Visa dina Watt

Visa dina Watt
Magisk runda norr om Nice. Snittwatt på 174 och NP på 254 under knappt fyra timmars cykling. Bästa 20 min 319 W. Vikt runt 79 kg (men svettades nog bort några av dem längs vägen). Fjärde dagen på raken med ganska mycket berg, så det brände skönt i benen...

23BF2CBF-3A95-4814-BA3D-BF62AB9AA5A2.jpeg

Visa dina Watt
50/40 ikväll på 135% av FTP. Kändes bättre i benen idag än igår (när jag körde Xert test for breakthrough 3 och höjde FTP med hela 3W!).

Bilagor

• amCharts (5).png
    amCharts (5).png
    41 KB · Besök: 96
Visa dina Watt
r72 sa:
Avslutade (mer eller mindre i alla fall...) inomhussäsongen med HPTeks Step test mitt i brinnande pollensäsong. Fick ge mig efter 75 sek@400W, 45 sek längre än för 2 mån sedan. Hade hoppats på lite mer men känns ändå rätt bra inför utomhussäsongen. Beräknat FTP på 320W, något jag iofs inte tror jag skulle vara ens nära att fixa i en tim...

En vanlig missuppfattning när det kommer till FTP. FTP är alltså den effekten du kan hålla över tid utan att laktat fortsätter ackumuleras. Hurvida det håller i 30 minuter eller 1,5h är helt individuellt. Sätt dina träningszoner efter ditt ramptest och se hur du orkar med att träna på den nivån och glöm dammiga uttalanden.

Visa dina Watt
grenhall sa:
r72 sa:
Avslutade (mer eller mindre i alla fall...) inomhussäsongen med HPTeks Step test mitt i brinnande pollensäsong. Fick ge mig efter 75 sek@400W, 45 sek längre än för 2 mån sedan. Hade hoppats på lite mer men känns ändå rätt bra inför utomhussäsongen. Beräknat FTP på 320W, något jag iofs inte tror jag skulle vara ens nära att fixa i en tim...

En vanlig missuppfattning när det kommer till FTP. FTP är alltså den effekten du kan hålla över tid utan att laktat fortsätter ackumuleras. Hurvida det håller i 30 minuter eller 1,5h är helt individuellt. Sätt dina träningszoner efter ditt ramptest och se hur du orkar med att träna på den nivån och glöm dammiga uttalanden.

Nja, enligt Dr Coggan som har uppfunnit FTP begreppet så är det den effekt du kan hålla i en timme, det är den ursprungliga definitionen.

Visa dina Watt
grenhall sa:
r72 sa:

Nja, det du beskriver är snarare effekt vid laktattröskeln (LT). FTP är, som izar nämner, den effekt du kan hålla över en timme (ofta förenklat som 95% av 20 minuter-max). LT bestäms genom att mäta laktatnivåer (ofta används 4 mmol/l). För att krångla till det ytterligare finns ju även den anaeroba tröskeln (AnT) som bestäms genom att mäta substratsförbrukning (med andningsmask). Både LT och AnT motsvarar ofta den intensitet man kan hålla i ca 60 minuter, dvs FTP, men varierar såklart mellan olika individer beroende på träning mm.

https://www.joefrielsblog.com/2014/06/common-but-confusing-training-terms.html
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29745765

Senast ändrad:
Visa dina Watt
izar sa:
grenhall sa:
r72 sa:

Nja, enligt Dr Coggan som har uppfunnit FTP begreppet så är det den effekt du kan hålla i en timme, det är den ursprungliga definitionen.

Nja enligt boken han skrev så är defintionen

Training and Racing with a Power Meter sa:
"FTP is the highest power that a rider can maintain in a quasi-steady state without fatiguing for approximately one hour. When power exceeds FTP, fatigue will occur much sooner, whereas power just below FTP can be maintained considerably longer".

och om man läser ut FTP som "Functional Threshold Power" så förstår man att det inte har med någon absolut tidsenhet att göra utan vilken effekt man kan hålla vid (laktat)tröskeln, i.e. ett stabilt tillstånd där kroppen klarar av att matcha laktatproduktion med nedbrytning.

Visa dina Watt
"FTP is the highest power that a rider can maintain in a quasi-steady state without fatiguing for approximately one hour. When power exceeds FTP, fatigue will occur much sooner, whereas power just below FTP can be maintained considerably longer".

Intressant. Är det givet att detta "quasi-stady state" måste vara just laktattröskeln? Finns ju som sagt flera "trösklar" och laktattröskeln kan definieras vid olika nivåer

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Clark sa:

Intressant. Är det givet att detta "quasi-stady state" måste vara just laktattröskeln? Finns ju som sagt flera "trösklar" och laktattröskeln kan definieras vid olika nivåer

Vad skulle det annars vara för tröskel?

Alla mätmetoder oavsett om det är ramptest, 8 minuter, 20 minuter eller 1 timmes test syftar ju till att uppskatta den nivån av laktat du ackumulerar vid en viss effekt innan mängden laktat ökar och därmed effekten sjunker. Personligen tror jag inte det finns någon som har någon enorm nytta av att veta exakt vad ens aktuella FTP ligger på vid varje givet träningstillfälle. Men att utgå ifrån att man måste kunna hålla den effekt som ens FTP pekar på i en timme är inte hela sanningen och det kan vara nedslående för ens psykiska välbefinnande att tro det.

Du kan läsa mer om MLSSc och MLSSe i den vetenskapliga artikeln nedan:

https://www.researchgate.net/public...een_Biochemistry_Physiology_and_Sport_Science

Visa dina Watt
grenhall sa:
Clark sa:

Vad skulle det annars vara för tröskel?

Alla mätmetoder oavsett om det är ramptest, 8 minuter, 20 minuter eller 1 timmes test syftar ju till att uppskatta den nivån av laktat du ackumulerar vid en viss effekt innan mängden laktat ökar och därmed effekten sjunker. Personligen tror jag inte det finns någon som har någon enorm nytta av att veta exakt vad ens aktuella FTP ligger på vid varje givet träningstillfälle. Men att utgå ifrån att man måste kunna hålla den effekt som ens FTP pekar på i en timme är inte hela sanningen och det kan vara nedslående för ens psykiska välbefinnande att tro det.

Du kan läsa mer om MLSSc och MLSSe i den vetenskapliga artikeln nedan:

https://www.researchgate.net/public...een_Biochemistry_Physiology_and_Sport_Science

Laktattröskeln kan ju t.ex. definieras som 4 mmol/l eller 5 mmol/l. Man kan också kolla på "knäcken" i laktatkurvan. Anaeroba tröskeln utgår från RER om jag minns rätt, där man övergår till ren kohydratförbrännning. Detta är ju också en sorts tröskel. Ingen av dessa trösklar behöver nödvändigtvis motsvara FTP, enligt mig. Det du nämner innan att: "Hurvida det håller i 30 minuter eller 1,5h är helt individuellt", finner jag helt troligt.

Vad som egentligen skiljer är nog främst mätmetoder. För att mäta FTP gör man oftast en time-trial och tar en procentsats av effekten. Att mäta LT utan att ta laktatprov skulle jag säga är felaktigt, då mäter man egentligen något annat. Sen kan såklart alla dessa olika mätvärden ändå ge samma sak i slutändan.

Avslutar även med lite aedotisk bevisföring (eller mest data) från egna tester:

AnT (RER > 1) = 330 W (2 mmol/l)
LT (OBLA4) = 370 W
FTP (95% Wmax 20 min) ~ 370 W

Visa dina Watt
Hade en halvtimme att slå ihjäl så passade på att köra en hyggligt hård 20:a på monarken innan kollegan tar sina pedaler... 20min snitt 365w, finns några watt till att hämta, med min vikt är det inte särskilt mycket..

Bilagor

• 54DB50F0-264E-4B5B-9F52-6326CC077C1F.png
    54DB50F0-264E-4B5B-9F52-6326CC077C1F.png
    24.9 KB · Besök: 114
Visa dina Watt
eiskall sa:
Kudos sa:
Skiftade tillbaka till crossen i trainern (trotjänaren P2M-Classic) och stressade fram en tjuga på lunchrasten. Hade inte tid med uppvärmningen så sista halvan blev mkt starkare (420W). Ångrar att jag inte gnetade på en minut till för att dra upp 20min snittet. Nytt PR inomhus iaf - behållningen var dock känslan.

Det var ett jävla tryck ?

Några tävlingar inplanerade till säsongen?

Bara några PR på klättringar söderöver. Tävlingar och tävlingslivet på korpnivå lockar mig inte.

Visa dina Watt
Körde åttor på 105 %, för att ackumulera så mycket tid på rött som möjligt. Tyvärr behöver jag nog höja till nästa gång för jag fick bara ihop 63 sekunder över tröskelpuls.
Screenshot_20190403-215639_TrainingPeaks.jpg

Visa dina Watt
lundatok sa:
Körde åttor på 105 %, för att ackumulera så mycket tid på rött som möjligt. Tyvärr behöver jag nog höja till nästa gång för jag fick bara ihop 63 sekunder över tröskelpuls.

Måste varit amerikanska watt, du får multiplicera med 0,94 för att få europeiska watt. Själv körde jag 3x15min på 319W (europeiska).

Visa dina Watt
Galning! Du kommer krossa den där tjugan eiskall!

Själv fjantar jag vidare på låga tröskelwatt. 2x20 på 100% FTP (330W) på helgens enda barnfria timme, så det var ju egentligen mer vila än arbete.

Bilagor

• Skärmklipp 2019-04-06 19.47.49.png
    Skärmklipp 2019-04-06 19.47.49.png
    51.7 KB · Besök: 146
Visa dina Watt
Årets första Le Peloton och första passet med de nya Assioma Favero Duo. NP på 290W (4.1W/Kg) och 75% Quartile på 368W. Av och på alltså, rätt långt ifrån vinterns jämna fina watt på Zwift...

Bilagor

• 90163F31-A694-4BE7-8290-E21B7A8D2691.jpeg
    90163F31-A694-4BE7-8290-E21B7A8D2691.jpeg
    95 KB · Besök: 78
Visa dina Watt
forrsdag.JPG

Körde "En forårsdag i Hell-singör" igår, ett landsvägslopp med inslag av grus, stig och lite brosten. Det var två varv på en 39 km bana.
Oj vad jobbigt landsväg är när man inte är van vid att ligga i klunga... Tappade förstagruppen helt i onödan redan efter första grusvägspartiet och roade mig sen med att jaga ikapp den, andra varvet orkade jag inte hänga med längre utan fick köra solo större delen av varvet.

Mycket taktik och placering på landsväg som blir riktigt jobbigt om man som jag är dålig på det, men en kul upplevelse och riktigt bra träningspass.

Visa dina Watt
eiskall, hur går det med timmen på 350W?

Smällde av 352W i 63 min idag. Dock var det NP (bara 281W average) under en riktigt sprättig morgonrunda med laget, som avslutades med ett uppdrag på 800W i 30 sek. Önskar att det skulle stämma med vad jag skulle palla i average. Men fick ihop ca 20 min över 400W iaf, varav 10 min över 500W, så det går framåt.

Påsklov denna vecka så tänkte försöka få till rikligt med volym. Samt en ny maxtjuga.

Visa dina Watt
Skämmer ut mig med en powercurve över senaste två åren för att ge mig själv en anledning att göra 2019 till ett bättre år.
Ett första delmål får vara att knäcka en ny maxtjuga markant över siffrorna från 2017...
Slänger in några siffror från vinterns Wingate också.

Bilagor

• powercurve.JPG
    powercurve.JPG
    55.7 KB · Besök: 131
  • wingate.JPG
    wingate.JPG
    71.2 KB · Besök: 123
Visa dina Watt
bomauritz sa:
eiskall, hur går det med timmen på 350W?

Smällde av 352W i 63 min idag. Dock var det NP (bara 281W average) under en riktigt sprättig morgonrunda med laget, som avslutades med ett uppdrag på 800W i 30 sek. Önskar att det skulle stämma med vad jag skulle palla i average. Men fick ihop ca 20 min över 400W iaf, varav 10 min över 500W, så det går framåt.

Påsklov denna vecka så tänkte försöka få till rikligt med volym. Samt en ny maxtjuga.

Starkt! På med volym nu så löser du snart 350 i avg också.

Ja, du, timmen på 350W har jag ingen aning om, har väl varit mer i andra änden av spektrat och härjat det senaste. Gårdagens backpass med klubben. Detta är vad det kostar att gå med 60-kiloskillarna uppför (om man väger 78 kg), och det gjordes 7-8 gånger igår:
1-4.png

Här är lite siffror från helgens tävlingspremiär. 40 min över 400, 298 W NP i 3 h. Totalt 33 minuter i z6 och z7:

25.png

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Skulle inte öppnat tråden. Var ju hyfsat nöjd med siffrorna från igår (även om jag blev frånåkt) men att snitta lägre än nån som väger 15kg mindre känns lite jobbigt. Får skylla på sweetspot-passet på morgonen och träna hårdare.

Visa dina Watt
NickPick sa:
Grattis!
Med dessa watt skulle du kunna vinna tex Cykelvasan!

Tack :)

Blir landsväg i år. Mtb:n har ett fint dammlager...

ancientacid sa:
Imponerande, grym utveckling sedan 2016.

Bara ta sikte på 500W nu ?

Ja, det är frågan vad som blir nästa mål. Kanske ska börja jobba lite med 10 minutaren...

bomauritz sa:
B O O M ! ! !

Komiskt att det tog lika ”lång” tid för oss båda att gå från 300W till 400W på tjugan. :)

Hehe, ja det tar sin tid det här. Åtminstone om man har begränsat med träningstid. Funderar på en max10:a som sagt. Har du kört?

Visa dina Watt
Visa dina Watt
eiskall sa:
Hehe, ja det tar sin tid det här. Åtminstone om man har begränsat med träningstid. Funderar på en max10:a som sagt. Har du kört?

Jag har noll topp just nu, fick avbryta fyror ute häromdagen pga vek. Så måste jobba upp Vo2 kommande veckor innan eventuell maxning.

Men körde fint Z2-pass igår på 32,5 km/h i snitt i 3h och 215W/225NP med med fin känsla, kändes bra för en +90 kg tjockis. :)

Visa dina Watt
eiskall, du måste ha ökat typ 150W i tröskel sen vi cyklade sist för en massa år sedan. Kul att följa! :)

Inget pass, men väl lite statistik från Xert. Börjar arta sig.
Vikten har gått ner från 74 till 72 sen i julas också, utan att skära ner på maten och godiset.
Screenshot2019-04-23at12.49.54.png

Visa dina Watt
emilh sa:
eiskall, du måste ha ökat typ 150W i tröskel sen vi cyklade sist för en massa år sedan. Kul att följa! :)

Inget pass, men väl lite statistik från Xert. Börjar arta sig.
Vikten har gått ner från 74 till 72 sen i julas också, utan att skära ner på maten och godiset.

Ja, 100 W tröskel har jag nog ökat sen dess i alla fall :).

Jag körde ju mina första landsvägsrundor med dig. Måste ha varit 2013, va? Du inspirerade mig uppenbarligen. Är du i Göteborg något nuförtiden? Girot?

Jävlar vilken volym du drar ihop. Några lopp på gång i år?

Visa dina Watt
eiskall sa:
Ja, 100 W tröskel har jag nog ökat sen dess i alla fall :).

Jag körde ju mina första landsvägsrundor med dig. Måste ha varit 2013, va? Du inspirerade mig uppenbarligen. Är du i Göteborg något nuförtiden? Girot?

Jävlar vilken volym du drar ihop. Några lopp på gång i år?

2013 stämmer nog bra!
Jag kör mest längre distanser nu för tiden, med lite sprätt inblandat. Paris-Brest-Paris finns i kalendern i augusti och det föreligger väl viss risk att det bara blir värre därefter...

Sällan i Göteborg annat än för en och annan jobbrelaterad tillställning, men ska aldrig säga aldrig.

Visa dina Watt
Denna effektprofil postades av grundaren till Xert på FB.

Ryktas vara från ett holländskt cykelfenomen som väger in på 74-75kg. Nån som vill gissa? :-)

FB_IMG_1556231200439.jpg

Senast ändrad:
Visa dina Watt
JesperA sa:
Jösses. Han kommer köra XC i år med eller? Kommer bli skoj att följa isåfall om han fortsätter prestera

Yes! Han har en paus nu och drar sedan igång med världscupen i MTB i Albstadt den 18:e maj. Blir kul att se hur han står sig mot Nino i år. Red Bull sänder i HD gratis som vanligt!

Senast ändrad:
Visa dina Watt
calleking sa:
JesperA sa:
Jösses. Han kommer köra XC i år med eller? Kommer bli skoj att följa isåfall om han fortsätter prestera

Yes! Han har en paus nu och drar sedan igång med världscupen i MTB i Albstadt den 18:e maj. Blir kul att se hur han står sig mot Nino i år. Red Bull sänder i HD gratis som vanligt!
Ja, blir kul att följa! Gissar att MvdP är för tung för dom sjuka XCO-banorna, och att bäst före datum passerat på Nino, så det blir nån annan som vinner i år. :)

Visa dina Watt
Då var det dags för mig att äntligen nå drömgränsen senaste inomhussäsongerna. Lyxproblemet nu blir ju hur man ska kunna hålla motivationen uppe på trainerpassen.
75,5 kg
Tomahawk IC7 @ IKSU

Bilagor

• giphy.gif
    giphy.gif
    5.1 MB · Besök: 103
Tillbaka
Topp