Visa din uppgradering

Visa din uppgradering
När det ändå finns en lättare sadel till hands..

Bilagor

• IMG_0207.jpeg
    IMG_0207.jpeg
    1.5 MB · Besök: 155
  • IMG_0206.jpeg
    IMG_0206.jpeg
    1.5 MB · Besök: 156
Visa din uppgradering
IMG_0262.webp
I realiteten en ersättare men samtidigt en uppgradering. Köpte en Crux i våras som jag verkligen är supernöjd med, dock har jag aldrig varit riktigt kompis med styrcombon som satt på. Har funderat länge på byta både styre och stam. Efter en rejäl markkänning för någon månad sen så hade jag inget val längre, tyvärr fick det även bli ett nytt AXS Force reglage också.

Ska bli roligt att testa detta till våren. :love:

Visa din uppgradering
Visa bilaga 749188I realiteten en ersättare men samtidigt en uppgradering. Köpte en Crux i våras som jag verkligen är supernöjd med, dock har jag aldrig varit riktigt kompis med styrcombon som satt på. Har funderat länge på byta både styre och stam. Efter en rejäl markkänning för någon månad sen så hade jag inget val längre, tyvärr fick det även bli ett nytt AXS Force reglage också.

Ska bli roligt att testa detta till våren. :love:
Trist med krash ! Kul med uppgradering!😎

Visa din uppgradering
Ja, det är ju aldrig roligt att gå i backen. Men både försäkringsbolag, LBS och Victory Chimp (kläderna gick också sönder) var väldigt hjälpsamma. Jag tänker att kraschen var nödvändig för att jag skulle få tummen ur och byta styret.
gick det på din hemförsäkring? Vad var självrisken? jag drog i diket, men det enda som skadades var min hjälm och min rygg. tror inte jag kan få nåt för det

Visa din uppgradering
Kollat, har ingen olycksfallsförsäkring för egen del.. Ska tänka över det
Det är helt klart värt att skaffa, tror självrisken ligger på 1500kr och täcker skador upp till 40000kr. Eftersom cykeln är så pass ny så drog dom inte av något för styre eller växelreglage. Jackan och tröjan under var bara någon vecka gammal så det fick jag full ersättning för också samt en bra "crash replacemnt" av tillverkaren.

Visa din uppgradering
Det är helt klart värt att skaffa, tror självrisken ligger på 1500kr och täcker skador upp till 40000kr. Eftersom cykeln är så pass ny så drog dom inte av något för styre eller växelreglage. Jackan och tröjan under var bara någon vecka gammal så det fick jag full ersättning för också samt en bra "crash replacemnt" av tillverkaren.
Olycksfall täcker väl ändå personskador och problem som kan komma efteråt. Hemförsäkringen med drulle täcker tillhörigheter.

Visa din uppgradering
Olycksfall täcker väl ändå personskador och problem som kan komma efteråt. Hemförsäkringen med drulle täcker tillhörigheter.
Korrekt, mitt försäkringsbolag kallar det för Allrisk och ligger under hemförsäkringen. Såg nu när jag var inne och kollade att det är just 40000kr och det finns en nivå till på 80000kr. Men kan starkt rekommendera detta, inte bara till cyklingen.

Visa din uppgradering
vägde grx 165mm men inte 172.5mm..
172.5mm väger lite mindre (72gr) trots att de är längre, Kanske dreven på 165 är stål? kan kolla vid tillfälle.
165mm drev är ju något mindre diameter också med 46/30 vs mina 172.5mm som är 48/31. Annars ser jag att 165mm är inte hollowtech. Kanske har med det att göra.
Inte för att det märks. Blev lite förvånad bara

Bilagor

• 20250126_214011.webp
    20250126_214011.webp
    56.2 KB · Besök: 75
  • 20250123_185847.webp
    20250123_185847.webp
    46.8 KB · Besök: 70
Visa din uppgradering
vägde grx 165mm men inte 172.5mm..
172.5mm väger lite mindre (72gr) trots att de är längre, Kanske dreven på 165 är stål? kan kolla vid tillfälle.
165mm drev är ju något mindre diameter också med 46/30 vs mina 172.5mm som är 48/31. Annars ser jag att 165mm är inte hollowtech. Kanske har med det att göra.
Inte för att det märks. Blev lite förvånad bara
Har inget ändrats runt så är ju 48/31 orginal = GRX 810 och 46/30 = GRX 610, så precis som du skriver så är det en annan vevarm i 810 (ihålig) vs smidd på 610. Så 810 är lättare. Klingorna är mig veterligen samma oavsett storlek dvs alu på stora och stål på lilla.

