Visa dina Watt

Visa dina Watt
Jag är inte överens med W/kg-tabellen heller.

Däremot är kolumnerna för snitteffekt (tröskel) och snittfart på tempo riktigt vettiga ihop! Jag har flera datapunkter från olika personer och det stämmer bra.

Nu väger väl Vos knappast så mycket. Jag skulle bli förvånad om hon väger mer än 52-53 kg.

Visa dina Watt
mariannevos.jpg

Visa dina Watt
Jag vet att det är den vikt som ofta anges, men jag tror att de ofta är betydligt högre än verkliga, dels för att fungera som lite dimridåer, dels för att inte skrämma med ohälsosamt låg vikt.

Jag såg Vos på några decimeters avstånd i Vårgårda förrförra året och hon är väldigt, väldigt tunn. Jag har personer i min bekantskapskrets med ungefär samma kroppsbyggnad och längd som jag vet vikten på, och de är klart större, trots att de väger flera kilo mindre än 58.

Så här nära stod jag:
https://www.flickr.com/photos/rasofoto/9540032054/

Senast ändrad:
Visa dina Watt
En "förtäckt utmaning" från en cykelkamrat kan ställa till det ... :)

541W i snitt under 1:39 gav KOM i Gundbacken här hemma på väg hem från jobbet! Finns nog lite till att hämta - gick ut lite för hårt och slog av lite för tidigt. 616W eller 8,2W/Kg i snitt på "bästa" minuten. Nytt rekord ... tror jag.

https://www.strava.com/segments/4974781

Senast ändrad:
Visa dina Watt
selstam skrev:
-------------------------------------------------------
> 541W i snitt under 1:39 gav KOM i Gundbacken här
> hemma på väg hem från jobbet!

Låter som ett sånt där tillfälle då mjölksyran i benen gör sig påmind? :-)

Runt 1,5 - 2 min är äckligare distansen att maxa tycker jag.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Supertramp skrev:

> Låter som ett sånt där tillfälle då
> mjölksyran i benen gör sig påmind? :-)
> Runt 1,5 - 2 min är äckligare distansen att maxa
> tycker jag.

Det känns som en spurt som aldrig tar slut ... så ja, håller helt med.

Jag har bättrat mig betydligt från förra året på de kortare tiderna; allt under fyra minuter har gått upp. Jag avskyr fyror och kör dem väldans sällan men det kanske är det man borde köra för att öka på 4-20 minuter också.

1s: 1260 -> 1350
5s: 1210 -> 1260
30s: 750 -> 780
60s: 575 -> 625
2m: 395 -> 480

Har dock inte försökt maxa watten utan det är liksom mer så det "blivit" under träningarna ... Börjar bli ganska tydligt vilken typ av cyklist man är ändå.

Visa dina Watt
Körde tydligen ganska hårt under ett av veckans pass. Fick en glad överraskning när jag kollade senaste estimatet av FTP. Blir sugen på att testa på riktigt i 20min - skall bara hitta en lämplig sträcka.

Edit: Nytt PR idag på tidsintervallet 5:40 till 11:10 med effektsiffrorna 464W och 397W. En tydlig dip efter 8min@440W när backen tog slut.

Bilagor

• ftp.JPG
    ftp.JPG
    24.8 KB · Besök: 70
Senast ändrad:
Visa dina Watt
Mitt första GP-lopp någonsin gick igår, SMACK Arlanda Testtrack. Körde H40 veteran och av drygt 70 startande gick jag gissningsvis in på en 12:e/13:e-plats (resultatlistan är inte färdig ännu - det här med chip är krångligt).

Lite data:

Totalt: 33m25s
Snitthast: 41,7 km/h
Snitteffekt: 291W
Max: 56 km/h
Max effekt: 1148W

Sista varvet gick i snitt 51,2km/h och 376W i snitt ... och blev förärat en tiondeplats på Strava-segmentet för ett varv ... :)

(PS. GP var skoj - det får vi göra fler gånger!)

Visa dina Watt
"Munken" skrev:
> 46 minuter långt pass. Blev trött.

Du måste ha spenderat hela livet i celibat sittandes i ett tempel trampandes på en Monark eller nåt.

Visa dina Watt
Supertramp skrev:
> "Munken" skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 46 minuter långt pass. Blev trött.
>
> Du måste ha spenderat hela livet i celibat
> sittandes i ett tempel trampandes på en Monark
> eller nåt.

Inget tempel men monarken står i källaren och watten har fått sig ett lyft av tunga knäböj.
Idag räckte det till att bli DM mästare i H40 (falkenloppet) det var kul. Precis börjat tävla.

Visa dina Watt
"Munken" skrev:

> Inget tempel men monarken står i källaren och
> watten har fått sig ett lyft av tunga knäböj.
> Idag räckte det till att bli DM mästare i H40
> (falkenloppet) det var kul. Precis börjat tävla.

Jaha, så det var =ditt= fel att det blev lite jobbigt sista 10 minuterna ... :D

Grattis! :)

Visa dina Watt
selstam skrev:
> "Munken" skrev:
>
> > Inget tempel men monarken står i källaren och
> > watten har fått sig ett lyft av tunga knäböj.
>
> > Idag räckte det till att bli DM mästare i H40
> > (falkenloppet) det var kul. Precis börjat
> tävla.
>
> Jaha, så det var =ditt= fel att det blev lite
> jobbigt sista 10 minuterna ... :D
>
> Grattis! :)

Tack!

Vi hade ju såsat i 6,5 mil. Tänkte bränna lite kolisar så man kan förtära pizzan med gott samvete. Markim imorgon blir kul med elitåkarna. Kan bli en intressant effektlogg.

Visa dina Watt
"Munken" skrev:
> selstam skrev:
> -----
> > "Munken" skrev:
> >
> > > Inget tempel men monarken står i källaren
> och
> > > watten har fått sig ett lyft av tunga
> knäböj.
> >
> > > Idag räckte det till att bli DM mästare i
> H40
> > > (falkenloppet) det var kul. Precis börjat
> > tävla.
> >
> > Jaha, så det var =ditt= fel att det blev lite
> > jobbigt sista 10 minuterna ... :D
> >
> > Grattis! :)
>
> Tack!
>
> Vi hade ju såsat i 6,5 mil. Tänkte bränna lite
> kolisar så man kan förtära pizzan med gott
> samvete. Markim imorgon blir kul med elitåkarna.
> Kan bli en intressant effektlogg.

Vad väger du?

Visa dina Watt
"Munken" skrev:
>
> Inget tempel men monarken står i källaren och
> watten har fått sig ett lyft av tunga knäböj.
> Idag räckte det till att bli DM mästare i H40
> (falkenloppet) det var kul. Precis börjat tävla.

Nyfiken.. Hur ser ditt träningsprogram ut? Det verkar ju uppenbarligen funka mycket bra!

Visa dina Watt
tommmmy skrev:

> Nyfiken.. Hur ser ditt träningsprogram ut? Det
> verkar ju uppenbarligen funka mycket bra!

Väger strax under 100kg så siffrorna är inte så bra som man kan tro.

Kör mycket högintensivt. 8or 4or 20or etc
I år cyklade jag mycket velodrom under vintern i Falun. Intensivpass oc Toppfysikpasset. Hög kadens och högintensivt o sjukt kul.

Under vintern lade jag till tunga knäböj typ var fjärde dag. Max 6 rep oftast 4 och 2or. Gjorde det efter att ha läst en forskningsstudie på norska u23 landslaget som hade fått grymma resultat främst på konditionsbiten efter att ha kört tunga knöböj. Även maxstyrka ökade mot referensgrupp.

Har väldigt bra syreupptagning men dålig cykelteknik, mixar även in långa lågintensiva pass på ca 5h.

Försöker periodisera var tredje vecka och släppa upp träningen lite men inget strikt schema.

