Visa dina Watt

Visa dina Watt
edvardwendelin skrev:
-------------------------------------------------------
> Körde 350W.

Kul, verkligen jättekul! Inte konstigt att du nästan är snabbare än jag på Pelotonen.

Visa dina Watt
edvardwendelin skrev:
> ... massa Watt...

Ah, jag minns den gamla goda tiden när jag kunde utmana dig. Eller åtminstone hålla rullen.

Visa dina Watt
Tille skrev:
>
> Ah, jag minns den gamla goda tiden när jag kunde
> utmana dig. Eller åtminstone hålla rullen.

Var väldigt skoj på Mallis kommer jag ihåg. Du ställde av mig ordentligt utför.. Vill minnas någon som åkte på fullt ställ i någon kurva med läskigt stup också... :P

Visa dina Watt
edvardwendelin skrev:
> har inte riktigt förstått varför FTP är
> viktigt. Jag är inte så intresserad av IF eller
> hur många TSS jag samlar på mig, så då känns
> det ju inte direkt så viktigt att veta vad man
> har för FTP. Vill jag mäta framsteg så kan jag
> ju köra 20 minuter och jämföra det från gång
> till annan.

Min tanke med inlägget var att kanske få någon att förstå betydelsen av att träna på rätt nivåer .
Gör man då ett för ändamålet riktigt test så kan man senare träna efter de nivåer som anges i diverse upplägg baserade på effektnivåer .

Absolut ingen expert , men så jag har uppfattat saker ;-)

M

Visa dina Watt
Manurhin2 skrev:
>
> Min tanke med inlägget var att kanske få någon
> att förstå betydelsen av att träna på rätt
> nivåer .
> Gör man då ett för ändamålet riktigt test så
> kan man senare träna efter de nivåer som anges i
> diverse upplägg baserade på effektnivåer .
>
> Absolut ingen expert , men så jag har uppfattat
> saker ;-)
>
> M

Var absolut inte menat som ett påhopp på dig.

Min känsla är att många ibland gör det lite för komplicerat. Räcker oftast gott att cykla sig trött helt enkelt. Kör man 4or, 8or, 12or, flåsettor eller vad man nu känner för så vet man ofta precis hur mycket man orkar med. Då spelar det kanske inte så stor roll om man är på rätt intensitet relativt FTP.

/Edvard

Visa dina Watt
edvardwendelin skrev:
> Tille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Ah, jag minns den gamla goda tiden när jag
> kunde
> > utmana dig. Eller åtminstone hålla rullen.
>
> Var väldigt skoj på Mallis kommer jag ihåg. Du
> ställde av mig ordentligt utför.. Vill minnas
> någon som åkte på fullt ställ i någon kurva
> med läskigt stup också... :P

Ja, det var en trevlig runda. Det fulla stället på väg ner mot Lluc (om jag minns rätt) var kanske lite väl spännande.

Visa dina Watt
Tille skrev:
> edvardwendelin skrev:
> -----
> > Tille skrev:
> >
>
> > -----
> > >
> > > Ah, jag minns den gamla goda tiden när jag
> > kunde
> > > utmana dig. Eller åtminstone hålla rullen.
> >
> > Var väldigt skoj på Mallis kommer jag ihåg.
> Du
> > ställde av mig ordentligt utför.. Vill minnas
> > någon som åkte på fullt ställ i någon
> kurva
> > med läskigt stup också... :P
>
> Ja, det var en trevlig runda. Det fulla stället
> på väg ner mot Lluc (om jag minns rätt) var
> kanske lite väl spännande.

Det var en fin runda vill jag minnas även om vi inte cyklade speciellt mycket tillsammans den dagen.
Kommer också ihåg att jag var skapligt trasig i kistan efter den där "lilla hamburgaren jag fick till ölen" dan innan.

Visa dina Watt
Var nog över en månad sen jag gjorde ett monarkpass.
Med så lite cykelträning som jag gör nu så tycker jag att jag borde få göra en wattsänkning? Jag började på mitt vanliga och tänkte att jag får väl sänka om det blir för jobbigt. Icke! Blev ett 2x20 på 230 Watt igår. Väger i för sig mer nu så Watt/kg är ju lägre.

Hur som helst så kände jag mig rätt pigg efter och hade väl kunnat köra en 20-intervall till om det hade funnits tid. Inget ont i knät :)

watt.PNG

Ja, jag vet. Jag ska byta batteri i kadensmätaren

http://www.strava.com/activities/226198554

2,95W/kg

Visa dina Watt
Fina watt ni visar upp! Har en bit kvar till dom stor grabbarna, men skam den som ger sig :)

Körde ett pass igår och snittade 3,44 W/kg över en timma (265W, 77kg). Låg i våras på 2.9 W/kg (81kg). Siktar på att försöka hålla ungefär samma watt till mars/april och gå ner till 72kg (3,8 W/kg).

Tror ni förresten att det räcker med dom siffrorna för att börja tävla i Veteranklass? Fyller 30 nu i Januari och tänkte prova vingarna. Är medveten om att jag kommer bli avhängd många gånger och har inga problem med det, men det hade varit nice att veta om man ens är i närheten av att kunna börja tävla utan att bli allt för förnedrar :)

Visa dina Watt
Körde ett knippe ettor igår på 5,5W/kg ... har som mål att klara 16st strax under 6W/kg ... det bara måste gå!

Har börjat köra lätta och tunga veckor omväxlande där de lätta är inriktad enbart på tid/distans och de tunga på intervaller. Har själv märkt att jag vilar för dåligt och kör lite för många "mellanmjölkpass".

Och över en timme på 265W är nog inga problem att starta i H30 på ... glöm inte köra lite korta hårda "upp-över-tröskel" medan du kör de långa för att träna på variationer i tempot i klungan! Over-Unders brukar de väl kallas ...

Visa dina Watt
Ok, stabilt! Kul! Siffrorna man ser här ibland på forumet gör ju att det känns hopplöst ibland så det va kul att höra. Kommer ju säkert bli avhängd men vill ju kunna bidra till laget om man ger sig in i H30!

Ska försöka lägga in några over-unders framöver *längtar* :)

Visa dina Watt
Det är väl ingen här på forumet som faktiskt tävlar :P va va?

Landsväg handlar om mycket mer än bara hög FTP. Positionering i klungan, förstå hur loppet utvecklas, vara på rätt plats vid rätt tillfälle etc.. Tror bästa sättet att lära sig är att nåla på nummerlappen och ställa sig på linjen.

Visa dina Watt
Vi som varken kan producera monsterwatt (och/eller saknar happykorrekta effektmätare) sitter väl bara i smyg och lurkar tråden och förbannar sina trötta ben, pingisbollslungor och veka hjärta?

Visa dina Watt
wobblie skrev:
> Vi som varken kan producera monsterwatt (och/eller
> saknar happykorrekta effektmätare) sitter väl
> bara i smyg och lurkar tråden och förbannar sina
> trötta ben, pingisbollslungor och veka hjärta?

Tandem med powertap-nav och en frivillig för extra effekt!

Visa dina Watt
Man blir ju helt klart imponerad av att se hur starka många är, men bara inse att 1½ år på sadeln inte är tillräckligt för att tro att man ska hänga med toppen!

---

Förra veckan körde jag min första vecka (av 8) med fokus på syreupptagning styrt på mitt FTP och så här gick det...

5x4 @ ~360 watt (110% av FTP) och ~89% av maxpuls i snitt
#1 @ 355 watt
#2 @ 355 watt
#3 @ 357 watt
#4 @ 360 watt
#5 @ 367 watt

- Hade ingen aning om vart jag skulle lägga ribban, men var sjukt jävla jobbigt för pulsen släpar ju duktigt så var bra nära "maxpuls" sista 2-3 min varje intervall.

(7)5x3 @ ~380 watt (116% av FTP) och ~89% av maxpuls i snitt
#1 @ 400w
#2 @ 392w
#3 @ 380w
#4 @ 372w
#5 @ 357w
- Skulle ha kört 7st, men var HELT tom efter 5 så slutade där.
#6 WO
#7 WO

Det är ju rätt uppenbart att jag gick ut åt helvete för hårt på mina "7x3", men frågan är hur man ska gå tillväga på dessa korta intervaller? Har alltid tränat efter upplevd ansträngning (puls) men känns som man snabbt går in i väggen...

Så för att svara på frågan själv, kanske jag borde nöja mig med drygt ~110% av FTP tills jag börjar bli mer varm i kläderna!?

Ps. Jag väger runt 85-87 kg, så är inga höga watt/kg att skryta med Ds.

Visa dina Watt
edvardwendelin skrev:
> Det är väl ingen här på forumet som faktiskt
> tävlar :P va va?
>
> Landsväg handlar om mycket mer än bara hög FTP.
> Positionering i klungan, förstå hur loppet
> utvecklas, vara på rätt plats vid rätt
> tillfälle etc.. Tror bästa sättet att lära sig
> är att nåla på nummerlappen och ställa sig på
> linjen.

I H30 är det oftast klungspurt som avgör så där räcker det att vara stark nog för att sitta med dit och sen spurta som fan.

Visa dina Watt
Reaper skrev:
> Har alltid tränat efter upplevd ansträngning (puls)

Menar du att "plus" är "upplevd anträngning"? Det är det inte för mig.

Visa dina Watt
JT skrev:
> Reaper skrev:
> -----
> > Har alltid tränat efter upplevd ansträngning
> (puls)
>
> Menar du att "plus" är "upplevd anträngning"?
> Det är det inte för mig.

Saknades ett och i parentes, för nej puls är inte lika med upplevd ansträngning för mig. Men som inbiten löpare har jag alltid haft just pulsen som min kontrollpunkt för hur jobbigt det är (vet min tröskelpuls), så blir lätt lite blind...

För upplever att om jag lägger mig på tex 110% av FTP första 20-30s upplever det som "ansträngande" och då är pulsen låg. Efter typ 60s så är det ungefär lika jobbigt men pulsen har kommit ikapp, sen smäller det bara till och blir "mycket ansträngande" och tillslut börjar pulsen krypa uppåt.

Haha... den där förklaringen kanske bara gjorde det ännu otydligt :P

Visa dina Watt
Reaper skrev:

> För upplever att om jag lägger mig på tex 110%
> av FTP första 20-30s upplever det som
> "ansträngande" och då är pulsen låg. Efter typ
> 60s så är det ungefär lika jobbigt men pulsen
> har kommit ikapp, sen smäller det bara till och
> blir "mycket ansträngande" och tillslut börjar
> pulsen krypa uppåt.

Skriver under på det där ...

Men det som är roligt är att det upplevs mycket lättare att gå ner på 90% av FTP efter att ha kört 110-120% än att gå upp på 90% från början ... Helt plötsligt blir 90% "vila"! :-)

Visa dina Watt
selstam skrev:
> Reaper skrev:
>
> > För upplever att om jag lägger mig på tex
> 110%
> > av FTP första 20-30s upplever det som
> > "ansträngande" och då är pulsen låg. Efter
> typ
> > 60s så är det ungefär lika jobbigt men
> pulsen
> > har kommit ikapp, sen smäller det bara till
> och
> > blir "mycket ansträngande" och tillslut
> börjar
> > pulsen krypa uppåt.
>
> Skriver under på det där ...
>
> Men det som är roligt är att det upplevs mycket
> lättare att gå ner på 90% av FTP efter att ha
> kört 110-120% än att gå upp på 90% från
> början ... Helt plötsligt blir 90% "vila"! :-)

Hehe, då var jag inte helt ute och cyklade (höhö) med andra ord... för då är vi iaf två som känner så ;)

Ja det där är intressant och antar man aktiverat kroppen tillräckligt (öppnat blodkärl och gud vet vad) som gör att man upplever det lättare att gå ned till en trots allt ganska hög effekt. Mina setvilor brukar nämligen bli ganska höga i watt men upplever mig återhämtad efter 2-3 min.

Visa dina Watt
Jag tror det mest är mentalt. Flyttade referenspunkter, helt enkelt.

