Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
OK, dags för 2 nya hjul. Ska sitta på en Downhill.
Framnav är ett Hope Pro 4 20mm 32H
Baknav är ett Hope Pro 4 DH 150mm 32H
Fälg är DT Swiss EX511 (osäker på vad Black Disc Brake betyder i kalkylatorn)

Är 3 kors fungerande även på DH eller ska man köra 4?
Fick följande resultat på prowheebuilder. Kan det stämma?
Funderar på att köra Sapim D-light och Sapim Race. Rätt val?

Stort tack på förhand!
Skärmavbild 2020-08-24 kl. 20.43.08.png

Skärmavbild 2020-08-24 kl. 20.59.15.png

Hjulbyggartråden
Om man vill ha guldanodiserade nav, finns överhuvudtaget några vettiga alternativ på rimlig prisnivå? Landsvägshjul för skivbroms så 12x100 respektive 12x148 med centerlock och body för troligtvis Campagnolo-kassett. Vettigast så här långt är nog Tune KillHill/ClimbHill (tidigare King/Kong) eller White Industries CLD men de är redan över smärtgränsen. Övriga märken typ Industry Nine, Chris King, Carbon-Ti ännu dyrare…

Hjulbyggartråden
Jag funderar på nya hjul/fälgar till nästa säsong.

Fälgbroms. 28".
Fram har jag ett SON-dynamonav med 20 hål. Idag radial-ekrat på H+Son Archetype-fälg.
Bak har jag ett billigt Bontrager-hjul.

Tanken är att bygga ett matchande par (fånigt eller hur? fåfänga!).
Jag behöver köpa ett silvrigt baknav. Har tänkt mig 28 hål. Några tips? (hur kommer det sig att det finns silvriga novatec-nav på ebay https://www.ebay.com/itm/Novatec-F1...774331?hash=item260de38efb:g:WQUAAOSw8LZcGybw men inte på andra hemsidor?)
Fälgarna kommer mest köras med 25mm (ramen tar inte mer) men i en eventuell framtida ram vore 30mm en önskan. Jag önskar fälgar redo för tubeless. Vilka fälgar är att rekommendera?
Kommer framhjulet bli starkare med 2-kors?
Bak bygger jag 3-kors tror jag.

Hjulbyggartråden
Jag önskar fälgar redo för tubeless. Vilka fälgar är att rekommendera?

Du behöver alltså två likadana fälgar med 20 + 28 hål för fälgbroms och slanglöst?
En som kan vara intressant då är Kinlin XR-26T
XR26T-4T.jpg

De finns även i en asymmetrisk version; XR-26RT
xr-26-rt-1.png

Men personligen skulle jag välja en ngt högre asymmetrisk fälg till bakhjulet, Kinlin har sådana i sin XR-serie
Tex XR 31 RT
PROFILE-XR-31RT.png

Jag har själv byggt ett par hjul med XR31 och är riktigt nöjd med dem

Kommer framhjulet bli starkare med 2-kors?
Nej
Men det beror iofs på vilken definition av styrka du använder.
För mig; hjulets styrka = vertikal belastbarhet
Men det är dessutom så att om du ekrar med ett nytt ekringsmönster kan de de gamla märkena efter ekrarna fungera som brottanvisningar. Men om ekerhålen är onödigt stora, ~2,6mm eller mer, kan det vara idé att använda ekerbrickor för att ge ekrarna bättre stöd i böjen. Samma sak bak förstås.

Bak bygger jag 3-kors tror jag.
Med 28-ekrar kan du riskera att ekern hamnar för nära skallen på ekern bredvid,
använd en bra ekerlängdskalkylator tex:
FreeSpoke
Då får du reda på inte endast ekerlängd utan även ekerspänningsskillnad mellan sidorna och hur nära nästa ekerskalle ekrarna hamnar.

Hjulbyggartråden
Du behöver alltså två likadana fälgar med 20 + 28 hål för fälgbroms och slanglöst?
En som kan vara intressant då är Kinlin XR-26T

De finns även i en asymmetrisk version; XR-26RT

Men personligen skulle jag välja en ngt högre asymmetrisk fälg till bakhjulet, Kinlin har sådana i sin XR-serie
Tex XR 31 RT

Jag har själv byggt ett par hjul med XR31 och är riktigt nöjd med dem

Nej
Men det beror iofs på vilken definition av styrka du använder.
För mig; hjulets styrka = vertikal belastbarhet
Men det är dessutom så att om du ekrar med ett nytt ekringsmönster kan de de gamla märkena efter ekrarna fungera som brottanvisningar. Men om ekerhålen är onödigt stora, ~2,6mm eller mer, kan det vara idé att använda ekerbrickor för att ge ekrarna bättre stöd i böjen. Samma sak bak förstås.

Med 28-ekrar kan du riskera att ekern hamnar för nära skallen på ekern bredvid,
använd en bra ekerlängdskalkylator tex:
FreeSpoke
Då får du reda på inte endast ekerlängd utan även ekerspänningsskillnad mellan sidorna och hur nära nästa ekerskalle ekrarna hamnar.

Hej Håkan.
Tack för svar.
Du har gjort helt riktiga antaganden rakt igenom. 20+28-hålsfälgar för skivbroms och tubeless. Prima!

Några följdfrågor från mig.
Du menar att märken i navet skulle kunna skapa brottanvisningar? Jag har aldrig tänkt tanken, tack.
Tanken med eventuellt 2-kors är snarare att hjulet skulle tåla lite mer axiella krafter. Tänker även att hjulet kanske klarar sig bättre vid ett eventuellt ekerbrott. Men det finns kanske inget samband där?
Och tack för info om att ekern kanske korsar närliggande ekers huvud. Har bara använd DT-kalkylatorn hittils, får testa din länk också.
Men vem säljer Kinlin? Mitt googlande ger hjulbyggar-firmor i England och inte så mycket mer.

Hjulbyggartråden
Har köpt ett par nya fälgar som jag tänkte byta ut mot mina gamla. Har försökt räknat ut erd och kommit fram till att mina nuvarande ekrar är ca 1-2mm för långa. Någon som vet om de går att använda dom eller måste jag leta nya?

Hjulbyggartråden
Du menar att märken i navet skulle kunna skapa brottanvisningar? Jag har aldrig tänkt tanken, tack.
Jag kanske skrämmer dig i onödan, för det är ngt jag har läst om, på flera ställen, men aldrig råkat ut för själv
Men flera navtillverkare vägrar garantireparationer av navflänsbrott på nav som har radialekrats,
är ditt Son-nav godkänt för radialekring borde risken vara lägre för flänsbrott även vid omekring

Men vem säljer Kinlin? Mitt googlande ger hjulbyggar-firmor i England och inte så mycket mer.
Jag har köpt Kinlin-fälgar från några olika ställen, bla BikeHubStore när de hade rea (Black Friday kanske?)

Hjulbyggartråden
Har köpt ett par nya fälgar som jag tänkte byta ut mot mina gamla. Har försökt räknat ut erd och kommit fram till att mina nuvarande ekrar är ca 1-2mm för långa. Någon som vet om de går att använda dom eller måste jag leta nya?
Det finns ju ekernippelbrickor som borde kunna kompensera 1-2mm,
men det är inget jag själv har använt.
Däremot bytte jag från 12mm => 14mm nipplar en gång när jag var för lat och snål för att köpa nya ekrar
De hjulen fungerade i flefritt i många mil innan jag sålde dem.

Hjulbyggartråden
Det finns ju ekernippelbrickor som borde kunna kompensera 1-2mm,
men det är inget jag själv har använt.
Däremot bytte jag från 12mm => 14mm nipplar en gång när jag var för lat och snål för att köpa nya ekrar
De hjulen fungerade i flefritt i många mil innan jag sålde dem.
Blir inte effekten den rakt motsatta med längre nipplar, eller är det jag som tänker bakvänt?

Brickor är nog snållösningen jag hade rekommenderat.