Visa din uppgradering
Har inget ändrats runt så är ju 48/31 orginal = GRX 810 och 46/30 = GRX 610, så precis som du skriver så är det en annan vevarm i 810 (ihålig) vs smidd på 610. Så 810 är lättare.
Viktskillnaden hos FC-RX810 jmf FC-RX600 med lika långa vevarmar är uppmätt till endast ~80g,
men prisskillnaden är över 1.100SEK:
FC-RX600: 802g, 1.213,10 SEK, FC-RX810: 723g, 2.359,95 SEK

Enl test av tidningen Tour dessutom helt utan märkbar funktionsskillnad mellan FC-RX810 och FC-RX600 (annat än den från skillnaden i antalet tänder). Slutsatsen i det testet
"Ett dyrt sätt att spara så lite vikt!"

Jag har själv cyklar med både FC-RX810 och FC-RX600 utan att märka ngn som helst skillnad pga vikten, eller priset.

Redigerat: Länkar

Senast ändrad:
Visa din uppgradering
Viktskillnaden hos FC-RX810 jmf FC-RX600 med lika långa vevarmar skall vara endast ~95g,
men prisskillnaden är över 1.100SEK: FC-RX600: 1.213,10 SEK, FC-RX810: 2.359,95 SEK

Enl test av tidningen Tour dessutom helt utan märkbar funktionsskillnad mellan FC-RX810 och FC-RX600 (annat än den från skillnaden i antalet tänder). Slutsatsen i det testet
"Ett dyrt sätt att spara 95g!"

Jag har själv cyklar med både FC-RX810 och FC-RX600 utan att märka ngn som helst skillnad pga vikten, eller priset.
Vill man ha ett lätt vevparti, så skall man nog söka sig någon annanstans.

Visa din uppgradering
Ja jag köpte det för att jag var nyfiken på att testa 165mm. Så var det nedsatt på b-discount så jag fick det för typ en tusing.
2 drev är ju inte gratis heller så det kändes ok. Ett aber är väl att jag är nyfiken på wattmätare igen. Haft stages förut. Och det finns inga enkla vänstersidiga typ stages 4iii inpeak i 165mm .. Jag gillar flatpedals ffa för då kan jag hitta skor som passar som jag även kan använda till annat.

Enda alternativen med grx chainline blir rotor ngeco ng vev eller srm xpower flat pedals
Hade kanske kunnat chansa på shimano 105 och en shim som jag sett GPlama göra men jag tror inte jag får tillräcklig clearance mot chainstays längst ut. Verkar bara vara 2.5mm där
Såg någon som satt en shimano flatpedal på en Favero, men han hade mekanisk verkstad så han kunde göra om shimanopedalen.

Har mailat favero och frågat om dom tänkt göra en flatpedalbody alternativ till deras mx, fick svar att det inte fanns såna planer.
Nåja, man kan klara sig utan också.

Visa din uppgradering
Ja jag köpte det för att jag var nyfiken på att testa 165mm. Så var det nedsatt på b-discount så jag fick det för typ en tusing.
2 drev är ju inte gratis heller så det kändes ok. Ett aber är väl att jag är nyfiken på wattmätare igen. Haft stages förut. Och det finns inga enkla vänstersidiga typ stages 4iii inpeak i 165mm .. Jag gillar flatpedals ffa för då kan jag hitta skor som passar som jag även kan använda till annat.

Enda alternativen med grx chainline blir rotor ngeco ng vev eller srm xpower flat pedals
Hade kanske kunnat chansa på shimano 105 och en shim som jag sett GPlama göra men jag tror inte jag får tillräcklig clearance mot chainstays längst ut. Verkar bara vara 2.5mm där
Såg någon som satt en shimano flatpedal på en Favero, men han hade mekanisk verkstad så han kunde göra om shimanopedalen.

Har mailat favero och frågat om dom tänkt göra en flatpedalbody alternativ till deras mx, fick svar att det inte fanns såna planer.
Nåja, man kan klara sig utan också.
Jag kör just favero assioma med Xpedo CXR för att få dubbla SPD fästen.

Jag köpte dem med en hybridpedal som hade SPD på ena sidan och Flat på andra sidan, också från Xpedo. Så Xpedo har samma axel som Favero :)

Bifogar bilder på när dem var en hybrid, då med pedalen: https://www.highlandsbikes.com/pedales-xpedo-trvs-duo.html

Och nu med pedalen: https://www.bike-discount.de/en/xpe...skQCU-5ZTlFm_Qg9bb6JIVOWoH1PjrvxoCAAIQAvD_BwE

Så ett alternativ om du nu vill ha favero är ju att köpa dem, byta till en pedalkropp som man ser har samma axel här i länken: https://xpedo.com/product-category/pedals/city/

Bilagor

• Favaero.webp
    Favaero.webp
    196.9 KB · Besök: 71
  • IMG_6558.webp
    IMG_6558.webp
    329.9 KB · Besök: 61
  • IMG_7794.webp
    IMG_7794.webp
    691.5 KB · Besök: 61
Visa din uppgradering

Jag köpte dem med en hybridpedal som hade SPD på ena sidan och Flat på andra sidan, också från Xpedo. Så Xpedo har samma axel som Favero :)

Bifogar bilder på när dem var en hybrid, då med pedalen: https://www.highlandsbikes.com/pedales-xpedo-trvs-duo.html

Och nu med pedalen: https://www.bike-discount.de/en/xpe...skQCU-5ZTlFm_Qg9bb6JIVOWoH1PjrvxoCAAIQAvD_BwE

Så ett alternativ om du nu vill ha favero är ju att köpa dem, byta till en pedalkropp som man ser har samma axel här i länken: https://xpedo.com/product-category/pedals/city/
Vet du om det går lika bra på mx serien?

Visa din uppgradering

Intressant. Vore kul att se om mätningen förblir inom tolerans om man byter kropp med en annan geometri.

Lagerposition är ju på samma ställe så reaktionskrafterna/jämvikten för axeln bör bli snarlik men hela systemets styvhet kan ju förändras.

Eller är det böjning från axelns infästning som är relevant för mätningen, dvs man kanske räcker att snitta och bara kolla på tvärkraften innan kroppen egentligen?

Någon här på forumet som har erfarenhet och kan ge bra svar?

Visa din uppgradering
Intressant. Vore kul att se om mätningen förblir inom tolerans om man byter kropp med en annan geometri.

Lagerposition är ju på samma ställe så reaktionskrafterna/jämvikten för axeln bör bli snarlik men hela systemets styvhet kan ju förändras.

Eller är det böjning från axelns infästning som är relevant för mätningen, dvs man kanske räcker att snitta och bara kolla på tvärkraften innan kroppen egentligen?

Någon här på forumet som har erfarenhet och kan ge bra svar?

För mig ligger dem inom 2% från mitt quarq vevparti och min trainer, så tycker det är inom rinlig nivå 👍 sen har jag aldrig prövat skillnaden med olika pedalkroppar.

Visa din uppgradering
Blir stel gaffel på min stål HT som ska rulla som ngt form av gravel/äventyrshoj. Har inte fastnat för krullstyre men skulle vilja kunna ha lite bekvämare grepp vid längre grusvägsdträckor så ska pröva detta

Visa din uppgradering
Här har det blivit en stor ”uppgradering/ombyggnation” under vintern.

Utgångsläge var en Trek Top fuel 9.7 2018 som blivit lite eftersatt.

