XXL Nya enduro, White AM 275 Interceptor 18

Erajken

Ny medlem
Kikade runt på XXL's hemsida och såg att XXL's cykelmärke White har börjat sälja en AM cykel. Vad tycker vi om den?

Hyftade delar för prislappen på 20 000kr, ramen är lite inspererad utav TREK?
9638794428446_1143913_Yellow_1_jpg.jpg

Volk

Ny medlem
https://www.xxl.se/white-am-275-interceptor-18-terrangcykel/p/1143913_1_style

Specifikationer:
- Ram: Alloy
- Gaffel: FOX 34 Float Rhythm, 140 mm
- Bakdämpare: FOX Float DPS, 140 mm
- Styrlager: FSA NO. 57E
- Styre: RaceFace Ride 35 (760 mm, 20 mm rise, 8 degree rearward, 5 degree upward)
- Handtag: Proplam HY-607EP
- Stång: Race Face Aeffect 35, EXT: 50 mm, -6 Degree rise
- Sadelstång: Adjustable, 30,9 x 410 mm, Travel: 120 mm
- Sadel: Selle Italia Nepal
- Antal växlar: 1 x 11
- Växel: Sram NX
- Framväxel:
- Bakväxel: Sram GX
- Bromsar: Sram Guide R
- Bromshandtag: Sram Guide R
- Kassett: Sram PG-1130, 11-42T
- Kedja: Sram PC-1130
- Vevlager: Race Face GXP BB
- Vevlager: RaceFace Aeffect Boost 148, 32T, 170 mm
- Hjulstorlek: 27,5" - Fälgar: Mavic Crossride 24H wheelset including
- Nav: Wheelset including
- Ekrar: Wheelset including
- Däck: Maxxis Minion DHF (M301RU) 27,5 x 2,3" - Pedaler: Säljs separat
- Vikt: 14,0 kg

waalis

Medlem
De må kalla det för en AM cykel, men geometritabellen berättar en helt annan historia. Kort, hög och brant. Raka motsatsen till vad man vill ha

marr

Moderator
Forumvärd
waalis sa:
De må kalla det för en AM cykel, men geometritabellen berättar en helt annan historia. Kort, hög och brant. Raka motsatsen till vad man vill ha
Helt klart, men kikar på man bilden så ser den betydligt längre ut än vad måtten visar, ser inte så brant ut heller. Men tabellen stämmer säkert. Då är de en otrevlig hoj i längden.

MatteXC

Aktiv medlem
Om man läser så står det 516 mm fork length, vilket talar för att geometrin är med korrekt sag på en 140 mm gaffel, så de har nog rätt i specen.

Skulle hellre sett att den var 67 grader men men

jofahjalm

Aktiv medlem
Vad jag känner till så är ragley ensamma om att publicera geometri med saggad gaffel. Det där ör dessutom en heldämpad cykel.

Lars.E

Aktiv medlem
Tittar man på bilden så ser det ut som en flack gaffelvinkel och ett kort styrrör. Normalt BB-drop och normalt överrör.
Möjligtvis ser kedjestagen lite långa ut mot tabellens 535 mm?
Jag tror att tabellen är lika fel som vanligt på XXL.

Sixten Fors

Ny medlem
Meningslös och felkonstruerad cykel, som vanligt från White. Kan inte folk bara sluta kolla på deras "cyklar"?
Verkar finnas i två storlekar: mindre med 440 mm reach för 163-173 cm cyklist, samt ännu mindre med 432 mm reach för 158-168 cm cyklist.

Jämfört med en riktig cykel Escarpe VR som har reachmått
S 435 mm för 160-170 cm cyklist
M 453 mm för 170-180 cm cyklist
L 470 mm för 180-190 cm cyklist
XL 495 mm för 190-200 cm cyklist

I övrigt har White 21 mm smala Mavic Crossride, vilket inte är mtb-hjul.

Escarpe är en betydligt bättre cykel för liknande pengar http://www.wiggle.co.uk/vitus-escarpe-vr-suspension-bike-slx-1x11/

Alfakrull

Medlem
Lite trådarkeologi men såg att det var schysst pris på 2019 års modell av denna, 17k och det är väl rabatt ibland https://www.xxl.se/white-am-275-interceptor-19-terrangcykel-unisex-bla/p/1156917_1_style
Geometrin är uppdaterad också, verkar vara ganska likt men längre, 435mm reach i medium och 459mm reach i large, ganska ok för cyklar med 432 respektive 470mm sadelrör. Har dock lagt på sig en del vikt, kanske främst för degraderingen GX till NX http://whitebikes.se/cyklar/am-275-interceptor-19/

tmalm

Aktiv medlem
Det är nästan konstigare att publicera osaggad geo än att bara copypasta förra modellen.
Jamenar, de måste ju veta hur geon är med sag men väljer att visa nåt man inte har nytta av.
(och att bara copypasta ger oxå kunden värdelös info men till mycket mindre ansträngning)

/T

SGS

Aktiv medlem
Alfakrull sa:
Lite trådarkeologi men såg att det var schysst pris på 2019 års modell av denna, 17k och det är väl rabatt ibland https://www.xxl.se/white-am-275-interceptor-19-terrangcykel-unisex-bla/p/1156917_1_style
Geometrin är uppdaterad också, verkar vara ganska likt men längre, 435mm reach i medium och 459mm reach i large, ganska ok för cyklar med 432 respektive 470mm sadelrör. Har dock lagt på sig en del vikt, kanske främst för degraderingen GX till NX http://whitebikes.se/cyklar/am-275-interceptor-19/
15,2kg katalogvikt är ju smått absurt. NX är visserligen en nedgradering ja, men gruppen väger ju ändå OK i faktiskt vikt. Vad är det som drar ner annars? Svintung ram, tunga hjul?

jofahjalm

Aktiv medlem
tmalm sa:
Det är nästan konstigare att publicera osaggad geo än att bara copypasta förra modellen.
Jamenar, de måste ju veta hur geon är med sag men väljer att visa nåt man inte har nytta av.
(och att bara copypasta ger oxå kunden värdelös info men till mycket mindre ansträngning)

/T
Jag har en känsla för hur en osaggad geometritabell svarar mot en cykel känns. Om man ska försöka publisera en saggad geometri så måste man ju anta ett visst sag. Är du säker på att du vill ha en statiskt saggad geometri? Varför då inte en dynamiskt saggad geometri? Jag tycker man ska hålla sig till att publisera saker som faktiskt går att mäta och verifiera på cykeln. Effektiv ospecificerad sadelrörsvinkel är ett låtsatsmått...

Valhalla_

Aktiv medlem
Den där vajerdragningen till dämparen är ju smått vansinnig... hur tänkte de egentligen?

tmalm

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
tmalm sa:

/T
Jag har en känsla för hur en osaggad geometritabell svarar mot en cykel känns. Om man ska försöka publisera en saggad geometri så måste man ju anta ett visst sag. Är du säker på att du vill ha en statiskt saggad geometri? Varför då inte en dynamiskt saggad geometri? Jag tycker man ska hålla sig till att publisera saker som faktiskt går att mäta och verifiera på cykeln. Effektiv ospecificerad sadelrörsvinkel är ett låtsatsmått...
Man får givetvis ange hur mkt sag geon gäller för, typ 25% eller så.

/T

Hej på er! Jag köpte just den gula 2018 på dagens rea, som 2a hoj och till min tjej. Blev det bara killgissningar och siffror här, eller någon som kört den gula 2018 på riktigt? Om inte så återkommer jag snart med hur jag tycker att den känns. Kommer att jämföra med min Trek Pimp Fuel EX 9.8 140 gaffel (ca 4 ggr pengarna).

Om gaffelvinkeln är så felspecad (69 i spec, 65 i verkligheten) så blir den kanske helrätt? Vi får väl se. Hämtar den nu i Länna.

Senast ändrad:
15,2kg katalogvikt är ju smått absurt. NX är visserligen en nedgradering ja, men gruppen väger ju ändå OK i faktiskt vikt. Vad är det som drar ner annars? Svintung ram, tunga hjul?
NX vevpartiet kanske väger en hel del mer än RaceFace? Säkerligen även hjulen, och 12x NX-kassetten.

thorsseb

Ny medlem
Jag har en '19 som jag kört +800 km med nu. Har ingen tidigare erfarenhet av FS men tycker den är riktigt trevlig...
Enda abret på min har varit dåliga bussningar, XXL har lovat nya på garanti men verkar ha svårt att leverera.

Naveus

Aktiv medlem
Tjena, har själv köpt en sån här , nu när dom hade rea så gav 15990kr. Men känns som jag fått en begagna. Såg på din första bild där den påsen med saker. Va fick du i din?mvh
Hur menar du att det känns som att den är begagnad?

I påsen brukar väl ligga div. instruktionsböcker och kanske någon kattstrypare och ev. något klistermärke.
Kan inte säga att så är fallet här men.

Dannyyr

Medlem
Hela cykeln va ihopsatt när den kom hem till min dörr.. givetvis i kartong. Men de va små saker som gjorde att jag började misstänka att den är en retur cykel. Konstiga kabeldragningar. Vajer ändhylsorna va inte i samma färg m.m så undrade bara om jag saknar någonting min sån påse. Det va bara böcker.. inte ens stanser till framgaffeln som alltid hänger med fox dämparna:/ men jag har pillat och fixat nu.
8FDCEEDE-75F3-495E-ADCD-7B797F4D1D79.jpeg
8F730FBD-C1AB-43C4-8BAA-6EFF5B7C9C00.jpeg
BB659F5D-ABDE-40A5-923C-F1A16D300BCA.jpeg
A3ABC445-72DB-43EE-883D-94F2697E1EAE.jpeg

marr

Moderator
Forumvärd
Hela cykeln va ihopsatt när den kom hem till min dörr.. givetvis i kartong. Men de va små saker som gjorde att jag började misstänka att den är en retur cykel. Konstiga kabeldragningar. Vajer ändhylsorna va inte i samma färg m.m så undrade bara om jag saknar någonting min sån påse. Det va bara böcker.. inte ens stanser till framgaffeln som alltid hänger med fox dämparna:/ men jag har pillat och fixat nu.Visa bilaga 407579Visa bilaga 407580Visa bilaga 407581
Den där var inte speciellt lik den ovan. Men du har kanske bytt ut halva hojjen själv?

Naveus

Aktiv medlem
Den där var inte speciellt lik den ovan. Men du har kanske bytt ut halva hojjen själv?
Haha, du hann före.
Tänkte precis samma sak.

Ang dragningen av slangar så ser det ärligt inte jättebra ut på democykeln på hemsidan heller men det ser ju ut som du bytt det mesta på den fronten?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer