Visa din vaxning! kedjan inte benen

Som jag förstått det så ska det fortfarande finnas vax kvar i de kritiska delarna när det börjar gnissla. Det sas på någon av Silcas videor på YT

Som jag förstått det så ska det fortfarande finnas vax kvar i de kritiska delarna när det börjar gnissla. Det sas på någon av Silcas videor på YT
Jag publicerade tidigare i tråden en bild av en länk som demonterats efter vaxning (Silca) https://happyride.se/forum/threads/visa-din-vaxning-kedjan-inte-benen.3691966/page-30#post-4490318

Den "reserv" som finns kvar sitter på rullen och sitter i smörjskåran (se andra bilden, höger del av länken utan rulle), men det är inte säkert att den smälter och glider ut där den behövs. Speciellt i kallt väder är risken stor att vaxet sitter kvar i smörjskåran medan lagerytorna går torra.

Någon som är villig att offra en länk på en vinterkedja och undersöka vad som finns kvar i smörjkanalen?

Ytterplåtarna håller fast nitarna. Nitarna går genom innerplåtarna. De använda kedjor jag öppnat har varit slitna där rullarna sitter på innerplåtarna samt där nitarna går genom innerplåtarna.

Vaxet sitter kvar bra på frusna grusrundor men inte alls i bötan.

Inför nästa runda blir det toppning med FL gröna. Den håller iaf för 20 mil blött grus.

Nu hänger kedjan på tork efter att ha badat i lacknafta och Biltemas ekologiska fälg rengöring. Blir grundkok i syltparaffin imorgon.

Jag hade kört med vanlig olja som top-upp på en blöt grusrunda, eller på en lång randonnée.
då är det bara att börja om med rengöringsbad om man vill återgå till vax.

men sedan frågar man sig har folk så svårt att ta till sig redan kända toppa upp-produkter som faktiskt fungerar till det, och dessutom på ett vettigt sätt står emot väta?

inte som finishline grön, men ändå användbart.

#papegoja

Jag har samma erfarenhet som @bekväm grop hejdå att det räcker att skölja av gruset med vatten så går kedjan mjukt igen, går dock mycket tid att leta upp vatten med jämna mellanrum, funderat på att montera ett skydd över kedjan.

Men olika kedjor klarar sig olika länge utan omvaxning och de som är slitna verkar också klara sig längre än nya.

jag tycker det är så smidigt att bara koka kedjan i vatten efter en grisig grustur, det är ju en av de trevligare upplevelserna efter att ha gått över till vax, att bara se all smuts försvinna i rent vatten. så jag skulle inte vilja hälla på olja och behöva göra värsta avfettningen igen.

men den saken ändras ju om stripchip/stearinsyra funkar problemfritt, då kunde en ju toppa upp med något som var kompatibelt med stripchip/stearinsyra. jag har fått hem min stearinsyra och ska experimentera lite snart :)

Nu har jag vaxat om kedjan med Pingvin. Den blev rejält ren i fälgrengöring.

Får ta mig ut på en blöt tur i veckan och testa hur bra det sitter. Det blir hårdare än Smoove och plockar inte upp lika mycket av vägarna.

Jag har inte brytt mig om att räkna kilometer men min uppskattning är att kedjan som sitter på pendlarn/grushojen nu har gått 2-3 ggr så långt nu med Silca vax istället för Synergetic olja. Är inte överdrivet noggrann med underhållet men nu låg kedjan på dryga 0,5% slitage så dags att byta. Upplever att kedjan (som sett en del salt) även är utsliten på så vis att ytbehandlingen har fallerat vilket resulterar i att intervallet för underhåll med vaxdopp eller vaxdripp är mycket kortare. Hade önskat att kedjan häll till april men man får väl offra ytterligare en kedja till NaCl-gudarna.

3 nyvaxade kedjor. Två pendlakedjor och en till myscykeln. De sopsaltade vägarna gör verkligen kaos med pendlakedjorna. Kedjorna är iofs lite snikigare modeller men jag måste hitta nån bättre topupp. Ska testa Tru-tension som det tipsades om tidigare.
En annan grej jag märkt är att man verkligen måste ”mjuka” upp kedjorna mot ett stålrör eller liknande. Jag har tidigare bara mjukat upp de för hand.
IMG_3356.webp

3 nyvaxade kedjor. Två pendlakedjor och en till myscykeln. De sopsaltade vägarna gör verkligen kaos med pendlakedjorna. Kedjorna är iofs lite snikigare modeller men jag måste hitta nån bättre topupp. Ska testa Tru-tension som det tipsades om tidigare.
En annan grej jag märkt är att man verkligen måste ”mjuka” upp kedjorna mot ett stålrör eller liknande. Jag har tidigare bara mjukat upp de för hand.
Visa bilaga 753731
Funderar på Silcas Synergetic eller Synerg-E till MTBn och kan då använda som top up vid behov på gruscykeln. Ett strip chip i vaxet sen så slipper man problemet med rengöring.

