(1/2 OT ) Sportbutiken XXL

I alla fall på XXL Triangeln i Malmö. Scott Gravel Comp och Expert. 7500 resp 10000. Endast strl L vad jag kunde se.

20200521_160801.jpg20200521_160717.jpg20200521_160806.jpg

De har nog bara kopierat texten från norsk (tror jag) produktinfo. Men visst, i Malmö borde man snart skylta med danska priser i butikerna ;)

För en 33 år gammal norrman som mig som bott 9 år i Sverige och med familj i Danmark som besökes frekvent så fattade jag inte vad problemet var... Jag såg inga konstigheter på reklamaffischen alls, som en riktig hybridskandinav!

Som tur är har jag alltid lyckats hålla koll på vilket land jag faktisk är i när jag handlar på XXL. :-)

Det har kanske förklarats någonstans här men jag kan inte söka fram det, men har XXL egna namn på cyklarna de säljer? Eller är de ihopsatta med komponenter unikt för XXL? Jag söker gärna info om intressanta cyklar men jag får ofta inga andra sökresultat än försäljning på XXL. Nu senast på denna Merida Speeder SL 20: https://www.xxl.se/merida-speeder-sl-20-landsvagscykel-unisex-svart/p/1171509_1_style
Är det samma cykel som Merida Speeder 20? I så fall varför lägger XXL till SL i namnet?

Ja det där kan vara lite olika. Ibland finns cykel på en annan marknad men kanske inte i Sverige. Ibland har de bara bytt namn och ibland så får de säkert modeller byggda åt sig. Speeder heter ju normalt 100, 200 osv. Ram, gaffel, hjul, däck, bromsar och gissningsvis styre, sadel mm är nog samma som den Speeder du har på Meridas sida men utrustad med Claris istället för 105/Tourney som 400/100 har

Det är ett sätt som många använder sig av för att det inte ska gå att jämföra priser enkelt. Det är betydligt vanligare i tex hemelektronikbranschen än i cykel/sport. De senaste 15åren har det dock vuxit med SMU-modeller även där. Perfekt när man har prisgaranti.

Senast ändrad:
Ja det där kan vara lite olika. Ibland finns cykel på en annan marknad men kanske inte i Sverige. Ibland har de bara bytt namn och ibland så får de säkert modeller byggda åt sig. Speeder heter ju normalt 100, 200 osv. Ram, gaffel, hjul, däck, bromsar och gissningsvis styre, sadel mm är nog samma som den Speeder du har på Meridas sida men utrustad med Claris istället för 105/Tourney som 400/100 har
Gäller det också min Merida Big Nine Viper? Big Nine får man träffar på Meridas hemsida (flera modeller), men inte "Viper".

Det är ett sätt som många använder sig av för att det inte ska gå att jämföra priser enkelt.
Ja, det är väll enkelt att vara billigast ifall ingen annan säljer den. Lite synd för oss noobs dock, det blir svårt att veta om det är en bra deal. Det funkar nog för deras försäljning men jag blev bara misstänksam.

XXL i Uppsala hade ikväll när jag var förbi 2 st 45Nrth Dillinger fatbike-dubbdäck för 500kr/st (ord,pris 1799kr) på sitt fyndbord.

Fanns en hel del vinterskor på slutförsäljning i sthm city för runt 6-700 kr
45nrth ragnarök och northwave arctic plus.
Fanns mellan 42-46

Bakväxeltrimmet åt sidan. Pike, findäck, samt dropper för 20k måste ändå anses som ett bra pris? Även som fullpris känns den ändå helt OK får jag säga. Visst kan de sedvanliga nätbaserade märkena konkurrera, men de där specsen på en sådan, trots allt ganska modern ram kan man ju glömma att få på sin Scott, Specialized, Cannondale, Trek, eller vad som nu säljs på närmsta cykelvaruhus. Till det priset alltså. Fast jag kanske har fel?

Baserat på vad man läser om märket då och då härinne skulle jag däremot sätta ett visst frågetecken kring kvaliteten.

Finns det någon annan affär som en liknande oändlig ström av "erbjudanden" som XXL sport? Jag blev tvungen att stänga av mailutskicken, blev psykad.

Ja, massor av butiker använder samma marknadsföringsstrategi med veckokampanjer, t.ex. Lidl, ICA, Coop, Willys och en hel drös med klädbutiker. Det är tyvärr ett väldigt effektivt sätt att locka till spontanköp. Alla vill ju göra klipp.

400 spänn om man är inloggad måste vara okej för en Gore C5 Opti tröja?
Sugen på en ny jersey för sub 500.

Har inte testat deras tröjor men har annat från gores C5 sortiment och det är superkvalitet på grejjerna.

Edit: tänk på att det inte är GoreTex tyg så tröjan är inte vattenavvisande.

Senast ändrad:
Har inte testat deras tröjor men har annat från gores C5 sortiment och det är superkvalitet på grejjerna.

Edit: tänk på att det inte är GoreTex tyg så tröjan är inte vattenavvisande.
Nej då, att det bara är en "vanlig tröja" har jag koll på. Hoppas bara den känns lite mer premium än mina flesta andra tröjor jag äger. Beställde en, blir det inte bra så har man ju en ganska generöst med tid på sig att lämna tillbaka. Lite sugen på bibsen också då jag tycker kitet är rätt stiligt, har dock inga Gore bibs sen tidigare.

Nej då, att det bara är en "vanlig tröja" har jag koll på. Hoppas bara den känns lite mer premium än mina flesta andra tröjor. Lite sugen på bibsen också då jag tycker kitet är rätt stiligt.

Har kollat på c5 kitet, inga konstigheter, inte Assos nivå men bra för mängdträning.
Riktigt bra pris på tröjan men för egen del faller inte designen på läppen. Smaksak så klart. Tror du blir nöjd. Bra med blixtlåsficka på tröjan också.

Såg den här i reklamutskicket:

105 R7000, aluram och kolfibergaffel för 7990. Helt ok pris kan man tycka.
Javisst är det ok pris för en instegsracer som man klarar sig på i ett flertal säsonger. Bra pris för en som inte riktigt är hundra på om racer är ens grej då prisfallet vid eventuell avyttring inte blir så farligt.

Tillbaka
Topp