Träffade en i Järvsö med Tyee 29" och han var mycket nöjd. Såg ut som en large i alu men vet inte var den är hemmahörande.
Jag kom precis hem från Järvsö men vet inte om det var mig du träffade (Har en blå L ale 29 coil med orange dekaler).
Jag har tänkt göra en lite seriösare recension av cykeln när jag haft den lite längre men kan väl ge mina intryck efter att ha kört den drygt två månader. Kört mest dh/enduro men en del träning på platten samt stigar. Den är nog nästan tre kilo tyngre än min tidigare carboncykel Jeffsy, men känns bara märkbart klumpigare i riktigt sakta farter. Endo är klart svårare men jag var ingen hejare på det innan men de försök jag gjort nu har det inte gått alls bra.
Då det är så himla lite pedal boob accelererar den fortare än min tidigare cykel. Coil-Dämparen har grymt bra support så när man får till bra preload timat med bunnyhop bra kommer man mycket högt (minst ett par dec högre än tidigare cykel för mig i alla fall). Småkänsligheten är som många recensenter klagat på lite hård. Jag har skruvat ut fjädern så mycket jag kan vilket hjälpte motverka detta en del, och ligger på 30% sag. Jag kommer när däcken är slug gå upp till 2.5 eller 2.6 tum bak för att ytterligare öka känsligheten för småstök. I mid- och fullrange dämpning verkar länkaget göra ett bra jobb. Första gången jag körde med cykeln utför så körde jag på en lokal stökig stenig enduro/dh bana körde jag kört en del, och hade kört i 47 km/h istället för 40 som tidigare var mitt snabbaste. Och detta var innan jag skruvade ut fjädern så att coilen blev känsligare. Som snabbast har jag kört (på en annan dh bana) 65,9 km/h enligt strava, och här hade jag tidigare som snabbast kört i 54 km/h med min jeffsy, och det kändes som ett lotteri om jag skulle ta mig ner helskinnad, medan jag bara var lite skitskraj när jag körde med Tyeen.
Som sagt, när man fått upp fart är Tyeen väldigt stabil, men fortfarande otroligt smidig om man lägger ner cykeln. Jag har haft svårt att greppa detta men blev verkligen varse om det i Järvsö nu i veckan när jag körde tighta skarpa berms och andra kurvor. Trots sin längd går den att slänga från sida till sida utan att jag känner att stabiliteten försakas.
Tack vare branta sittvinkeln (och kanske geon för övrigt) är denna överlägsen Jeffsyn beträffande all form av trampning, speciellt uppför.
Gillar man att köra riktigt fort men ändå vill ha en enormt smidig cykel som är mycket trampvänlig kan jag varmt rekommendera denna.