Tanken var att bygga om den till mer trail/bikepark vänlig med mer slag osv. I slutändan blev det följande:

Fox 36 150mm
Dt Swiss r232 one 165x45 dämpare som gav ca 125mm slag istället för 100mm från original.
Chromag 31mm stam med ett sixpack millennium styre.
Shimano zee bromsar med XT 203/180mm skivor.
TRP TR12 växel
Specialized hjul. 29/27.5” mullet uppsättning
Continental Argotal däck

vevpartiet är kvar original truvativ stylo. Men kommer nog bytas ut mot några kortare framöver.

Kassett, dropper, remote, pedaler och sadel är nästa på inköpslistan.

Ramen har fått sig en ny lack, nya dekaler samt skyddsfilm med mönster på.

Jag är riktigt nöjd och hoppas att den kommer bli trevlig att cykla på! Målet var att få en cykel med mer slag och flackare styrvinkel. Men har även byggt så att blir den obehaglig att cykla på så behöver jag bara byta ramen mot något mer anpassat för det jag kommer cykla. Men i detta läge ligger jag ute med mindre än hälften av vad en trail/enduro cykel med kolfiber ram hade kostat mig att köpa.

Bilagor

• IMG_1222.webp
    IMG_1222.webp
    588.1 KB · Besök: 82
Visa din uppgradering
Här har det blivit en stor ”uppgradering/ombyggnation” under vintern.

Utgångsläge var en Trek Top fuel 9.7 2018 som blivit lite eftersatt.

Tanken var att bygga om den till mer trail/bikepark vänlig med mer slag osv. I slutändan blev det följande:

Fox 36 150mm
Dt Swiss r232 one 165x45 dämpare som gav ca 125mm slag istället för 100mm från original.
Chromag 31mm stam med ett sixpack millennium styre.
Shimano zee bromsar med XT 203/180mm skivor.
TRP TR12 växel
Specialized hjul. 29/27.5” mullet uppsättning
Continental Argotal däck

vevpartiet är kvar original truvativ stylo. Men kommer nog bytas ut mot några kortare framöver.

Kassett, dropper, remote, pedaler och sadel är nästa på inköpslistan.

Ramen har fått sig en ny lack, nya dekaler samt skyddsfilm med mönster på.

Jag är riktigt nöjd och hoppas att den kommer bli trevlig att cykla på! Målet var att få en cykel med mer slag och flackare styrvinkel. Men har även byggt så att blir den obehaglig att cykla på så behöver jag bara byta ramen mot något mer anpassat för det jag kommer cykla. Men i detta läge ligger jag ute med mindre än hälften av vad en trail/enduro cykel med kolfiber ram hade kostat mig att köpa.
Kul projekt.

Guy Kesteven har en youtube-kanal där han gör sjukt okritiska tester av cykelrelaterade grejer. I höstas skaffade han en senaste Top Fuel för att testa olika prylar med, och nu senast så kör han den med Fox 36. Det blir nåt helt annat så klart men kan vara kul att kolla på om du inte sett det.

Edit: länk

Visa din uppgradering
Kul projekt.

Guy Kesteven har en youtube-kanal där han gör sjukt okritiska tester av cykelrelaterade grejer. I höstas skaffade han en senaste Top Fuel för att testa olika prylar med, och nu senast så kör han den med Fox 36. Det blir nåt helt annat så klart men kan vara kul att kolla på om du inte sett det.

Edit: länk
Tack för länken! Just den hade jag inte sett. Gissar att han satt dit en 140mm dämpare fram (vilket är max vad Trek rekommenderar på 2024an).

Den nya top fuelen har en helt annan geometri, andra fästpunkter för länkage osv. Nya är nästan mer en snabb trailcykel mot vad gamla fuel ex var. Så det blir lite svårt jämföra rakt av. Men kul se att den inte blir förstörd av en tyngre större gaffel! Jag tror den kommer bli riktigt lekfull. Har den i en ganska liten storlek också. Jag är mitt emellan storlekar. 179cm och korta ben, går jag på benlängd så är jag på M och går jag på längd är jag på M/L. Så denna är medium då jag gillar en liten, smidig och kvick cykel 😁

Tillbaka
Topp