YT Jeffsy - The tråd

YT Jeffsy - The tråd
"-Reverbreglaget utbytt till ett som sitter under styret istället. Känns mkt bättre.",

vart hittade du det? vill själv flippa på min remote

mycker snygg!

YT Jeffsy - The tråd
MCM_team sa:
Tycker det är lite för lite bilder på våra Jeffsys i tråden så jag bildbombar lite på min egen som jag nyss "blev klar" med. Har bytt ut och uppgraderat lite prylar och nu är den precis som jag vill ha den

Det jag ändrat från originalspec är:

-Crankboots till vevarna för att skydda de vackra sakerna ;-)
.

Snyggt! Vilken modell och storlek är det på crank bootsen?

YT Jeffsy - The tråd
Färgmatchade Enduroguards är väl typ det jag hunnit med.

IMG_4241.JPG

IMG_4242.JPG

Har för övrigt inga större planer på att byta något. Först ska det cyklas. Jo, jag har vinklat reglaget till reverben så att det går att växla stora/lilla kakan utan att fippla. Får väl se om jag stör mig på det. Första cykeln med hisspinne.

YT Jeffsy - The tråd
Ok. Har nu fått på både DBCoil [IL] och 160mm airshaft i Piken för att gå full enduro med Jeffsyn. Har också klämt in lite liftåka i snöblandad lera i Flobban. Kan summera det hela med två tummar upp än så länge. Allt känns riktigt smutt och under kontroll förutom min åkning som kommit av sig lite. Inga märkvärdigheter alls med lite högre BB och flackare vinkel tycker jag. (Köpte dock faktiskt offset bushings till dämparen för att jag ville behålla låga BBn men dessa var ett skämt och bidrog med ca 0,5mm skillnad på varje sida pga att Jeffsyn har för tjocka bultar i förhållande till dämparöglorna. Så slösa inga pengar på det om ni funderar i dom banorna.)

Ok lite bilder:

Bilagor

• IMG_0269.JPG
    IMG_0269.JPG
    265.9 KB · Besök: 94
  • IMG_0246.JPG
    IMG_0246.JPG
    318.4 KB · Besök: 106
  • IMG_0254.JPG
    IMG_0254.JPG
    359.9 KB · Besök: 93
YT Jeffsy - The tråd
Hur tänkte de på yt när de satte reverbreglage på ovansidan av styret även på 1x-modellerna?

Annars ser det bra ut. Men varför valde du bort piggyback, vikt?

YT Jeffsy - The tråd
Dave1979 sa:
MCM_team sa:
Tycker det är lite för lite bilder på våra Jeffsys i tråden så jag bildbombar lite på min egen som jag nyss "blev klar" med. Har bytt ut och uppgraderat lite prylar och nu är den precis som jag vill ha den

Det jag ändrat från originalspec är:

-Crankboots till vevarna för att skydda de vackra sakerna ;-)
.

Snyggt! Vilken modell och storlek är det på crank bootsen?

Det är RaceFace egna crankboots. Vet ej "storlek" men det stod att de passar NEXT SL vevarna.

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
Ok. Har nu fått på både DBCoil [IL] och 160mm airshaft i Piken för att gå full enduro med Jeffsyn. Har också klämt in lite liftåka i snöblandad lera i Flobban. Kan summera det hela med två tummar upp än så länge. Allt känns riktigt smutt och under kontroll förutom min åkning som kommit av sig lite. Inga märkvärdigheter alls med lite högre BB och flackare vinkel tycker jag. (Köpte dock faktiskt offset bushings till dämparen för att jag ville behålla låga BBn men dessa var ett skämt och bidrog med ca 0,5mm skillnad på varje sida pga att Jeffsyn har för tjocka bultar i förhållande till dämparöglorna. Så slösa inga pengar på det om ni funderar i dom banorna.)

Ok lite bilder:

Snyggt! Gillar gulddekalerna på fälgarna. Kanske skulle matcha upp dessa med dekaler i samma färg på gaffeln, typ från Slikgraphics eller motsvarande?!?

