Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
det går trögt som fan när det gnisslar.Som jag förstått det så ska det fortfarande finnas vax kvar i de kritiska delarna när det börjar gnissla. Det sas på någon av Silcas videor på YT
Jag publicerade tidigare i tråden en bild av en länk som demonterats efter vaxning (Silca) https://happyride.se/forum/threads/visa-din-vaxning-kedjan-inte-benen.3691966/page-30#post-4490318Som jag förstått det så ska det fortfarande finnas vax kvar i de kritiska delarna när det börjar gnissla. Det sas på någon av Silcas videor på YT
då är det bara att börja om med rengöringsbad om man vill återgå till vax.Jag hade kört med vanlig olja som top-upp på en blöt grusrunda, eller på en lång randonnée.
Funderar på Silcas Synergetic eller Synerg-E till MTBn och kan då använda som top up vid behov på gruscykeln. Ett strip chip i vaxet sen så slipper man problemet med rengöring.3 nyvaxade kedjor. Två pendlakedjor och en till myscykeln. De sopsaltade vägarna gör verkligen kaos med pendlakedjorna. Kedjorna är iofs lite snikigare modeller men jag måste hitta nån bättre topupp. Ska testa Tru-tension som det tipsades om tidigare.
En annan grej jag märkt är att man verkligen måste ”mjuka” upp kedjorna mot ett stålrör eller liknande. Jag har tidigare bara mjukat upp de för hand.
Visa bilaga 753731
Är det verkligen så det fungerar? Stripchip hanterar väl bara fabriks-smörjan på en annars ren kedja, en kedja som gått med synergetic på grus kommer garanterat behöva en del rengöring för att bli av med all smuts som finns på kedjan innan man doppar ner den i vaxetFunderar på Silcas Synergetic eller Synerg-E till MTBn och kan då använda som top up vid behov på gruscykeln. Ett strip chip i vaxet sen så slipper man problemet med rengöring.
Den vanliga avsköljningen med hetvatten blir man förstås inte av med.Är det verkligen så det fungerar? Stripchip hanterar väl bara fabriks-smörjan på en annars ren kedja, en kedja som gått med synergetic på grus kommer garanterat behöva en del rengöring för att bli av med all smuts som finns på kedjan innan man doppar ner den i vaxet
Dom måste torka några timmar innan du kör igen så funkar dåligt på långkörningar.kanske om en har ett rengöringsbad med vax och oljekonverteringsämne i, innan finvaxet. men känns rätt krångligt och liksom varför om det finns vaxbaserade upptoppare som funkar.
En avsköljning med hetvatten funkar väl enbart för att det bryter ner vaxet och smutsen följer med ut?Den vanliga avsköljningen med hetvatten blir man förstås inte av med.
Du kan lägga på denna innan sköljning med hetvatten https://silca.cc/en-eu/products/ult...nsP7LwUiyoVA9tooyUv9hH9RgjmYsKgR30LnJwSIMHeXjEn avsköljning med hetvatten funkar väl enbart för att det bryter ner vaxet och smutsen följer med ut?
Gör väl knappast rent en kedja med oljebaserat smörjmedel på samma sätt?
Då har du ju plötsligt ändrat allt du pratade om förut?Du kan lägga på denna innan sköljning med hetvatten https://silca.cc/en-eu/products/ult...nsP7LwUiyoVA9tooyUv9hH9RgjmYsKgR30LnJwSIMHeXj
Funderar på Silcas Synergetic eller Synerg-E till MTBn och kan då använda som top up vid behov på gruscykeln. Ett strip chip i vaxet sen så slipper man problemet med rengöring.
Rengöring av kedjan innan vaxning har tidigare varit lite av en häxkonst med många steg för att få det rent nog.Då har du ju plötsligt ändrat allt du pratade om förut?
Men ja, ifall du rengör kedjan innan du lägger den i vaxbadet så slipper du problemet med rengöring.
Samma här. På landsvägscykeln är det värt allt extra mek. Nu tycker jag inte att det är någon större grej att göra ett vaxbad. Det som tar längst tid är att värma upp slowcookern.För mig har vaxning varit en uppenbarelse i likhet med skivbromsar på mtb, dropper posts, tubeless och dylikt.
För alla kockar:Men stripchip är väl bara till för det fett/olja som används från fabrik på en ny kedja, enligt Silca själva åtminstone så tar det inte vanliga smörjmedel utan då får man ha vanlig kedjerengöring.
Barolovin?Min lista:
1. Elden
2. Vaxad kedja
3. Hjulet
4. Skivat bröd
Om man blir bjuden :)Barolovin?
nej inte direkt lockande. squirt är omvittnat känt som en smutsmagnet.Enligt internet så är det Squirt som tillverkar den så antagligen rätt liknande. Har också sett den och lockande att kunna köpa en halvliter.
Du kan lägga på denna innan sköljning med hetvatten https://silca.cc/en-eu/products/ult...nsP7LwUiyoVA9tooyUv9hH9RgjmYsKgR30LnJwSIMHeXj
Den är inte till för att lösa vax…Den där avfettningen är väl primärt för oljebaserad smörja och inte vax?
Jag tar av min vaxade kedja och kokar den några omgångar i en dedikerad kastrull med vatten för att lösa upp vax och smuts. Ifall man vill göra den ännu renare kan man tvätta den med valfritt medel EFTER att man löst upp vaxet. Sedan är det bara lägga ned den i vaxbadet eller lägga på droppvax.
Min kommande uppdatering är en ultraljudstvätt så man kan lägga kedja i en zipp påse med lite rengöringsmedel, men för stunden tycker jag koka är tillräckligt bra.
Jag är inte övertygad om att den spray du länkar till löser upp vax...
Nej detta går mycket snabbare och är mycket enklare, trots att jag har kedjetång. Frågan är bara hur mycket sämre det är.Jag tror det går snabbare att plocka av kedjan och lägga den i vaxet. Vill du lyxa till det så köp en tång för att ta isär kedjelåset och en för att sätta ihop (framför allt den senare är onödig). Då plockar du bort även den värsta kedjan på 20 sekunder och sätter tillbaka den på en minut
Du får ju samma resultat med droppvax, riktigt dyrt men bra.Nej detta går mycket snabbare och är mycket enklare, trots att jag har kedjetång. Frågan är bara hur mycket sämre det är.
Anledningen för mig att köra vax överhuvudtaget är inte slitaget, priset på kedjor är inte högt och kassetter renoverar jag, anledningen är att det är så mycket renare. Anledning för att inte vaxa är krånglet, jag hoppas detta är ett sätt att komma runt det värsta krånglet men bibehålla den enda stora fördelen jag vill åt.
Vad menas med droppvax? Är det inte typ Squirt? Squirt och nån annan liknande vaxsörja har jag testat men det blir ju ganska smutsigt även om det inte blir lika kladdigt som olja. (Jag har inte följt den här tråden i detalj, så ta det på en basal nivå, jag har dessutom redan bestämt mig för att det inte är värt besväret med vaxbadande efter avplockande av kedja, jag har testat och pallar inte det.)Du får ju samma resultat med droppvax, riktigt dyrt men bra.