Visa din vaxning! kedjan inte benen

Finns det någon sida, tabell, inlägg eller liknande som sammanställer vax och rengöring från den här tråden?

Låter som att ett dygn i lacknafta och pingvin syltvax är en rimlig instegsnivå för pendling och mtb? Eller är gamla ljusstumpar lika bra som pingvin?

Finns det någon sida, tabell, inlägg eller liknande som sammanställer vax och rengöring från den här tråden?

Låter som att ett dygn i lacknafta och pingvin syltvax är en rimlig instegsnivå för pendling och mtb? Eller är gamla ljusstumpar lika bra som pingvin?
en dygn är onödigt, är min övertygelse. tio minuter borde räcka, med intermittent omskak.

(om det ens gör så stor skillnad för vaxningen, jag experimenterar just nu med att helt strunta i avfettningen av ny kedja. det verkar funka helt okej. så jag är preliminärt skeptisk till att de homeopatiska mängder fabriksolja som kontaminerar vaxpucken efter att kedjan varit tio minuter i lacknafta spelar så stor roll.)

Kvalitetsljus innehåller väl inget paraffin alls tror jag.

Allright, bra snack. Då är frågan om man som normalsvag pendlare/enduro-MTBare märker någon skillnad på pingvin syltvax eller om man absolut borde välja MSW eller annat? Spontant känns rostskydd högprioriterat. Går det att påverka mer än en bättre kejda? Vad kör ni andra?

Allright, bra snack. Då är frågan om man som normalsvag pendlare/enduro-MTBare märker någon skillnad på pingvin syltvax eller om man absolut borde välja MSW eller annat?
Har svårt att tro att den där enstaka watten som tillsatserna gör märks för en vanlig dödlig cyklist. Silcas chokladbitar för att slippa ta bort fabriksfettet är väl lite smidig om man vill köra på det, och det kan ju finnas en poäng med att lägga i en sån där puck för att det skall hålla längre så här på vinterhalvåret, om man nu ska ge sig på finvax.

Spontant känns rostskydd högprioriterat. Går det att påverka mer än en bättre kejda? Vad kör ni andra?
Alla vax är så vitt jag vet ungefär lika dåliga på att skydda mot rost, det är avtorkning och kromad kedja som gäller. SRAM X01 håller i tre evigheter.

Alla vax är så vitt jag vet ungefär lika dåliga på att skydda mot rost, det är avtorkning och kromad kedja som gäller. SRAM X01 håller i tre evigheter.
inte drabbats av rost trots pendling i saltlake. torkar typ aldrig av kedjan, bara duttar på. automagisk rengöring. men nollställning med vaxbad någon gång årligen. kör med kedjor som har pläterade sidor. men rullarna är platsen det oavsett kan tänkas rosta, de saknar varaktig ytbehandling.

tru tension banana slip all weather lube. namnet känns ärligt talat inte helt seriöst:)

prövade den för ett antal år sedan eftersom den tycktes fungera bäst av droppa på-produkterna i att sas hämta upp sig efter körning i våt smuts (block 5) dvs att smutsen inte blir kvar som en slippasta inne i kedjan. det har senare kommit produkter som klarar detta med liknande resultat, hur det är med deras rosthämmande egenskaper framgår inte, och inte heller prövat dessa eftersom jag varit nöjd.

läste mera nyligen i en bisats i ett kommentarsfält från adam kerin, att det är denna produkt han själv använder när han skall sträcka ut intervallen mellan vaxbaden.

säger ju en del.

Kört syltvax en ganska lång tid men provade silicas secret blend, tycker fin vaxxet håller sig mycket längre mellan applicering och bättre mot väta så skulle rekommendera det om du planerar köra under vinter

inte drabbats av rost trots pendling i saltlake. torkar typ aldrig av kedjan, bara duttar på. automagisk rengöring. men nollställning med vaxbad någon gång årligen. kör med kedjor som har pläterade sidor. men rullarna är platsen det oavsett kan tänkas rosta, de saknar varaktig ytbehandling.

