Visa dina Watt

Visa dina Watt
Rasmuswaldna skrev:
-------------------------------------------------------
> Står gärna upp för annars tar det i låren och
> kan inte utnyttja blod cirkulationen lika bra. På
> en Racer (35km/h).

Då tror jag du hittat första grejen att börja öva på :)

Visa dina Watt
Rasmuswaldna skrev:
> Nådde 4.48 l vid exakt 4,5 minuter därefter stod
> jag upp på 350w och mjölksyran drog på och
> syreupptaget sjönk direkt. Kolla innan du skriver
> ??

Jag tror nog att Mikael har rätt bra koll på sina grafer...

Visa dina Watt
Han vågar bara inte se mitt resultat.
Har ca 4.8 l på löpning eller 84 .

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    75.3 KB · Besök: 48
Visa dina Watt
Rasmuswaldna skrev:
> Han vågar bara inte se mitt resultat.

Förmodligen har Micke S sett några fler såna där kurvor än du tror.

Visa dina Watt
Okej men bara för att han kan läsa graf bättre än mig så är jag inte usel på matematik. Matematik är en deduktiv metod. Står det 4.48 l så stämmer det. Vetenskap före "inlärda" empiriska metoder för att läsa en graf.

Är inte dum nog att jag vet att jag får kritik. Det är bra det gör mig starkare!

Visa dina Watt
Du borde starta en blogg där du framför din förträfflighet och hur fullärd du som 18-åring redan är. Länka till cykelgeek95. Ni spelar i samma liga.

Visa dina Watt
Kan någon förklara mer exakt vad detta är för siffror som det pratas om?

Fattat det som volym (i ml) per kg kroppsvikt per minut är det intressanta? Men exakt hur långt ska ett test vara för att det ska vara "approved"?

90.6 ml/min/kg verkar vara något typ av all-time-high, men verkar vara under "45s max" för sen näms andra siffror i andra "zoner" och då blir värdet lägre...
http://tranastyrka.se/varldens-basta-aeroba-formaga/

(Får känslan av att "ts" och Micke S pratar om två olika mätområden)

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Är det Zlatan som är skyldig till den kaxiga attityden alla ungdomarna/talangerna ska ha idag? Kan bli intressant när alla ska gå sin egna väg och vägra lyssna på andra. Hursomhelst, lycka till med satsningen.

Visa dina Watt
JT skrev:
> Du borde starta en blogg där du framför din
> förträfflighet och hur fullärd du som 18-åring
> redan är. Länka till cykelgeek95. Ni spelar i
> samma liga.

Får jag coacha? :-)

Visa dina Watt
Jag kan gärna få tips för dem som är seriösa. Är väldigt envis som person, bedriver egen träningsfilosofi och behäver därför råd för bättre teknik så jag kan lära mig in det.

Är inte kaxig.. Vill bara inte skapa kaos här.

Visa dina Watt
Supertramp skrev:
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> > Du borde starta en blogg där du framför din
> > förträfflighet och hur fullärd du som 18-åring
> > redan är. Länka till cykelgeek95. Ni spelar i
> > samma liga.
>
> Får jag coacha? :-)

Absolut! Men du måste kalla dig PT. Inte coach.

Visa dina Watt
Reaper skrev:
> Kan någon förklara mer exakt vad detta är för
> siffror som det pratas om?
>
> Fattat det som volym (i ml) per kg kroppsvikt per
> minut är det intressanta? Men exakt hur långt
> ska ett test vara för att det ska vara
> "approved"?
>
> 90.6 ml/min/kg verkar vara något typ av
> all-time-high, men verkar vara under "45s max"
> för sen näms andra siffror i andra "zoner" och
> då blir värdet lägre...
> http://tranastyrka.se/varldens-basta-aeroba-formag
> a/
>
> (Får känslan av att "ts" och Micke S pratar om
> två olika mätområden)

Siffrorna är maximal aerob kapacitet. I det här fallet indirekt kalorimetriskt mätt vilket gör att spikarna i grafen är direkt ett resultat av hur ojämnt man andas. Därför använder man bara medelvärdet för den högsta perioden och en accepterad standard är medlet över de högsta på varandra följande 40-45 sekunderna.

Tittar vi på den undre grafen med ventilationsdata så ser det ut som att nåt inte är som det ska också. Detta påverkar innehållet i den övre grafen.

Edit: egentligen ska jag inte bedöma en testrapport som trots allt är utlämnad. Resultatet av testet är förutom grafen självklart beroende av rådatan, hur den behandlas, hur maskinen gått igenom kalibrering, hur bra testet utfördes, hur resten av utrustningen fungerade och om det finns andra faktorer som påverkar bedömning av det som lämnas ut. Testledaren sitter på den informationen, inte jag.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Reaper skrev:
> Kan någon förklara mer exakt vad detta är för
> siffror som det pratas om?
>
> Fattat det som volym (i ml) per kg kroppsvikt per
> minut är det intressanta?

Maximalt syreupptag kan väl närmast sägas betyda hur stor motor man har. Omräknat relativt kroppsvikten är inte fullt så intressant i cykel som man kanske först tror. I synnerhet inte i Sverige och för landsvägscykling. Förmodligen mycket viktigare inom MTB och CX.

På platten och i synnerhet om man satsar på tempo, är högt absolut syreupptag OCH högt lokalt utnyttjande av det, viktigare än värdet omräknat i förhållande till kroppsvikten.

Visa dina Watt
Supertramp skrev:
> Tycker det verkar så osäkert att mäta VO2,
> varför inte bara köra tills man stupar och kolla
> Watten? Vad tillför VO2 i analysen?

Den är väl mer oberoende av lokal kapacitet?

Visa dina Watt
Denna graf är från en annan och det högsta syreupptaget togs och inte genomsnittet på 40 sekunder då det är totalt missvisande när det tar en stund för syreupptaget att nå upp till Max inför olika belastningar. 4.48l för mig är ändå godkänt då Aktivitus gör så!

Förmågan att sjunka syrebehovet/puls kallas vo2 kinetik och Ju mer vältränad man är desto fortare sjunker.

Kämpa och le allihopa! Lycka till med träningen

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    75.7 KB · Besök: 47
Visa dina Watt
Det där är ju mitt gamla resultat! :D

Det gick dock inte till utmattning. Jag drabbades av andnöd med masken på. Hyperventilerade tydligen. Vid prick 6 min (där pulskurvan når toppen) slutade jag för att det var för obehagligt. Var den verkliga toppen för den blå kurvan skulle ha hamnat är svårt att veta, men jag hade rätt mycket kvar till max. Var inte ens illamående den gången (brukar normalt spy annars) och hade en hel del slag kvar till maxpulsen jag hade vid den tidpunkten.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Om du har en medelgod teknik (effektivitet) så kan du utgå från bilden, för att stämma av din kondition.

Cp5 och genomsnittet w/kg och följ linje 23? Med 21-24% är normalt. Duktiga cyklister har över 24 har jag för nig

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    82.4 KB · Besök: 56
Tillbaka
Topp