YT Jeffsy - The tråd

YT Jeffsy - The tråd
Snakepit sa:
magnil sa:
Fattar jag rätt att denna kedjestyrare passar utan E-mount adapter? Finns det andra som passar utan adapter?

https://77designz.com/en/chain-guides/60-freesolo-yt-jeffsy-chainguide

Har letat efter en styrare och trodde att det var vanlig E-mount på Jeffsyn. Men så verkar ju inte vara fallet..

Köp en och bli försöksperson :)

För att få en E-mount behöver du en adapter, jag mailade YT så skickade de en sådan till mig helt gratis. Har man en Jeffsy med 2x-drivlina har man redan en sådan som den främre växelföraren är monterad på.

Jag kör med en OneUp-kedjestyrare för e-mount tillsammans med en sådan adapter, fungerar kanon! Den från 77desingz ser ut att kunna passa också och är förmodligen en snyggare lösning.

YT Jeffsy - The tråd
LHelge sa:
Snakepit sa:
magnil sa:
Fattar jag rätt att denna kedjestyrare passar utan E-mount adapter? Finns det andra som passar utan adapter?

https://77designz.com/en/chain-guides/60-freesolo-yt-jeffsy-chainguide

Har letat efter en styrare och trodde att det var vanlig E-mount på Jeffsyn. Men så verkar ju inte vara fallet..

Köp en och bli försöksperson :)

För att få en E-mount behöver du en adapter, jag mailade YT så skickade de en sådan till mig helt gratis. Har man en Jeffsy med 2x-drivlina har man redan en sådan som den främre växelföraren är monterad på.

Jag kör med en OneUp-kedjestyrare för e-mount tillsammans med en sådan adapter, fungerar kanon! Den från 77desingz ser ut att kunna passa också och är förmodligen en snyggare lösning.

Fick svar från dem nu, den passar utan e-mountadapter så jag beställer!

YT Jeffsy - The tråd
Hallå !
Ni som har köpt YT innan, vet någon om dom brukar ha utförsäljning till slutet av året?
Kollar mestadels på Jeffsy CF one 27 för tillfället, men det får nog bli inköp under vintern.

YT Jeffsy - The tråd
Så här ser det ut i skruvhålen på Jeffsyn där fästena till hållarna för kablage och vattenflaska normalt sitter. Är denna rosten något man ska räkna med? Är orginalskruvar som använts, inget annat. AL2.

Bilagor

• IMG_4976.JPG
    IMG_4976.JPG
    86.2 KB · Besök: 125
Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
mikipedia_ sa:
Ser onekligen tråkigt ut! Men sånna där nitmuttrar brukar sällan vara behandlade mot rost så är nog väldigt vanligt tyvär?

Men om det är skruvarna som orsakar rosten vilket kan vara troligt, är det troligt att rosten ger sig på ramen eller är det bara att-göra rent med jämna mellanrum och köra på?

YT Jeffsy - The tråd
Nytvättad Jeffsy 27 efter andra cykelrundan i Falun. Bra test i Källvikens steniga stigar, går att åka fort på även om tekniken brister som den gör hos mig ;-)

Bilagor

• IMG_3430.JPG
    IMG_3430.JPG
    428.1 KB · Besök: 86
YT Jeffsy - The tråd
Vill flacka ut min lite. Någon som har koll på hur mycket det ställer till det med resten om man bara höjer gaffeln till 150mm?
Finns det angleset som passar? Om man gör båda, var hamnar då? =)

YT Jeffsy - The tråd
Raggamuffin sa:
Vill flacka ut min lite. Någon som har koll på hur mycket det ställer till det med resten om man bara höjer gaffeln till 150mm?

JAg har höjt min till 150. Då landade den på gränsen till 65,9.

YT Jeffsy - The tråd
Raggamuffin sa:
rikhal sa:
Raggamuffin sa:

JAg har höjt min till 150. Då landade den på gränsen till 65,9.

Cheers.
Känns den bättre?

Man kan inte tro att extra 10mm ska kännas men det gör det. Den klättrar fortfarande grymt bra. Men blev även lite stabilare utför. Många har ökat till 160 och de är grymt nöjda.

YT Jeffsy - The tråd
Kör också 150 mm och det känns bra. Körde dock inte en meter med 140 så jämföra blir lite svårt för mig.

Funderar på att byta till den lägre "ringen" som sitter under spacern på gaffelröret, för att få lite mer tryck fram vid branta klättringar.

YT Jeffsy - The tråd
Just uppackad Jeffsy AL1 27

Sjukt sugen på en tur, tjänsteresa kom emellan, något att se fram emot iaf ??

Bilagor

• IMG_20170517_120608_382.jpg
    IMG_20170517_120608_382.jpg
    299 KB · Besök: 90
YT Jeffsy - The tråd
Aleekr sa:
Hej! Kikar in här istället för att göra ny tråd, eftersom det endå handlar om YT och deras eventuella garanti.
Nåväl, hur sannolikt är det att man får ny fälg på garanti, Någon med erfarenhet?
M1700 framfälg. Sprack rätt av och blev skevt efter kollision med sten.
Är endå 30kg under rekommenderad maxvikt enligt dt swiss spec.

Är det en helt nybildad spricka, eller är det den befintliga skarven som havererat? Verkar lite osannolikt att den skulle spricka sådär utan att buckla den mer:-P

YT Jeffsy - The tråd
Aleekr sa:
Hej! Kikar in här istället för att göra ny tråd, eftersom det endå handlar om YT och deras eventuella garanti.
Nåväl, hur sannolikt är det att man får ny fälg på garanti, Någon med erfarenhet?
M1700 framfälg. Sprack rätt av och blev skevt efter kollision med sten.
Är endå 30kg under rekommenderad maxvikt enligt dt swiss spec.

Det där ser ju ut som att skarven har fallerat helt. Jag tror på solklar reklamation.

YT Jeffsy - The tråd
sten mot fälg låter väl inte som ett solklart garantiärende, det begriper jag också :p men tänkte iallafall kolla om någon haft erfarenhet av något liknande på sina m1700.

Jag hittar ingen originalskarv fram, men på bakfälgen är skarven mycket tydlig, så ifall dem inte lyckats gömma skarven under ett klistermärke fram så är det definitivt i skarven som den spruckit

YT Jeffsy - The tråd
Senaste uppgraderingen på Jeffsyn:
IMG_20170520_100914.jpg

Inte hunnit provcykla än, men känslan i garaget är bra!

Har en högerremote av den gamla sorten över om någon är intresserad. (kan monteras under styret på vänster sida)

Dessutom är det en Vorsprung Luftkappe på väg.

YT Jeffsy - The tråd
LHelge sa:
Senaste uppgraderingen på Jeffsyn:

Inte hunnit provcykla än, men känslan i garaget är bra!

Har en högerremote av den gamla sorten över om någon är intresserad. (kan monteras under styret på vänster sida)

Dessutom är det en Vorsprung Luftkappe på väg.

Du måste återkomma med när du prövat luftkappe! Funderar på att prova själv eller samla burkar i ett år så man kan gå all out med en FOX 36...

YT Jeffsy - The tråd
Första provturen, hade dock inte hunnit få mina "riktiga" pedaler så köpte ett par platform från Biltema ??

Bilagor

• 20170520_114010.jpg
    20170520_114010.jpg
    833.9 KB · Besök: 128
YT Jeffsy - The tråd
Nu har reboundvredet fastnat på min Fox Float DPS bakdämpare (Jeffsy CF Pro) för andra gången. Den har varit inne för samma fel en gång tidigare. Nu blir den väl borta över en månad till :(

Någon mer som haft problem med detta eller är det bara jag som har otur?

YT Jeffsy - The tråd
Ni som kör med coil (fjäderdämpare) vad har ni för spring rate och vad väger ni?
Har tänkt att byta till en fox DHX2, men vet inte vilken hårdhet på fjädern jag skall ha. Min vikt är 85kg.
Tacksam för tips!

YT Jeffsy - The tråd
Jag väger ca 77 utan utrustning och kör 450 på min DB Coil Inline. Känns klockrent. Hade 400 först men fick byta då jag bottnade lite då och då.
Valde 400 pga någon sådandär spring rate calculator men dom gav mig helt fel på min Evil också så vettifan hur dom funkar dom där.

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
Jag väger ca 77 utan utrustning och kör 450 på min DB Coil Inline. Känns klockrent. Hade 400 först men fick byta då jag bottnade lite då och då.
Valde 400 pga någon sådandär spring rate calculator men dom gav mig helt fel på min Evil också så vettifan hur dom funkar dom där.
Tackar för svar!
Då får det bli en 450, hamnar även kring det resultatet när jag använt diverse "calculators"
Hur är känslan med coil vs luftdämparen, jag har föreställningen att cykeln blir följsammare på rotmattor och småstök?
Har jag rätt i mina teorier?

YT Jeffsy - The tråd
D.Sanchez sa:
durietz sa:
Tackar för svar!
Då får det bli en 450, hamnar även kring det resultatet när jag använt diverse "calculators"
Hur är känslan med coil vs luftdämparen, jag har föreställningen att cykeln blir följsammare på rotmattor och småstök?

Helt annan grej med Coil. Mycket lugnare och mera kontrollerbar hela cykeln. Var tvungen att byta tillbaka till Monarch rt3an i några veckor pga fix och jag försökte verkligen se ljusa sidor med luften men var fan ocyklingsbart.

YT Jeffsy - The tråd
20170523_153627.jpg
20170523_152557.jpg
IMG_20170523_151556_312.jpg
IMG_20170523_155934_007.jpg

Idag kom TTX:en.
Jag inväntar en provsväng när jag får barnvakt :)

Jag väger 100 kg näck så Öhlins rekomenderade 112-fjädern (640) till mig och denna hoj. Hänget stämmer iaf. Får 20% med 5 mm förspänning. Men Öhlins tyckte 5 mm var i mesta laget så dem rekomenderade 25% häng och då blir det 15 mm istället för tidigare 11 mm (på dämparen). Då är det 1 mm förspänning som bör vara ca 2 varv.

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Den gick loss på 6500 sek ink fjäder, distanser och frakt. Har visserligen inte fått fakturan än men det var vad dem sa.

Det var Järvsö Bergcykelpark AB som löste det. Vad jag vet så är JBP de enda (just nu) serviceombudet för Öhlins universal i Sverige.

Dem har varit väldigt bra att ha å göra med.

YT Jeffsy - The tråd
Br8feld sa:
Den gick loss på 6500 sek ink fjäder, distanser och frakt. Har visserligen inte fått fakturan än men det var vad dem sa.

Det var Järvsö Bergcykelpark AB som löste det. Vad jag vet så är JBP de enda (just nu) serviceombudet för Öhlins universal i Sverige.

Det låter ju väldigt bra. Kostar en bra bit över 700eu pengar utan fjäder o grejjs i Tyskland.

YT Jeffsy - The tråd
Br8feld sa:

Det var riktigt bra deal!

YT Jeffsy - The tråd
Man blir ju riktigt sugen på en TTX!

Nu har jag i alla fall avverkat ett par turer med nya 1x remoten för RockShox Reverb. Måste säga att det är ett stort lyft!

Väntar fortfarande på Luftkappen, förhoppningsvis dimper den ned i brevlådan idag så jag hinner montera och testa den under långhelgen. Det ska ju bli fint väder!

YT Jeffsy - The tråd
D.Sanchez sa:
durietz sa:
Tackar för svar!

Är det inte dumt att välja samma fjäder som nån som är 8 kilo lättare än du? Det är ju 10% skillnad, så om det ska bli "likadant" så borde du snarast välja en 500-fjäder.

YT Jeffsy - The tråd
Makten sa:
D.Sanchez sa:
durietz sa:
Tackar för svar!

Är det inte dumt att välja samma fjäder som nån som är 8 kilo lättare än du? Det är ju 10% skillnad, så om det ska bli "likadant" så borde du snarast välja en 500-fjäder.

Ja det kanske är så. Får ta å gå igenom igen med calculators och jämföra med durietz värden och se var jag hamnar.
Fast det är väl också beroende på hur mkt sag man vill ha, jag har valt värden på ca 30% när jag beräknat fjäder.
durietz, hur mkt sag kör du med, och har du mkt preload?

YT Jeffsy - The tråd
D.Sanchez sa:
Makten sa:
D.Sanchez sa:
durietz sa:
Tackar för svar!

Ja det kanske är så. Får ta å gå igenom igen med calculators och jämföra med durietz värden och se var jag hamnar.
Fast det är väl också beroende på hur mkt sag man vill ha, jag har valt värden på ca 30% när jag beräknat fjäder.
durietz, hur mkt sag kör du med, och har du mkt preload?

Allt över 2 varv preload är ju egentligen en kompromiss så där ligger jag. Vad själva SAGen är på vet jag faktiskt inte eftersom det inte finns någon SAG-indikator och jag inte orkar engagera ett team för att ta reda på det. Det jag går på är att jag inte vill bottna ut dämparen titt som tätt utan att behöva ösa på med en massa kompression. 450 känns klockrent då jag kan labba med HSC/LSC och rebound helt efter känsla utan att väga in faktorn att jag skulle bottna ut ifall jag har för lite. 400 var iaf för lågt och 450 är nästa snäpp och det känns perfekt för mig.

Tillbaka
Topp