tru tension banana slip all weather lube. namnet känns ärligt talat inte helt seriöst:)

prövade den för ett antal år sedan eftersom den tycktes fungera bäst av droppa på-produkterna i att sas hämta upp sig efter körning i våt smuts (block 5) dvs att smutsen inte blir kvar som en slippasta inne i kedjan. det har senare kommit produkter som klarar detta med liknande resultat, hur det är med deras rosthämmande egenskaper framgår inte, och inte heller prövat dessa eftersom jag varit nöjd.

läste mera nyligen i en bisats i ett kommentarsfält från adam kerin, att det är denna produkt han själv använder när han skall sträcka ut intervallen mellan vaxbaden.

säger ju en del.
Håller helt med och det är ju inte direkt ny information i den här tråden.

Men efter ett vaxbad så fyller man på med vanligt "flask-vax"?
Är produkter som Squirt aktuella längre? Eller ska det vara Banan Slip eller andra aktörer?

Men efter ett vaxbad så fyller man på med vanligt "flask-vax"?
Om man vill. Jag gör det någon gång ibland för att förlänga intervallet, men normalt har jag 2-3 kedjor i rotation så jag kränger bara på en ny kedja och vaxar sedan om alla på en gång.

Är produkter som Squirt aktuella längre?
Mja, kläggar ju en del och presterar inte toppen. Jag har en flaska som vi använder slut på i familjen, men sedan blir det något annat.

Eller ska det vara Banan Slip eller andra aktörer?
Ja, eller Smoove eller Silca eller någon av de andra topprankade vaxerna.

säger ju en del.
Jo saltlake är det gott om här i Gbg på vintrarna :)

Är det MSW som du kör? Låter som att du hittat en bra nivå.

Tänker mig ett par kejdor att snurra mellan och så har jag några burkar Smoove på hyllan.

https://flcycling.se/en/product/smoove-kedjeolja/ Smoove finns bara i en sort så denna är rätt, antar jag!?
Cyklat kanske 11 mil nu med fulvaxad kedja och det går toppen än. Ingen distans att tala om men aldrig torrt ute iaf.
Japp finns bara en sort av Smoove. Jag har kört med det ett tag och tänkte nu gå över till riktig vaxning. Ett tips kan vara att värma upp kedjan efter att du lagt på vaxed lite lagom så att det smälter in bättre mellan länkarna med ex hårtork eller varmluftspistol.

Jo saltlake är det gott om här i Gbg på vintrarna :)

Är det MSW som du kör? Låter som att du hittat en bra nivå.

Tänker mig ett par kejdor att snurra mellan och så har jag några burkar Smoove på hyllan.
jo det känns rätt bekymmersfritt.

har en oanvänd msv i garaget, men hade dessförinnan tyvärr gått på att köpa absolute black smältvax, så gör slut på det först.

alltså det ger en helt underbar välsmord kedja, men tar tvärslut efter 2-3 timmars cykling, nästan som man kan dra ett streck i asfalten. så kört på banana slip redan från början som lök på laxen. då fungerar det betydligt längre. långsiktiga hållbarheten på kedjan med den kombon varit god, minst dubbelt mot oljebaserat.

tänkte nästa vaxbad prova blanda i silca endurance chip för att se om det kan bättra uthålligheten på smältvaxet

Jag tycker kedjan blir skitig när jag toppar upp med flytande vax (Dynamic slick wax ovanpå Dynamic Wander wax), inte så att det syns eller känns på kedjan, men så att jag måste rengöra kedjan ordentligt före vaxning för att inte skita ner vaxbadet. Vet inte om det är en kompabilitetsproblem (Dynamic säger själva att de ska passa ihop, men Wander wax är inte parrafin-baserat så det kanske ändå inte är kompatibelt).

Tycker jag får så pass bra skydd av bara Wander wax att jag bara torkar av kedjan med en mikrofiberduk efter cykeltvätt och kör så i några veckor innan jag vaxar om.

Finns silca super secret wax härunder någonstans.

Sköljer av med slang. Droppar på nytt vax och låter torka till nästa runda. Funkar Ok ändå
IMG_6858.webp
IMG_6861.webp

På min senaste pendlarkedja (XT eller Ultegra) så testade jag att bara göra rent den med kedjerengörning, typ avfettningsmedel. Sen hoppade jag över vaxbadet och har bara kört Silca secret droppvax. Det har funkat över förväntan. Sitter ganska bra trots regn och skit.

