Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Starbike har mycket hjulbyggarkomponenter och bra priser på DT Swiss

Hjulbyggartråden
Om du byter fälg så glöm inte att räkna om ekerlängderna
Yes, gjorde det. Verkar vara samma. Ska jag ha olika ekrar på resp sida med EX471?
Tack för tipset på shopen - bra priser!
Skärmavbild 2020-04-16 kl. 23.10.35.png

Hjulbyggartråden
Yes, gjorde det. Verkar vara samma. Ska jag ha olika ekrar på resp sida med EX471?
Tack för tipset på shopen - bra priser!
Visa bilaga 411199

Yes, olika ekrar på resp sida även på EX471. I princip alla bakhjul gynnas av det. Det är bara singlespeednav som har samma flänsavstånd från navcentrum som är undantaget. På ditt nav är flänsavstånden 35 mm resp 22 mm. Kassetyen knuffar in höger navfläns en bit. En asymmetrisk fälg flyttar ekerhålen ca 2-3 mm från fälgcentrum. För t ex XR361 ger det en spänningsfördelning på 75%/100% jämfört med 63%/100% för den symmetriska fälgen. En klar förbättring (tabell nedan)

Även framhjul gynnas av samma princip förutsatt att det är skivbromsnav (skivbromsfästet knuffar in vänster navfläns en bit) eller att det i vissa fall inte är boostnav. Dvs olika ekrar på resp sida och asymmetriska fälgar.

LeftRight
Spoke length280.1mm279.3mm
Tension distribution75%100%
Spoke head clearance1.44mm1.44mm
Bracing angle6.7°
Wrap angle (at rim)5.7°5.7°
Total angle at rim8.8°7.6°
Effective tangential PCD56.8mm56.8mm
Flange exit angle82.8°82.8°
Theta angle77.14°77.14°
Link to this build: https://kstoerz.com/freespoke/?link...&wL=35&wR=22&dL=57&dR=57&s=2.6&n=28&xL=3&xR=3

Hjulbyggartråden
Alright, du får lite annorlunda ekerlängder än jag. Litar såklart mer på dig ?
Så frågan är om man avrundar uppåt eller nedåt då exakt längd inte finns? Eller tar man det som är närmst?
Snart så är det dags att beställa!

Hjulbyggartråden
Alright, du får lite annorlunda ekerlängder än jag. Litar såklart mer på dig ?
Så frågan är om man avrundar uppåt eller nedåt då exakt längd inte finns? Eller tar man det som är närmst?
Snart så är det dags att beställa!

Jag avrundar upp till närmaste jämna längd (DT och Sapim tillverkar i jämna längder med 2 mm intervall). Så i ditt fall med EX471 så hade jag valt 278 mm Sapim D-light på vänster och 276 mm Sapim Race på höger.

(Den senaste tabellen baserades på XR361 för att illustrera asymmetrisk fälg till vilken jag hade valt 280 mm på båda sidor).

Hjulbyggartråden
Jag avrundar upp till närmaste jämna längd (DT och Sapim tillverkar i jämna längder med 2 mm intervall). Så i ditt fall med EX471 så hade jag valt 278 mm Sapim D-light på vänster och 276 mm Sapim Race på höger.

(Den senaste tabellen baserades på XR361 för att illustrera asymmetrisk fälg till vilken jag hade valt 280 mm på båda sidor).

Ah! Jag fattar! Du är sjukt vänlig som tar dig tid och delar med dig av all kunskap!
Stort tack.

Hjulbyggartråden
Det ingår skålade brickor och squorxnipplar i fälgen. Det är aluminiumnipplar dock. Brickorna skall vara mellan nippel och fälg för att underlätta orienteringen av ekern och jämna ut belastningen på fälghålet.

En sak till som jag använder är en tunn bricka mellan navfläns och ekerhuvud. https://www.starbike.com/en/dt-swiss-spoke-head-washers-for-2.0-spokes/
Det är kanske inte helt nödvändigt, men ger en bättre passning mellan eker och navfläns och därmed mindre risk för ekerbrott https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html#washers
Brickorna blir också ett litet tecken på att hjulet är handbyggt.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Det ingår skålade brickor och squorxnipplar i fälgen. Det är aluminiumnipplar dock. Brickorna skall vara mellan nippel och fälg för att underlätta orienteringen av ekern och jämna ut belastningen på fälghålet.

En sak till som jag använder är en tunn bricka mellan navfläns och ekerhuvud. https://www.starbike.com/en/dt-swiss-spoke-head-washers-for-2.0-spokes/
Det är kanske inte helt nödvändigt, men ger en bättre passning mellan eker och navfläns och därmed mindre risk för ekerbrott https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html#washers
Brickorna blir också ett litet tecken på att hjulet är handbyggt.

Ja jag läste om brickorna igår och den lilla touchen att det ser handbyggt ut är ju kul. Visste inte att det ingick nipplar, vet du vilken färg dessa är? Vill nämligen ha svarta ekrar och nipplar.

Hjulbyggartråden
Hjulbyggartråden
Ja jag läste om brickorna igår och den lilla touchen att det ser handbyggt ut är ju kul. Visste inte att det ingick nipplar, vet du vilken färg dessa är? Vill nämligen ha svarta ekrar och nipplar.

Det är silverfärgade squrxnipplar i aluminium som följer med DTs fälgar. Jag håller på med bygge på XR361 och HX491 och med dem fick jag dessa nipplar.

Hjulbyggartråden
Ett överkurstips är att smörja gängorna och ytan mellan nippel och nippelbricka. Jag brukar doppa den gängade delen av ekrarna i kokt linolja och sedan låta den härda någon vecka innan jag bygger. Samt lägga en droppe kedjeolja på nippelns "skuldra". Smorningen minskar tendensen att ekern vrider sig när ekerspänningen börjar närma sig hög önskad pga friktionen mellan gängorna.

Hjulbyggartråden
Jag hade "uppdaterat" till mässing.

Squorx drar man med en Torx E5-hylsa eller en vanlig ekernyckel.
Ska du byta nipplar bör du även byta till nipplar utan "Pro Lock", eller annan typ av låsning

Varför man inte böra använda ngn form av nippellåsning står det mer om tidigare i tråden: #799, #802

Hjulbyggartråden
Följt tråden imorse och planerar själv mitt 4e bygge men kört på samma ekrar både höger och vänster tidigare. SÅ tänker jag provar oxå!

Men bara för att va övertydlig, det är alltså höger bak och vänster fram, som man vill ha starkare ekrar? Hjulen blir starkare även om man annars kört på starka på båda sidor? Hade tänkt Sapim Race, men komplettar med D-light då?

Hjulbyggartråden
Men bara för att va övertydlig, det är alltså höger bak och vänster fram, som man vill ha starkare ekrar? Hjulen blir starkare även om man annars kört på starka på båda sidor? Hade tänkt Sapim Race, men komplettar med D-light då?
Nja, det gör ingen skillnad för styrkan, den kommer ffa från ekerspänningen
Men hjulet håller sig rakare längre och ekrarna får längre livslängd om man undviker att de slackas helt.
Att använda tunnare ekrar på sidan med lägre ekerspänning gör man för att tunnare ekrar har högre elasticitet
därför minskar det risken för att ekrarna skall tappa ekerspänningen helt när hjulet belastas.

Den stora ekerspänningsändringen när ett hjul belastas är inte en ekerspänningsökning, utan en ekerspänningsminskning i ekrarna mot marken
ANSYS_Spoke_tension.gif

Från: w4kz0k4AdI4
"ANSYS model showing variation in spoke tension with applied load on a 36 spoke, 3x front wheel. Displacements plotted with 8x exaggeration."

Hjulbyggartråden
Nja, det gör ingen skillnad för styrkan, den kommer ffa från ekerspänningen
Men hjulet håller sig rakare längre och ekrarna får längre livslängd om man undviker att de slackas helt.
Att använda tunnare ekrar på sidan med lägre ekerspänning gör man för att tunnare ekrar har högre elasticitet
därför minskar det risken för att ekrarna skall tappa ekerspänningen helt när hjulet belastas.

Den stora ekerspänningsändringen när ett hjul belastas är inte en ekerspänningsökning, utan en ekerspänningsminskning i ekrarna mot marken
Visa bilaga 411245
Från: w4kz0k4AdI4
"ANSYS model showing variation in spoke tension with applied load on a 36 spoke, 3x front wheel. Displacements plotted with 8x exaggeration."
Tack då blir det D light vänster/höger

Hjulbyggartråden
Hjulets livslängd ökar kan man säga. Genom att spänningen fördelas jämnare mellan höger och vänster sida. Spänning (Pa) är kraft per yta (N/m^2). Därför bygger jag med smalare ekrar på NDS bak och på DS fram.