Visa dina Watt
Tar han i lite till lossnar styret! F.ö. viss skillnad i position om man jämför med bergsgetterna när de står upp och "dansar" på pedalerna.

Visa dina Watt
Varför skulle FTP vara 95% av 20 minuters NP? Man kan ha åsikter om NP men att gnälla över att korrelationen mot FTP är taskig när man kör ett kort intervallpass är ju lite märkligt. NP togs inte fram som ett verktyg för att mäta FTP. Att kritisera något man inte har förstått eller haft ork att sätta sig in i är väl rätt tramsigt? IOFS tycker jag att till och med Coggan är lite slarvig i sitt språk ibland. Men egentligen är väl det här argumentet för NP:

"...normalized power provides a better measure of the true physiological demands of a given training session"

Så om man skall kritisera NP så är det ovanstående man skall ge sig på.

Bjuder på ett till citat:

"In fact, normalized power during a hard ~1 hour long criterium or road race will often be similar to what a rider can average when pedaling continuously during flat 40k time trial"

En bit ifrån 95% 20 min NP = FTP.

Om jag minns rätt så påstår Strava att "weighted average power" är NP. De kanske bara har implementerat lite fel? :)

Visa dina Watt
tuta skrev:
> Varför skulle FTP vara 95% av 20 minuters NP?

Det kommer från en testmetod.

Efter en uppvärmning gör man en fem minuter lång totalmaxning, sen aktiv vila en kortare stund, därefter maxning under 20 minuter. Snitteffekten under 20-minutaren gånger 0.95 är nära entimmeskapaciteten för de flesta. Femminutaren i början är till för att tömma den anaeroba reserven, eftersom den annars ger en alldeles för stor påverkan på ett så kort test som 20 minuter.

Kör man 20 minuter utan tömningen först, är det snarare ca 88-92 procent av 20-minutersmax som motsvarar entimmesmax.

Visa dina Watt
Jo, jag känner till den testmetoden. Men den har ju absolut inget att göra med påståendet "95% av NP20 = FTP". NP finns ju inte ens med i testet. :-) Visst jag förstår att det på något sätt är därifrån det kommer (typ viskleken) men det betyder ju inte att det är rätt eller relevant.

Ditt svar till Supertramp skulle ju kunna ha varit:
"Av dunkla anledningar tycker jag att NP är trams men att påstå att NP är trams på grund av att man helt har missförstått ett testprotokoll för att estimera FTP är ännu tramsigare. TOMTE! Köp ett aerostyre istället för att tramsa om NP"

Ungefär så. :-)

Visa dina Watt
F-n Rasmus, jag får träna hårdare så du inte dumpar mig! :)

Jag kör tröskelträningar hem från jobbet så ofta det går ... Detta är en typisk hempendling på 45 minuter och drygt 350 höjdmeter ...

wattage.jpg

Visa dina Watt
lundatok skrev:
> TÅMTE!
>
> Lite för få konstiga grafer nu.
>
> Dagens jobbpendling:
>

Jag hoppas att jobbpendlingen innefattade en tidig onsdagstur? Något säger mig att herrn behöver justera sina zoner också ;)

Visa dina Watt
chrhar skrev:
> lundatok skrev:
> -----
> > TÅMTE!
> >
> > Lite för få konstiga grafer nu.
> >
> > Dagens jobbpendling:
> >
>
>
> Jag hoppas att jobbpendlingen innefattade en tidig
> onsdagstur? Något säger mig att herrn behöver
> justera sina zoner också ;)

Ja, idag ingick en sväng via Fiskis och Älta på vägen. ;)

Har dålig koll på mina zoner, de ska så klart justeras, vet bara inte till vad. Än.

@Ivar, sjukt starkt! Chateauneuf-du-Pape!

Visa dina Watt
Du kan nog skrämma upp den där tröskeln till 310-320w utan att blir mörkrädd. Gör nog susen för zonen då den ligger från 250w nu. Du hade ju nästan 300w i en timme idag... :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp