Fjärdebrunn
Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Jag tvingades avsluta min kanot-satsning efter skada från styrketräning. Slog hela tiden upp inflammationen i armbågen.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det har jag gjort vid chins, musklerna i arm/rygg räckte inte så det blev nacken som flexades istället. Seg åkomma men det akuta skedet brukar iaf släppa efter några iprenintensiva dagar/nätter.Men va f-n. Lyckades med konststycket att dra på mig nackspärr under gårdagens pass för arm/axlar. Det har jag nog aldrig lyckats med tidigare. Trodde inte det var möjligt ens. Märkligt och sjukt enerverande. Inga konstiga övningar heller. Chins, miltärpress, biceps curls och avslutade med lateral raises. Då började det helt plötsligt göra ont som fan i nacken. Men kände ingen akut smärta under själva övningen utan det kom i setvilan.
Rimligast är väl hjälp av en sjukgymnast. Hos min finns även ett gym att använda.Har fått diagnoser på kotkompression, fraktur (gammal), artros och buktande disk. Mao en ganska gnällig rygg.
Vad tros om böj och lyft då?
Jo, börja i små steg comes without saying...
Undrar äver rimligheten i ett gymkort.
Starkt jobbat att bygga muskler och samtidigt gå ner i fettmassa från en redan låg nivå. Tränade du redan en del innan? Vad körde du för program?
Tack!Starkt jobbat att bygga muskler och samtidigt gå ner i fettmassa från en redan låg nivå. Tränade du redan en del innan? Vad körde du för program?
@glitch Jag inväntar nu diagnos på, utöver ryggen då, iliac artery edofibrosis. Senaste passet med hårdare bulgarian splits drog igång benet så jag fick halta i tre dagar. Något är knas.
Vågar inte dra igång tyngre benträning i det läget.
Har haft ordentliga känningar, värk, i ca fem år. Har stretchat och tränat i tron att det var något annat. Först nu i vinter fått mer kunskap och husläkaren skickade remiss på mätning av blodflödet direkt.?Ja det förstår jag! Iliac artery är ju ingen lek, men tycker du borde ha haft känningar vid cykling?
Rätt mycket styrketräning det där. Cyklar, springer du mycket skulle jag säga kör ett längre pass i veckan med bara basövningar. då behåller du en del styrka till nästa vinter och blir inte så sliten, ett par tre tunga set på varje 4-6 reps.Cykel-och-spring-säsongen närmar sig, vilket för mig lirar dåligt med 5x5 där man gör tunga squats tre dagar i veckan. Tänker därmed byta till mer volym för överkropp och lite avlastning för benen. Tar gärna feedback som det sedan står mig fritt att ignorera eller följa ?
Frekvens/ordning/ökning:
Varannan dag/ABCD
Klaras reps utan fail så ökas vikten 2,5kg nästa gång. Undantag hantelcurl: +1 kg per ökning, marklyft max 95 kg tills läkare ger klartecken.. mitt skulderblad sitter fast i nyckelbenet med två trådar som skall klara 30 kg/st så i teorin 120kg men är lite feg här vad gäller chansningar
Failas reps tre gånger på en övning så deloadas övningen med -10% nästa gång och kör sedan vidare därifrån.
Pass A
Lutande bänkpress 3 x 8
Chins 3 x 8
Triceps pushdown 3 x 12
Hantelcurl 2 x 10
Pass B
Knäböj 5 x 5
Bänkpress 5 x 5
Skivstångsrodd 5 x 5
Pass C
Smalbänk 3 x 8
Chins 3 x 8
Triceps pushdown 3 x 12
Hantelcurl 2 x 10
Pass D
Knäböj 5 x 5
Militärpress 5 x 5
Marklyft 5 x 5
Cyklingen och löpningen är endast för nöjes (och hjärtat lite) skull och för att komma ut i det fria, max 2h Z2 cykling eller 5-10 km löpning i max 5:30- tempo. Får känna av efterhand, blir det en fin vår/sommar så är det prio (tid/frekvens, inte resultat) med utomhusleken och då är jag helt ok med att skala ner styrketräningen.Rätt mycket styrketräning det där. Cyklar, springer du mycket skulle jag säga kör ett längre pass i veckan med bara basövningar. då behåller du en del styrka till nästa vinter och blir inte så sliten, ett par tre tunga set på varje 4-6 reps.