Det är väl nästan alltid så att höger bak ska ha lite grövre ekrar än vänster bak, men låt freespoke ge dig anvisning

Hjulbyggartråden
Hjulets livslängd ökar kan man säga. Genom att spänningen fördelas jämnare mellan höger och vänster sida.
+1
Spänning (Pa) är kraft per yta (N/m^2).
Det här blir väl mer semantik än mekanik, men:
Eftersom även tryck definieras som kraft per yta (N/m²) tycker ja att åtminstone vid hjulbyggande att det är bättre att kalla Pa för tvärsnittsbelastning och ekerspänningen(N) för just spänning, det är väl
Detta för att minska risken för att blanda samman olika varianter av spänning
Exempel:
Det man mäter med en ekerspänningsmätare kallar de allra flesta för spänning (N) och den är den samma oavsett ekerns dimension
Men tvärsnittbelastningen(N/m²) skiljer en hel del mellan en DT Comp med en spänning på 1200N och en DT Rev även den med en ekerspänning på 1200N.
Att istället säga/skriva att kraften är den samma men att spänningen skiljer riskerar att skapa missförstånd, åtminstone enl mig

Därför bygger jag med smalare ekrar på NDS bak och på DS fram.

Det är väl nästan alltid så att höger bak ska ha lite grövre ekrar än vänster bak, men låt freespoke ge dig anvisning
+1

Hjulbyggartråden
+1

Det här blir väl mer semantik än mekanik, men:
Eftersom även tryck definieras som kraft per yta (N/m²) tycker ja att åtminstone vid hjulbyggande att det är bättre att kalla Pa för tvärsnittsbelastning och ekerspänningen(N) för just spänning, det är väl
Detta för att minska risken för att blanda samman olika varianter av spänning
Exempel:
Det man mäter med en ekerspänningsmätare kallar de allra flesta för spänning (N) och den är den samma oavsett ekerns dimension
Men tvärsnittbelastningen(N/m²) skiljer en hel del mellan en DT Comp med en spänning på 1200N och en DT Rev även den med en ekerspänning på 1200N.
Att istället säga/skriva att kraften är den samma men att spänningen skiljer riskerar att skapa missförstånd, åtminstone enl mig

+1

Jovisst är det mekaniksemantik, men som ingenjör är det viktigt för mig att hålla isär kraft och spänning. Kraften är olika mellan höger och vänster pga ekervinklarna är olika. Spänningen kan däremot bli lika om man hittar en ekerkombination som ger matchande kvot. N/m² är mycket riktigt samma enhet som tryck (Pa), men det handlar ju bara vilken riktning som kraften har om det i vardagstal kallas (drag-)spänning eller tryck. Det är fortfarande en kraft som fördelar sig på en yta.

Hjulbyggartråden
Spräckte hela navet bak igår så nu är tanken att använda fälgen från mina Syncros XR 1.5 ihop med ett DT swiss 350 nav. Vad skall man ha för riktställ för att bygga hjul med 12x148 boost nav? Tänkte försöka hitta ett lite billigare då jag inte gillar att PT tar 500kr för en 12mm adapter. Ren ocker i mina ögon.
9A839862-3474-4D77-9329-6018F01A976C.jpeg
E7862F58-0EE1-4591-967B-0C4DD148E170.jpeg

Hjulbyggartråden
Spräckte hela navet bak igår så nu är tanken att använda fälgen från mina Syncros XR 1.5 ihop med ett DT swiss 350 nav. Vad skall man ha för riktställ för att bygga hjul med 12x148 boost nav? Tänkte försöka hitta ett lite billigare då jag inte gillar att PT tar 500kr för en 12mm adapter. Ren ocker i mina ögon.
Visa bilaga 412002Visa bilaga 412003
Du behöver inte adaptern, lägg den bara i hjulaxen och lägg det i skårorna i stället.

Jag byggde några hjul i ett Rose ställ, och det är samma som denna X-tools men med annat märke. https://www.wiggle.se/lifeline-x-tools-pro-riktningsstall/?lang=sv&curr=SEK&dest=14&sku=100218721&kpid=100218721&utm_source=google&utm_term=&utm_campaign=Shopping+–+All+Products&utm_medium=base&utm_content=mkwid|sFuzuiyKf_dc|pcrid|295325891643|pkw||pmt||prd|100218721sv|&pgrid=58740567309&ptaid=pla-548292356811&gclid=EAIaIQobChMI2qWFlKv56AIVkUMYCh3SYA_nEAYYASABEgJPVPD_BwE

Har dock uppdaterat till ett Park Tool (med adapter), och kan säga att kvaliten och känslan på stället är mycket högre!

Hjulbyggartråden
IMG_20200315_115652_1.jpg

IMG_20200315_115626_2.jpg

Jag byggde mig ett par nya 26" DH-hjul för ett tag sen - behöll naven från tidigare hjulen (Novatec D881SB-20 och DH82SB-SS). Byggde med Biltema E5-hylsa till squorx-nipplarna som följde med fälgarna.
IMG_20200421_130315.jpg

Hjulbyggartråden
Finns det någon som hyr ut ett hjulbyggar ställ i norra Stockholm?

Surt att lägga så mycket pengar som ett Park Tool ändå kostar. Lite inne på att köpa ett och hyra ut det på Hygglo men vet inte alls om det finns några som är intresserade av att hyra det? Känns otroligt onödigt att köpa något för att bygga ett hjul var 3år.

Hjulbyggartråden

Surt att lägga så mycket pengar som ett Park Tool ändå kostar. Lite inne på att köpa ett och hyra ut det på Hygglo men vet inte alls om det finns några som är intresserade av att hyra det? Känns otroligt onödigt att köpa något för att bygga ett hjul var 3år.
Jag har köpt detta. Ska levereras i veckan. Kan återkomma med intryck. Tyckte priset var rimligt för att testa iaf.

Hjulbyggartråden

IMG_20200308_120035.jpg

Jag har byggt två par med hojen som riktställ. Den här tredje gången gjorde jag detta sunko fulmek av räddat pallträ, ett par beslag och några tving... :D

Hjulbyggartråden
Dags igen.

Fälgarna har erd på 583 och offset på 3 mm. Jag tänkte nog använda https://r2-bike.com/NEWMEN-Nipple-Washer-MG-Washer brickor.

DT Swiss 350 nav och sen snålar jag nog och tar Sapim D-light ekrar samt sapims 14mm alu-nipplar.

Visa bilaga 413606

Brickan bygger en halv mmm och sen blir jag osäker på hur jag ska kompensera för assymetrin. Vad brukar 3mm göra på en 29"? En halv mm på var sitt håll?

Använd freespoke istället om du har asymmetriska fälgar. I freespoke kan du lägga in den parametern i räknaren.

Hjulbyggartråden
Tack, den var bra. Dock osäker på om jag tänker rätt på offset och om jag får rätt bike centerline.

Bilagor

• fram.JPG
    fram.JPG
    134.7 KB · Besök: 156
  • bak.JPG
    bak.JPG
    136.6 KB · Besök: 180
Hjulbyggartråden
Ska ge mig på ett första hjulbygge och tänker mig följande setup: (långdistans/gravel är syftet med dem)

Fram: HED Belgium + 28 hål, DT Swiss 350 disc centerlock 12x100mm, centerlock adapter till 6 bult (för framtida flexibilitet), mässing nipplar, 2/1.8/2 DT swiss competition ekrar, mässingekerbrickor som ni nämnde ovan.

Bak: HED Belgium+ 32 hål, DT Swiss 350 disc 12x142mm centerlock med adapter av samma orsak, samma ekrar, nipplar och brickor.

Vad tror ni om antalet ekrar?
Jag tänker att 3-kors borde vara bra för att de ska hålla bra, ska jag i så fall ha 3-kors på alla sidor på båda hjulen?
1588158864800.png

1588159118360.png

kstoerz säger följande längder: Bak,vä: 288.6, bak,hö: 287.4, fram,vä: 291.5, fram,hö: 292.7
På bike24, där jag tänker köpa det mesta, ska jag ta ekerlängden på den närmsta över det kstoerz säger? dvs avrunda upp till närmsta möjliga?

Tänkte bygga mitt egna riktställ alternativt använda en cykelram.

Några allmänna tips eller "akta dig för.."? Verkar min planerade setup okej?

Hjulbyggartråden
Funderar på en sak, är detta en dum idé om man råkar ha massa ekrar liggandes som egentligen är 1 mm för långa?

Alltså två brickor på varandra. Är budget-hjul!

Skärmavbild 2020-04-29 kl. 15.01.02.png

Hjulbyggartråden
Jag byggde precis nya högprofilhjul för rando med 32 ekrar. Enda nackdelen är ju vikten imho och ska man ändå lasta på saker så kvittar de få grammen tycker jag.
Sen ser det lite märkligt ut på en linjecykel med så många ekrar.

Hjulbyggartråden
Jag byggde precis nya högprofilhjul för rando med 32 ekrar. Enda nackdelen är ju vikten imho och ska man ändå lasta på saker så kvittar de få grammen tycker jag.
Sen ser det lite märkligt ut på en linjecykel med så många ekrar.
Hade du 32 ekrar på båda hjulen? Vilka nav kör du med? de DT Swiss framnav jag har kikat på (350 främst) har bara 24/28 som alternativ..

Hjulbyggartråden
Tack, den var bra. Dock osäker på om jag tänker rätt på offset och om jag får rätt bike centerline.
Om du bygger bakhjul med kassett så vill du justera ekerhålen åt vänster.
Om du bygger framhjul med skivbroms vill du justera ekerhålen åt höger.
Freespoke visualiserar om du satt rätt tecken framför de 3 mm du har på fälgen

[edit]jag tog mig friheten

rearwheel.pngfrontwheel.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp