Visa dina Watt

Visa dina Watt
Dunkade också in en fin avslutning på en riktigt bra träningsvecka.
Lördag - 6x tröskelblock strax över ftp ökande i tid sen avtagande dvs. 6-7-8-8-7-6 minuter långa.
Söndag - 3*30 minuter på 88% av FTP. Det var rätt brutalt givet den totala ansamlade tröttheten efter veckan.
Känslan när benen känns helt svullna och hårda och värker är svårslagen :)
centen.JPG3fool.JPG

Vilodagen idag känns otroligt välförtjänt.

Visa dina Watt
Drog en muskelfiber i baksida lår i torsdags kväll, men det visade sig vara de andra kvällsaktiviteterna i Vemdalen som slutligen knäckte återkomsten på trainern. Hjärta och lungor tvingade mig att dra ner effekten under slutet av sista intervallen på 3x8x1/1 over/under för att kunna slutföra.

1644913056930.png

Visa dina Watt
Efter all diskussion om 20-minuterstester för några dagar sen gjorde jag idag min plikt och körde ett 60-minuterstest. Landade på 344W.
Nu har jag ju aldrig gjort något ”riktigt” 20-minuterstest med korrekt uppvärmning/förberedelser, men dessa 344 W motsvarar 89% av mina bästa 20 minuter (385W).
Dagens lärdom: det är svårt att sitta på rullar och dricka men bibehålla jämn effekt.
Jag måste tyvärr efter att ha skaffat en Wahoo Kickr bike inse att min dator visat mycket för hög effekt sen i höstas någon gång. De sista tävlingarna tyckte jag den visade osannolikt mycket men sen har jag inte tänkt på det.
Men skulle tro att min gamla Polar v650 kukade ur efter en uppdatering någon gång. Nu visar kickrn i alla fall ungefär 20-25 watt lägre gissar jag så jag tror mitt verkliga ftp snarare ligger runt 325 ungefär vilket var vad jag trodde innan mina glädjemätningar under vintern.

Visa dina Watt
Jag måste tyvärr efter att ha skaffat en Wahoo Kickr bike inse att min dator visat mycket för hög effekt sen i höstas någon gång. De sista tävlingarna tyckte jag den visade osannolikt mycket men sen har jag inte tänkt på det.
Men skulle tro att min gamla Polar v650 kukade ur efter en uppdatering någon gång. Nu visar kickrn i alla fall ungefär 20-25 watt lägre gissar jag så jag tror mitt verkliga ftp snarare ligger runt 325 ungefär vilket var vad jag trodde innan mina glädjemätningar under vintern.

Lite halvluddigt det här dock, frågan är vilken effektmätare som visar mest korrekt? ? Det går att göra lite mera seriösa jämförelser med hjälp av Zwiftpower.com om man orkar (länken nedan). För mig att min Kickr Core visar ca 2-3% högre än mina Vector 3 i watt runt 270-280 men något halvår sedan jag kollade sist. Gör kanske en undersökning snart igen. :sneaky: Sedan har jag inte förstått om folk generellt brukar få lite högre ftp ute jämfört med Zwift eller tvärtom? Har nog en del att göra med om man utför ftp testet enligt konstens alla regler eller ej också.

Visa dina Watt
Lite halvluddigt det här dock, frågan är vilken effektmätare som visar mest korrekt? ? Det går att göra lite mera seriösa jämförelser med hjälp av Zwiftpower.com om man orkar (länken nedan). För mig att min Kickr Core visar ca 2-3% högre än mina Vector 3 i watt runt 270-280 men något halvår sedan jag kollade sist. Gör kanske en undersökning snart igen. :sneaky: Sedan har jag inte förstått om folk generellt brukar få lite högre ftp ute jämfört med Zwift eller tvärtom? Har nog en del att göra med om man utför ftp testet enligt konstens alla regler eller ej också.
Jo vad som är helt rätt vet jag ju inte, men datorn hade skojat till det och ställt vevarmslängden fel under cykelinställningar, 190 (varför går ens det?) istället för 165 mm som jag hade på cykeln jag testade på. Nu med Kickrn så upptäckte jag det och med rätt längd så visar Polaren (via Asssioma-pedalerna) ungefär samma effekt som Kickrn. Med fel längd visar Polaren betydligt mer. En matematiker kanske kan räkna ut hur mycket mer vid vilken kadens, jag nöjer mig skamset med att inse att det blev tokfel…

Visa dina Watt
OT: Vet inte om vi har en framtida potentiell veteranvärldsmästare "elit-Zwiftare" på gång i Zwiftlaget jag kör för eller om han har tekniska problem alternativt fuskar med sin Wattbike Atom. ? Denna 50 plussare har en sjukt snabb och brant utvecklingskurva, bästa jag skådat, han har mosat sig in i A+ på nolltid utan att ha någon elitidrottsbakgrund. Lagledaren verkar nu vilja/kräva att han ska prova "dual recording". *LoL* Inte så vass spurt ännu men om jag förstår honom rätt har han inte börjat stå upp ännu så det kommer väl. ? *skratt* Vet att han har ytterligare en bättre ftp notering än denna också, han får någon röd siffra nästa varje race eller event nu, inne i ett flow antar jag. ?
1645270645284.png

Senast ändrad:
Visa dina Watt
4*20 fick bli starten på dagen. 2 min kort återhämtning mellan varje tia och fyra mellan varje tjuga. Det gör det hela mentalt rätt mycket lättare tycker jag.
90-95% av ftp. erg mode flippade och bjöd på en spiral of death men det redde sig sen.Screenshot_2022-02-19-13-32-53-568_com.garmin.android.apps.connectmobile.jpg

Visa dina Watt
OT: Vet inte om vi har en framtida potentiell veteranvärldsmästare "elit-Zwiftare" på gång i Zwiftlaget jag kör för eller om han har tekniska problem alternativt fuskar med sin Wattbike Atom. ? Denna 50 plussare har en sjukt snabb och brant utvecklingskurva, bästa jag skådat, han har mosat sig in i A+ på nolltid utan att ha någon elitidrottsbakgrund. Lagledaren verkar nu vilja/kräva att han ska prova "dual recording". *LoL* Inte så vass spurt ännu men om jag förstår honom rätt har han inte börjat stå upp ännu så det kommer väl. ? *skratt* Vet att han har ytterligare en bättre ftp notering än denna också, han får någon röd siffra nästa varje race eller event nu, inne i ett flow antar jag. ?
Visa bilaga 540288

83A891C0-12E4-46D4-96FF-746D9439CD62.jpeg

?

Visa dina Watt
Min ftp är 278 och jag väger ca 76-77 men inga spännande kurvor nu som ni har, får väl plocka fram. ? Spurten är min akilleshäl, hopplöst dålig. Att nöta lååångt med ca 230-240 i snittwatt är min styrka under inte allt för hög snittpuls. Edit: Ok, jag bjuder väl på lite data också från mitt senaste långdistanspass på Zwift. Mitt patetiska sprintdata är däremot censurerat tills vidare. :sneaky: (Att det är bra virtuell km/h beror på att det var en rejält stor klunga med double draft.)
1645356307975.png

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Nästan 4h @ 90% ftp... aajjjjj!

Brukar försöka hålla snittpulsen runt 140 (helst ej över) och då går det bra men ja, dagens långdistanspass var tufft. :cool:

Jag snittade dock 238W vilket blir ca 85% av min nuvarande "Zwift ftp". Jaja, vi har väl alla våra styrkor och svagheter, jag skulle gärna försöka arbeta upp min ftp lite men det går trögt som snart 52 åring. ?

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Min ftp är 278 och jag väger ca 76-77 men inga spännande kurvor nu som ni har, får väl plocka fram. ? Spurten är min akilleshäl, hopplöst dålig. Att nöta lååångt med ca 230-240 i snittwatt är min styrka under inte allt för hög snittpuls. Edit: Ok, jag bjuder väl på lite data också från mitt senaste långdistanspass på Zwift. Mitt patetiska sprintdata är däremot censurerat tills vidare. :sneaky: (Att det är bra virtuell km/h beror på att det var en rejält stor klunga med double draft.)
Visa bilaga 540461
~3,15w/kg i NP är ju Nils van der Poel-klass! Håll det bara dubbelt så länge, varje dag 5 dagar i veckan, så har du ju hans mängdträningsperiod i fickan. :-D

Visa dina Watt
Starkt ju! Du blir ett bra draglok på randoloppen i vår?

