Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mitt vax, köpt från Amazon, är mera grått men jag misstänker att det har för hög oljehalt för det släpper inte helt vid rengörning med kokande vatten och en efterföljande lacknaftatvätt löser upp ganska mycket ytterligare smuts. Så jag kommer köpa ett annat fabrikat av paraffin nästa gång.Visa bilaga 742604
Visa bilaga 742605
vad säger ni om den här ljusbruna färgen efter sedimentering? perfekt oljekontaminerat vintervax, eller små järnoxidpartiklar som äter upp min drivlina?
har pendlat i stockholm och kört två vintrar i snö, slask och saltlake på wippermann ytbehandlad kedja. duttar på kanske var tionde körtimma. ingen rost, knappt någon smuts, bara lite att vid tillfälle skrapa bort från jockeyhjulen.Jag är rejält trött på att försöka gnugga bort oljefläckar från byxor och jackor efter pendlingen. Har kört med vaxkedja på alla cyklar utom pendlardojan det senaste året, men funderar nu på att testa droppvax även på pendlaren.
Vad säger communityn? Funkar droppvax, t.ex. BananaSlip Tru-Tension, under vintern med slask och allt vad det innebär? Håller det eller blir det bara mer problem i snömodden? Och om det funkar, var kan man få tag på det? @NiklasL @kais01
som jag ett flertal gånger framhållit tar vax slut på ett snabbt sätt.10 mil böta grusvägar idag. Efter två timmar, av 6, var allt vax, Smoove, helt bortspolat. Resten med knakande kedja.
Värt att notera var att kompisens kedja, marinerad i Silca började knaka efter en timme.
Tar du med trasa och rengöringsdukar eller häller på oavsett kedjans patinering?som jag ett flertal gånger framhållit tar vax slut på ett snabbt sätt.
att köra en längre runda utan reservflaska ser jag som äventyrligt.
Hade ni stänkskärmar och heltäckande stänklapp fram?10 mil böta grusvägar idag. Efter två timmar, av 6, var allt vax, Smoove, helt bortspolat. Resten med knakande kedja.
Värt att notera var att kompisens kedja, marinerad i Silca började knaka efter en timme.
Nä, bara en fendor vendor bak. Det var rätt tuff gruscykling så drivlinorna fick utstå maximalt med skitig väta.Hade ni stänkskärmar och heltäckande stänklapp fram?
Funderar på att vaxa kedjan och låta det torka och sedan dra på olja utanpå som skydd.
Möjligt, dock bättre än ingen smörjning alls. Var det inte bara att skölja bort oljan från vaxet?Då misstänker jag att du får en svart sörja. Det fick jag när LBS smorde min vaxade kedja![]()
Möjligt, dock bättre än ingen smörjning alls. Var det inte bara att skölja bort oljan från vaxet?
Jag gjorde så på Miglian i somras. Det fanns inte tid att använda dropvax så jag körde med olja som topup. Funkade prima men försvann ganska snabbt. Jag hade nån vit Mucoff. Till nästa sommar ska jag köpa Silca Synergic.Funderar på att vaxa kedjan och låta det torka och sedan dra på olja utanpå som skydd.
jag bara duttar på. patineringen begränsad och helt acceptabel med tru tension all weather lube. gör aldrig ren kedjan, det sker automagiskt.Tar du med trasa och rengöringsdukar eller häller på oavsett kedjans patinering?
Jag tycker det ger ungefär samma känsla om det är grus som går att skölja bort eller om det börjar bli brist på vax i kedjan så jag hade först provat att bara skölja med kallt vatten.Nä, bara en fendor vendor bak. Det var rätt tuff gruscykling så drivlinorna fick utstå maximalt med skitig väta.
Fäster nytt vax när kedjan är blöt? Det ska ju dessutom dunsta bort vaxbäraren (sprit/vatten) innan användning...Jag tycker det ger ungefär samma känsla om det är grus som går att skölja bort eller om det börjar bli brist på vax i kedjan så jag hade först provat att bara skölja med kallt vatten.
jo det finns ju oljebaserat även därifrån, men inte provat.Även tru tension wet lube kommer med oljeblandning går att notera.
Gör likadant förutom att jag även har det på min MTB - men cyklar som regel inte i skogen om det är geggigt eller regnar.jo det finns ju oljebaserat även därifrån, men inte provat.
så kör vaxbaserat från den firman. upplever som sagt på lvg och pendling god balans mellan deras ringa smutstendens och ändå tillräcklig verkanstid.
gravel har jag inte erfarenhet av, och kör oljebaserat på mtb. ingen smuts eller rengöringsbehov där heller.
FL gröna körde jag på pendlaren för en del år sedan och då tog kedjan slut ganska snabbt och drivlinan i övrigt geggade igen. Svårt att få bort också.Kör FL gröna/Squirt cocktail på MTBn men den vintercyklas mest när det är krispigt i skogen. Får ta en blöttur och testa hur länge det håller. Bortom 2 tim orkar jag dock sällan singelspeeda.
Daglig avtorkning och veckovis smörjning för FL gröna så håller kedjan hela vintern.Gör likadant förutom att jag även har det på min MTB - men cyklar som regel inte i skogen om det är geggigt eller regnar.
FL gröna körde jag på pendlaren för en del år sedan och då tog kedjan slut ganska snabbt och drivlinan i övrigt geggade igen. Svårt att få bort också.
Jag menade under själva cykelturen, att när gruset börjar kännas när jag trampar sköljer jag av drivlinan med vatten och cyklar sedan vidare utan att ha lagt på mera vax, för mig funkar det ganska bra. .Fäster nytt vax när kedjan är blöt? Det ska ju dessutom dunsta bort vaxbäraren (sprit/vatten) innan användning...
inte varit med om att flytande vax inte smörjer om det påförs i väta. men det håller inte värst länge om det påförs i det läget. i min värld har det oftare varit torrt och dammigt när det hastiga behovet uppstått.Fäster nytt vax när kedjan är blöt? Det ska ju dessutom dunsta bort vaxbäraren (sprit/vatten) innan användning...
Min kedja blev utslitet skrot igår. Just nu ligger en bättre begad red-kedja i rödsprit och jag funderar på vad som ska på för fortsatt gruscykling i vinter, och som går att lita på för annat än internetcykling då ;)
Tycker du att Synergetic funkar bra annars? Jag har tänkt att ha det som upptoppning på vaxad kedja på långturer i sommar.Jag har faktiskt börjat blanda ner lite synergetic i mitt varmvax nu under vintern och saltperioden. Tycker det mig uppleva en förbättring vid kallt väder och rostbestänsighet.
Men, man behöver fortfarande vara noga med att torka kedjan och ev toppa upp med drop för att skiten inte ska börja ytrosta. Jag har fyra kedjor i rotation.
Tycker du att Synergetic funkar bra annars? Jag har tänkt att ha det som upptoppning på vaxad kedja på långturer i sommar.
Skall sägas att det var en shimano 105 kedja som började rosta. Har 3 andra kedjor i rotation. Ska testa att byta till KMC och se om det blir bättre. Danketru tension all weather lube har jag köpt på brittiska amazon. torkar av pendlingskedjorna högst några gånger per år, inte haft rost. just nu i tokholm möter kedjorna salt-slusch de luxe
kör med pläterade kedjor från wippermann och kmc. de brukar få bytas pga slitage typ vartannat tilll vart tredje år sett till användningen.
tror du kan uppnå liknande resultat med ceramic speed ufo v2, den är även den av beskaffenheten att den får påföras lite oftare, typ var femte åktimme. förstås lite besvär med detta men om vinsten är att kedjan håller sig automagiskt ren tycker jag det är värt detta.
finns hos närmsta tysk. om den är lika bra i kyla som tru tension har jag tyvärr inte testat. squirt low temp vet jag iaf av egen sur erfarenhet funkar inte alls vid minusgrader, trögt som bara den.
En vaxning förbrukar ju väldigt lite av vaxet så blandningen med Endurance räcker nog för en massa vaxningar.Det är min plan också efter att ha blivit indoktrinerad av Silcas vids.
Silca säljer ju ett endurance chip- för dyra pengar- som typ fördubblar livslängden på en vaxning. Kan kanske vara intressant för nåt särskilt tillfälle. Om det nu funkar som utlovat.
Alternativet är väl att släpa på ytterligare en kedja och rotera?
(Har dock inte ens börjat vaxa än. Fria fantasier mest.)
kör själv med ultegrakedjor på mtb. cyklarna i sin tur är sram-bestyckade men efter ett par kedjebrott slutade jag köpa sram-kedjor.Skall sägas att det var en shimano 105 kedja som började rosta. Har 3 andra kedjor i rotation. Ska testa att byta till KMC och se om det blir bättre. Danke
Senast handlade jag direkt från Tru-Tension i UK, tru-tension.co.uk. De har rabatter lite då och då och om jag minns rätt får man även rabatt om man prenumererar på deras nyhetsbrev (15% vid ett tillfälle).Nya pendlaren fick sin premiär mitt i snökaoset i Stockholm, och den vaxade kedjan sattes verkligen på prov. Jag försökte såklart torka av den så gott det gick och applicera nytt droppvax efter varje tur, men redan dag 2 fick jag ändå lite ytrost på kedjan. Vad gör jag fel?Jag har tyvärr ingen tillgång till tryckluft eftersom jag bor i lägenhet.
Jag har också försökt hitta Tru Tension All Weather, som @NiklasL och @kais01 rekommenderar, men jag hittar ingen seriös butik som säljer det. Några tips?