Hjulbyggartråden
Blir inte effekten den rakt motsatta med längre nipplar, eller är det jag som tänker bakvänt?
Jo. HåkanC menar att han endast testat det omvända, använt längre nipplar för att kompensera för korta ekrar.
Visst är det så
Men jag uttrycket mig lite väl otydligt

Brickor är nog snållösningen jag hade rekommenderat.
+1
Tex Newmens nippelbrickor ser ut att bygga mer än en del av alternativen
newmen-nipple-washer-mg-washer~2.jpg

De kostar 0,11 €/bricka här: https://r2-bike.com/NEWMEN-Nipple-Washer-MG-Washer

Hjulbyggartråden
Vilken hjulbyggar-service är den bästa nu? slowbuild? wheelproject? annat?

Kikar lite på alternativ till DT swiss kompletta XM1700 hjulset.
Hade varit fint med vanliga J-bend ekrar och 6bults-skivfästen då jag är en skvätt konservativ ändå

Hjulbyggartråden
Jag har haft ett par 28 håls fälgar liggande efter ett felköp. E13 LG1 Enduro. 30 mm innerbredd. Nu har jag hittat ett par billiga begagnade nav så jag tänkte bygga upp dom åt grabben att sätta på hans enduro. Saknas bara ekrar och nipplar.
Jag tänker Sapim d-light och aluminium nipplar. Funkis? Grabben väger inte mer än 60 kg och kör inte super aggro. Hojen är en Bird med 160 mm fram och bak.

Hjulbyggartråden
Hur är det med gänglåsningen i DT:s nipplar (Squorx Pro Head alu närmare bestämt), hur knepigt är det att rikta dom efter låsningen har "satt sig" (vilket den ska göra efter 6-7 timmar)? Jag bygger sällan hjul i en sittning, utan det är oftast en utdragen process på flera dagar eller veckor beroende på när jag har tid att fnula med dom. Har alltid byggt hjul utan gänglåsning i nipplarna så detta har varit en icke-fråga hittills.....

Hjulbyggartråden
Hur är det med gänglåsningen i DT:s nipplar (Squorx Pro Head alu närmare bestämt), hur knepigt är det att rikta dom efter låsningen har "satt sig" (vilket den ska göra efter 6-7 timmar)? Jag bygger sällan hjul i en sittning, utan det är oftast en utdragen process på flera dagar eller veckor beroende på när jag har tid att fnula med dom. Har alltid byggt hjul utan gänglåsning i nipplarna så detta har varit en icke-fråga hittills.....
Har ingen egen erfarenhet, men när jag läste om det hela så fattade jag det som att det inte skall påverka möjligheten att rikta hjulet speciellt mycket efter att det satt sig, men att du då förlorar nyttan av gänglåsningen.

Hjulbyggartråden
Mina första hjul byggde jag med squorx. Det tog över två månader med små insatser på kvällar när barnen sov. Inga problem att justera i efterhand!

Hjulbyggartråden
Mina första hjul byggde jag med squorx. Det tog över två månader med små insatser på kvällar när barnen sov. Inga problem att justera i efterhand!

Kan bara instämma med föregående talare, det är nog mer av en friktionslåsning än en av den permaneta sorten, de som föredrar linolja brukar ju förespråga samma egenskaper, smöjling vid bygget och ett segt klibb när oljan torkar.

Hjulbyggartråden
Fritt ur minnet så har jag för mig att dt hävdar att funktionen finns kvar för 3-4 justeringar.
Det du förlorar med tillvägagångssättet är den glattare funktionen innan medlet härdar 1a ggn.

M

Hjulbyggartråden
Ok, tackar för svar, då kör jag på då. Att låsningen försvinner är inte hela världen, har som inte saknat det på övriga 20-talet hjul jag har byggt, men blev lite osäker på hur hårda de blev efter härdningen.

Hjulbyggartråden
Någon som har använt shimanos xt 8010 hub till något bygge? Hur är dom? Är de skrot eller funkar de bra för en vanlig stigcyklist? ?
jag har bara använt m8000, som väl är liknande men för qr. gillar det, hållbar och ganska tyst body jämfört med aluminiumsakerna på lättare nav. kassetten tar inga tuggor i splinsen. jag har inte heller lyckats köra sönder någon body, som jag gjort på billigare shimanonav. helt okej ur poe-synpunkt tycker jag också. hamnar du efter med underhållet av lagren så är ju hela navet skrot sen, men i så fall är ju ett helt nytt nav inte jättedyrt.

bodyn gängade upp sig på ett av mina m8000-nav förresten. då behövdes en gigantisk insex för att dra åt den, som blev billigast att köpa löst till spärrskaftet.

Hjulbyggartråden
Njae för butiker även om de ger en garanti men en butik installerade mitt angleset åt helt fel håll. Kändes surt med den kostnaden för det arbetet så då ger jag hellre hemma-fixaren ett uppdrag.

Hjulbyggartråden
Så en butik har monterat en grej fel, så då litar du mer på random amatör. Ok...... Kolla in i mektabbe-tråden, finns gott om misstag som hemma-fixare har gjort.

Hjulbyggartråden
Upplever att jag blivit lite för besviken lite för ofta hos cykelbutikerna.

Möts alltför ofta av bakåtvänd-keps, dricker red-bull och har inställningen som att "faan ännu än dag på jobbet"

Jag har lagt ut rätt mycket pengar och även i dricks för de stjärnor som finns därute som verkligen varit noggranna men jag upplever att de är lite för få och försvinner i mängden red-bull och kepsar.

Hjulbyggartråden
Upplever att jag blivit lite för besviken lite för ofta hos cykelbutikerna.

Möts alltför ofta av bakåtvänd-keps, dricker red-bull och har inställningen som att "faan ännu än dag på jobbet"

Jag har lagt ut rätt mycket pengar och även i dricks för de stjärnor som finns därute som verkligen varit noggranna men jag upplever att de är lite för få och försvinner i mängden red-bull och kepsar.

Vad är det för hjul du vill ha byggt? och hur bråttom är det? skall precis slänga ihop ett par till mig själv och om det blir tajt med tid så kan jag referera dig till något ställe där de inte dricker red-bull på jobbet :)

Hjulbyggartråden
Hej alla hjulbyggare. Funderar på att bygga ett hjulpar för första gången och har några frågor. Tänker mig 29" DT EX511 28h med DT 350 nav, straight pull. Vad ska man ha för längd på nipplarna? Finns några alternativ där. Ännu fler när det kommer till ekrar så hur långa ska dom vara? Sen antar jag att det inte komner med några verktyg när man beställer delar så vad behöver man där?

Antingen så blir det detta, eller Newmen/DT från Slowbuild eller färdiga Hunt Enduro Wide... Men alltid kul att lära sig saker :)

Hjulbyggartråden
Hej alla hjulbyggare. Funderar på att bygga ett hjulpar för första gången och har några frågor. Tänker mig 29" DT EX511 28h med DT 350 nav, straight pull. Vad ska man ha för längd på nipplarna? Finns några alternativ där. Ännu fler när det kommer till ekrar så hur långa ska dom vara? Sen antar jag att det inte komner med några verktyg när man beställer delar så vad behöver man där?

Antingen så blir det detta, eller Newmen/DT från Slowbuild eller färdiga Hunt Enduro Wide... Men alltid kul att lära sig saker :)
Dtswiss egna ekerlängdskalkylator ska du använda.
Nipplar och brickor följer med ex511, använd dem.
Bygg med dtcomp ekrar.

Hjulbyggartråden

riktställ
tensiometer om man inte har musikaliskt gehör.
dishingtool(ingen aning vad det heter på svenska.
"squorxverktyg" om du bygger med squorx nipplar.

Hjulbyggartråden
Man kan väl få referenser på privatpersoner med?
Förvisso, men vilka privatpersoner har långa referenslistor som de kan visa upp? Att en enstaka person är nöjd, eller missnöjd för den delen, säger ju egentligen inte speciellt mycket. Och kom ihåg att han har avfärdat samtliga butiker baserat på en erfarenhet av en butik samt en generell aversion mot en huvudbonad och en dryck som han tror att alla som jobbar i butik har anammat. Jag tror han trollar, för det är liksom lite för dumt detta.

Hjulbyggartråden
Förvisso, men vilka privatpersoner har långa referenslistor som de kan visa upp? Att en enstaka person är nöjd, eller missnöjd för den delen, säger ju egentligen inte speciellt mycket. Och kom ihåg att han har avfärdat samtliga butiker baserat på en erfarenhet av en butik samt en generell aversion mot en huvudbonad och en dryck som han tror att alla som jobbar i butik har anammat. Jag tror han trollar, för det är liksom lite för dumt detta.

Hjulbyggarkillen i min krets har väldigt många referenser. Vrider man på huvudet i det lokala cykelcommunityt brukar det alltid finnas någon.

Hos LB kan man köpa fälg utan nippelhål. Någon som provat att bygga med det?
Väl byggt är det flott att slippa tejpen men frågan är väl om man kan lyckas komma på någon bra teknik?
Snöre och dammsugare så fiskar man nog rätt enkelt ut nippeln men sen ska man gänga på utan att tappa in den igen, använder gärna brickor med vilket väl inte gör det lättare. Stor chans för huvudvärk.

Hjulbyggartråden
Väl byggt är det flott att slippa tejpen men frågan är väl om man kan lyckas komma på någon bra teknik?
Snöre och dammsugare så fiskar man nog rätt enkelt ut nippeln men sen ska man gänga på utan att tappa in den igen, använder gärna brickor med vilket väl inte gör det lättare. Stor chans för huvudvärk.

Jag har byggt med fälgar från Farsports utan hål i fälgbanan. Det gick faktiskt mycket smidigare än förväntat, men så gjorde jag det medvetet så enkelt som möjligt.

Nipplarna leder jag på plats med en stålinsats och magnet. För att inte tappa nippeln in i fälgen när den skall skruvas på så håller jag nippeln stilla och skruvar istället på ekern, vilket förstås kräver bygge med straightpull.

Dammsugare och tråd låter hopplöst stökigt. Brickor skulle jag aldrig få för mig att försöka använda utan traditionellt borrad fälgbana…

Hjulbyggartråden
Byggt flera. Försökte en gång med brickor men gav upp. Utan brikor är det väldigt lätt.
Jag köpte typ minsta neodymium-magneten jag hittade och limmade ihop den med gängdelen från en eker.
Skruva din skapelse i nippeln och sen guidar den den lätt med en annan magnet från ventilhålet till rätt ekerhål.
Jag brukar "nippla" hjulet färdigt innan jag tar fram ekrarna. Bara fäst en liten tejpbit i varje nippel så den inte åker in i fälgen igen.
1599846409266.png

1599846487922.png

Hjulbyggartråden
Hjulbyggarkillen i min krets har väldigt många referenser. Vrider man på huvudet i det lokala cykelcommunityt brukar det alltid finnas någon.
Poängen var inte att dissa hembyggare, vilket jag själv är sedan 10+ år tillbaka, snarare var det konstigt att avfärda samtliga butiker baserat på en godtycklig anledning och istället ställa en helt öppen fråga här, inte efter rekommendationer, utan vem som kunde bygga ett hjul.

Det var det totalt irrationella som skavde, inte att hemmabyggare kan bygga hjul. Var det verkligen så oklart?

Hjulbyggartråden
Vad är det man spara på det egentligen? Vikt? Kan man göra fälgen tunnare när den inte perforeras och därmed lättare? Eller åtminstone samma vikt som en fälg med borrade hål, så det är vikten på tejpen man slipper? Eller är det något annat?

Det som absolut inte lockar är att man inte kan ekra upp hjulet och utnyttja baksidan av nippeln, spar ju en del tid och frustration att slippa sitta och vrida varv på varv med ekernyckeln.

Tillbaka
Topp