Visa dina Watt

Visa dina Watt
Eh, nej, jag utgår inte från nåt. Jag vet inte alls vad min verkningsgrad är, så den förblir en helt okänd variabel. Men ska jag räkna med nåt så är 21 procent det jag läst mig till att de allra flesta är i närheten av.

Och även om jag gärna cyklar stående, så gör jag inte det vid ramptester. Då skulle jag få kraftigt missvisande resultat. Se på mina fyror där jag omväxlande satt och stod upp, 2-3 sidor bak i tråden.

Visa dina Watt
du kan mäta konditionen genom vilopulsen. Innan folk här säger något..... Så kan man räkna ut blodflödet i vila ca 5l och mäta blodcirkulationen för Maxtestet.

slagvolym i vila är ca 60 % av hjärtats fyllnad och tömnings kapacitet. och vid 90% av maxpuls ökas det det till Maxkapacitet. Genom att kontrollera pulsen kan du få en hjärtminuts volym som i sin tur beskriver ett bestämt syreupptag genom blodcirkulationen "30l blod är ca 5 liter syre"

Gå till närmaste vårdcentral och fråga om att testa dina blodvärden. (50kr) Därefter sök på nätet för att uppskatta ditt syreupptag. Mina värden stämde överens med ett uppskattat värde till ett uppmätt.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    62.5 KB · Besök: 58
Visa dina Watt
När jag äter mer ökar min vilopuls. När jag är på viktminskningsdiet sjunker vilopulsen kraftigt.

Jag har fått blodvärdesmätningar från 137 till 163 i tester. Vilket resultat ska jag använda, tycker du? Och hur?

Nä, allvarligt talat. Riktiga tester är det som gäller. Visst kan det vara kul att räkna på proxydata, men det är alldeles för mycket gissningslek över det.

Visa dina Watt
Micke S skrev:
-------------------------------------------------------
> Reaper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan någon förklara mer exakt vad detta är
> för
> > siffror som det pratas om?
> >
> > Fattat det som volym (i ml) per kg kroppsvikt
> per
> > minut är det intressanta? Men exakt hur långt
> > ska ett test vara för att det ska vara
> > "approved"?
> >
> > 90.6 ml/min/kg verkar vara något typ av
> > all-time-high, men verkar vara under "45s max"
> > för sen näms andra siffror i andra "zoner"
> och
> > då blir värdet lägre...
> >
> http://tranastyrka.se/varldens-basta-aeroba-formag
>
> > a/
> >
> > (Får känslan av att "ts" och Micke S pratar
> om
> > två olika mätområden)
>
> Siffrorna är maximal aerob kapacitet. I det här
> fallet indirekt kalorimetriskt mätt vilket gör
> att spikarna i grafen är direkt ett resultat av
> hur ojämnt man andas. Därför använder man bara
> medelvärdet för den högsta perioden och en
> accepterad standard är medlet över de högsta
> på varandra följande 40-45 sekunderna.
>
> Tittar vi på den undre grafen med
> ventilationsdata så ser det ut som att nåt inte
> är som det ska också. Detta påverkar
> innehållet i den övre grafen.
>
> Edit: egentligen ska jag inte bedöma en
> testrapport som trots allt är utlämnad.
> Resultatet av testet är förutom grafen
> självklart beroende av rådatan, hur den
> behandlas, hur maskinen gått igenom kalibrering,
> hur bra testet utfördes, hur resten av
> utrustningen fungerade och om det finns andra
> faktorer som påverkar bedömning av det som
> lämnas ut. Testledaren sitter på den
> informationen, inte jag.

Tackar så mycket för förklaringen :)

Låter som en riktigt komplex mätning, om man nu ska få en korrekt siffra.

Får känslan av att det funkar bäst som referenspunkt på om man själv tar sig åt rätt håll snarare än att jämföra med andra, om dom nu inte har samma person som utför testet under exakt samma förhållanden.

Själv funderat över vad mina 8 veckors vo2max-inriktiade träning gav mig mer än att jag märker av att jag presterar bättre, men eftersom jag inte har något värde före skulle troligen en mätning nu inte säga mig något mer än hur jag ligger till nu såklart.

