på den? Har haft Pike förrut men inte sugen på RC3... Kan man lätt byta dämpare på Pike Select RC? ....eller tänka om till en Fox 34 Float FIT4?

Fundadores

Aktiv medlem
Visa din Propain
Saftiga priser. När en e-handlescykel börjar närma sig i pris/komponenter Trek som man köper hos en handlare, vette faen alltså.

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din Propain
Jag kunde aldrig riktigt smälta hur gamla hugene såg ut, tyckte den var riktigt ful. Men denna är hur snygg som helst, och verkar ha en mer modern geo också. Hade jag varit på jakt efter en trailhoj och hade haft tid att vänta så hade jag nog slagit till.

AX3L

Aktiv medlem
Visa din Propain
Ja, det får faktiskt Trek att se riktigt prisvärda ut i jämförelse. Undrar varför denna blev så dyr?
Tror vi kommer att se en fördyrning av många cyklar och komponenter under 2021 dessvärre. Men utöver det så gör väl Propain ungefär samma resa som YT och Canyon där man visserligen fortfarande är prisvärda, men ökar priserna och tyvärr sänker specarna i takt med att efterfrågan går upp. Skillnaden är att Propain ligger något år efter bara.

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Vilket dilemma man hamnade i här alltså. Vänta på YT Jeffsy eller slå till på denna...

EDIT: Det går ju såklart att avbeställa med. Hmmm
YT har ju kollapsat om kan kollar kommentarens på deras sociala medier.

Hugene är fin och tillgänglig med leverans i maj. Men den blev direkt väldigt dyr. Liknande bygge som min tyee hamnar på 4500 euro. Tyee kostade mig 3400 euro.

hawelka

Medlem
Visa din Propain
Är sjukt sugen på att beställa en Propain tyee men är lite osäker på storlek.
Är 176 cm meter lång och har 80cm långa ben. Syftet med cykeln är att cykla stigar och någon bike park.
Jag är mellan Medium och Large.
Vilken storlek har ni och hur många cm över havet är ni😉
Mvh Hawelka

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Är sjukt sugen på att beställa en Propain tyee men är lite osäker på storlek.
Är 176 cm meter lång och har 80cm långa ben. Syftet med cykeln är att cykla stigar och någon bike park.
Jag är mellan Medium och Large.
Vilken storlek har ni och hur många cm över havet är ni😉
Mvh Hawelka
Mellan storlekar är du inte. Solklart M på 29”.

jag är 175cm och 81cm så valde M på 29”.

visst kan du cykla på en L men den är nog ganska stor (som vissa gillar). Som dom säger, lekfull eller stabil.

du har säkert sätt men leverans är i slutet av sommaren på tyee AL iallafall.

Visa din Propain
Väldigt nära på att beställa nya Hugene, hade rent av beställt en om de inte var för kort-strul och sen avbrott i form av livet.

Men går från Hardtail och kommer ju cykla samma stigar som jag gör idag, är de risk att få Stockholms terrängen (Ursvik/Järvafältet/Hellas) lite väl "utplattad" med 140/130 dämpning? Eller är de som jag hoppas på, bara göra andra linjeval och ha kul i skogen?

hawelka

Medlem
Visa din Propain
Mellan storlekar är du inte. Solklart M på 29”.

jag är 175cm och 81cm så valde M på 29”.

visst kan du cykla på en L men den är nog ganska stor (som vissa gillar). Som dom säger, lekfull eller stabil.

du har säkert sätt men leverans är i slutet av sommaren på tyee AL iallafall.
Tusen tack för info.👍 Tyvärr så är leveranstid jävligt segt.
/Hawelka

AX3L

Aktiv medlem
Visa din Propain
Väldigt nära på att beställa nya Hugene, hade rent av beställt en om de inte var för kort-strul och sen avbrott i form av livet.

Men går från Hardtail och kommer ju cykla samma stigar som jag gör idag, är de risk att få Stockholms terrängen (Ursvik/Järvafältet/Hellas) lite väl "utplattad" med 140/130 dämpning? Eller är de som jag hoppas på, bara göra andra linjeval och ha kul i skogen?
Each to their own osv. Men jag tycker 130/140 är helt perfekt i Hellas med omnejd, speciellt i kombination med en så effektiv plattform som Propain i allmänhet och nya Hugene i synnerhet verkat ha. Sen finns det de som förespråkar både mer och mindre, men att terrängen blir för platt med en Hugene ser jag ingen större risk för.

tmalm

Aktiv medlem
Visa din Propain

Går de att beställa nu? Ja kollade på dem i veckan och då fanns de inte tillgängliga..
Verkar ju vara en kul cykel som dessutom inte ser ut som en session:-)
/T

Edit:Såg att den släppts nu...

Senast ändrad:
Visa din Propain
Each to their own osv. Men jag tycker 130/140 är helt perfekt i Hellas med omnejd, speciellt i kombination med en så effektiv plattform som Propain i allmänhet och nya Hugene i synnerhet verkat ha. Sen finns det de som förespråkar både mer och mindre, men att terrängen blir för platt med en Hugene ser jag ingen större risk för.
Betryggande! Alltid bra med en ryggdunk före man lägger beställning ;)

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din Propain

140/130 för mycket för stockholmsterräng? Nej, det där blir bra. Mindre än så är för lite.

Visa din Propain
Fan, jag blir ju riktigt sugen på en Hugene, bara barna växer upp snart så man kan komma ut lite...

/T
Känns som lång väntan! Vi får bägge i säng runt 19:30, sen är de fritt fram. Körde en 1h40 min runda igår kväll i snön, start runt 20 (blev längre än tänkt, men går ju inte fort i terrängen nu!)
Viktigt att ta sig tiden!

tmalm

Aktiv medlem
Visa din Propain
Känns som lång väntan! Vi får bägge i säng runt 19:30, sen är de fritt fram. Körde en 1h40 min runda igår kväll i snön, start runt 20 (blev längre än tänkt, men går ju inte fort i terrängen nu!)
Viktigt att ta sig tiden!
Tru dat!
Får ta mig i kragen!

/T

Dit: Jahaja, det här var ju oväntat, då sitter man o kollar konfiguration... Är basspecen ok eller är det något man "måste" byta? Pike RC? Gx? Bromsar?

Tackar Nypåmtb, låter vettigt!
Och är man 182cm är det large man ska gå på va?
Medium blir för pyttigt? (Kör en 26"medium nu med 425mm reach, vill ju inte chocka mig alldeles för mkt)

/T

Edit igen: hoppas, slant och råkade visst beställa en grön Hugene. Är det sommar snart?

Senast ändrad:

Nypåmtb

Aktiv medlem
Visa din Propain
Tru dat!
Får ta mig i kragen!

/T

Dit: Jahaja, det här var ju oväntat, då sitter man o kollar konfiguration... Är basspecen ok eller är det något man "måste" byta? Pike RC? Gx? Bromsar?
Jag tycker ett vettigt alternativ är att köpa basversionen och uppgradera gaffel (gärna fox 36 grip 2) och ev dropper till en Revive. Övriga grejer var rätt dyra att uppgradera. Vill man köra Shimano drivlina och bromsar är det bättre att sälja grejerna man får med i standardversionen.

AX3L

Aktiv medlem
Visa din Propain
Jag tycker också att byggspecen på Hugene var ovanligt vettig. Byt däck till MM/BB (smaksak såklart). Jag vet inte vilka SRAM-bromsar som haft sådana problem med svällande tätningar och jag vet inte allt, så kanske byta bromsarna till några andra. Att uppgradera till Newmen-hjul för 450 hade inte jag gjort även om jag svurit bra mycket över Propain-naven är framhjulet helt okej och eftersom newmen-bakhjul kostar i sig 4.5k SEK på Bikester har man ju ett extra bakhjul på köpet. Propain-brandade navet är av allt att dömma ett Stans Neo som är rebrandat, och 2kkr extra för MK3 istället för S1 är ju rena rånet. Och ja, en Revive också såklart. 2.3k för en sådan är bra pris och alustolpen som ingår har du liksom ändå ingen nytta av.

Visa din Propain
Låter lite som jag gjorde bort mig ang droppen, tog en KindShock LEV SI. Kör idag en brand-x och tänkte att "alla droppers säkert kan leverera" när en såpass billig klarar de.

Aja tiden får utvisa!

Utter

Medlem
Visa din Propain
Nån med en Tyee 2020 som har satt på skyddsplast? Tänkte skaffa mig ett komplett kit, men osäker på vilket jag ska köra med.

glitch

Aktiv medlem
Visa din Propain
Någon mer än jag som inte får ihop marknadspitchen för Hugene om att den skulle "jibba".
29", aplånga kedjestag, hur ska det bli en "jib"-hoj?

H.

Aktiv medlem
Visa din Propain
Någon mer än jag som inte får ihop marknadspitchen för Hugene om att den skulle "jibba".
29", aplånga kedjestag, hur ska det bli en "jib"-hoj?
Ja, det är väl största minuset. Alla tillverkare borde köra med olika CS beroende på storlek. 445 är väl rimligt på L eller XL, men på S och M är det ganska långt... Annars ser den väldigt fin ut!

AX3L

Aktiv medlem
Visa din Propain
Ja, det är väl största minuset. Alla tillverkare borde köra med olika CS beroende på storlek. 445 är väl rimligt på L eller XL, men på S och M är det ganska långt... Annars ser den väldigt fin ut!
Ett flipchip på kedjestaget är för övrigt det jag saknar mest på många hojar. Finns säkert en god anledning att inte ha det som jag inte förstår, men det vore guld att kunna växla mellan lekfull med mindre utrymme för däck och lera eller stabilt och mer utrymme. Och min Propain-moped har faktiskt just ett sådant för att switcha mellan 27 och 29" bak, så tekniken är känd även för Propain.

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Blir nog en beställning på en Spindrift 27.5 CF på måndag, behöver en +1 hoj för utförsåkning. Någon som har erfarenhet?
Kul! Var bredd på att den dyker upp efter sommaren.....

Edit: var inte så illa! Trodde det skulle vara värre än maj. Tyee har börjat få leveransdatum i slutet av augusti.

Nypn

Medlem
Visa din Propain
Ja det gäller nog inte alla modeller och beror säkert på om man väljer någon extra komponent som tillval som de inte har på ingång. Maj känns ju helt ok!
Verkligen! Har i stort sätt maxat den med Fox 38 gaffel, Fox DHX2 och SRAM X01. Går lös på cirkus 5800euro. 90% säkert att det blir en beställning efter helgen!

Dag Wallin

Medlem
Visa din Propain
Minns du vart man såg de? Lyckas inte hitta något, ordern står som "processing", så de kanske är just vad de försöker räkna på?
Du får ett mail med bygg-datum/vecka.

Själv beställde jag en Tyee ram 15/9 o fick byggdatum 18/12, mailade o kollade om de hade problem 11/1, fick svar 21/1 att de skulle få ramar 25/1 och att den skulle skickas samma vecka.
Det står fortfarande "Processing" under status på ordern..
Hoppas jag får den innan våren.

Visa din Propain

Själv beställde jag en Tyee ram 15/9 o fick byggdatum 18/12, mailade o kollade om de hade problem 11/1, fick svar 21/1 att de skulle få ramar 25/1 och att den skulle skickas samma vecka.
Ajdå, de får ju deras maj-estimat vid beställning att verka något optimistiskt..

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain

Den där statusen verkar dom glöms bort. Läst att många har alla möjliga status men cykel är redan levererad.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer