Visa din Propain

Visa din Propain
Självklart bad jag att få en ny framtriangel skickad. Går ju att flytta över allt samt lufta en broms på en timme.

Frågan är ju bara hur jag ska slakta den gamla ramen ?
Skär loss vevlagerhylsan lite lagom försiktigt och sen lämnar du in den hos kid1000 för lagning så har du en backup du kan ta till ifall det spricker igen.

Visa din Propain
Självklart bad jag att få en ny framtriangel skickad. Går ju att flytta över allt samt lufta en broms på en timme.

Frågan är ju bara hur jag ska slakta den gamla ramen ?
Fyll den med krut och spräng den?
Kör över den med pansarvagn
Skicka upp den i väderballong med rejält fritt fall
Bygg om den till grill
Svetsa fast den i nåt kul

Visa din Propain
Beställde ju en Tyee Al raw på senhösten, inte hört ett ljud trots att de angav juni som leveransmånad :( inte impad av deras kundvård.

Visa din Propain
Beställde ju en Tyee Al raw på senhösten, inte hört ett ljud trots att de angav juni som leveransmånad :( inte impad av deras kundvård.
Mötte en Tyee AL large i blått förra veckan (då en vecka gammal), den var beställd i början av november. Jag beställde min i slutet av november och inte heller hört något än. Den jag såg hade RS coil vilket stoppade min order (planerad lev första veckan av mars), så hoppas det börjar röra på sig. Annars blir det HT i Åre v30.

Visa din Propain
Mötte en Tyee AL large i blått förra veckan (då en vecka gammal), den var beställd i början av november. Jag beställde min i slutet av november och inte heller hört något än. Den jag såg hade RS coil vilket stoppade min order (planerad lev första veckan av mars), så hoppas det börjar röra på sig. Annars blir det HT i Åre v30.
Ring och prata med dom. Verkar som de prioriterar aktiva kunder. Jag beställde min Tyee i december och fick den i april efter ganska många samtal. Dock beställde jag en komplett cykel å dom levererade en ram.

Visa din Propain
ringa dom. Tryck 1 i menyn. De pratar utmärkt engelska.
Jag paratar tyska :)
Har egentligen ingen brådska med ramen heller nu när semestern börjat. Hade behövt den innan juli för att hinna cykla nåt, nu är det familjen som styr så jag orkar inte bry mig. Kommer vara på landet ett par veckor så nu blir det bara jobbigt om det plötsligt ska komla ett paket till stan så nu får dem gärna vänta till augusti. Tycker mest att kommunikationen varit katastrofal.

Visa din Propain
Jag paratar tyska :)
Har egentligen ingen brådska med ramen heller nu när semestern börjat. Hade behövt den innan juli för att hinna cykla nåt, nu är det familjen som styr så jag orkar inte bry mig. Kommer vara på landet ett par veckor så nu blir det bara jobbigt om det plötsligt ska komla ett paket till stan så nu får dem gärna vänta till augusti. Tycker mest att kommunikationen varit katastrofal.
Håller med. De behöver bättre kommunikation. Jag har en av deras support personer på FB och sa åt dom att bara skapa en sida på hemsidan med alla ordrar och deras status. Bara hänvisa dit och det är lätt för dom att uppdatera och underhålla istället för att skicka massa Mail.

Visa din Propain
Hallå Propain lovers, ingen som har en Frechdax 20 i bra skick att sälja? Var i kontakt med dem i veckan och de drar tyvärr inte igång produktionen innan 2022..

Visa din Propain
Fick samtal idag från Propain. Återigen problem med leverans av RS Coil :(. Har kanske en cykel nästa vecka med lite tur iaf efter följande ändringar:
  • Tyee Frame 27,5 Marsred to Petrol
  • RS Super Deluxe Ultimate Coil Shock to Air Shock RS Super Deluxe Ultimate Air
  • Upgrade Stans Flow EX3 wheels to NEWMAN SL A 3
Lade beställningen 25e Nov.

Senast ändrad:
Visa din Propain
Fick samtal idag från Propain. Återigen problem med leverans av RS Coil :(. Har kanske en cykel nästa vecka med lite tur iaf efter följande ändringar:
  • Tyee Frame 27,5 Marsred to Petrol
  • RS Super Deluxe Ultimate Coil Shock to Air Shock RS Super Deluxe Ultimate Air
  • Upgrade Stans Flow EX3 wheels to NEWMAN SL A 3
Lade beställningen 25e Nov.
Bombar CR är en bra bakdämpare om du vill hitta en billig coil själv. Körde just en dag i Åre och den funkade super. Newmen hjulen är väldigt trevliga så du ångrar dig nog inte.

skönt att du fått ändra på ordern! De har ju varit väldigt restriktiva med det tidigare!

Visa din Propain
We got everything together to build your bike.

The next step is to assemble everything. It won't take long now till you receive your treat!

Kanske kan komma innan semestern iaf! (Hugene, beställd i Februari)

Edit: WOOHAAAA!!!!!! Nu skickas den!!! Sån timing! Resten av familjen drar iväg till sommarstugan medans jag är hemma å "jobbar" dvs väntar på cykel:-)

/T

Senast ändrad:
Visa din Propain
We got everything together to build your bike.

The next step is to assemble everything. It won't take long now till you receive your treat!

Kanske kan komma innan semestern iaf! (Hugene, beställd i Februari)

Edit: WOOHAAAA!!!!!! Nu skickas den!!! Sån timing! Resten av familjen drar iväg till sommarstugan medans jag är hemma å "jobbar" dvs väntar på cykel:-)

/T
Håll koll när den kommer till terminalen i din stad. Sparade en dag på att hämta min cykel själv.

Visa din Propain
Håll koll när den kommer till terminalen i din stad. Sparade en dag på att hämta min cykel själv.
Oj, den kom till Göteborg i natt. Hur gör man för att hämta själv? Ska man ringa dem eller bara åka dit?

Hade tänkt sticka ut å cykla nu på morgonen men vågar inte om ifall den skulle dyka upp:-)

/T

Edit: ringt dem och väntar på besked att jag kan hämta:-)

Edit 2:Fasen vilken pärs! Åker iväg på semester i en och hittade inte plånboken. Paniiiiiik!!!!
Kom på att den var i cykelväskanså nu är pärlan hemma, ska byta lite grejer, packa och jobba så uppbackning får bli sedan men känslan är:

Senast ändrad:
Visa din Propain
Oj, den kom till Göteborg i natt. Hur gör man för att hämta själv? Ska man ringa dem eller bara åka dit?

Hade tänkt sticka ut å cykla nu på morgonen men vågar inte om ifall den skulle dyka upp:-)

/T
Generellt så brukar man väl få en heads-up med sms där man får välja leveransdag eller att hämta upp den själv? Oavsett, så länge den inte har packats in i en lastbil har jag utan problem kunnat hämta paket på terminalen tidigare, men det skadar ju inte att ringa kundtjänst om möjligt och be dom hålla den.

Förresten, angående coils så verkar RS deluxe coils lite kinkiga i kombination med Tyees. Många skaft (?) som gått av rapporterade på div facebook-sidor. Kanske beror det på att man haft för tighta bussningar i kombination med stora rotationskrafter, men det är iaf något jag skulle fundera lite extra king. Se till att testa att allt rör sig som det ska så att säga, kanske uppdatera till igus-bussningar (fox) direkt.

Visa din Propain
Bra heads up @AX3L, Hade börjat spana på lite bussningar men kom inte längre.

Nån som har cheat codes för att installera STFU på en 27,5" AL Tyee 2021 med Eagle?
Jag skulle nog bytt till fox bussningskit i rätt storlek direkt om jag hade köpt en sån faktiskt. Klart överlägsna Rockshox egna imho och en självklar uppgradering på mina RS-dämpare, iaf i änden som roterar mest på mina VPP-cyklar. Det viktigaste är ju dock att se till att det löper någorlunda fritt, något man kan göra genom att ta loss en ände i taget och helt sonika rotera dämparen manuellt runt den andra änden så att säga. If it works it works.

Visa din Propain
Nu är den nästan ihopskruvad, saknar wiren till droppern, bromsslangen till frambromsen(bytt till Code)
ska kapas och det ska justeras å ställas in men känns om en trevlig cykel!

/T
DSC_4180.JPG

Edit: kört en sväng nu på kvällen, inte direkt utmanande körning och utan droppern men känns som väldigt neutral och lättkörd, en otrolig skillnad mot min gamla 26 som var lite mer som en brottningsmatch men framför allt är den TYST!!! Inget låter på den, man hör skogen runt omkring, fantastiskt!

Senast ändrad:
Visa din Propain
Yes antingen dem, eller den tredelade varianten vars största fördel verkar vara att man kan få dem i olika färger :)
Mailade lite med dem och det verkade inte finnas några andra större gainz med de tredelade.
Sen kan det vara värt att beställa ett 3 pack dämparbussningar också och skriv i kommentaren vilken dämpare - de verkat anpassa dem lite beroende på typ.

Visa din Propain
Yes antingen dem, eller den tredelade varianten vars största fördel verkar vara att man kan få dem i olika färger :)
Mailade lite med dem och det verkade inte finnas några andra större gainz med de tredelade.
Sen kan det vara värt att beställa ett 3 pack dämparbussningar också och skriv i kommentaren vilken dämpare - de verkat anpassa dem lite beroende på typ.
Tack för svar ?

Visa din Propain
Ja glömde nämna dem men dem med :)

Tillbaka
Topp