Osmort sedan vaxbadet, samt otvättat. 141km men nu såg det för taskigt ut så jag fick skölja ur och vaxa igen. Det har varit blöta grusvägar blandat med blöt asfalt.

Den här gången kokade jag inte sönder paraffinet :) rätt rent efteråt nu.

Ska nog beställa drip wax, men samtidigt kan man ju inte ha vatten blandat med grusmjöl i kedjan så den måste ju ändå rengöras.

Bilagor

• IMG_0625.webp
    IMG_0625.webp
    779.5 KB · Besök: 53
Är det någon som kör vax på en gammal standardcykel? Jag funderar på om det skulle funka för mig, om jag skulle börja cykelpendla en kortare sträcka.
Inte jättegammal förvisso, men jättestandard.
Hobbybutikens paraffin i slowcooker, Nexus 7-växlad, vaxar om kedjan ungefär var 100de mil eller så, cyklar nån eller ett par mil/dag.
Flawless!

Inte jättegammal förvisso, men jättestandard.
Hobbybutikens paraffin i slowcooker, Nexus 7-växlad, vaxar om kedjan ungefär var 100de mil eller så, cyklar nån eller ett par mil/dag.
Flawless!
Rengjorde du dreven (heter det drev när det är oväxlat/navväxel?) innan du satte dit den vaxade kedjan?

Hur låg temperatur klarar kedjevax av? Klarar det cykelturer i -25 grader Celcius?
Det klarar kallare än vad jag gör ;) kört det på pendlarcykeln senaste åren och rullat mina ~3 km enkel väg även när det varit under -27, sen är det skillnad på fungerar och fungerar optimalt, inget oväntat hände. Sen gör då inte jag några max effekt toppar när man har fullt upp med att överleva.

Sen stelnar ju allt när det blir kallt även fett och oljorna som smörjer allt annat är ju "stenhårda" även de vid -300.

Det klarar kallare än vad jag gör ;) kört det på pendlarcykeln senaste åren och rullat mina ~3 km enkel väg även när det varit under -27, sen är det skillnad på fungerar och fungerar optimalt, inget oväntat hände. Sen gör då inte jag några max effekt toppar när man har fullt upp med att överleva.

Sen stelnar ju allt när det blir kallt även fett och oljorna som smörjer allt annat är ju "stenhårda" även de vid -300.
Cyklade till jobbet en gång med oljesmord kedja när temperaturen låg på -33 grader Celcius. Då gick cykeln väldigt trögt.
Då trampar jag vidare med vaxat över vintern!

säger ju en del.
Plätterade sidor. Vilka är det?
Har läst om XT och Ultegra här. Andra tips på kedjor med hyfsat rostskydd?

Provade med KMCs EPT (anti rost-behandlade) på pendelhojen men den började rosta ganska snabbt ändå. Kanske för kass behandling från mitt håll. Tror jag körde med Squirt den gången.

Rengjorde kedjan med kokande vatten igår. Droppade sen på silca super secret.

Förvånad att kedjan kändes lite fettig/kladdig nu då jag monterade den 20h senare. Silca själva säger 12h (24h om kallt/fuktigt, men cykeln är inomhus)

Provade med KMCs EPT (anti rost-behandlade) på pendelhojen men den började rosta ganska snabbt ändå. Kanske för kass behandling från mitt håll. Tror jag körde med Squirt den gången.
XT och Ultegra håller ganska bra mot saltet. Jag fick med en enklare KMC när jag köpte pendlaren. Den dog ganska snabbt.

de jag använt är kmc guldpläterade, och connex. även kört connex med rostfria sidoplåtar.

kör ultegra på mtb, men där kör jag olja i stället för vaxbaserat. ter sig möjligen opläterade, är jämförelsevis en aning matta i ytan. vilken ytrostar om man inte oljar på efter längre blöta turer eller tvätt av cykeln

Senast ändrad:
Jag börjar tro på olje-vax-mix för tuffa sammanhang, typ vinterpendling.
Min erfarenhet är att vax fungerar utmärkt för vinterpendling, förutsatt att man bor tillräckligt långt norrut för att faktiskt ha riktig vinter, det vill säga att det faktiskt är snö och is.
Vax ger onekligen sämre korrosionsskydd än olja, så cyklar man på saltade cykelvägar i regnslask och sedan inte har cykeln förvarad tort och varmt så är nog olja en bättre lösning bara för att undvika att kedjan rostar sönder.

Min erfarenhet är att vax fungerar utmärkt för vinterpendling, förutsatt att man bor tillräckligt långt norrut för att faktiskt ha riktig vinter, det vill säga att det faktiskt är snö och is.
Vax ger onekligen sämre korrosionsskydd än olja, så cyklar man på saltade cykelvägar i regnslask och sedan inte har cykeln förvarad tort och varmt så är nog olja en bättre lösning bara för att undvika att kedjan rostar sönder.
När jag har kört stockholmsvinter, 15-20 mil per vecka åts KMC x10-kedjorna ner på 200-250 mil. Då på FL grön.

På racern har samma kedja gått två utesäsonger och nu på sin andra trainersäsong. Den har helt slutat slitas tros att kassetter har gett sig. Då på syltvax och Smoove.

Vill ju gärna få ut den effekten vid slaskåka oxå. Hoppas på Flowerpower här.

Rengjorde kedjan med kokande vatten igår. Droppade sen på silca super secret.

Förvånad att kedjan kändes lite fettig/kladdig nu då jag monterade den 20h senare. Silca själva säger 12h (24h om kallt/fuktigt, men cykeln är inomhus)
Sålänge det finns vax på kedjan känns det lite kladdigt men torka av kedjan med en trasa före första turen efter vaxning så slipper man att det fastnar sand etc på kedjan.

Så här ser det ut vid rengöring i lacknafta av en visserligen körd en del på grus men vad jag själv tyckte var en ganska ren vaxad kedja inför en omvaxning. Vet inte om det är mellanrengöringarna eller något annat men slitaget på kedjorna har blivit väldigt lågt efter jag började med dem

20251122_150416.webp

Jag har en flaska True Tension All Weather lube som jag ibland använder för att förlänga en smältvaxning, men varje gång den åker fram så har vaxet liksom klumpat sig / kleggat ihop så att det inte går att få ut nåt ur flaskan då pipen sätter igen. Man får skaka och peta med nåt tunnt så att det blir fritt i pipen men ganska omgående blir det stopp igen.

Någon som har en lösning? ska jag försöka späda med lite vatten?

Jag har en flaska True Tension All Weather lube som jag ibland använder för att förlänga en smältvaxning, men varje gång den åker fram så har vaxet liksom klumpat sig / kleggat ihop så att det inte går att få ut nåt ur flaskan då pipen sätter igen. Man får skaka och peta med nåt tunnt så att det blir fritt i pipen men ganska omgående blir det stopp igen.

Jag har precis samma problem. Har testat att blåsa in i flaskan för att få bort kladdet. Det funkar en liten stund sen är det stopp igen. Silca har inte alls det problemet.

vatten funkar inte, tried and tested.

men koncentrerad spolarvätska gör det.

på ett utmärkt sätt. är väl förklaringen tänker jag till att man inte behöver vänta mer än någon minut innan smörjan funkar.

Jag hade så med squirt. Lösningen för mig var att efter avslutad vaxning, så tryckte jag på flaska några gånger med pipen uppåt och en bit papper så att det inte stänkte. På så sätt blev pipen ren och inget som torkade fast där.

Jag hade så med squirt. Lösningen för mig var att efter avslutad vaxning, så tryckte jag på flaska några gånger med pipen uppåt och en bit papper så att det inte stänkte. På så sätt blev pipen ren och inget som torkade fast där.

Fast det är inte bara i pipen det kleggar. Skruvar man av pipen så är hela stora flasköppingen igenkleggad med halvstelnat vax. Så man måste peta runt för att öppna upp igen.

Tillbaka
Topp