Visa dina Watt

Visa dina Watt
Finns det nån plugin till sporttracks som gör så där fina kurvor? Jag har Mean-Max som fixar det för en aktivitet, men vet inte om den klarar över ett antal aktiviteter/tidsintervall.

Edit: Hittade den här som presenterar en något mindre överskådlig och pedagogisk översikt:

meanmax.jpg

Kurvorna är 5s 30s 1min 5min 20min och 1timmes max under året.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Känns som det är både äpplen, päron och blåbär i den grafkorgen, gabbeon. ;-)

Dock tycker jag mig se någon slags uppåtgående trend under året på de kortare tiderna, medan det för de längre inte är lilka tydligt i mina ögon.

Visa dina Watt
gabbeon skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns det nån plugin till sporttracks som gör
> så där fina kurvor? Jag har Mean-Max som fixar
> det för en aktivitet, men vet inte om den klarar
> över ett antal aktiviteter/tidsintervall.
>
> Edit: Hittade den här som presenterar en något
> mindre överskådlig och pedagogisk översikt:
>
> https://dl.dropboxusercontent.com/u/5030493/meanma
> x.jpg
>
> Kurvorna är 5s 30s 1min 5min 20min och 1timmes
> max under året.

Mean-Max klarar flera om du pröjsar för den! :)

Visa dina Watt
chrhar skrev:
> För lite siffror just nu!
>
> Med säsongen påväg mot sitt slut - 2014 enligt
> strava;

Du är otroligt stark både aerobt och anaerobt!
Runt 30 sek tror jag att min kurva ligger något högre dock (899 Watt @ 72kg /30sek) men det fixar du nog lätt om du maxar just 30sek.

Visa dina Watt
Ja, någon riktig max 30s finns inte där. Bör väl ligga någonstans 1100-1200w om man verkligen går in för det. Goldencheetah menar på 990w på 35s från ett spurtuppdrag i somras, tydligen inte i synk på strava...

Visa dina Watt
Kurvor hit och kurvor dit, vad som är intressant i dagsläget är entimmesmax i velodrom! Vem på happy kan slå världsrekordet innan de stora kanonerna gör ett försök?

Visa dina Watt
geologen skrev:
> chrhar, vad för effektmätare har du?

Två p2m och en SRM...

Man summerar väl alltid effekten från alla? ;)

Visa dina Watt
Jens började ju att prata om ett mål på 370-380w vilket kändes väldigt lågt (som det också visade sig vara). Med de 412w som han gick runt på finns det absolut svenska cyklister som slår honom.

Tony och dom övriga kommer knövla ihop det där rekordet rejält...

DT skrev:
> Kurvor hit och kurvor dit, vad som är intressant
> i dagsläget är entimmesmax i velodrom! Vem på
> happy kan slå världsrekordet innan de stora
> kanonerna gör ett försök?

Visa dina Watt
geologen skrev:
> 412 W? Då är han ju bara typ 40 procent starkare
> än mig! ;)

Men du är ju så lätt så lätt, din cykel pressas ju inte ihop något alls i kurvorna... jag tror du kan slå honom, upp och testa i Falun nu! :-)

Visa dina Watt
chrhar skrev:
> Jens började ju att prata om ett mål på
> 370-380w vilket kändes väldigt lågt (som det
> också visade sig vara). Med de 412w som han gick
> runt på finns det absolut svenska cyklister som
> slår honom.
>
> Tony och dom övriga kommer knövla ihop det där
> rekordet rejält...
>
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kurvor hit och kurvor dit, vad som är
> intressant
> > i dagsläget är entimmesmax i velodrom! Vem
> på
> > happy kan slå världsrekordet innan de stora
> > kanonerna gör ett försök?

Det bästa(?) vore om de knäckte Boardmans best human effort så de kan begrava den noteringen och det bara finns ett rekord.

Visa dina Watt
GoranS skrev:
> Det bästa(?) vore om de knäckte Boardmans best
> human effort så de kan begrava den noteringen och
> det bara finns ett rekord.

Det lär bli svårt. Om vi räknar med identisk aerodynamik med den Voigt hade i går, så skulle det krävas ca 520-550 W för att slå Boardmans rekord. Finns det nån som fixar det?

Visa dina Watt
Ja, det vore häftigt. Tony skulle nog inte vara sååå långt ifrån det...

Om man leker med tanken - Tony slog Voigt med 9'32 på sista etappen (TT) av årets TDF. Det går såklart att mena på att Tony var supermotiverad och Jens var nöjd med att gå i mål men ändå - Sista etappen och Jens provåker sin rekordcykel så han tog nog i ;)

Senast ändrad:
Visa dina Watt
geologen skrev:
> Det lär bli svårt. Om vi räknar med identisk
> aerodynamik med den Voigt hade i går, så skulle
> det krävas ca 520-550 W för att slå Boardmans
> rekord. Finns det nån som fixar det?

Tony skulle nog vara nära 500w och sitter betydligt bättre på en tempocykel. Med det sagt, slå boardman blir hårt... ;)

Nu är det för lite siffror igen...

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Ok, lite nygamla siffror från mig då.

Jag körde en niomilarunda på måndag förra veckan.
237 W (ca 3.4-3.5 W/kg) i snitt med 34 km/h i snitt. Snittpulsen blev 151, vilket är ca 18-20 slag under tröskel. Dvs, ungefär snabbdistans. Jag hade kunnat köra betydligt längre än så, sett till ansträngningen.

För två år sen gjorde jag en liknande grej. Då strax över åtta mil, med en aning högre snittfart (då var fokus på fart, så jag var mer i bocken, plus att det var helt vindstilla den kvällen) men med lägre snitteffekt, 232 W i 2.5 timme, med snittpuls på en bit över 160, motsvarande då ca 5-7 slag under tröskeln. Då var jag helt slut när jag kom hem. Skönt att känna att jag blivit starkare! :D

Visa dina Watt
ursäkta en okunnig, -under tröskeln, menar man/du när man börjar producera mer syra än "kroppen" hinner/kan "få bort", mao börja få mjölksyra?, ursäkta okunskapen i dom rätta formuleringar, hoppas ni inte läser va ja skriver utan förstår vad jag menar.....

Visa dina Watt
Det beror nog på vem man frågar. Jag använder definitionen som innebär att tröskeleffekten är den maximala snitteffekt man klarar att hålla under exakt en timme. Tröskelpulsen är då snittpulsen för samma ansträngning, fast i praktiken några slag lägre.

Visa dina Watt
Nån gång när jag får tid och avslutat alla mina andra hundra ideer till projekt jag har i huvudet (inte bara cykelrelaterat) ska jag ta fram ett riktigt bra analysverktyg själv kan räkna ut en uppskattad Watt-kurva baserat på loggade filer, men som jämnar ut den med en smart formel. Men den ska heller inte bara utgå från maxprestationer över x tid, den också ta hänsyn till prestation innan och efter. Om man tex presterar 600 Watt i 60 sek i en spurt i slutet av en tävling kommer uppskattad 60sek-max kompenseras genom en algoritm som (utifrån Wattfilen) gissar vilken mjölksyranivå man hade när 60sek-intervallet började. Samma sak om man efter avslutat mätintervall presterar Watt som visar att man inte hade kört helt max.

Ungefär som om man själv sitter och analyserar en Wattfil och tänker "jag körde 380 W i 5 min men då hadd jag legat 20 min på tröskeleffekt innan, mitt riktiga 5 min max är nog lite högre". Algoritmen skulle baseras på samma princip.

Visa dina Watt
Det där är så individuellt att det blir svårt att göra till ett generellt verktyg.

En jag ofta cyklar med är ett bra exempel. Nästan oavsett hur hårt och hur länge hon har kört, så klarar hon alltid att bränna av en hård spurt. Är vi båda fräscha i benen spurtar jag ifrån henne utan problem, men är vi båda trötta är hon snabbt långt före. Hon är helt enkelt mycket mer explosiv, och det är precis som om spurteffekten tas från andra reserver hon har gott om, medan mina ben använder samma som för lägre effekter.

Visa dina Watt
Supertramp skrev:
> Nån gång när jag får tid och avslutat alla
> mina andra hundra ideer till projekt jag har i
> huvudet (inte bara cykelrelaterat) ska jag ta fram
> ett riktigt bra analysverktyg själv kan räkna ut
> en uppskattad Watt-kurva baserat på loggade
> filer, men som jämnar ut den med en smart formel.
> Men den ska heller inte bara utgå från
> maxprestationer över x tid, den också ta hänsyn
> till prestation innan och efter. Om man tex
> presterar 600 Watt i 60 sek i en spurt i slutet av
> en tävling kommer uppskattad 60sek-max
> kompenseras genom en algoritm som (utifrån
> Wattfilen) gissar vilken mjölksyranivå man hade
> när 60sek-intervallet började. Samma sak om man
> efter avslutat mätintervall presterar Watt som
> visar att man inte hade kört helt max.
>
> Ungefär som om man själv sitter och analyserar
> en Wattfil och tänker "jag körde 380 W i 5 min
> men då hadd jag legat 20 min på tröskeleffekt
> innan, mitt riktiga 5 min max är nog lite
> högre". Algoritmen skulle baseras på samma
> princip.

Väldigt intressant idé men parametrarna är omöjliga att få till - även på personnivå. Jag hoppas att jag har fel :)

Visa dina Watt
Att få parametrarna anpassade på personnivå är inga problem tror jag. Man utgår från Wattdata över olika tidsperioder för individen.

Ett exempel på en väldigt enkel modell som jag tagit fram för att få fram en Watt-kurva. Den utgår från två parameterar:

1. Aerob kapacitet, motsvarar strax under max prestation över 60 minuter
2 Anaerob kapacitet, vilket är en "pott" med Watt-minuter som man kan utnyttja genom att avsluta prestationen med syreskuld

Vidare gör jag antagandet att den aeroba kapaciteten inte är helt konstant, utan ökar med 5% för varje halvering av tidsperioden. Jag gör inget försök att förklara detta fysiologiskt, men det är denna effekt som gör att man t.ex. inte kan köra 8 timmar Vätternrunda på tröskeleffekt.

Jag testade denna modell på mig själv, och fick bra överenstämmelse med följande värden:
Aerob kapacitet 60 min = 275 Watt
Anaerob kapacitet = 285 "Watt-minuter"

wattkurva.JPG

Denna enkla modell funkar förvånansvärt bra i hela spannet ca 1 min - 60 min. Relativt stora avvikelser 2 min och 20 min är att jag inte har någon bra "maxning" där. Under ca 1 minut slutar modellen fungera, för man har inte tillräcklig maxstyrka för att hinna använda hela "potten" med anaerob kapacitet.

Ännu bättre fungerar modellen om man bara vill räkna ut ett närliggande värde. Tex jag har kört x Watt i 4 min. Vad är mitt uppskattade 5min-max.

Visa dina Watt
Man borde nog i alla fall kolla lite på fysiologin för att få reda på hur många parametrar som är viktiga. Om det finns tre viktiga fysiologiska parametrar lär det vara svårt att klara sig med två parametrar i modellen om man vill kunna få en bra matchning för "godtycklig" cyklist.

Visa dina Watt
Det har säkert gjorts vetenskapliga studier. Men vad jag vet inget försök att utifrån dessa göra modeller för att skapa utifrån Watt-loggar en kapacitets-kurva och implementera detta i en produkt tillgänglig för allmänheten.

Modellen för kompensation behöver inte vara så himla exakt och individanpassad för att vara användbar. Tänk följande exempel.
Frågeställning:
Avslutande 60 sek i tävling = 600 Watt. Vad är mitt uppskattade 60sek-max?

Antag att modell genom att titta på prestation fram till sista 60 sek kommer fram till att riktigt 60sek-max (givet utvilad) är +100 Watt. Med en osäkerhet (inkl variationer på individnivå som modellen ej lyckats ta hand om) gör att verklig kompensation bör vara 80-120 Watt. Man kan dessutom göra kompensationen lite konservativ, tex 90 Watt.

Resultatet blir då ett uppskattat 60sek-max på 600 + 90 = 690 Watt. Verkligt max (pga osäkerhet modell) = 680-720 Watt. 690 Watt är en mycket bättre approximation än 600 Watt.

