VR-10 sub8 Happy Paprikan - sluttid 7.46 - Tack alla!

Ismael skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur lång/stor är du saltgurkan?

187 med ganska lång överkropp, hade följande mått för 1.5 månader sedan:
Längd: 187
Vikt: ca 91 kg
Bröst: 100
Höft: 94.5
Hals: 39.5
Lår: 63
Överarm: 33

Nu är vikten kanske 2-3 kg mindre samt mått över bröst + arm har förmodligen också minskat en skvätt.

Paprikan - Jag vill ändra till storlek L på tröjan.

Försökte mäta min Happytröja i storlek L och kom fram till att den har ungefär samma mått som motsvarande storlek på Planet-X tröjan.

/Lasse K

Lasse och Saltgurkan, era önskningar är noterade!

Ikväll körde vi ett roligt träningspass med en massa fartlekar som gjorde gott för benen. Tråkigt bara då Leo vurpade och skrapade sig rejält, tur att inte nyckelbenet gick. Vi får verkligen tänka på att hålla lite avstånd och vara uppmärksamma så vi inte får vurpor under VR. Vi vill ju ha in alla i gruppen under 8 timmar.

Patric

ändrar Sporty!

Värst vad alla lagt på sig helt plötslig, har ni redan börjat äta upp er..... (förlåt ett dåligt skämt).

Patric

paprikan skrev:
> Fan, vi åkte ner från första sidan.
>
> Åtgärdat!

Ja just det! Bara två veckor kvar och nu får vi verkligen se till att vi inte lämnar första sidan.
Nu gäller det att höja moralen (om det nu behövs...).

Igår cyklade jag Nationaldagsloppet här i Göteborg och när jag cyklade upp de sista backarna mot Jonsered så låg jag längst framme i "andra klungan". När jag då tittade åt sidan så såg jag JonasG och SteffoN och vi log lite mot varandra. Ja, tänkte jag, det är kul att cykla och ja det ska bli superkul att cykla Vättern med er all. Och om ngn har missat det, vår chef paprikan höll sig lätt i första klungan, mannen är überstark just nu verkar det som. Och det SKA han vara som boss.

Här kommer ett gäng inspirationsbilder från ett lopp som jag cyklade i Berlin när ni andra plågade er på träningslägret. Loppet som heter Velothon är 12 mil, är mestadels helt platt och start/mål ligger vid Brandenburger Tor i centrala Berlin. Väldigt roligt lopp som rekommenderas. Håll till godo:

Bilagor

• Image01.jpg
    Image01.jpg
    42.5 KB · Besök: 59
  • Image02.jpg
    Image02.jpg
    69.8 KB · Besök: 52
  • Image03.jpg
    Image03.jpg
    52.3 KB · Besök: 49
  • Image04.jpg
    Image04.jpg
    70 KB · Besök: 51
  • Image05.jpg
    Image05.jpg
    52.6 KB · Besök: 63
  • Image06.jpg
    Image06.jpg
    24.7 KB · Besök: 48
  • Image07.jpg
    Image07.jpg
    36.3 KB · Besök: 51
  • Image08.jpg
    Image08.jpg
    56.4 KB · Besök: 53
  • Image09.jpg
    Image09.jpg
    46 KB · Besök: 69
  • Image10.jpg
    Image10.jpg
    42.4 KB · Besök: 50
  • Image11.jpg
    Image11.jpg
    53.1 KB · Besök: 57
  • Image12.jpg
    Image12.jpg
    55.4 KB · Besök: 54
  • Image13.jpg
    Image13.jpg
    69.1 KB · Besök: 51
Phina bilder. Själv cyklades det Siljan Runt, åkte upp med Sporty (i sub8) som är gammal tävlingsräv. Han körde smart och rutinerat och slösade inte på krafterna i början, jag gjorde tvärtom vilket straffade sig, men det var skoj ändå. Jäkla fint lopp, ni som inte kört Siljan, gör det, alltid fint väder och vackra dalavyer :)!