Jag gymmade med en kompis i går. I varje övning började jag för att visa, och han testade sen på samma vikt. Han kunde inte ens starta rörelsen i ett par fall. Jag sänkte vikten för honom och han gjorde rörelsen. Sen höjde han och körde reps på samma vikt han nyss inte kunde rubba. Det handlar väl om att man lär kroppen hur den ska arbeta...

Visa dina Watt
Absolut är det så, men som med allt annat när man aktiverar muskler så vänjer sig både muskler och hjärna.

Simmade 1500m på lunchen idag (bröstsim för motion, inte triathlon-tjafs) och efter första passet (splittade i två) var allt frid och fröjd när jag klev ner i vattnet igen för nästa pass var det hur tungt som helst ...

Bara dagens cykling kvar nu ...

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Tja, du kan testa att köra 40 min på TR-FTP:n...

Varför? Jag använder bara siffran för att veta ungefärliga nivåer på intervallerna ...

Visa dina Watt
selstam skrev:
> Sen höst/tidig vinter - Trainerroad
> 8-minuterstest gav FTP på 4W/kg ... vilket var
> mitt mål att ha i slutet av mars!
>
> Vad skall jag göra nu då!?

Gå i ide och vakna lagom till våren.

Visa dina Watt
Bjuder på ett katastrofal genomklappning. Fick feeling efter 2 veckors förkylning och hade någon idé om +350w i 20min. Första 5min gick ok, ja sen ser ni ju. Gick av cykeln för att öppna balkongdörren mitt i :)

watt.png

Visa dina Watt
Förra veckans "VO2max-intervaller" gick typ 100 ggr bättre än veckan innan (som var mina första på nya träningsupplägget), men efter att ha börjat läsa boken "Training and racing with a powermeter" så inser jag nog att jag körde för få intervaller?

---

5x4 min (3min RI)
#1 @ 385 watt
#2 @ 374 watt
#3 @ 382 watt
#4 @ 375 watt
#5 @ 382 watt

Snitteffekt 380 watt och 110% av FTP.

7x3 min (3min RI)
#1 @ 400 watt
#2 @ 392 watt
#3 @ 394 watt
#4 @ 394 watt
#5 @ 386 watt
#6 @ 382 watt
#7 @ 384 watt

Snitteffekt 390 watt och 119% av FTP.

---

För enligt boken tycker dom att man ska köra så många intervaller som man kan tills man tappar mer än 5% (om jag minns rätt) i effekt och ofta bör väl intervall 1-2 ses som en parentes då man ofta är fräsch i benen då.

Ska man tolka mina intervaller rätt så hade jag ju behövt köra vidare tills jag tappat cirka 15 watt i snitteffekt, om jag nu vill få ut max av min träning?

Nu tvivlar jag på att passet inte gav något, för båda var bra jävla jobbiga. Men funderade på om det är så att jag tar i för lite på intervallerna mot vad faktiskt kan eller om det helt enkelt är så att jag behöver göra fler för att bli utmattad (vilket kanske kan vara en positiv sak).

Ps. Mitt FTP är ifrån 15/11 så det kan ev vara lite "gammalt" så ta %:en med en nypa salt Ds.

Visa dina Watt
Om du inte är slut efter 5 fyror så bör du nog ta i lite mer. 110% av FTP känns ganska lågt för fyror förresten, du kan nog sikta på iaf 115%.

Visa dina Watt
DT skrev:
> Om du inte är slut efter 5 fyror så bör du nog
> ta i lite mer. 110% av FTP känns ganska lågt
> för fyror förresten, du kan nog sikta på iaf
> 115%.

Okej, misstänkte nästan det. Har dock historiskt gått ut på tok för hårt första intervallen och sen hittat väggen på 3:e, så får väl försöka att bara öka LITE :P

Är ~120% på treor lagom eller borde man gå all-out? Känns som dessa intervaller är förbannat svåra, för gränsen till "fail" är bannemej hårfin!

Nu kan procenten dock vara lite missvisande, för har indikationer på att mitt FTP troligen är lite högre än senaste FTP-testet så ska göra ett nytt nästa vecka :)

Ska för övrigt köra (minst) 7x4 idag enligt schema och tänkte försöka landa på ungefär samma effekt och se om jag klarar mig lika bra eller om förra veckan var en tillfällighet!