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Det där är så individuellt att det blir svårt
> att göra till ett generellt verktyg.
>
> En jag ofta cyklar med är ett bra exempel.
> Nästan oavsett hur hårt och hur länge hon har
> kört, så klarar hon alltid att bränna av en
> hård spurt. Är vi båda fräscha i benen spurtar
> jag ifrån henne utan problem, men är vi båda
> trötta är hon snabbt långt före. Hon är helt
> enkelt mycket mer explosiv, och det är precis som
> om spurteffekten tas från andra reserver hon har
> gott om, medan mina ben använder samma som för
> lägre effekter.

Det du beskriver kanske kan tas om hand om i nästa steg att utveckla min modell.
Det är att även ta hänsyn till max-styrka, samt minskad verkningsgrad när man ligger nära max.

Kanske kan ditt exempel förklaras av (och tas hand om genom en modell som inkluderar detta) att du har högre max-styrka än din kompis (kanske troligt eftersom du är man och hon är kvinna) och att du därför spurtar ifrån henne utvilad. Men hon har en högre anaerob "pott" (enligt min tidigare beskrivna modell). När ni har varit ute och kört er trötta så har hon mer anaerob pott kvar att spurta med, och du kan inte utnyttja din högre maxstyrka.

Visa dina Watt
Krossade motståndet på dagens klubbmästerskap, del 1, som var ett tempolopp på ca 9.7 km. Jag snittade ca 44 km/h på 318 W i snitt. Spydde upp frukosten direkt loppet. Grymt nöjd! :)

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Krossade motståndet på dagens klubbmästerskap,
> del 1, som var ett tempolopp på ca 9.7 km. Jag
> snittade ca 44 km/h på 318 W i snitt. Spydde upp
> frukosten direkt loppet. Grymt nöjd! :)

Måste berott på pyjamasen! :) Grymt jobbat!

Snittade 40,1 själv - finns lite att arbeta på där tror jag.

Visa dina Watt
geologen skrev:

Snyggt jobbat! Du väger 69-70 va? 4,5 w/kg typ. Grymt!

Visa dina Watt
geologen skrev:

Ska man gissa att den utelämnade prepositionen mellan direkt och loppet är efter. Före vore ju värre och under vore smått obegripligt med tanke på resultatet. Grattis, f.ö.!

Visa dina Watt
Supertramp skrev:
> Grattis Geo!
> Alltid bra för vikt/effekt att spy lite också.
> :-)

Om man spyr före loppet då... :)

Visa dina Watt
chrhar skrev:
> Drygt 44km/h på 318w (4,6w/kg) betyder ju
> dessutom att du sitter riktigt fint på cykeln!

Jag har försökt använda Golden Cheetahs Aerolab för att försöka få fram mitt CdA (ett sorts mått på luftmotstånd). Nästan varje försök jag gör, så blir det mellan 0.230 och 0.235 m^2. I dag delade jag upp loppet i GC så jag fick ett värde för motvindsdelen och ett värde för medvindsdelen. Där blir förstås CdA lägre i medvind och högre i motvind, men snittet hamnade ändå på ca 0.233. Precis samma värde blir det för övrigt om jag tar hela sträckan och enbart matchar start- och slutpunkt, och låter den virtuella höjdkurvan bukta upp i mitten.

0.23 är inte våldsamt bra, men det är ok. Särskilt med tanke på att jag inte har optimal utrustning. I synnerhet tempodräkten är kass. Den var lite stor redan när den var ny, men det var minsta storleken som fanns. Sen har jag använt den som vinterunderställ två vintersäsonger, och tvättat den enormt mycket, så nu är den minst två storlekar för stor. Massa veck och löst tyg som fladdrar här och var.

Sen höll jag inte nån superbra tempoställning under loppet. När jag inte tänker på sittställningen skjuter jag gärna rygg och höjer huvudet.

Med perfekt utrustning skulle jag tro att det går att kapa 5-10 procent på CdA. Det skulle nog ge ett par procent högre fart. Dvs närmare 1 km/h högre snitt för samma effekt.

Visa dina Watt
Geologen:
Jag har aldrig lyckats få till något vettig med aerolab. Har du lust att beskriva hur du gör?

Ang. tempodräkt så finns det bara en storlekar som är rätt storlek, XS.

Tillbaka
Topp