Jag är vuxen, vi har inte tävlat på dessa två jag provat på men det var kul, utmärkt teamwork med pauser, 20 mil är väl dock kortdistans för de flesta andra, jag känner mig verkligen grön. ? Finns flera ulvar i fårakläder (eller "monster" beroende på hur man ser det) och jag är absolut ej starkast. Första gången drog Arndt en massa och andra gången Silwer en massa, jättebekvämt.

Dessutom återstår att se hur mina Zwift trainer-prestationer nu under vintern omsätts till riktig utomhuscykling. ?

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Jag är vuxen, vi har inte tävlat på dessa två jag provat på men det var kul, utmärkt teamwork med pauser, 20 mil är väl dock kortdistans för de flesta andra, jag känner mig verkligen grön. ? Finns flera ulvar i fårakläder (eller "monster" beroende på hur man ser det) och jag är absolut ej starkast. Första gången drog Arndt en himla massa och andra gången Silwer en himla massa, jättebekvämt.

Dessutom återstår att se hur mina Zwift trainer-prestationer nu under vintern omsätts till riktig utomhuscykling. ?
Fast palla är man nästan 4 timmar på trainer bådar det gott för längre äventyr ute :) Körde själv 03:30 på trainer och till tyckte det var väääääldigt segt ? men kanske är roligare på zwift än att stirra på garagedörren men jag tänker det bygger karaktär

Visa dina Watt
Fast palla är man nästan 4 timmar på trainer bådar det gott för längre äventyr ute :) Körde själv 03:30 på trainer och till tyckte det var väääääldigt segt ? men kanske är roligare på zwift än att stirra på garagedörren men jag tänker det bygger karaktär

OT: Jag är chockad själv över att jag lärt mig bemästra detta från att tycka 100 km var ren obekväm tortyr på trainern. Nycklar för mig är: Står upp betydligt mer än tidigare (troligtvis faktorn nr 1), bättre vindriktning och korsdrag, en jäkla massa energi (brukar dricka 4-5 st 750 ml flaskor varav sportdryck i de flesta). Visst, death metal och sådant hjälper en del också när man börjar tvivla på vad man i h-vete sysslar med. ? Sedan hjälper det lite mentalt att dessa endurance eventen jag lyckades hitta är så populära, en jäkla massa folk. Den enorma klungan med "double draft" gör också att man cyklar längre på kortare tid, någon sorts fuskig virtuell Zwift-effekt. Men visst sjutton är det mycket hmmm "speciellt", absolut. ?

Huvudorsaken att jag mera seriöst började prova köra längre på trainern är väl att jag lurades/lockades att anmäla mig till ett idiotevent på Zwift med Zwiftlaget jag kör för. Tveksamt om jag ens försökt annars. ? Vi ska göra en sub 24 timmars satsning med ett tolvmannalag på GAR eventet. https://runsignup.com/Race/VA/Richmond/GreatAmericanRide

Oops: Nu är det bäst vi går tillbaka till att snacka Watt

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Körde ett tretimmarspass igår på min Tacx Neo 2T. Den mellersta timmen höll jag konstant 260 watt. Efter passet föreslog Tacx-appen att min ftp skulle uppdateras till 247 watt!?!?

Visa dina Watt
Körde ett tretimmarspass igår på min Tacx Neo 2T. Den mellersta timmen höll jag konstant 260 watt. Efter passet föreslog Tacx-appen att min ftp skulle uppdateras till 247 watt!?!?
Appen är ju mest en app förmodar jag. Det är ju ett gäng hittepå-algoritmer som gissar. Bättre att cykla och sen manuellt skriva vad man kommer fram till tänker jag.

Körde du tre timmar varav en av timmarna var på 260 i snitt så är din ftp förmodligen högre än så.

Visa dina Watt
Screenshot_20220222-211922_TrainingPeaks.jpg

Sweetspot bursts 3x12min (12min intervaller med en 5s spurt var 3e minut) idag. Det här var första passet efter jag fick Covid i mitten på januari där pulsen låg på rätt nivå och jag återhämtade mig efter varje 5s. Äntligen! Nu saknas det bara 30w men det får bli nästa projekt ?

Visa dina Watt
Skruvade upp FTP till 269 förra veckan baserat på FTP-estimat från sista etappen i Tour-de-zwift, denna veckan känns det relativt lätt efter två pass. Får se imorgon om jag ska öka lite försiktigt.

Körde först ett pass från Sir Wiggo och sen ett från Kristin Armstrong. Kul med något nytt och praktiskt med en halvtimme.

Screenshot_20220226-133250_Connect.jpg

Visa dina Watt
I Onsdags var det premiär för del 5 av 5 av Recks Giropass. Detta skall nu malas under 6 veckors tid. FTP var satt till 310W och jag lyckades generera 94%av ftp under 60 minuter. Fick vika ner mig lite efter 3/1 orna, samt i mitten av de efterföljande 40/20 (tror jag att det var). men annars så var det 100%. Bara att bita ihop och gå "All In" på Onsdag igen.....
20220223_192408.jpg

Visa dina Watt
I Onsdags var det premiär för del 5 av 5 av Recks Giropass. Detta skall nu malas under 6 veckors tid. FTP var satt till 310W och jag lyckades generera 94%av ftp under 60 minuter. Fick vika ner mig lite efter 3/1 orna, samt i mitten av de efterföljande 40/20 (tror jag att det var). men annars så var det 100%. Bara att bita ihop och gå "All In" på Onsdag igen.....
Visa bilaga 541685
Snyggt kört! Jag har själv precis startat del 2 av hans träningsupplägg. Körde första delen under 6 veckor och började lite försiktigt genom att utgå från ett gammalt ftp-värde och sakta skala upp på känsla. Körde ett av hans pass och sedan ett egenkomponerat per vecka, följt av så mycket distans jag hunnit med.

Igår var det första passet av del 2, och det såg ut såhär.

E2EB8711-BF36-4E7A-9F24-C437EF59A28E.jpeg

Det är 3-4-4-3 minuter på 340 watt följt av 10 min 40/20 på 370 watt, för att sedan avslutas med 1x15 på typ 200 watt eller så.

Hur har du fått in passen i Zwift? Jag tycker det suger r*v att göra egna pass både på dator och ipad. Utgick från Recks skriftliga info om upplägget och översatte Borg-skalan till procent av ftp, men eftersom jag inte kan något om Borg så är jag lite osäker på att jag träffar exakt rätt. Tänker att jag fått till det ganska bra, men har bara gjort två av delarna än så länge och är inte superpepp på att göra de andra. Har du något bra tips där?

Visa dina Watt
Visa bilaga 541685
Körde samma förra veckan. Men jag var för trött och så var det för varmt. Fick precis som du vika ner mig efter 3/1-orna, jäkla mastigt att gå direkt in på 8 min på 90%. Sen kom jag aldrig riktigt tillbaka.... Skall vara lite mer preppad nästa vecka

Visa dina Watt
Hur ser Recks giropass ut? finns dem att titta på nånstans? Är det dem som heter giro4 dom friskis hade? (hittade en pdf)

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Denna säsongen skiljer lite mot förra, men upplägget är likadant. Verkar vara marginella skillnader.
Ja Recks pass kännetecknas av att "vilan" ligger högt, vilket kräver lite tillvänjning för många.

Visa dina Watt
Snyggt kört! Jag har själv precis startat del 2 av hans träningsupplägg. Körde första delen under 6 veckor och började lite försiktigt genom att utgå från ett gammalt ftp-värde och sakta skala upp på känsla. Körde ett av hans pass och sedan ett egenkomponerat per vecka, följt av så mycket distans jag hunnit med.

Igår var det första passet av del 2, och det såg ut såhär.

Visa bilaga 541692

Det är 3-4-4-3 minuter på 340 watt följt av 10 min 40/20 på 370 watt, för att sedan avslutas med 1x15 på typ 200 watt eller så.

Hur har du fått in passen i Zwift? Jag tycker det suger r*v att göra egna pass både på dator och ipad. Utgick från Recks skriftliga info om upplägget och översatte Borg-skalan till procent av ftp, men eftersom jag inte kan något om Borg så är jag lite osäker på att jag träffar exakt rätt. Tänker att jag fått till det ganska bra, men har bara gjort två av delarna än så länge och är inte superpepp på att göra de andra. Har du något bra tips där?
Vår klubb har ett samarbete med Friskis och Svettis, så det är två eldsjälar som tåtat ihop passen. De brukar träffa Reck innan säsongen startar och gå igenom upplägget, så det kan hända att de får lite mer support där.

Visa dina Watt
Sammanfattar min uppfattning lite:

Reck knåpade som jag förstått det ihop ett pass åt Friskis&Svettis för "riktiga" cyklister. Efter att jag såg en snabb lång-randocyklist (jag cyklade en 20-milare med honom förra sommaren och var rejält mosad sista 6-8 milen...) regga Friskis-pass blev jag lite intresserad, och hittade då den där pdf:en som nämns ovan.

Känns som bra pass, men åtminstone jag känner mig lite som en snyltare som kopierat ett träningsupplägg som jag inte betalat för..

Visa dina Watt
Sammanfattar min uppfattning lite:

Reck knåpade som jag förstått det ihop ett pass åt Friskis&Svettis för "riktiga" cyklister. Efter att jag såg en snabb lång-randocyklist (jag cyklade en 20-milare med honom förra sommaren och var rejält mosad sista 6-8 milen...) regga Friskis-pass blev jag lite intresserad, och hittade då den där pdf:en som nämns ovan.

Känns som bra pass, men åtminstone jag känner mig lite som en snyltare som kopierat ett träningsupplägg som jag inte betalat för..

OT: Beror lite på hur man definierar "randocyklist"? Jag har stött på en riktigt stark cyklist på ett 20 milsrando som också cyklar GP lopp (om jag förstod honom korrekt). Frågan är då, bör man verkligen definiera honom som en "randocyklist"? ? Kan ju också vara en elitmotionär som tävlar en del men sporadiskt roar sig med ett och annat randolopp. Mig veterligen fikar man inte 3-4 ggr på 20 mil när man tävlar, stämplingar slipper man också, mitt intryck är att han inte ansträngde sig särskilt mycket. :sneaky:

Senast ändrad:
Visa dina Watt
OT: Beror lite på hur man definierar "randocyklist"? Jag har stött på en riktigt stark cyklist på ett 20 milsrando som också cyklar GP lopp (om jag förstod honom korrekt). Frågan är då, bör man verkligen definiera honom som en "randocyklist"? ? Kan ju också vara en elitmotionär som tävlar en del men sporadiskt roar sig med ett och annat randolopp. Mig veterligen fikar man inte 3-4 ggr på 20 mil när man tävlar, stämplingar slipper man också, mitt intryck är att han inte ansträngde sig särskilt mycket. :sneaky:
Han cyklade 215 mil på 112 timmar ungefär, eller däromkring. Långrandocyklist får man kalla honom då.

Det hör egentligen inte till saken utan det var bara en liten notering kring varför jag valde just det upplägget. Jag har inga föreställningar om att bli superstark hux flux, och jag tänker nog inte försöka cykla riktigt så fort när jag ska ge mig på Sverigetempot heller för den delen..?

Visa dina Watt
Han cyklade 215 mil på 112 timmar ungefär, eller däromkring. Långrandocyklist får man kalla honom då.

Det hör egentligen inte till saken utan det var bara en liten notering kring varför jag valde just det upplägget. Jag har inga föreställningar om att bli superstark hux flux, och jag tänker nog inte försöka cykla riktigt så fort när jag ska ge mig på Sverigetempot heller för den delen..?

Oj, jag förstår, det är en hel del, då är definitionen godkänd! ? Lever fortfarande själv på nybörjarkortet säsongen ut tänkte jag ? men har varje fall trampat regelbundet nu sedan oktober 2020. UTU är ett mål för i år men även Vättern.

Lite besviken på att jag inte verkar nå 300 i ftp den här vintern men jag ska utan tvivel nå det innan jag börjar förgubbas för mycket. ? Har jag inte nått det i slutet av året är jag t.o.m. beredd att börja praktisera knäböj, denna ytterst effektiva smärtsamma förhatliga övning men hoppas slippa det. Jag verkar mera seg än råstark just nu.

Visa dina Watt
Oj, jag förstår, det är en hel del, då är definitionen godkänd! ? Lever fortfarande själv på nybörjarkortet säsongen ut tänkte jag ? men har varje fall trampat regelbundet nu sedan oktober 2020. UTU är ett mål för i år men även Vättern.

Lite besviken på att jag inte verkar nå 300 i ftp den här vintern men jag ska utan tvivel nå det innan jag börjar förgubbas för mycket. ? Har jag inte nått det i slutet av året är jag t.o.m. beredd att börja praktisera knäböj, denna ytterst effektiva smärtsamma förhatliga övning men hoppas slippa det. Jag verkar mera seg än råstark just nu.
Det enklaste är väl att byta till en trainer som visar ännu mer fel än den du har?

Visa dina Watt
Har man en quarq får man bra ute, har man en flux s får man bra inne.

Ute är det lättare att bli nedkyld (läs inte kraftigt överhettad), men det kan ju även vara svårt att hitta lämplig plats att kör på.
Ramptest inomhus tycker jag är minst lidande för pengen.

Ps, tränat så lite så jag vet bara ”ungefär ” var jag ligger. Är ett pass lite för hårt hinner jag ändå återhämta mig…

Visa dina Watt
Träningen gick bra innan jul, sen blev det 3 veckors semester (åkte hem till familjen utan möjlighet till gym).
Sen väl tillbaka blev det Covid och förkylning 2 veckor... Vid denna tid kändes det som jag tappat väldigt mycket av det jag byggt upp under förra året.

Men nu jädrar börjar all träning ge effekt. Känner mig supernöjd och stolt över den resultatkurva som skett. Det är en sak och känna att allt går toppen, en annan vad resultatet på pappret säger. Och här är vi för en gångs skull, kroppen och psyket helt eniga om att det går framåt.

Postade denna tidigare från 19 december, 234W 2 timmar inomhus på en Bodybike Smart+ och kände att det var minsann min peak.
234w 2 timmar.png

Hade sen utomhuspremiär med en väldigt stark vän den 28e februari, vi hade som mål att gå ut och ta KOM runt en sjö, vilket vi lyckades med. Har vid ett tillfälle tidigare gjort 270W på 1 timme inomhus. Men nu lyckades jag göra 269W på 1:04:30 utomhus, vilket jag aldrig gjort tidigare. Var inte riktigt uppe i de siffrorna förra året, så vinterträningen har minsann gett resultat. Otroligt kul att kunna åka med de starka cyklisterna om än att de får hålla igen lite.
ute hela passet.png

269w 1.04h.png

Efter premiären ute gjorde jag ett FTP 20 min test inomhus. Känner mig säker på att inomhuscykel (bodybike) ger lite väl kryddade siffror. 300W på 20 minuter fixar jag, men 342 känns lite väl mycket.
342w 20min ftp.png

Sen blev det dags för Vasaloppsspinning vilket var riktigt kul. Utan någon som helst beräkning så drog jag till med 200W i snitt som mål. Givetvis tävlade vi några sinsemellan inne på gymmet därav pushade jag allt som fanns hela vägen. Resultatet blev 227W konstant under 3:33 timmar (hoppade av 15 sekunder en gång för att hämta red bull). 227W kanske inte är världens grej, men jag är otroligt stolt över mig själv att kunna leverera detta i 3:33 timmar i konstant trampande.

Detta gav en distans på 127.6 Km vilket stämmer överens med vad jag lyckades åstadkomma på samma distans för Vätternrundan förra året, 228w de första 12 milen. Det är klart tuffare att sitta inne i liten sal med 25 andra personer där ventilationen är riktigt urusel och svetten bara rinner som en flod genom kläder och skor.
227w i 3.33 timmar.png

Slutsummering: Mycket träning ger resultat :)

Tillbaka
Topp