Härliga bilder.
Den helgen ni hade träningsläger var jag och cyklade uppför Mount Ventoux. På lördagen var det strålande sol och massvis med cyklister. Om söndagen gjorde berget själ för namnet, det blåste storm och regnade de sista 7 km. Men jag är rätt nöjd med min tid ändå.
På rundan igår hade jag 28 grader i medel temperatur, man blir snabbt trött i den värmen.
Låter som om ni där hemma är i fin form

Siljan ja,
om man skall lyssna på Saltgurkan så borde man kanske byta nick till "Räven"...;-)

Vi fick till ett snitt på 38 på de 16 milen så efter 2 veckors sommarförkylning finns det hopp.

(Och till er andra där ute med hostan, den går över, trots att det inte känns så för stunden... :-)Ser fram emot rundan, nu! Har stor respekt för Belgiskt dock så kan vi bara "vara rädda om varandra där ute i trafiken " och få till ett jämnt flyt så kommer det hä'r funka fin fint...

2 veckor kvar :-)

Nu börjar det närma sig! Mindre än två veckor kvar.

Tröjrna kommer kanske imorgon, de som inte bor i Göteborg får tröjorna i Motala (om ni inte vill att jag skickar dom, men då får vi se till att dom verkligen kommer fram i tid.

Vad gäller regler för den belgiska klungan så finns egentligen allt i Leos tråd som han länkat till ovan. en del saker som vi kommit på under de pass vi kört här är följande:

- Alla SKALL skriva sitt namn tydligt på nummerlappen bak på ryggen. Vi har haft åtminsonde en krasch som berott på att man ropat sist och personen (personerna efterom det fanns en svans) inte vetat vem man menade och i förvirringen gick hjul mot och och rejäla skrapsår blev ett faktum. Men namn kan man snabbt ropa typ "Sist Paprikan" så vet jag att det är min tur.

- Man ropar "Sist Paprikan" när man är vid bakhjulet på den person som är sist. Detta för att personen som skall gå ut i snabbfältet skall hinna, lägga sig på rätt sida framförvarandes hjul, hinna accelerera och vara förberedd. Får man höra "Sist" försent kanske man ligger på fel sida, måste bromsa in och sedan rycka ikapp framförvarande. ALLA ryck sliter och kommer märkas senare. Flyter det på skall det inte vara några ryck alls.

- Arga tillrättalägganden undanbedes bestämt. Vi är ett gäng och vi skall göra allt för att hålla humöret uppe. Vi kommer alla göra små misstag under resans gång, men oavsett hur trötta vi är måste vi gemensamt se till att ha en skön känsla i gruppen. Gör någon något fel, så säg det på ett sätt så att man inte blir förbannad, kränkt eller ledsen.

- Peppa varandra, helst hela tiden. Kolla in hur andra ser ut i klungan, ser någon sliten ut, snacka med honom, föreslå att han läger sig på rulle ett tag (det kommer vi alla att behöva tidvis). Vi behövs alla till slutet, vi tjänar alla på att så många som möjligt är med så länge som möjligt.

- Ligger ni på rulle, eller i svansen, se till att INTE ligga för nära sista personen i den belgiska klungan. Det kan bli trångt längst bak och när vi är trötta är det utrymme man behöver. För många personer som sniffar hjul längst bak och inte ger utrymme kommer innebäre grusätning vilket vi inte vill.

Återkommer med fler synpunkter när jag kommer på dom.

Det finns en McD i Motala, jag föreslår att vi träffas vid entrén där kl 20.00 på fredagen. Förra året träffades vi utanför startnummertältet, men det är för mycket folk där. McD är bättre, kanska kan man äta en stärkande glass eller ngt annat äckligt. Jag tror jag har allas mobilnummer vilket är bra, för jag kan försöka ringa er om ni saknas....

Patric

Senast redigerad av en moderator:
Det ser bra ut, många av ossverkar vara i sjukt bra form och visar grymma resultat. Flera av oss slaktar på träningarna.

Jag är faktiskt inte det minsta orolig över att inte klara målet på under 8 timmar. Jag ser fram mot det!

Hoppas, hoppas bara inte vädret ställer till det för oss.

Dags att hålla tråden på förstasidan för jämnan!

Liten rapport från gårdagens träning.

Njöt igår kväll av 5 härliga backintervaller på Rambergert (ca 80-85 höjdmeter)...
Startade vid JET-tappen, Ramberget (Gbg, Hisingen).
1 min på platten i hög fart därefter drygt 4 min klättring upp till toppen.
Gladdes åt att träffa på 2 andra cyklister vilket snabbt höjde humöret.
Var mer än en minut före de andra till toppen,
men man pressar sig alltid bättre i sällskap med andra.
Tiden på intervallerna varierade från 5:10 - 5:30 (på gamla stålracern med rammonterade växlar).

Genomblöt, vackert prickig av vägsmuts och lycklig.
/Fredrik m

paprikan skrev:
>
> Tröjrna kommer kanske imorgon, de som inte bor i
> Göteborg får tröjorna i Motala (om ni inte vill
> att jag skickar dom, men då får vi se till att
> dom verkligen kommer fram i tid.
>

Hej där!
Säg gärna till när tröjorna anlänt så hämtar jag gärna.
/Fredrik

Dags att hålla tråden på förstasidan för jämnan!

Liten rapport från gårdagens träning.

När det är tid för lillebrors lunchvila är pappan redo med räser och cykelkärra. Igår körde vi 45 km med kort vällingpaus på mitten. Sedan två månader ungefär kör jag ett eller två sådana pass i veckan. Backar blir lite tyngre och motvind lite hårdare. Ett normalt pass har jag rullsnitt kring 25. I början var det lite trist, men nu känns det helt naturligt och det går att variera inriktning på passen ganska bra.

Imorgon hoppas jag på klubbträning med Lunedi; backintervall eller intervall i belgisk kedja hade jag tänkt mig. Det är bara 11 dagar kvar nu. Hur lägger ni andra upp sista formtoppningen?

Det blev ett sedvanligt Tisdagspass med Hovfet igår. 6 intervallvarv med spurtuppdrag, avslutade med tre vändor i ngt som kallas för Orsabacken som är ganska dryg och brant. Benen är möra idag, känns bra mao :)!

Ok då rapporterar jag med då:
På tisdagar kör jag nästan alltid intervall/tävlingsträning med CK Masters och på senare tid har vi även fått med oss vår teamleader Patric som snabbt visat bakhjulet till de flesta där!
Igår var det kasst väder och det syntes på uppslutningen eftersom vi bara var fem pers! (vi brukar vara ca 20)
Vi körde en liten tur på ca 6 mil med fartlek, backintervaller och lagtempo (bla 8km med snitt över 41 km/h) och resultatet blev, som Fredrik sa tidigare, "genomblöt, vackert prickig av vägsmuts och lycklig"

/Stefan

Efter en dryg veckas förkylning drog jag igång med träningen igen igår kväll. Det blev backintervaller med CK Antilopen i Norrköping. Först fem varv i en lång och jobbig backe i Åby och sedan ytterligare fem varv i en annan lite kortare men otroligt brant backe. Det är inte ofta man står upp och bänder med lägsta växeln... Bortsett från lite efterdyningar från förkylningen i form av snuva och sporadiskt hostande kände jag mig otroligt stark och plockade hem de avslutande backrusningarna. Idag känner jag mig nästan helt frisk. :-)

OlofH skrev:
> Hur lägger ni andra upp sista formtoppningen?

Jag kommer att köra varierade och ganska korta pass framöver. Egentligen skulle jag vilja köra ett långpass i helgen, men det tillåter inte planeringen. Planen är följande.

Onsdag 9/6: t&r jobbet = 2x32 km
Torsdag 10/6: mtb
Fredag 11/6: t&r jobbet
Lördag 12/6: -
Söndag 13/6: -
Måndag 14/6: t&r jobbet
Tisdag 15/6: intervall på landsväg
Onsdag 16/6: -
Torsdag 17/6: t&r jobbet i lugnt tempo
Fredag 18/6: -
Lördag 19/6: Vätternrundan under åtta timmar!!! :-)

Precis som Steffo skrev så kör jag numer med CK Masters på tisdgarna, helt ny typ av träning för mig då vi ofta kör rundbanor om ca 6-8 km i tävlingsfart. Det gäller att bita i för att hänga med. Det gäller att älska mjölksyran!

Imorgon tordag blir det 3 timmar solo i lagom fart, kanske 32 km/h.

På söndag blir det 15 mil i en sista finslipning vad gäller belgisk klungkörning med sub7.30 och sub8 gänget runt Gbg. Tänkt snittfart är tänkt till behagliga 35 km/h.

Tisdag nästa vecka blir sista mjölksyrepasset före vättern med CK Masters.

Onsdag blir det ett lugnt solopass om ca 4 timmar, mest för att ensam på sadeln samla tankarna och börja fokuser på VR10. Snitt runt 32 km/h.

Vila, äta, vila, äta, vila, äta (och dricka lite hela tiden för att vara väl påfylld inför starten)

Ett gammalt tips jag har från alla löptävlingar vad gäller vätska är följande:

Drick massor fram till en timme före start. Då hinner du kissa ut överflödet. En timmer före
start dricker du ingenting - allt för att slippa bli kissenödig redan efter tio minuter efter
starten. Fem minuter före start kan du sedan dricka igen, den vätskan kommer bara gå in i
systemet.

Gör du så här kommer kisspauserna mest bli för att stretcha. Vi kommer ha ett otroligt snabbt kisstopp strax efter Gränna (högst 1min). Detta stopp måste vara extremt synkat! Sedan kommer vi ha två lite längre kisspauser till (på hela 2 minuter var). Orange har lagt in vart dom ligger på sin GPS.

Jag kommer ha en visselpipa med mig och med den styra jag när vi skall göra oss beredda att cykla, samt när vi börjar rulla. Vi skall INTE lämna folk i samband med pauserna!

Visselpipan kommer också användas under loppet för att påkall uppmärksamhet om att vi tex kör för lånsamt, kör för fort, har för stor skillnad mellan leden som leder till ryckig körning eller att vi byter rotationsriktning i den belgiska klungan (när och om vi byter rotationsriktning låser vi leden till tvåpar först innan vi börjar rulla åt andra hållet).

Nu kommer snart tiden då man är inne på yr.no minst två ggr i timmen för att se hur vädret blir på lördagen (förra året med skräckblandad förtjusning).

Låter bra att du känner dig stark Felix, du får göra extra långa förningar på vättern då :-)!

Själv så ser schemat ut kanske så här:
Torsdag: träning med hovfet, snabbgrupp, diverse lagtempo samt fartlekar.
Fredag: -
Lördag: Bröllop (ej mitt eget)
Söndag: Ngn längre tur förhoppningsvis
Måndag:-
Tisdag: Intervaller eller mtb
Onsdag-Fredag: Vila eller lätt rull
Lördag: Säsongsavslutning - Vätternrundan på 7.59.59 :-).
Söndag: Ställer undan cykeln i förrådet

paprikan skrev:
>
> Nu kommer snart tiden då man är inne på yr.no
> minst två ggr i timmen för att se hur vädret
> blir på lördagen (förra året med
> skräckblandad förtjusning).

Jag gör det redan nu. Helt meningslöst....

Nu börjar tvivlet komma, har varit på resande fot under halva maj så träningen har blivit minst sagt lidande. Jag fick i alla fall ihop nästan 50 mil förra veckan med hyfsad kvalitet, och denna vecka blir ungefär likadan. Lite mindre mängd, men mera fart. Avslutade precis ett lunchpass på 3 mil på tempocykeln med 37,2 km/h i snitt vilket är rätt bra för mig. Om det räcker till för att platsa i det här gänget vet jag inte, men det lär väl visa sig nästa lördag!

Runner72,

du har ingen anledning att tvivla!

Du körde med mig och Saltgurkan på Siljan och du var en av de absolut starkaste i dragjobbet runt hela rundan. Kan så vara att det var någon 5kg gubbe, 3/4 tum hög som var snabbare i backen uppför Tällberg, men när jag kollade bakåt (var 5.a upp där) så var det aldrig någon risk att ni skulle släppa. Du var i mina ögon tongivande i klungan och kommer vara en stark tillgång för oss på Vättern...

Sporty (som drog i nedförsbackarna med 808:orna..)

Ismael skrev:
> paprikan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Nu kommer snart tiden då man är inne på
> yr.no
> > minst två ggr i timmen för att se hur vädret
> > blir på lördagen (förra året med
> > skräckblandad förtjusning).
>
>
> Jag gör det redan nu. Helt meningslöst....

Vill bara utdela ett varningens ord om att gå in på YR och se in i framtiden... Inge bra just nu.
Nä, tänk solsken, vindstilla och 16 grader!

ps. Ny oppdatering normalt innen kl 18.30 ds.

Tack Sporty, men även om jag hängde med ända in i mål så var jag riktigt sliten och hade inte klarat många förningar till i belgiska kedjan. Vätternrundan är ju nästan dubbelt så lång men snittfarten måste vara ungefär som på Siljan Runt. Med lite jämnare fart borde det väl kunna gå, tror att den ganska höga farten i uppförskörningarna runt Siljan plus många igångdrag under första halvan kostade på den sista tredjedelen. Dessutom ska formen vara betydligt bättre om sisådär 10 dagar!

Runner 72 och alla andra som tvivlar. Det är skönt att ni är ödmjuka inför utmaningen, men vikommer som sagts så många gånger förut att hjälpa varandra. Har ni någonsin kört i en belgisk klunga om 30 pers vet ni hur skönt det är, man kan köra ruggigt fort utan att ta i. Bara alla hjälps åt och vi får gemensamt se till att det inte blir ryckigt.

Jag har tvärtemot dig Runner72 tvivlat hela vintern på att jag faktiskt skall kunna klara av att nå målet på under 8 timmar. Det är först de senaste veckorna som jag känner att jag faktiskt kommer klara av det. Speciellt då jag ser andra cyklisters styrka i gruppen.

Vi är många som kommer korsa mållinjen i Motala som lyckliga kompisar, med oförglömliga minnen.

Patric

paprikan skrev:
>
> Det är först
> de senaste veckorna som jag känner att jag
> faktiskt kommer klara av det. Speciellt då jag
> ser andra cyklisters styrka i gruppen.
>

hehe, bara det skulle kunna få vem som helst att tvivla. Snacka om ödmjuk...

Och här kommer ytterligare en variant på finslipning av VR-formen:

Idag: Löpning 45 min
Torsdag: Cykling ca 2,5 tim (med hyfsat tryck)
Fredag: Löpning 45 min
Lördag: Vila
Söndag: Cykling ca 4 tim (lugnt distanspass)
Måndag: Vila
Tisdag: Löpning 45 min
Onsdag: Cykling 1,5 tim (nära max - har märkt att kroppen brukar svara bra på ett hårt (och rel kort pass) dagarna innan tävling.
Torsdag: Vila - äta - dricka - vila
Fredag: Vila - äta - dricka - vila

Och ang prognosen på yr.no: Den är till vår fördel! Det enda man med säkerhet vet är att sannolikheten att en 10-dagarsprognos slår in är nära noll. Utifrån det bör därför sannolikheten för sol och svag vind vara desto bättre! :-)

Nu kör vi så det ryker sista veckan, gubbar! Nästa lördag smäller det! :-)

På Vätternrundans hemsida finns det nu en karta över den "nya" bansträckningen norr om Jönköping.

En rondell och två "chikaner"(stavning?). Bättre karta på Eniro.

Bankeryd.jpg ht=725

Känns oförskämt bra såhär dryga veckan innan. Var ute med Solsta ck idag, lagtempo med snitt runt 39 var dagens mål. 30 sekunders-förningar och vad som kändes som ett behagligt tempo.

Lite uppvärmning sedan 40 km med ett snitt på 39.7, kort paus och så 41 km hem med ett snitt på 39.2.

Solstack2010-06-09Puls-Tid.jpg ht=435

O hoj,

mycket snack om pissepauser men för oss som inte pissar men snarare suger i oss vätska som tvättsvampar...var tar vi vätskestoppet? Halvägs i Fagerhult? Senare?

/Sporty

paprikan skrev:
> Ett gammalt tips jag har från alla löptävlingar
> vad gäller vätska är följande:
>
> Drick massor fram till en timme före start.
> Då hinner du kissa ut överflödet. En timmer
> före
> start dricker du ingenting - allt för att
> slippa bli kissenödig redan efter tio minuter
> efter
> starten. Fem minuter före start kan du sedan
> dricka igen, den vätskan kommer bara gå in i
> systemet.

Kan inte riktigt hålla med om att dricka så mycket timmarna innan loppet. Drick normalt skulle jag säga vid frukost, det är lördag morgon och har man laddat med mat och kolhydrater dagarna innan så är kroppen helt fullproppad redan med vätska.

Vid löptävling så ligger man på en högre puls och på så sätt svettas man mer, mindre överskottsvätska produceras i njurarna och man blir inte lika kissnödig.

Vid Vätternrundan så kör man inte med lika hög puls/ansträngning när man ligger i klungan. Man svettas inte lika mycket och njurarna jobbar på som vanligt. Det tar faktiskt inte lång tid innan man börjar känna sig nödig om man hinkat i sig lite för mycket innan start.

/Leo

Sporty skrev:

> mycket snack om pissepauser men för oss som inte
> pissar men snarare suger i oss vätska som
> tvättsvampar...var tar vi vätskestoppet?
> Halvägs i Fagerhult? Senare?
>

Det måste väl bli det nya snabbstoppet efter Jönköping, vid ca 14 mil? Där finns bara dricka och inget annat så vi slipper alla som skall ha mat/bananer/bullar och sånt + att det är i princip halvvägs.

Hej, viktig info!

Jag roade mig med att åka den nya bankerydvägen med google streetview:

rondellen:
http://maps.google.se/maps?f=q&sour...=PclEImxHFfRZto-9if3k4g&cbp=12,333.91,,1,8.22

chikanen:
http://maps.google.se/maps?f=q&sour...=sSg7ay4atqZvwEhhzftwkQ&cbp=12,339.81,,0,5.15

och nu till den stora överraskningen:
http://maps.google.se/maps?f=q&sour...=IhBsEpcfi-yZpqmBuAk4cw&cbp=12,326.65,,1,2.09

vägbommarna finns på Domsandsvägen där bebyggelsen tar slut och vägen blir till cykelväg.
Här kommer köerna och krascherna att bli många.

EDIT
Glöm allt jag har sagt. Jag ringde kansliet och fick prata med Eva-Lena: Bommarna och även stolparna kommer att tas bort. Det hade man redan tänkt på.
Förövrigt fick jag veta att man kommer att gå ut i JP för att varna om att det kommer att komma cyklister genom stan även under dagen i år. Dessutom kommer någon form av tätbil att varna, men hjälper väl mest sub7gubbarna.

Senast redigerad av en moderator:
östkustgänget kör långpass tillsammans med delar av CTT inklusive kortare fartavsnitt Belgiskt från Bålsta nu på Söndag. (Se tråd på forumet). Det är bara att hänga på..

/Sporty

Vi vill inte ha några vurpor så tänk allihop på att resa er långsamt när ni ställer er upp i backarna. Vi kommer ligga nära varandra och när är lite trötta kanske inte uppmärksamheten är på topp, då måste vi hjälpa varandra. Att helt plötsligt få ett bakhjul i framhjulet är inte kul och orsakar kedjereaktioner som inte är önskvärda. Så det är bra om alla hastiga rörelser minimeras.

Dagens uppmaning är således, skjut inte bak hojjen när du ställer dig upp!

Patric, som hann köra 10 mil innan regnet imorse!

Gillar inte att vår tråd halkat långt ner på förstasidan...

Har precis fått i mig lite lunch efter en rejäl blåsning på 2 hjul.

Medelvind ca 13 m/s SV och upp mot 22 i byarna enl. SMHI.
Fint tillfälle att ta en långtur:-) Det gick i alla fall fort i medvinden. Stundtals var det bara att borra på för att överhuvudtaget ta sig framåt. Det kändes som jag stod nästan helt still vissa partier. Skönt att turen är över.
Bra att härda sig mentalt.

Sträcka: 148,4 km
Tid: 4:52:39
Snittfart: 30,43 km/h
Snittpuls: 129 bpm
Total klättring: 766 m

Hoppas vi slippar så kraftig vind nästa lördag.

PS: Nu ligger tråden högt upp igen

/Fredrik

Bäst att fortsätta hålla tråden högt upp. Är just nu på bröllop, festen ska börja, sippar just nu på ett glas mousserande. Hoppas ni har överseende med det. Ska cykla imorrn dock.

19 mil, 11 m/s, regn. Fostrande som paprican säger. Nu blir det vila söndag, måndag. Intervaller /spurter på tisdag och sedan är det Vitargodags. Jipii!

Tillbaka
Topp