Jaha trodde det var tvärtom men då är jag med. Då ser det väl bra ut. Själv kör jag inte något specifikt schema utan mycket på känn.Cyklingen och löpningen är endast för nöjes (och hjärtat lite) skull och för att komma ut i det fria, max 2h Z2 cykling eller 5-10 km löpning i max 5:30- tempo. Får känna av efterhand, blir det en fin vår/sommar så är det prio (tid/frekvens, inte resultat) med utomhusleken och då är jag helt ok med att skala ner styrketräningen.
Jag tänker att dessa kommer mer eller mindre naturligt.. man blir sjuk, åker på semester, stukar foten etc. Eller känner sig bara allmänt slut och vilar en vecka. Har man siktet inställt (men inte låst) på varannan dag så borde det till sist kanske snitta på 2-3 dagar i veckan, om ens det.Det har väl med min förlorade ungdom att göra, men vill återigen rekommendera längre viloperioder, där styrketräningen får vara. Minst en vecka behövs, för att leder och muskler och spänningar ska få chansen att slappna av.
"Den gör det och detta." "Tre gånger i veckan har jag hört att..." "För maximal tillväxt..." Ta såna argument och rekommendationer med en stor skopa salt! Ni är så konditionsstarka och envisa att ni orkar mer än de flesta, men kroppen håller inte alltid med viljan.
Väldigt intressant! vilken split körde du? Köpte du via hemsidan?
Vad innebär det? Skulle också behöva komma igång med träningen, men har rätt bra koll på övningar osv sedan tidigare, eller det är inte bara ett träningsprogram?Sedan november fyra gympass/vecka, Jeff Nippard’s ”pure bodybuilding”.
Vad innebär det? Skulle också behöva komma igång med träningen, men har rätt bra koll på övningar osv sedan tidigare, eller det är inte bara ett träningsprogram?
Nej. Men jag killgissar att det blir rehabövningar för de djupsittade rygg/magmusklerna i syfte att få rätt på musklernas kopplingsschema/samspel och förhindra överbelastning av enskilda muskler.Efter detta festliga
Så har ja dragit på mig falsk ischias eller piriformissyndrom, så har fått vila helt ett par veckor, men det släpper knappt.
Hade tid hos en fysioterapeut men bokades av honom pga sjukdom. Idag skulle jag till naprapat men pga stopp i tågtrafiken så fick det bokas om till imorgon..
Någon annan som haft liknande?
Eller hur!Väldigt intressant! vilken split körde du? Köpte du via hemsidan?
Jo det är ett program / träningssystem skrivet av Jeff Nippard.
Google och du skola finna :)
Så tänkte jag med. Blev positivt överraskad att han inkluderat många för mig nya övningar, samt tips kring utförande som lyfte helheten, tex ’Long Length Partials’ och statisk stretch som knorr på sista setenVad innebär det? Skulle också behöva komma igång med träningen, men har rätt bra koll på övningar osv sedan tidigare, eller det är inte bara ett träningsprogram?
Det är ju inte säkert att det är samma åtgärd som behövs för dig, men jag har denna sedan innan för att få rätt på överansträngning i ländryggen vilket eventuellt är del av samma muskelsystem (?).Ja, det gissar jag på också.
Har hittat lite strechövningar på nätet som jag gör tillsvidare. Men något mer konkret vore najs.
Intressant - ska läsa mer om det. Tack!Så tänkte jag med. Blev positivt överraskad att han inkluderat många för mig nya övningar, samt tips kring utförande som lyfte helheten, tex ’Long Length Partials’ och statisk stretch som knorr på sista seten
Ja det som skiljer från att bara köra ett eget schema eller använda en strenghtlogg appen exempelvis är ju alla Jeffs instruktioner och tips som ligger med till alla övningar. Han lägger stor vikt vid att sista settet ska göras på ett speciellt sätt, vilket han beskriver bra. Inget nytt under solen, men bra påminnelse om långsamma negativa reps, pauser i vissa moment, partiella reps etc. Plus en del versioner av övningar som är nya för mig iaf.Intressant - ska läsa mer om det. Tack!
Mig med! Bra teknik också, avskyr bulgarian split..Den här impade lite på mig, både uppvärmning och tex splits.
Jag gillar bulgarian splits. Sätter sig galet hårt i mina buggar.Mig med! Bra teknik också, avskyr bulgarian split..