Visa dina Watt
PiPPiW skrev:
> Körde trampcykel i en bromsbänk för mycket
> vassa motorcyklar i helgen. Jag lyckades trampa ut
> knappt 1120 watt i rullen, vinnare kunde knepen
> sen gammalt och fixade lite över 1500 watt.
> .

[gilla]

Visa dina Watt
Om man kör fyror en gång i veckan - skulle man få samma träningseffekt om man istället körde tvåor två ggr i veckan eller ettor 4ggr/vecka?

Total tid och effekt är detsamma oavsett fördelning.

Visa dina Watt
Min gissning är att du inte får samma träningseffekt. Om tid och effekt vore det enda intressanta skulle du ju i så fall kunna göra det ännu extremare och köra tiosekundersintervaller 3-4 ggr/dag. När man kör så pass korta intervaller är det ju en hygglig andel av tiden i början på intervallerna där det känns lättare. Jag inbillar mig att man under den fasen inte har lika god träningseffekt som under senare delarna av intervallerna när det verkligen är jobbigt.

Men känsla och träningseffekt behöver ju förstås inte alls korrelera, så jag överlåter åt expertisen att ge ett välunderbyggt svar.

Visa dina Watt
Kudos skrev:
> Om man kör fyror en gång i veckan - skulle man
> få samma träningseffekt om man istället körde
> tvåor två ggr i veckan eller ettor 4ggr/vecka?
>
> Total tid och effekt är detsamma oavsett
> fördelning.

Nu har jag ingen studie som backar upp min teori (men kanske finns).

Men upplever själv att det tar 1-2 min innan jag kommer igång ordentligt, så rent spontant känns det som att fördelarna av att köra längre intervaller (åtminstone 3 min) ger mer effekt om det nu är vO2max jag vill öka.

Borde ju dock rimligen kunna finnas fördelar om ens "kraftprofil" påvisar svagheter på kortare intervaller än 4 min, om man nu vill bli en bättre allround-cyklist?

Har snart tagit mig igenom 2/3 av boken "Traning and racing with a Power Meter" och ska man tro på de bättre vetande finns rätt många varianter på att träna upp vo2max'et beroende på ens mål och/eller förutsättningar.

Visa dina Watt
Tror iofs att man måste hålla sig över 1min för att inte den anaeroba komponenten skall bli för stor. Å andra sidan sägs ju Tabata även fungera för VO2Max. Fast då är ju belastningen typ +150% av VO2Max.

I mitt exempel skulle belastningen vara kring 90-100%

Visa dina Watt
Minns inte om jag tipsat om den förut men jag skulle vilja påstå att boken "The Science of Running" är intressant läsning även om man "bara" är cyklist.

http://www.scienceofrunning.com/2009/12/fallacy-of-vo2max-and-vo2max.html

"I've been holding off on posting this, but was inspired by a good post by Jay Johnson talking about how their are no magical intensity zones, which as readers of this blog would know, is my biggest pet peeve in the world."

Visa dina Watt
Kudos skrev:
> Tror iofs att man måste hålla sig över 1min
> för att inte den anaeroba komponenten skall bli
> för stor. Å andra sidan sägs ju Tabata även
> fungera för VO2Max. Fast då är ju belastningen
> typ +150% av VO2Max.
>
> I mitt exempel skulle belastningen vara kring
> 90-100%

Ja, nu antog jag också att det låg omkring 100% och då har jag svårt att se att 4st 1:or 4 gånger i veckan skulle ge samma effekt som 4x4. Att däremot köra 4st 1or @ (tex) 150% däremot, borde ge fina resultat på V02maxet, för tabata är ju som sagt något som funkar för många :)

Rätt intressant ämne, för har själv försökt köra 4:or i 110% och 3:or i >115% i så många reps tills snitteffekten sjunkit >5% och det är fan inte lätt att balansera detta för man tappar många reps om man går ut för hårt!

Tillbaka
Topp