Att få parametrarna anpassade på personnivå är inga problem tror jag. Man utgår från Wattdata över olika tidsperioder för individen.
Ett exempel på en väldigt enkel modell som jag tagit fram för att få fram en Watt-kurva. Den utgår från två parameterar:
1. Aerob kapacitet, motsvarar strax under max prestation över 60 minuter
2 Anaerob kapacitet, vilket är en "pott" med Watt-minuter som man kan utnyttja genom att avsluta prestationen med syreskuld
Vidare gör jag antagandet att den aeroba kapaciteten inte är helt konstant, utan ökar med 5% för varje halvering av tidsperioden. Jag gör inget försök att förklara detta fysiologiskt, men det är denna effekt som gör att man t.ex. inte kan köra 8 timmar Vätternrunda på tröskeleffekt.
Jag testade denna modell på mig själv, och fick bra överenstämmelse med följande värden:
Aerob kapacitet 60 min = 275 Watt
Anaerob kapacitet = 285 "Watt-minuter"
Denna enkla modell funkar förvånansvärt bra i hela spannet ca 1 min - 60 min. Relativt stora avvikelser 2 min och 20 min är att jag inte har någon bra "maxning" där. Under ca 1 minut slutar modellen fungera, för man har inte tillräcklig maxstyrka för att hinna använda hela "potten" med anaerob kapacitet.
Ännu bättre fungerar modellen om man bara vill räkna ut ett närliggande värde. Tex jag har kört x Watt i 4 min. Vad är mitt uppskattade 5min-max.