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Reaper skrev:
> -----
> > Kan någon förklara mer exakt vad detta är
> för
> > siffror som det pratas om?
> >
> > Fattat det som volym (i ml) per kg kroppsvikt
> per
> > minut är det intressanta?
>
> Maximalt syreupptag kan väl närmast sägas
> betyda hur stor motor man har. Omräknat relativt
> kroppsvikten är inte fullt så intressant i cykel
> som man kanske först tror. I synnerhet inte i
> Sverige och för landsvägscykling. Förmodligen
> mycket viktigare inom MTB och CX.
>
> På platten och i synnerhet om man satsar på
> tempo, är högt absolut syreupptag OCH högt
> lokalt utnyttjande av det, viktigare än värdet
> omräknat i förhållande till kroppsvikten.

Okej. Så "slagvolymen på motorn" är alltså egentligen det mest intressanta, när vi pratar resultat ute på landsvägen på distanser längre än race mellan rödljus så att säga.

---

Kan man dra några paralleller mellan vo2max (ml/min) och arbetspuls vid belastning x?

Tex...

Jag och en kompis, som cyklat mer eller mindre lika många mil sen sommaren 2013 har väldigt olika bakgrund gällande konditionsträning då han mer eller mindre enbart tränat styrketräning före detta medans jag senaste 3-4 åren ökat min konditionsträning ifrån sporadisk löpning till alla typer av intervaller med rätt OK tider på 10-21 km.

Vi har väldigt snarlik tröskel- och maxpuls och på ett 20 min max-test på cykeln presterar vi nästan exakt samma watt/kg (4.0 vs 4.2) på samma snittpuls (inom 0-3 bpm). Men vid tex 2,7 watt/kg (mitt i zon 2) har jag omkring 130 bpm medans han har omkring 142 bpm (snitt på 10 rundor).

Att jag har bättre "kondition" är inget vi är oense om och vid många tillfällen har han legat på rulle på mig med minst lika hög puls som mig som då tagit vind, så finns även konkreta bevis på det. Men kan det vara så "enkelt" som att det egentligen bara är vårat vo2max som skiljer (om man tar bort faktorn hur aero man är)?

Anledning till att jag frågar, är att jag funderar på om mina rekommendationer att köra intervaller kommer ge honom något eller ej (ja, det lär ju knappast vara negativt men frågan är vilken typ av intervaller som är "optimalt"). Plus att jag vill lära mig så mycket jag bara kan om alla system bakom vad som gör att vi kan prestera maximalt ;)

Visa dina Watt
lundatok skrev:
> Du har väl bättre motor, sen om det är centralt
> eller lokalt eller både och får väl ett test av
> tröskel och max visa?

Ja, det verkar som så. Faktum är ju att vi mer eller mindre har exakt samma tröskel- samt maxpuls, men jag då har ett större spann där jag kan fördela min watt (effektivare "motor").

Nu kan man såklart aldrig jämföra en person med en annan rakt av, då det bland annat beror på ens effektkurva (där jag tex ser ut att vara svagare på tider under 2 min men i övrigt får jag ut mer watt/kg och i mellanregistret dessutom på en betydligt lägre puls).

Funderade på om det kunde ha med vO2max'et, men samtidigt så rör man sig ju nästan uteslutande i zonerna under vO2max på daglig basis så att ha ett högt vO2max kanske inte hjälper till effektiviseringen i de lägre zonerna?

Visa dina Watt
Det är mer intressant att dra 40s genomsnitt på ramper där varje belastning är 4min annars är det inte bra, då man inte har kunnat anpassa belastningen/syreupptaget på 1min!

Visa dina Watt
Rasmuswaldna skrev:
> Det är mer intressant att dra 40s genomsnitt på
> ramper där varje belastning är 4min annars är
> det inte bra, då man inte har kunnat anpassa
> belastningen/syreupptaget på 1min!

Hur många minuter körde du på sista belastningen och vilken effekt var det?

Visa dina Watt
Men pulszonerna har väl väldigt lite med motorn att göra?

Min gissning är att du både har bättre central och lokal kapacitet. Alltså bättre syreupptag och bättre tränade ben så du inte utvecklar mjölksyra lika fort.

Nu teoretiserar jag bara, men varför skulle inte ett högt syreupptag hjälpa vid låg belastning?

Annars skulle man ju bara kunna köra lågintensiv träning och kunna topp-prestera när det höga registret behövs?

Visa dina Watt
lundatok skrev:
> Men pulszonerna har väl väldigt lite med motorn
> att göra?
>
> Min gissning är att du både har bättre central
> och lokal kapacitet. Alltså bättre syreupptag
> och bättre tränade ben så du inte utvecklar
> mjölksyra lika fort.
>
> Nu teoretiserar jag bara, men varför skulle inte
> ett högt syreupptag hjälpa vid låg belastning?
>
>
> Annars skulle man ju bara kunna köra lågintensiv
> träning och kunna topp-prestera när det höga
> registret behövs?

Kan hålla med, för puls är ju ett ganska trubbigt verktyg som egentligen inte säger så mycket.

Låter rimligt och detta bör då kunna härledas till att jag tränat "hela registret" under en längre period.

Var mer en fundering, som jag hoppades jag skulle få en kommentar på. Verkar ju dock helt orimligt att korta intervaller inte skulle göra att man presterar bättre på längre intervaller, men gäller även detta omvänt? Tex sweetspot-intervaller (i watt) ska ju ge ett ökat FTP, utan att behöva dra på sig någon uppenbar stor dos mjölksyra, men då är man ju i "mellanregistret" (varken låg- eller högintensiv träning).

Snart grävt en så djup grop att jag knappt kommer ur, så får nog hoppa vidare till nästa kapitel och fokusera på mig egna träning :P

Visa dina Watt
Om du springer 16,5 km på 60 minuter så är du onekligen snabbare än de allra flesta av oss. Antar att du gör neråt 35-35,5 minuter på milen?

Men samtidigt, om du är van löpare (vilket jag får uppfattningen att du är) så är det näst intill förvånande långsamt löptempo i relation till det här testvärdet på 80...?

80 är ju nämligen ett sjukt högt värde, medan 35 minuter på milen (för en löptränad person) är ganska långt ifrån elitnivå, om än väldigt snabbt jämfört med oss vanliga dödliga.

Visa dina Watt
Har usel löpekonomi tyvärr... Sätter ner foten framför kroppen och tån neråt så det bromsar farten väldigt mycket. Och jag kör fortfarande inte i en löpgrupp. Gjorde det för 2 år sedan meb då hade jag ett testvärde på 62-65....

Visa dina Watt
Rasmuswaldna skrev:
> Har usel löpekonomi tyvärr... Sätter ner foten
> framför kroppen och tån neråt så det bromsar
> farten väldigt mycket. Och jag kör fortfarande
> inte i en löpgrupp. Gjorde det för 2 år sedan
> meb då hade jag ett testvärde på 62-65....

Antingen det, eller så har Micke S rätt i sin tolkning av grafen och du ligger på låga 70 i testvärde, ;-)

Visa dina Watt
Verkligen inte då skulle alla Aktivitus grafer inte stämma.... ?? det högsta syreupptaget räknas om det är ökning på belastning varje minut men genomsnittet på 4min belastningar

Visa dina Watt
Tittar du efter vad som står i protokollet från Aktivitus så ser du att det står Peak Values. Jag hade ett peak-värde på 70 med ett VO2max på 65.7 på ett test 2013. Medel under 40s. VO2max-resultatet står i ett annat dokument än det du hänvisar till.
test.png

Visa dina Watt
lundatok skrev:
> Johan A skrev:
> -----
> > Jag hajar ingenting.
>
>
> Visar de virtuella wattsnoppar för varandra
> eller?

Wattpitt -> effektsnitt -> Monarkritt

Visa dina Watt
Väsrt att tänka på kanske... Lägg också till fler taktiska överväganden på lvg

Correlations between physiological variables and performance in high level cross country off road cyclists

F Impellizzeri, S Marcora, E Rampinini, P Mognoni, and A Sassi

Abstract

Objectives: To examine the relations between maximal and submaximal indices of aerobic fitness and off road cycling performance in a homogeneous group of high level mountain bikers.

Methods: 12 internationally competitive mountain bikers completed the study. Maximum oxygen uptake (V·O2max), peak power output (PPO), power output (PO), and oxygen uptake (V·O2) at first (VT) and second (RCT) ventilatory thresholds were measured in the laboratory, and correlated with race time during a cross country circuit race.

Results: The only physiological indices of aerobic fitness correlated with off road cycling performance were PO and V·O2 at RCT when normalised to body mass (r = –0.63 and r = –0.66, respectively; p<0.05). VT, V·O2max, and PPO were not correlated to performance in this homogeneous group of high level mountain bikers.

Conclusions: The results of this study suggest that submaximal indices of aerobic fitness such as PO and V·O2 at RCT are more important determinants of off road cycling performance than maximal indices such as PPO and V·O2max. This study confirms the importance of body mass for mountain biking performance.

As aerobic fitness explained only 40% of the variance, other physiological and technical factors should be investigated, as they may be important determinants of cross country performance among elite mountain bikers.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Lingon skrev:
> Jaha, det blev en visa din vo2max-tråd. :-) Nån
> som kan visa ett värde över 80?

Självklart, men det kommer inte vara mitt ...

Nä, virtuella penismätartävlingar är alltid intressanta! Min penis2max ... power2max ... VO2max (begreppsförvirring) är ganska liten, runt 55-60ml/Kg/min men jag har gått ner 9 kg sedan dess också - och jag är över 40! :D

[Watt på]
På mitt "egna" ramptest enligt Aktivitus-modell gjorde jag i förra veckan 2 min och 40 sekunder på 400W (start 80 + 40W/3 min). Kan man räkna ut vo2penis efter det?

Visa dina Watt
Nej, nu bryter jag av med lite watt-siffror och grafer! :)

Har gjort en liten djupdykning för att se hur min "vinterträning" på trainern visat sig på FTP't, för har kört 1 test per månad. Så här bjuder jag på lite statistik...

FTP-test #1: November (3.99 watt/kg)
filename=141115_ftp_TP1.PNG

filename=141115_ftp_TP2.PNG

Kommentar:
Hade ingen jävla aning om hur jag skulle göra, mer än ge max. För låg kadens = benen tog slut mitt i så fick varva sittande med stående för att sen på slutet inse att jag inte hade fått ur 100%. Var 2-3 veckor efter att jag slutat cykla till/från jobbet (55 km ToR) så var väldigt fräsch i benen efter en hård sommar/höst på cykeln.

FTP-test #2: December (3.90 watt/kg)
filename=141227_ftp_TP1.PNG

filename=141227_ftp_TP2.PNG

Kommentar:
Med test 1 som referens, försökte jag gå ut med målet att landa strax över men gick ut för hårt och kroknade mitt i och fick kämpa för att bibehålla watten genom att ställa mig upp då och då.

FTP-test #3: Januari (4.10 watt/kg)
filename=150124_ftp_TP1.PNG

filename=150124_ftp_TP2.PNG

Kommentar:
Med "300 mil" trainer i benen och nybliven ägare av en effektmätare, hade jag helt klart bättre förutsättningar och detta är första 20 min max jag klara av sitta kvar i sadeln som planerat (valde att ställa mig upp och göra en spurt på slutet då det fanns mer kvar i tanken och ganska pigga ben).

Ska bli jävligt spännande och se hur månadens test går, för sist kändes det som jag jag hade kunnat fått ur 350+. Vägt 86->87->85, där lättaste är senaste testet och väger nu 1,5-2 kg mindre så finns potential till en fin ökning på watt/kg :)

Visa dina Watt
selstam skrev:
> Lingon skrev:
> -----
>
> På mitt "egna" ramptest enligt Aktivitus-modell
> gjorde jag i förra veckan 2 min och 40 sekunder
> på 400W (start 80 + 40W/3 min). Kan man räkna ut
> vo2penis efter det?

Om man håller på mer än 2 min på en given nivå i ett ramptest så finns det en formel som lyder:

Vo2max [Liter/min] = konstant [L/(Wxmin)]x effektnivå [W]

Vilket värde den konstanten har kan jag inte men egentligen, varför krångla till det?

Totaleffekt eller effekt/kroppsvikt är ju vad det handlar om. Sedan kan man komplicera det med verkningsgrader mm.

Visa dina Watt
Förklara en paradox för mig.

När jag kör pulsbaserat kör jag hårt kring 90 %.

Men när jag kör wattbaserat kännns det tuffare än pulsbaserat, men pulsen kommer inte upp i samma nivåer.

Mn enda misstanke är att det beror på olika fördelning av tillgänglig energi i intervallerna. Ett pulsbaserat intervall börjar hårt för att snabbt få upp pulsen, men sjunker sedan succesivt i effekt men pulsen ligger kvar högt. Å andra sidan ett effektbaserat intervall börjar pulsmässigt lugnare men får en högre snitteffekt under hela intervallet, med en stegrande puls.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Jag skaffade nyligen en ny leksak. Nu kan jag få en dimension till i mina självtester. Detta är första testet. Jag är nöjd med att kunna testa mig, men grymt missnöjd med själva laktatvärdena. Det börjar lågt och bra, men sticker iväg alldeles för tidigt. Det märkliga är att, enligt gängse metoder (4 mmol eller Dmax), skulle tröskeln bara bli ca 240-245 W. Visst stämmer det om man definierar tröskeln utifrån nån av de två punkterna. Men ser man till maxeffekt under en timme, eller liknande prestationer, så är det helt uppåt väggarna galet. Där är jag rätt säker på att jag fixar minst 290 W, troligtvis 295 W, i dag.

Tolkningen för en kurva likt min verkar vara att jag har en för hög anaerob kapacitet i förhållande till min aeroba. Frågan är då om jag tjänar på att gå ifrån den anaeroba träningen nästan helt, och i stället fokusera på att träna mycket volym i zonen precis under där laktatkurvan börjar stiga, dvs i mitt fall nånstans kring 200 W som högst?

Jag vet inte heller hur kroppsliga förutsättningar påverkar kurvans form och höjd. Jag har ett par nätter med alldeles för lite sömn bakom mig, t ex. Har varit smågroggy större delen av dagen pga det, och både i går kväll och under dagen i dag har jag haft en förhöjd (och tydligare/kraftigare) puls generellt, både i vila och i vardagliga aktiviteter. Dessutom går jag på en extremt kolhydratintensiv kosthållning. Det är nåt jag faktiskt tänker ta tag i nu. Om, och hur mycket, och hur, det påverkar detta, vet jag inte.

Testet avbröt jag när jag insåg att ansträngningen var för hög för att jag skulle kunna fortsätta självtesta laktatet. Det är alltså inte ett maximalt test ni ser. Jag avbröt när pulsen var ca 178. Min maxpuls är minst 190 just nu.

Tillägg:
Som ni säkert förstår så ska laktatvärdena delas med 10. Jag ville bara anpassa dem till skalorna som fanns tillgängliga i diagrammet... 109 mmol hade varit festligt annars! :D

Screenshot2015-02-18at00.08.12AM.png

Senast ändrad:
Visa dina Watt
GEOLOGEN!!(OBS!Har inget med denna tråd å göra)
Tack för hjälpen, har skickat 2 frågor till, tror att jag kanske har löst dom iofs, men du får gärna svara om du vill, men din inbox är full, kanske andra som vill ha tag i dig via PM?;)

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Jag vet inte heller hur kroppsliga
> förutsättningar påverkar kurvans form och
> höjd. Jag har ett par nätter med alldeles för
> lite sömn bakom mig, t ex. Har varit smågroggy
> större delen av dagen pga det, och både i går
> kväll och under dagen i dag har jag haft en
> förhöjd (och tydligare/kraftigare) puls
> generellt, både i vila och i vardagliga
> aktiviteter. Dessutom går jag på en extremt
> kolhydratintensiv kosthållning. Det är nåt jag
> faktiskt tänker ta tag i nu. Om, och hur mycket,
> och hur, det påverkar detta, vet jag inte.

Vad jag läst, så hämmar en högkolhydratkost kroppens förmåga att förbränna fett optimalt. Vilket i sin tur borde göra att kroppen jobbar icke-optimalt just under sin tröskel för det är runt ftp/eller över som det börjar gå åt mer kolhydrater än fett. (orkar inte googla fram en vettig källa just nu, men lär finnas massor att läsa i ämnet)

Har själv försökt hålla kolhydraterna måttliga, trots att jag tränar 12-16h/vecka (varav max 2-3h är styrketräning). För tror det finns fördelar med att få kroppen att prioritera fettförbränning och hoppas bland annat mina distanspass runt 65-70% av FTP gör just detta :)

filname=150216.PNG

Visa dina Watt
Geo tar det hela till en ny nivå! :-)
Hur funkar laktatmätaren? Och vad kostar den?
Antar att man måste sticka sig i fingret? Vore cool med nån automatisk mojäng som regelbundet rapporterade laktatvärdet till Edgen via Ant+ :-)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp