Visa era fulkineser i carbon

Bilagor

• geo.jpg
    geo.jpg
    49.8 KB · Besök: 131
Klart grabben skall få testa att köra FS, Ican Bikes hade 27,5a som såg lovande ut i teorin och imponerade faktiskt i verkligheten när det gäller finish och upplevd kvalitet.

/Porath

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    111.7 KB · Besök: 131
Jag behöver ett nytt projekt för att sysselsätta mina tankar, så jag vill börja bygga ihop en ny landsvägshoj till nästa säsong. Tror jag vill bygga på fulkines. Framförallt för att jag vill sätta en egen prägel på det, inte för att skapa en budgetkopia. Jag tänker alltså inte köpa något som det står Cervelo eller Pinnarello på, så den diskussionen kan vi skippa.

Vad är the shit nuförtiden? Vilka butiker är bra och vilka ska man undvika? Jag vill ha något rakt och stilrent, typ FM-066 eller dengfus nya R01. Frågan är dock om man vågar beställa något helt nytt, risk för barnsjukdomar?

NickPick skrev:
-------------------------------------------------------
> Vet någon om funworks egna kolfiberramar är
> kinaramar?
>
> Och ang hongfu. Hur får man fram priser på
> hemsidan?

Jag har ägt en Funworks ram, tror den var Kinestillverkad. Har inte set någon annan än Action Sports som säljer den.
Hongfu, skicka ett mail och fråga om pris på ram+ frakt+ leveranstid.

the price:
FM256:$540/set
headset:$15
ship cost:$85
4.5% for paypal charge:$28.8
the total price:$668.8

Plus tull. Är det värt en 1 kilo kollfiberram?

Hongfu.

BLCKtest002.JPG

Kör med en 256SL med stel gaffel. Betalade 6300.- med gaffel och QR. Blev några hundringar i tull.
Men om efter köpet så är service graden nära noll från kineserna om man jämför med Action Sports goda service. Fick en del hemskickad helt gratis från dem.
256 ramen finns även här:http://www.xmcarbonspeed.com/Productinfo.asp?f=1270
Köp inte deras Head set, dålig tätning. håller någon månad.

Tull 4,7% och moms 25%. Köper du en ram för 4000kr kommer det i så fall kosta dig 1235kr att lösa ut paketet.

Allt hänger så klart påom det fastnar i tullen och vad det i så fall deklareras för värde.

/Porath

Trident skrev:
> Då har jag byggt ihop en FS till mig själv
> också efter att grabbens blev så lyckad
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1267323/28149
> 80#msg-2814980
>
> Själv satsar jag på en 29a och det var inga
> problem att bygga den under 10kg.
> Ican levererade ramen och det skall bli kul att
> testa den på riktigt då snön och kylan just nu
> gör det svårt att utvärdera.
>
>
>
> //Porath

Snyggt! Vad blev det för hjul?

Trident skrev:
> 80#msg-2814980
>
>
>
>
> //Porath

Snyggt!

Ser konstigt ut, men är inte kedjan väldigt lång? Killar iofs på telefonen, så kan se mysko ut med bara.

Hjulen är byggda på fälgar från Speedercycling, Sapim CX-Ray och nav från absoluteBLACK. Körde på likadana i fjol, 1440 gram, underbart ljud och ryggit stuva och fina.

Kedjan är helt riktigt lite lång, skall plocka några länkar till så fort jag bestämt vad jag skall ha för storlek på klingan.

Trident skrev:
> Hjulen är byggda på fälgar från
> Speedercycling, Sapim CX-Ray och nav från
> absoluteBLACK. Körde på likadana i fjol, 1440
> gram, underbart ljud och ryggit stuva och fina.
>
> Kedjan är helt riktigt lite lång, skall plocka
> några länkar till så fort jag bestämt vad jag
> skall ha för storlek på klingan.

Riktigt trevligt bygge :)

sivan skrev:
> MEL F.AT har du lackat vevpartiet själv? och i
> så fall med vad för färg. Hållbarhet?
>
> /sivan
Lackade ramen och vevpartiet med billack. Vevpartiet är X9, ett fynd på EBAY. Var i dåligt skick så jag slipade ner det och la på några lager lack. Har släppt på några ställen.

//Mats

Trident skrev:
> 80#msg-2814980
>
>
>
>
> //Porath

Riktigt snygg Markus! Trots samma gaffel och bakdämpare och hyfsat lätta hjul (AM Classic wide) så är din över ett kilo lättare... Får nog se över mitt budgetval av växlar och vevparti vid tillfälle. ;-)

Trident skrev:

Grattis till en fin hoj! Ser att du haft en "rymlig" komponentbudget, men det är ändå inte lätt att bygga en fs under 10. ;)

Hej,

Undrar om ni som "grävt" lite bland fulkineser 29'' skulle vilja dela med er lite av kunskaper om olikheterna bland de olika modellerna? Vilka lämpar sig bäst till vilka körstilar? Är väldigt sugen men har inte hållet på tillräckligt länge med MTB. Det jag vill kunna använda den till är att köra på stigar och i fjällen.

Jag har funderat på om man skulle skaffa ett fulkines styre i kolfiber till min racer. Men vågar man det? Hur stor är risken för ett brott i dom där?
Hur gör ni som köper ramar från Kina, köper ni även komponenter som sadelstolpe styre och styrstam i kolfiber därifrån eller använder ni riktiga grejer där?

Sadel och stolpe har jag utan att fundera något större, iaf på vägen. Inga större krafter där. Styre tog jag över ett begagnat som kändes bra. Skönt att det höll för den förra ägaren ;) annars känns styret jobbigt. Böjde och bände en hel del i det före montering..

Men då är jag ingen spurtade utan motionär som gillar at cykla och pushar ibland men sällan maxar slitandes i yttersta bockstumpen..

Bild på nya sköna sadeln

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    224.7 KB · Besök: 117
Äntligen klar.
FS29.jpg

Ram från yeoleobike i UD. Finishen var usel, så jag har fått den lackad svart av en bekant i grannbyn.
American Classic Race hjul som jag hade sedan tidigare.
10 delat med XT kasset + 42t. Sram X0 gripshift. Valde exakt samma uppsättning som på min Canyon CF SLX för att kunna plocka reservdelar vid behov mellan cyklarna
XT m8000 bromsar
Ashima skivor
3T 720 flatbar
Selle Italia SLR Team
XTR M9000 vevparti
Absolute Black 34/36 oval chainring
DT Swiss ODL gaffel och dämpare.
På ingång: Yep sänkstolpe

Är lite sugen på att bygga ihop en cykel och funderar lite på storleken på de här ramarna. Är de lite mindre än standardstorlekarna eller? Jag är 188 och har långa ben och står väl och väger mellan 19 eller 21". Är väl en FS jag funderar på först och främst.
Vill höra lite erfarenheter!

Mannbergo sa:
Är lite sugen på att bygga ihop en cykel och funderar lite på storleken på de här ramarna. Är de lite mindre än standardstorlekarna eller? Jag är 188 och har långa ben och står väl och väger mellan 19 eller 21". Är väl en FS jag funderar på först och främst.
Vill höra lite erfarenheter!

Kan kanske hjälpa dig.
Är 193cm och har också förhållandevis lång ben. På bilden i mitt inlägg ovan ser du en 21" ram.
Jag har sadeln upphissad 27cm (mätt till railsen på sadeln).
Styrstam 90mm med 6 graders vinkel. Styret har knappt någon backsweep, annars hade avståndet sadel-styre blivit för kort för mig.

turisten sa:
Äntligen klar.

Ram från yeoleobike i UD. Finishen var usel, så jag har fått den lackad svart av en bekant i grannbyn.
American Classic Race hjul som jag hade sedan tidigare.
10 delat med XT kasset + 42t. Sram X0 gripshift. Valde exakt samma uppsättning som på min Canyon CF SLX för att kunna plocka reservdelar vid behov mellan cyklarna
XT m8000 bromsar
Ashima skivor
3T 720 flatbar
Selle Italia SLR Team
XTR M9000 vevparti
Absolute Black 34/36 oval chainring
DT Swiss ODL gaffel och dämpare.
På ingång: Yep sänkstolpe

Vad får man betala för en fs kinesram? Ingår dämpare?

Mannbergo sa:
Okej tack så mycket. Då låter det ju som att en sån skulle funka. Sen när man väl bygger eget går ju det mesta att justera med olika styrstammar m.m!

Tror det.
Ytterligare info som kan vara intressant är att har en rak sadelstolpe, men får skjuta bak sadeln till maxläge.

Hur skall tystnaden tolkas?

Har fulkinesbyggarna dött pga rambrott, är alla ute och cyklar sig trötta, eller är det bara internetcyklister som bygger?

Yishun - bra grejer eller dumdristigt?

Husabuse sa:

Har fulkinesbyggarna dött pga rambrott, är alla ute och cyklar sig trötta, eller är det bara internetcyklister som bygger?

Yishun är vad jag har förstått bland de bättre tillsammans med Hongfu och Dengfu och ett par till.

garfunkel sa:
Husabuse sa:

Yishun är vad jag har förstått bland de bättre tillsammans med Hongfu och Dengfu och ett par till.

Jag har haft mina i ett (ht) resp två (fs) år så jag är nog ute och cyklar mig trött. Börjar snegla på nya M06 från DengFu till nästa bygge.

http://m.dengfubikes.com/index.php?s=/174.html

Jag är väldigt nöjd med mina Yishun cyklar. Den helstela har gått två Cykelvasor och två Lidingö. Jag använder den också som vinterträningscykel. Jag har bytt styrlagret till rostfritt

Den heldämpade har gått en mängd långlopp. Jag har bytt länklagrena till rostfria och även styrlagret till rostfritt.

Väldigt nöjd med kolfiberhjulen jag har 30mm AM fälgar på den dämpade och 25mm XC på den stela. AM fälgarna är marginellt tyngre. Hjulen är fortfarande helt raka och repfria

Växelöronen är ganska massiva och pallar ett bakväxelhaveri vilket känns bra

Jag gillar att meka och ser till att allt är rengjort och smort. Jag byter grejor när dom är slitna

Yishun utvecklar ständigt sina produkter och jag är osäker på om mina grejor fortfarande säljs

bild2.jpg

bild52.jpg

konstruktören sa:
Jag är väldigt nöjd med mina Yishun cyklar. Den helstela har gått två Cykelvasor och två Lidingö. Jag använder den också som vinterträningscykel. Jag har bytt styrlagret till rostfritt

Den heldämpade har gått en mängd långlopp. Jag har bytt länklagrena till rostfria och även styrlagret till rostfritt.

Väldigt nöjd med kolfiberhjulen jag har 30mm AM fälgar på den dämpade och 25mm XC på den stela. AM fälgarna är marginellt tyngre. Hjulen är fortfarande helt raka och repfria

Växelöronen är ganska massiva och pallar ett bakväxelhaveri vilket känns bra

Jag gillar att meka och ser till att allt är rengjort och smort. Jag byter grejor när dom är slitna

Yishun utvecklar ständigt sina produkter och jag är osäker på om mina grejor fortfarande säljs

Är inte meningen med växelöron att man INTE ska få bakväxelhaveri?

Tillbaka
Topp