Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
r72 sa:Avslutade (mer eller mindre i alla fall...) inomhussäsongen med HPTeks Step test mitt i brinnande pollensäsong. Fick ge mig efter 75 sek@400W, 45 sek längre än för 2 mån sedan. Hade hoppats på lite mer men känns ändå rätt bra inför utomhussäsongen. Beräknat FTP på 320W, något jag iofs inte tror jag skulle vara ens nära att fixa i en tim...
grenhall sa:r72 sa:Avslutade (mer eller mindre i alla fall...) inomhussäsongen med HPTeks Step test mitt i brinnande pollensäsong. Fick ge mig efter 75 sek@400W, 45 sek längre än för 2 mån sedan. Hade hoppats på lite mer men känns ändå rätt bra inför utomhussäsongen. Beräknat FTP på 320W, något jag iofs inte tror jag skulle vara ens nära att fixa i en tim...
En vanlig missuppfattning när det kommer till FTP. FTP är alltså den effekten du kan hålla över tid utan att laktat fortsätter ackumuleras. Hurvida det håller i 30 minuter eller 1,5h är helt individuellt. Sätt dina träningszoner efter ditt ramptest och se hur du orkar med att träna på den nivån och glöm dammiga uttalanden.
grenhall sa:r72 sa:Avslutade (mer eller mindre i alla fall...) inomhussäsongen med HPTeks Step test mitt i brinnande pollensäsong. Fick ge mig efter 75 sek@400W, 45 sek längre än för 2 mån sedan. Hade hoppats på lite mer men känns ändå rätt bra inför utomhussäsongen. Beräknat FTP på 320W, något jag iofs inte tror jag skulle vara ens nära att fixa i en tim...
En vanlig missuppfattning när det kommer till FTP. FTP är alltså den effekten du kan hålla över tid utan att laktat fortsätter ackumuleras. Hurvida det håller i 30 minuter eller 1,5h är helt individuellt. Sätt dina träningszoner efter ditt ramptest och se hur du orkar med att träna på den nivån och glöm dammiga uttalanden.
izar sa:grenhall sa:r72 sa:Avslutade (mer eller mindre i alla fall...) inomhussäsongen med HPTeks Step test mitt i brinnande pollensäsong. Fick ge mig efter 75 sek@400W, 45 sek längre än för 2 mån sedan. Hade hoppats på lite mer men känns ändå rätt bra inför utomhussäsongen. Beräknat FTP på 320W, något jag iofs inte tror jag skulle vara ens nära att fixa i en tim...
Nja, enligt Dr Coggan som har uppfunnit FTP begreppet så är det den effekt du kan hålla i en timme, det är den ursprungliga definitionen.
Training and Racing with a Power Meter sa:"FTP is the highest power that a rider can maintain in a quasi-steady state without fatiguing for approximately one hour. When power exceeds FTP, fatigue will occur much sooner, whereas power just below FTP can be maintained considerably longer".
Training and Racing with a Power Meter sa:"FTP is the highest power that a rider can maintain in a quasi-steady state without fatiguing for approximately one hour. When power exceeds FTP, fatigue will occur much sooner, whereas power just below FTP can be maintained considerably longer".
Clark sa:Training and Racing with a Power Meter sa:"FTP is the highest power that a rider can maintain in a quasi-steady state without fatiguing for approximately one hour. When power exceeds FTP, fatigue will occur much sooner, whereas power just below FTP can be maintained considerably longer".
Intressant. Är det givet att detta "quasi-stady state" måste vara just laktattröskeln? Finns ju som sagt flera "trösklar" och laktattröskeln kan definieras vid olika nivåer
grenhall sa:Clark sa:Training and Racing with a Power Meter sa:"FTP is the highest power that a rider can maintain in a quasi-steady state without fatiguing for approximately one hour. When power exceeds FTP, fatigue will occur much sooner, whereas power just below FTP can be maintained considerably longer".
Intressant. Är det givet att detta "quasi-stady state" måste vara just laktattröskeln? Finns ju som sagt flera "trösklar" och laktattröskeln kan definieras vid olika nivåer
Vad skulle det annars vara för tröskel?
Alla mätmetoder oavsett om det är ramptest, 8 minuter, 20 minuter eller 1 timmes test syftar ju till att uppskatta den nivån av laktat du ackumulerar vid en viss effekt innan mängden laktat ökar och därmed effekten sjunker. Personligen tror jag inte det finns någon som har någon enorm nytta av att veta exakt vad ens aktuella FTP ligger på vid varje givet träningstillfälle. Men att utgå ifrån att man måste kunna hålla den effekt som ens FTP pekar på i en timme är inte hela sanningen och det kan vara nedslående för ens psykiska välbefinnande att tro det.
Du kan läsa mer om MLSSc och MLSSe i den vetenskapliga artikeln nedan:
https://www.researchgate.net/public...een_Biochemistry_Physiology_and_Sport_Science
eiskall sa:Kudos sa:Skiftade tillbaka till crossen i trainern (trotjänaren P2M-Classic) och stressade fram en tjuga på lunchrasten. Hade inte tid med uppvärmningen så sista halvan blev mkt starkare (420W). Ångrar att jag inte gnetade på en minut till för att dra upp 20min snittet. Nytt PR inomhus iaf - behållningen var dock känslan.
Det var ett jävla tryck ?
Några tävlingar inplanerade till säsongen?
lundatok sa:Körde åttor på 105 %, för att ackumulera så mycket tid på rött som möjligt. Tyvärr behöver jag nog höja till nästa gång för jag fick bara ihop 63 sekunder över tröskelpuls.
bomauritz sa:eiskall, hur går det med timmen på 350W?
Smällde av 352W i 63 min idag. Dock var det NP (bara 281W average) under en riktigt sprättig morgonrunda med laget, som avslutades med ett uppdrag på 800W i 30 sek. Önskar att det skulle stämma med vad jag skulle palla i average. Men fick ihop ca 20 min över 400W iaf, varav 10 min över 500W, så det går framåt.
Påsklov denna vecka så tänkte försöka få till rikligt med volym. Samt en ny maxtjuga.
eiskall sa:
NickPick sa:Grattis!
Med dessa watt skulle du kunna vinna tex Cykelvasan!
ancientacid sa:Imponerande, grym utveckling sedan 2016.
Bara ta sikte på 500W nu ?
bomauritz sa:B O O M ! ! !
Komiskt att det tog lika ”lång” tid för oss båda att gå från 300W till 400W på tjugan. :)
bomauritz sa:eiskall sa:
B O O M ! ! !
Komiskt att det tog lika ”lång” tid för oss båda att gå från 300W till 400W på tjugan. :)
eiskall sa:Hehe, ja det tar sin tid det här. Åtminstone om man har begränsat med träningstid. Funderar på en max10:a som sagt. Har du kört?
eiskall sa:Äntligen!
stefank sa:eiskall sa:Äntligen!
Ruggigt imponerande!
Låg på samma utgångspunkt som du 2016, men har 30W kvar att nå dit du är nu...
Fast jag är även 5kg lättare än då, så jag skyller på det ;)
emilh sa:eiskall, du måste ha ökat typ 150W i tröskel sen vi cyklade sist för en massa år sedan. Kul att följa! :)
Inget pass, men väl lite statistik från Xert. Börjar arta sig.
Vikten har gått ner från 74 till 72 sen i julas också, utan att skära ner på maten och godiset.
eiskall sa:Ja, 100 W tröskel har jag nog ökat sen dess i alla fall :).
Jag körde ju mina första landsvägsrundor med dig. Måste ha varit 2013, va? Du inspirerade mig uppenbarligen. Är du i Göteborg något nuförtiden? Girot?
Jävlar vilken volym du drar ihop. Några lopp på gång i år?
JesperA sa:Jösses. Han kommer köra XC i år med eller? Kommer bli skoj att följa isåfall om han fortsätter prestera
Ja, blir kul att följa! Gissar att MvdP är för tung för dom sjuka XCO-banorna, och att bäst före datum passerat på Nino, så det blir nån annan som vinner i år. :)calleking sa:JesperA sa:Jösses. Han kommer köra XC i år med eller? Kommer bli skoj att följa isåfall om han fortsätter prestera
Yes! Han har en paus nu och drar sedan igång med världscupen i MTB i Albstadt den 18:e maj. Blir kul att se hur han står sig mot Nino i år. Red Bull sänder i HD gratis som vanligt!