YT Jeffsy - The tråd
H. sa:
Hur tänkte de på yt när de satte reverbreglage på ovansidan av styret även på 1x-modellerna?
De snålade troligen ur och beställde bulk av samma variant för att passa alla Jeffsy-modeller. De har gjort en halvmesyr-fix av det på Caprorna har jag sett genom att satt ett ovanreglage på höger sida så man bara kan byta sida på det för att få det under styret. Men dom skickar ändå cyklarna med det monterat till höger trots 1x. Fattar inte grejen. Har Rockshox något klausul som säger att man inte "bör" montera det under styret?

H. sa:
Annars ser det bra ut. Men varför valde du bort piggyback, vikt?

1. Vikt
2. Gillade DB Inlinen som jag hade på min Enduro innan den havererade, och denna bygger på samma Double Barrel konstruktion.
3. Inte så bevandrad i piggybackens värld, men är det inte mest för bättre värmehantering vid väldigt långa intensiva utförsåk? Sen är väl hela poängen med DB IL att det är som en piggyback-dämpare utan piggyback?
4. Utseende

YT Jeffsy - The tråd
LDG sa:
Nu när du Gjort Jeffsyn till en Enduro 29, vad är då skillnaden? =)

Jo lite så är det, men samtidigt inte alls. Skillnaden i geo är stor. Gaffelvinkel på ca 66° vs 67,5° (eller ca 67 med 650b länkaget jag körde), längre kedjestag, 15mm mindre slag bak, bl.a. Inbillar mig att detta är en något mindre köttig, men mer smidig Enduro-hoj som borde vara perfekt för de flesta förhållanden jag gillar. Ska dock komplettera med ett riktigt köttmonster snart och då får jag se om jag behåller 160mm airshaften eller byter tillbaka för att ha mera variation. Dock kommer jag cyklar på Mallorca framöver och där är det sten, sten, och mera sten så kanske bättre med en halv-köttare och en hel-köttare än en trail-hoj och kött-hoj. Vi får se helt enkelt.

YT Jeffsy - The tråd
1. Vikt
2. Gillade DB Inlinen som jag hade på min Enduro innan den havererade, och denna bygger på samma Double Barrel konstruktion.
3. Inte så bevandrad i piggybackens värld, men är det inte mest för bättre värmehantering vid väldigt långa intensiva utförsåk? Sen är väl hela poängen med DB IL att det är som en piggyback-dämpare utan piggyback?
4. Utseende[/

Fasen vad bra den blev! Ser verkligen fram emot att få höra mer om hur Jeffsyn blev med en coil? Har funderingar själv på att testa...

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
Köpte dock faktiskt offset bushings till dämparen för att jag ville behålla låga BBn men dessa var ett skämt och bidrog med ca 0,5mm skillnad på varje sida pga att Jeffsyn har för tjocka bultar i förhållande till dämparöglorna. Så slösa inga pengar på det om ni funderar i dom banorna.

Men det är väl ändå 1 mm kortare dämpare, och så med utväxling genom länkaget borde det bli några mm till för BB och nån halv grad på vinklarna?

YT Jeffsy - The tråd
Swoop sa:
durietz sa:
Köpte dock faktiskt offset bushings till dämparen för att jag ville behålla låga BBn men dessa var ett skämt och bidrog med ca 0,5mm skillnad på varje sida pga att Jeffsyn har för tjocka bultar i förhållande till dämparöglorna. Så slösa inga pengar på det om ni funderar i dom banorna.

Men det är väl ändå 1 mm kortare dämpare, och så med utväxling genom länkaget borde det bli några mm till för BB och nån halv grad på vinklarna?

Enligt Offset Bushings skulle det motsvara - 0.25° HA och -2.5mm BB. Men det var iaf så lite att det var omöjligt att mäta upp skillnaden. Sen vet jag inte hur det är med dig, men jag skulle aldrig känna skillnad om jag ändrade min sag med 1mm vilket man kan säga detta motsvarar.

YT Jeffsy - The tråd
pumptorparn sa:
Svårt de här.... Al comp 2 eller Cf comp 2???? Bara fälgarna som skiljer är det värt de extra tusingarna att välja carbon framför alujumjum.

Väldigt personligt. Jag var först inne på en AL 2, men nu har jag blivit övertygad om att den blåa nyansen är snuggare än den vita. Nu valde jag dock en AL och inte en CF 2. Mest för att den räcker till mig och att jag inte kunde motivera prisskillnaden på €1300. Det är ju i princip en bra HT bara i prisskillnad :)

Men CF 2:an är i mitt tycke väldigt snygg, sen kan man förstås välja att få den helsvart också. Men AL 2:an är väldigt prisvärd (tycker jag)

YT Jeffsy - The tråd
Hur lång tid tog det för era cyklar att skickas? Fick mail att de fått min betalning i torsdags men sen har det varit tyst. Cykeln fanns i lager.

YT Jeffsy - The tråd
Jag fick ingen bekräftelse att den hade skickats, men loggade man in på sin order hade det poppat upp ett trackingnummer från DHL dagen efter beställning.

YT Jeffsy - The tråd
Jag har inte fått något mail om mottagen betalning. På mitt kontos sida på YTs hemsida så är ordern completed och jag har fått tracking number hos DHL. Däremot så är statusen bara "elektronisk förhandsinformation mottagen".

Märkligt att det tat flera dagar att skicka en cykel. Men visst, med rea och stor orderingång så tar det ju tid :)

YT Jeffsy - The tråd
Är väl inte helt ovanligt eller konstigt att man har 1 eller 2 fasta dagar i veckan när det kommer en transportör och hämtar upp alla veckans beställningar på en gång?

YT Jeffsy - The tråd
Loggade in på deras sida och såg att min skickades i fredags, borde få den i morgon. Precis en vecka efter jag skickade beställningen, snabbt jobbat :)

YT Jeffsy - The tråd
Apelsingummi sa:
Jag har inte fått något mail om mottagen betalning. På mitt kontos sida på YTs hemsida så är ordern completed och jag har fått tracking number hos DHL. Däremot så är statusen bara "elektronisk förhandsinformation mottagen".

Märkligt att det tat flera dagar att skicka en cykel. Men visst, med rea och stor orderingång så tar det ju tid :)

Nej, någon bekräftelse på att man betalt får man inte. Men när ordern är "completed" så får man som du säger, ett trackingnummer.

För mig så funkade det såhär:

3 Okt SEPA betalning
5 Okt YT bekräftar via telefonkontakt att betalningen är registrerad
12 Okt DHL får elektronisk förhandsinformation
13 Okt DHL hämtar cykeln
17 Okt DHL lämnar över cykeln till Postnord
18 Okt Postnord levererar

YT Jeffsy - The tråd
Frugans hade punka, dåligt justerade bromsar, dåligt justerade växlar och en täckbricka till styrlagret slarvigt monterad så o-ringen hade kalvat ur delvis. Ganska dåligt tycker jag. Tur att det är kul att meka :)

YT Jeffsy - The tråd
SalkinL sa:
Frugans hade punka, dåligt justerade bromsar, dåligt justerade växlar och en täckbricka till styrlagret slarvigt monterad så o-ringen hade kalvat ur delvis. Ganska dåligt tycker jag. Tur att det är kul att meka :)

Trist ändå, hade förväntat mer av dem.

Någon med enklaste AL-modellen som vet om det borde sitta ett täcklock på sidan emot vevnavet? På högersidan sitter en insexsskruv, men på vänstersidan är det bara ett hål in, perfekt för kottar, stenar och grävlingar att flytta in i.

YT Jeffsy - The tråd
Apelsingummi sa:
Någon annan som fick cykeln levererad med framdäcket monterat åt fel håll och struliga växlar?

Ja, det var väl någon annan här som också hade fått ett hjul där däcket var monterat baklänges ;)

Växlarna på min är helt ok. Nu har jag inte växlat jättemycket, men ok.

YT Jeffsy - The tråd
Någon mer än jag som haft problem med att stansa sina Onza Ibex? Jag stansade mina Ibex direkt när jag fick Jeffsyn för någon månad sedan. Fram har funkat fint men har haft pyspunka bak hela tiden?! Stansade om förra helgen men det läcker fortfarande. Nu kontrollerade jag i vattenbad och då ser man tydligt att däcket småläcker överallt ( https://goo.gl/photos/HTqY5KHMq26jg4gr8 ). Däcken ska ju vara TLR och använder Schwalbe doc blue som ska vara exakt samma gegga som Stans egen. Känns som dubbelfel här: Däcket läcker och vätskan tätar inte. Någon som varit med om något liknande? Läge att byta till annan tätning? Onza skriver ju såklart att deras egen vätska SEAL UP! funkar bäst till deras däck och att SEAL UP! funkar bra till alla däck...

YT Jeffsy - The tråd
Det enda jag har behövt göra på min är att dra åt styrlagrert...resten har fungerat hur bra som helst! Växlarna var perfekt trimmade, har inte ens behövt efterjustera. Bromsarna gör sitt jobb, dämpare och gaffel har endast behövts fyllas på med luft. Jag är nöjd och har nog varit så med alla cykelköp jag gjort...jag har nog haft tur med mina cyklar!

YT Jeffsy - The tråd
ajoj sa:
Någon mer än jag som haft problem med att stansa sina Onza Ibex? Jag stansade mina Ibex direkt när jag fick Jeffsyn för någon månad sedan. Fram har funkat fint men har haft pyspunka bak hela tiden?! Stansade om förra helgen men det läcker fortfarande. Nu kontrollerade jag i vattenbad och då ser man tydligt att däcket småläcker överallt ( https://goo.gl/photos/HTqY5KHMq26jg4gr8 ). Däcken ska ju vara TLR och använder Schwalbe doc blue som ska vara exakt samma gegga som Stans egen. Känns som dubbelfel här: Däcket läcker och vätskan tätar inte. Någon som varit med om något liknande? Läge att byta till annan tätning? Onza skriver ju såklart att deras egen vätska SEAL UP! funkar bäst till deras däck och att SEAL UP! funkar bra till alla däck...

Jag tänkte ta ur slangen ur mina däck och undrar om du bytte fälgtejp eller lät du originaltejpen sitta kvar?

YT Jeffsy - The tråd
i95_ges sa:
ajoj sa:

Jag tänkte ta ur slangen ur mina däck och undrar om du bytte fälgtejp eller lät du originaltejpen sitta kvar?

DT XMC1200-hjulen kommer med fälgtejp för tubeless samt tubeless-ventiler. Alltså orginaltejp :)

YT Jeffsy - The tråd
Hur fick ni era Jeffsys levererade när det gäller läget på det så kallade flip chipet?

Enligt annat forum (pinkbike) ska cyklarna levereras både i höga och låga läget samt att märket som visar läget kan vara monterat fel, det ska tydligen även YT kundtjänst ha bekräftat.
Någon som testat att byta läge? Skillnader mellan högt och lågt?

YT Jeffsy - The tråd
En CF Comp 1 som fått handtag, kolfiber-styre och styrfäste från Renthal. Kolfiber-fälgar från LB. Schwalbe Hans Damph-däck. En liten framstänka.
En extra token i gaffeln.
Annars helt orginal.

Screenshot_20161114-230509.jpg

YT Jeffsy - The tråd
J-A sa:
Dave1979 sa:
J-A sa:
Jeffsyn funkar bra i halka också! Tyvärr är Reverben reklamerad. Det suger verkligen att cykla utan dropper när man vant sig...

Vad är felet?

Läcker luft in i oljan så att den börjar fjädra som en framgaffel. Fjädrade 50mm när jag satt på den och blev värre för varje tur.

Hade inte sram löst det där? Det ensamt känns som en anledning att vänta till 2017... så sjukt less på att stolparna går sönder hela tiden.

Tillbaka
Topp