Funderar på Silcas Synergetic eller Synerg-E till MTBn och kan då använda som top up vid behov på gruscykeln. Ett strip chip i vaxet sen så slipper man problemet med rengöring.
Är det verkligen så det fungerar? Stripchip hanterar väl bara fabriks-smörjan på en annars ren kedja, en kedja som gått med synergetic på grus kommer garanterat behöva en del rengöring för att bli av med all smuts som finns på kedjan innan man doppar ner den i vaxet

kanske om en har ett rengöringsbad med vax och oljekonverteringsämne i, innan finvaxet. men känns rätt krångligt och liksom varför om det finns vaxbaserade upptoppare som funkar.

Är det verkligen så det fungerar? Stripchip hanterar väl bara fabriks-smörjan på en annars ren kedja, en kedja som gått med synergetic på grus kommer garanterat behöva en del rengöring för att bli av med all smuts som finns på kedjan innan man doppar ner den i vaxet
Den vanliga avsköljningen med hetvatten blir man förstås inte av med.

Då har du ju plötsligt ändrat allt du pratade om förut? 🤓

Men ja, ifall du rengör kedjan innan du lägger den i vaxbadet så slipper du problemet med rengöring.

Då har du ju plötsligt ändrat allt du pratade om förut? 🤓

Men ja, ifall du rengör kedjan innan du lägger den i vaxbadet så slipper du problemet med rengöring.
Rengöring av kedjan innan vaxning har tidigare varit lite av en häxkonst med många steg för att få det rent nog.
Att spruta på lite avfettning och skölja av med hetvatten för att sen låta stripschippet ta det sista är för mig en enorm förenkling av processen.
Jag skulle tillockmed vilja gå så långt att säga att jag slipper problemen med rengöring.

Lite kuriosa - jag startade tråden för nästan exakt tre år sen. Jag hade då köpt en påse Molten Speedwax för några hundralappar och började med de första vaxningarna.

Långtidsfacit? Helt suveränt.
Jag vill inte säg så mycket om livslängden då det inte blir helt rättvist men jämfört med tidigare erfarenheter förlängs kedjans och kassettens livslängd nåt enormt.

Givet att jag fortfarande har kvar en vaxkaka av första påsen i kastrullen som räcker några vändor till, så är det bevisligen också väldigt drygt.

Det har vaxats min och fruns racer, en gravel och två mtbs.

Utöver livslängden är det så otroligt skönt att kunna röra drivlinan för mek och annat utan att bli helt oljig. Vansinnigt bra faktiskt.
Den lilla svagheten är korrosionsbeständighet men är det blött har jag cykel med skärmar respektive på mtbn om man sköljer av efter turen och torkar funkar det också bra.

För mig har vaxning varit en uppenbarelse i likhet med skivbromsar på mtb, dropper posts, tubeless och dylikt.

Men stripchip är väl bara till för det fett/olja som används från fabrik på en ny kedja, enligt Silca själva åtminstone så tar det inte vanliga smörjmedel utan då får man ha vanlig kedjerengöring.

Fullständigt ovetenskapligt så verkar det vara rätt stor skillnad mellan olika vaxer, jag köpte Rex vax från början, då fick jag ungefär två veckors cykling ur en kedja om det inte var blött. Vaxet var ganska hårt och grå-svart. Kedjorna tål inte vatten alls, börjar rosta direkt.

Nu testar jag Dynamic Wander wax (mest för att det blev bäst i test i tysk tidning), det ska vara mer allvädersdugligt. Jag har bara kört några rundor än så länge men det är ett mycket mjukare vax när man tar på kedjan, verkar tåla vatten bättre än så länge. Slutsatsen är väl att det kan vara värt att testa olika märken för att se vilket som passar din cykling bäst.

Jag har lite svårt att förstå varför, två gånger denna vinter, vaxet bara släpper efter 1-2 timmar på blött grus. Detta givet att vax är en standardlösning och då möjligen med lite olika tillsatser för vidhäftning, friktion eller emulsion.
a) pga undermålig produkt, Smoove?
b) pga undermåligt förarbete/rengöring, (lacknafta-rödsprit-kokning)

Skriver under på kedjevaxningens fördelar, för mig dubbla livslängden på kedjan och sen tillkommer att slippa oljesmutsen. Startade en tråd en gång att listade tre största saker senaste decennierna och bredare däck, vaxning av kedjan och skivbromsar var mina tre.

tre nya cn-lg500. en avfettad i lacknafta och spolarvätska och sen i helt nytt rent amazon-vax, en oavfettad rätt ner i rent amazon-vax, en oavfettad i amazon-vax med 10 gram stearinsyra tillsatt, upphettat till 120 grader, upptagen vid 90 grader sedan.

ska försöka testa dem i liknande torra förhållanden och se hur de beter sig.

20250312_205009.webp

Enligt internet så är det Squirt som tillverkar den så antagligen rätt liknande. Har också sett den och lockande att kunna köpa en halvliter.

Den där avfettningen är väl primärt för oljebaserad smörja och inte vax?

Jag tar av min vaxade kedja och kokar den några omgångar i en dedikerad kastrull med vatten för att lösa upp vax och smuts. Ifall man vill göra den ännu renare kan man tvätta den med valfritt medel EFTER att man löst upp vaxet. Sedan är det bara lägga ned den i vaxbadet eller lägga på droppvax.

Min kommande uppdatering är en ultraljudstvätt så man kan lägga kedja i en zipp påse med lite rengöringsmedel, men för stunden tycker jag koka är tillräckligt bra.

Jag är inte övertygad om att den spray du länkar till löser upp vax...

Den där avfettningen är väl primärt för oljebaserad smörja och inte vax?

Jag tar av min vaxade kedja och kokar den några omgångar i en dedikerad kastrull med vatten för att lösa upp vax och smuts. Ifall man vill göra den ännu renare kan man tvätta den med valfritt medel EFTER att man löst upp vaxet. Sedan är det bara lägga ned den i vaxbadet eller lägga på droppvax.

Min kommande uppdatering är en ultraljudstvätt så man kan lägga kedja i en zipp påse med lite rengöringsmedel, men för stunden tycker jag koka är tillräckligt bra.

Jag är inte övertygad om att den spray du länkar till löser upp vax...
Den är inte till för att lösa vax…

Jag har inte riktigt orkat ta steget till vaxning fullt ut, krånglet har hållit mig ifrån det. Men nu kom jag på en idé som antingen är dum eller supersmart:

jag testade att värma vaxet i en gammal vattenkokare, sen snabbt hälla över i en liten flaska (fd tubelessflaska) och innan det hunnit stelna applicerade jag det frikostigt på kedjan. Den fina djupa rengörande effekten av ett vaxbad får man förstås inte, men det borde väl tränga in betydligt bättre än bara att droppa på tex squirt kallt? Och metoden kändes väldigt snabb och enkel förr med att plocka av kedjan och bada den rejält.

Bilagor

• IMG_5734.webp
    IMG_5734.webp
    179.9 KB · Besök: 37
Jag tror det går snabbare att plocka av kedjan och lägga den i vaxet. Vill du lyxa till det så köp en tång för att ta isär kedjelåset och en för att sätta ihop (framför allt den senare är onödig). Då plockar du bort även den värsta kedjan på 20 sekunder och sätter tillbaka den på en minut

Jag tror det går snabbare att plocka av kedjan och lägga den i vaxet. Vill du lyxa till det så köp en tång för att ta isär kedjelåset och en för att sätta ihop (framför allt den senare är onödig). Då plockar du bort även den värsta kedjan på 20 sekunder och sätter tillbaka den på en minut
Nej detta går mycket snabbare och är mycket enklare, trots att jag har kedjetång. Frågan är bara hur mycket sämre det är.
Anledningen för mig att köra vax överhuvudtaget är inte slitaget, priset på kedjor är inte högt och kassetter renoverar jag, anledningen är att det är så mycket renare. Anledning för att inte vaxa är krånglet, jag hoppas detta är ett sätt att komma runt det värsta krånglet men bibehålla den enda stora fördelen jag vill åt.

Nej detta går mycket snabbare och är mycket enklare, trots att jag har kedjetång. Frågan är bara hur mycket sämre det är.
Anledningen för mig att köra vax överhuvudtaget är inte slitaget, priset på kedjor är inte högt och kassetter renoverar jag, anledningen är att det är så mycket renare. Anledning för att inte vaxa är krånglet, jag hoppas detta är ett sätt att komma runt det värsta krånglet men bibehålla den enda stora fördelen jag vill åt.
Du får ju samma resultat med droppvax, riktigt dyrt men bra.

Du får ju samma resultat med droppvax, riktigt dyrt men bra.
Vad menas med droppvax? Är det inte typ Squirt? Squirt och nån annan liknande vaxsörja har jag testat men det blir ju ganska smutsigt även om det inte blir lika kladdigt som olja. (Jag har inte följt den här tråden i detalj, så ta det på en basal nivå, jag har dessutom redan bestämt mig för att det inte är värt besväret med vaxbadande efter avplockande av kedja, jag har testat och pallar inte det.)

Stelnar inte vaxet ganska snabbt när det möter den kalla kedjan? Har svårt att tro att det tränger in särskilt djup innan det blir för segt. Ett vax som är flytande i rumstemperatur borde ha betydligt bättre möjligheter att tränga in och bred ut sig över alla ytor inne i kedjan. Ett sådant kan man också applicera på hela kedjan i lugn och ro och därefter veva några varv för att hjälpa det in i alla skrymslen.

Tillbaka
Topp