VR-10 sub8 Happy Paprikan - sluttid 7.46 - Tack alla!

Jag funderar på att skaffa lite nya sulor till racern inför VR2010 då mina Pro2 börjar se rätt slitna ut efter 150-200 mil (bör de inte hålla längre?). Förra året tappade jag ju happyklungan eftersom jag fick punktering och jag vill inte att detta ska hindra mig i år. Har ni några tips på däck som är lite extra tåliga? De behöver inte vara otroligt lätta och får gärna vara billigare än Pro3.

Härliga bilder Ismael, och lycka till på tävlingarna!

felix_sors skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag funderar på att skaffa lite nya sulor till
> racern inför VR2010 då mina Pro2 börjar se
> rätt slitna ut efter 150-200 mil (bör de inte
> hålla längre?). Förra året tappade jag ju
> happyklungan eftersom jag fick punktering och jag
> vill inte att detta ska hindra mig i år. Har ni
> några tips på däck som är lite extra tåliga?
> De behöver inte vara otroligt lätta och får
> gärna vara billigare än Pro3.
>
> Härliga bilder Ismael, och lycka till på
> tävlingarna!

Continental GP 4000 S. Finns inget bättre i mina ögon. Har aldrig fått punka med dem.
Just nu testar jag deras 25-622 GP 4000, som har mindre rullmotstånd för personer som jag som väger lite över 80 kg. Men även folk som väger mindre (bigmollo här på happy t.ex.) har märkt en skillnad i komfort. Mycket trevligare på lite grövre asfalt. De är mycket billigare i Tyskland. Sub7.30 gänget kör med Contis 24 mm däck om jag minns rätt och det är väldigt billigt just nu.
http://www.bike-discount.de/shop/a12488/grand-prix-schwarz-24-622-mm.html?lg=en

Senast redigerad av en moderator:
Man ska dock se upp med däcksbredden och kolla så att de finns plats för de på räsern innan man köper större däck :). Jag har Contis 25mm på crossen och provade dessa på räsern istället (Scott CR1) och det var knappt ngn marginal alls för bakdäcket (i höjdled) då luftkammaren blev större. Det kanske fanns 1 mm mellanrum mellan bakstag (vad heter det egentligen?) och däcksytan.
Provade att cykla ändå och cykeln kändes trögare med större däck än med de 23:or jag körde med annars. Detta gällde dock endast för räsern. När jag gjort det omvända och kört lvg med 23:or på crossen så har det känts vingligt och obekvämt medans 25:or varit kalas.
Annars väger jag väl en sisådär 88kg så jag är ingen flugviktare heller.

Ismael, Jonas måste varit trött, för han är stark som en oxe i vanliga fall men blev tvungen att släppa tåget när han bara hade typ 5 km kvar.

Själv trivs jag bäst på Contis paket force/attack. Kanske inte det billigaste men otroligt bra.

Lite avundssjuk på att du skall tävla i Berlin Ismael. Kör hårt, ligg som en kloss på täten....

Patric

Kan nog erkänna att jag var lite trött i söndags...

Som Patric skrev tidigare har det blivit mycket träning sista tiden. Drygt 43 mil förra veckan som antingen körts väldigt snabbt eller i uppförsbackar. Nu har jag vilat i två dagar och imorgon skall den gamla kroppen få bekänna färg i Maxibacken i Hällingsjö.

/Jonas

PS Man skall inte cykla på Unten den Linden, där skall man sitta och dricka Weissbier...

paprikan skrev:

> Lite avundssjuk på att du skall tävla i Berlin
> Ismael. Kör hårt, ligg som en kloss på
> täten....
>
> Patric

Vore kul att åka dit med ett happygäng ngt år.
Förresten, tror du att teamkläderna har kommit tills nästa torsdag? Skulle ju vara kul att representera
sub8-gänget.

JonasG skrev:

>
> PS Man skall inte cykla på Unten den Linden, där
> skall man sitta och dricka Weissbier...

Det gör vi efter tävlingen! ;-)

Kläderna, vi får väl se om dom kommer till nästa torsdag. Det är bortom min kontroll. Beror på sömmerskorna i något land långt, långt bort....

Vågar man som "old school" åkare rekommendera klassiska Corsa CX, nu med 320 TPI. Aaah, jag riktigt älskar när det "sjunger" i tubdäcken...

Skämt åsido, på träningshjulen har jag klört Continental då även jag märkte att Michelin/vittoria/Schwalbe slets snabbt. Continentaldäcken har nu gått inne på rullen hela vinten samt 200 mil ute utan nämnvärt slitage. Imponerande så här långt...

Jag har ett par nya Evo Corsa CX och ett nytt par Conti force/attack, vilket skall jag välja, vet att Vittoria skall ha sjukt lågt rullmotstånd, men mina erfarenheter från Conti gör nog att väljer dom runt pölen. Man vill liksom minimera risken för punka. Punka vore döden för då är man borta, och cykla solo i år blir inte kul. Kanske kan man fjäska in sig i någon snabbgrup som kommer bakom och på så sätt kanske få en schysst tid ändå!

Självklart skall ta Conti däcken. Haft mycket punka på vittoria däcken, tub då visserligen.
Bra träning idag med, kul att du va med denna gång också på spurt intervallerna.
Gonatt

Ismael skrev:

> Continental GP 4000 S. Finns inget bättre i mina
> ögon. Har aldrig fått punka med dem.
> Just nu testar jag deras 25-622 GP 4000, som har
> mindre rullmotstånd för personer som jag som
> väger lite över 80 kg. Men även folk som väger
> mindre (bigmollo här på happy t.ex.) har märkt
> en skillnad i komfort. Mycket trevligare på lite
> grövre asfalt. De är mycket billigare i
> Tyskland. Sub7.30 gänget kör med Contis 24 mm
> däck om jag minns rätt och det är väldigt
> billigt just nu.
> http://www.bike-discount.de/shop/a12488/grand-prix
> -schwarz-24-622-mm.html?lg=en

Tack för tipset. Nu är det bara att vänta på att DHL ska höra av sig om däcken. :-)

Idag var det intervaller i Norrköping. Härliga dragningar i rejält hög fart. Kände mig riktigt stark och kammade hem den avslutande skyltspurten. Formen närmar sig. :-)

Oj oj, vilken pangkväll! Snabbdistanspass med fem pigga cyklister, två sub7:or, tournord (från vår sub8-grupp), jag och en till kille som valde att ligga på rulle hela passet. Vi var som sagt fyra som turades om med dragjobbet och det var fullt ös hela vägen, skitskoj och det känns bra i benen nu. Formen pekar uppåt. Trevligt att träffa tournord, han har tydligen varit på träningsläger i Italien och verkade riktigt stark.
Nästnästa helg kommer vi till Göteborg och kör skiten ur er ;)!

saltgurkan skrev:
> Oj oj, vilken pangkväll! Snabbdistanspass med fem
> pigga cyklister,

Låter skoj, får man fråga vad snittet hamnade på och hur långt körde ni? :-)

/Leo

Saltgurkan - jag var en av de som du körde med idag! Bra pass.

Tror att snittet hamnade någonstans mellan 35 och 40. Min cykeldator visade 32 km/h i snitt men det inkluderar ca 3 mils lugn cykling i stan till och från träningen samt uppvärmning runt FRA (5-6 km?)...

Asperyd skrev:
> Saltgurkan - jag var en av de som du körde med
> idag! Bra pass.
>
> Tror att snittet hamnade någonstans mellan 35 och
> 40. Min cykeldator visade 32 km/h i snitt men det
> inkluderar ca 3 mils lugn cykling i stan till och
> från träningen samt uppvärmning runt FRA (5-6
> km?)...

Ja, min cykeldator visade 32.5 i snitt, men även där är transportcykling till och från hemmet, med rödljus, trafik och fan och hans moster inkluderat :).
88km totalt, själva passet var kanske på 60-65 km?
Jag hade gps-en igång på telefonen men den la av, antar att vi körde för fort eller så är telefånen kass på det där. Snitt mellan 35-40 kan säkert stämma. Kul pass var det iaf, tack för det alla inblandade :)!

Håller med, det var ett kul pass. Känner att jag behöver många liknande pass innan det är dags för vättern.

Saltgurkan, kul att träna ihop. Vi är ganska få sthlm-are i sub-8, däremot många av sub-7.30 och hofets sub-7.

Väl ute på Färingsö höll vi ett snitt på 36-37, exkl en kort paus.

/Tor

Mycket bra Saltgurkan och Tournord, den typen av pass är bra träning. Att ligga länge på tröskeln ger starka ben.

Själv körde tränade jag med CK Masters igår. Vi körde en 6 km kuperad rundbana i tävlingstempo. Mycket ryck och luckor som skulle täppas och spurtpriserna innebar en raggarkörningar i backarna. Jag låg i 23 minuter totalt på eller över min mjölksyretröskel. Puh! det var svettigt.

Vi får väl se vem som kränker vem nästa helg? Förhoppningsvis blir ingen kränkt. Jag hoppas att alla sitter med ett leende i den belgiska klungan och njuter av hissnande farter och sköna polare.

Otroligt inspirerande att läsa om era träningspass, man vill liksom ta i mer när man läser om hur mycket ni andra tar i. En dominoeffket vi kommer ha nytta av om en månad.

Patric - som med lite ångest ser fram mot kvällens kränkarpass med Leo o co.

Själv röstar på Vittoria Open Corsa däcken! Kört med likadana i snart 1 o ett halvt år utan en punka och sen att dom är snyggare än Conti däcken är minst lika viktigt!

Körde med samma pass med Masters som chefen (och Hajtand) igår men klämde till med 43 min över tröskeln, det ni, jag var så trött att jag knappt orkade lägga mig och sova igår...

/Stefan

43 min över tröskeln... Jiiisus! Låren kommer älska dig om en vecka eller två....

Utgår från att även du kommer ikväll då Steffo! Kan bli roligt, speciellt om mjölksyran inte är bortransporterad helt! Kommer brännas mer än vårens första dag på stranden!

JonasG skrev:
> Jag åt kakor och chips igår...
> /Jonas

låter jobbigt....
S

gabbeon skrev:
> Tror du letar efter den här tråden:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1413539

+1

felix_sors skrev:
> Hur ser planerna ut för helgen

På lördag har jag för mig att det är 14-15mils belgiskt Varberg t&r som gäller.
På söndag är det fikarunda till Marstrand som gäller.
Efter lördagens cykling är det planer på fika/öl i munkebäck. Sen har det även snackats om grillning på min innegård i Bagaregården på kvällen.

Skall bli enormt kul till helgen! Hoppas vädret bli bättre än det som en del tappara cyklister körde Roslagsvåren i.....

Träningen går framåt. Jag lurade med Enar och körde ett rejält backpass i Bergsjöbacken (Utby-Rymdtorget). :D

Skrmavbild-2010-05-24-kl.-.jpg ht=161

I dag körde jag "tempopendling", i varje fall åt ena hållet.

Jag har som mål att ta mig till jobbet på under timmen. Det är ungefär 39,7 km, snittet som krävs får ni själva räkna ut. Rekordet hittils är 1,02,14 Det sattes för två år sedan i början av juli med mycket fördelaktig vind.
I dag med sidvind/lätt medvind sladdade jag in på 1,03,25 Detta trots att jag startade lite halvhjärtat och först efter ca 15 km insåg att det går rätt bra.
Uppvärmning räknas som fusk, så det är först efter några kilometer man känner hur benen svarar. Givetvis är ryggsäck obligatorisk utrustning vid rekordförsök, om inte annat för att simulera en fulltankad Camelbak.

Morgonens data:
Sträcka 39,7 km
Tid 1,03,25
Hastighet snitt 37,56 km/h
Hastighet max 64,3 km/h
Puls medel 150
Puls max 163
Total stigning 320 m

Som vanligt hade det till eftermiddagen börjat blåsa lite mer. Utan energi i kroppen snittade jag inte mer än 32 km/h hemåt. Det är i och för sig lite mer uppför, 395 m.

Utan sjukdom eller annat elände känns det som om det kommer att gå bra i år. Speciellt när jag läser om er andra och vad ni presterar! Jag kan tyvärr inte vara med till helgen heller... Hoppas att ni får två bra pass.

Lite aktivitet och inga bilder.

Då frugan är bortrest så det var inget annat att göra än att hänga upp den i trainern igen, cykeln alltså... Pannbensträning att sitta inomhus men efter ett tag gick det bra. Benen svarade bra i kväll och pulsen ligger lägre än i vintras på samma belastning/fart.

Testade att sänka styret lite. Orange tyckte ju att det så högt ut tidigare ;-) Efter vårens träning kommer jag ju också ner lite längre innan magen tar emot. Jag tycker inte heller att jag får ut samma kraft när jag ligger i bocken. När man ligger 2-3 dm ifrån varandra i klungan kommer jag ändå inte att hålla där nere. Ska bli intressant att testa på vägen.

Bilagor

• IMAG0362.jpg
    IMAG0362.jpg
    119.4 KB · Besök: 61
paprikan skrev:
> Kläderna, vi får väl se om dom kommer till
> nästa torsdag. Det är bortom min kontroll. Beror
> på sömmerskorna i något land långt, långt
> bort....

Har sömmerskorna jobbat på ordentligt?

0range skrev:
> paprikan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kläderna, vi får väl se om dom kommer till
> > nästa torsdag. Det är bortom min kontroll.
> Beror
> > på sömmerskorna i något land långt, långt
> > bort....
>
>
> Har sömmerskorna jobbat på ordentligt?

Ja, har dom börjat sy än?

För sex veckor sedan gav Bikebuster levernasbeskedet att kläderna skulle vara på lager igen om sex veckor, alltså typ nu. Jag är lika spänd som ni....

Kläder, kläder, kläder1

Bikebuster sa som sagt att nästa leverans skulle komma typ den gånga veckan. Nu inser Bikebuster att man inte kan garantera någonting vad gäller leveransdatum eftersom det är italiensk tidsuppfattning vi har att göra med.

Bikebuster frågar oss om vi är intresade av följande kläder för samma pengar. Dessa kläder finns på lager och kan levereras omdelelbart. Då riskerar vi inte att bli utan......

jersey.jpg ht=209

bibs.jpg ht=209

vst.jpg ht=209

Vad säger ni. Jag tycker dom inte är riktigt lika snygga som Bikebusterkläderna men tillräckligt snygga för att vi skall kunna ha dom.

Vore VÄLDIGT skönt att få göra ett avslut!

Patric, som är trött efter dagens pass i otroligt jobbig kantvind!

Både tröja och väst ser väldigt o-tighta ut..
Jag hittar inte det nya alternativet på bikbuster.. Svårt att uttala sig utan info.

Kunde de inte vaska fram något snyggt när de inte kan leverera?

Hej hopp!
Är det samma tillverkare/kvalitet så storlekar stämmer?
Om ja tycker jag att vi kör på detta alternativ.
Det känns lite riskabelt att vänta på de tidigare beställda.
Med lite oflyt får vi cykla nakna på VR?
Säkert en del som skulle uppskatta detta :-)

/Fredrik

Tycker alt.kläderna ser bra ut. Patric, tror du att det är hyffsad risk att vi inte får kläderna så byter vi. Be dem hålla alt.kläderna nån vecka för oss, så kan vi välja att byta längre fram, när det känns överhängande att förstahandsvalet inte dyker upp.

Trots allt, tack för dagens pass. Hade hoppats få bekräftelse att formen duger för vättern, men nu ... Vet bara att man är en av många avhängda (typ 90% blev avhängda). Det var den hårda kantvinden som förstörde alla möjligheter till fin kedjekörning.

Castelli.. det låter ju inte så dumt..

Fula var de inte men inte sådär jättesnygga heller. Sen gillar jag inte att så tydligt göra reklam för en annan ramtillverkare (kör Look:)

Det är nog dumt att vänta, jag vill köra en del med kläderna innan VR.

Så för min del är det ok att byta.

Tillbaka
Topp