[Byggtråd] FM936 XL

[Byggtråd] FM936 XL
Du ser ut att vara en ganska lång karl!
Kul att se en monterad cykel, min har långt kvar till leverans, får sitta och sucka likt Askungen...

[Byggtråd] FM936 XL
Olidligt spännande!

Bilagor

• CDC47457-8451-45EA-AD54-F73353775256.png
    CDC47457-8451-45EA-AD54-F73353775256.png
    68.3 KB · Besök: 296
[Byggtråd] FM936 XL
Lite off topic kanske (flåt) men vad har ni kört på för storlekar ni som beställt? Själv är jag 180cm lång med 83 i innerbensmått och tvekar mellan large och medium.

[Byggtråd] FM936 XL
Jag har fått det här fraktalternativet offererat från Carbonda:
WXY by air shipping cost (UPS/DHL express is responsible for terminal delivery ) :US$160(15-35 days , Tax free )

Vad innebär det? Tillkommer det moms och/eller tull eller är det förbetalt?

[Byggtråd] FM936 XL
Jag har fått det här fraktalternativet offererat från Carbonda:
WXY by air shipping cost (UPS/DHL express is responsible for terminal delivery ) :US$160(15-35 days , Tax free )

Vad innebär det? Tillkommer det moms och/eller tull eller är det förbetalt?
Jag körde "WXY By train" ingen tull och moms tillkom för mig, det är nog avsikten att det skall vara färdig tullat och momsat med dom fraktalternativen,

[Byggtråd] FM936 XL
119 gram tyngre än uppgivet på hemsidan. Det är väl okej med hänsyn till att denna är med gängat bb och att ramen vägts med den plastbit som ramen försetts med mellan dämparfästena vid frakten.
A2B85B99-F1C4-49CC-86FB-BDC18E587A20.jpeg

Senast ändrad:
[Byggtråd] FM936 XL
119 gram tyngre än uppgivet på hemsidan. Det är väl okej med hänsyn till att denna är med gängat bb och att ramen vägts med den plastbit som ramen försetts med mellan dämparfästena vid frakten.
Visa bilaga 458303

är den helvit så kan du ju räkna bra med vikt där med. Man brukar säga att vitt är den tyngsta färgen. Kan rent sv vara hela den där skillnaden mellan uppgiven vikt o verklig vikt. Om inte mer.

[Byggtråd] FM936 XL
är den helvit så kan du ju räkna bra med vikt där med. Man brukar säga att vitt är den tyngsta färgen. Kan rent sv vara hela den där skillnaden mellan uppgiven vikt o verklig vikt. Om inte mer.

Skämtar du med mig aprillo? Tyngst färg? Hade ingen aning om detta.

Oavsett kulören så inser jag nu att färgen gör att ramen väger mer än uppgiven vikt. Dangerholm skrapade ju bort ca 100 gram från sina lättviktsbyggen 2017. Plötsligt känns uppmätt vikt bättre än helt ok. ?

[Byggtråd] FM936 XL

Oavsett kulören så inser jag nu att färgen gör att ramen väger mer än uppgiven vikt. Dangerholm skrapade ju bort ca 100 gram från sina lättviktsbyggen 2017. Plötsligt känns uppmätt vikt bättre än helt ok. ?

ska inte säga att det alltid är så. Men det brukar sägas att det är så då det krävs så många lager för att det inte ska lysa igenom, fler lager = mer vikt . Om man istället lackar tex svart så behövs inte många lager innan det ser svart ut. Medans med vitt kommer det ju upplevas lite grått innan man fått på några. Det är i alla fall vad som alltid sagts. Så färgen isig är inte tyngre per liter. Bara troligen tjockare lackad. Vikten på din ram är inte tung. Absolut inte. Sen är den kanske inte lättast heller (vikt du hittar på nätet på tex dangerholms spark är ju inkl dämpare o lite annat), vilket man ju heller inte kan räkna med för det priset. Sett mot pris är det ju bra. Sen är väll vikt inte enda aspekten (eller viktigast)

så man ska nog inte jämföra så mellan olika färger och mellan märken. Tar vi lättviktsmärken så som tex unno skulle jag gissa att de är mer noga med att lägga tunt.

Senast ändrad:
[Byggtråd] FM936 XL
ska inte säga att det alltid är så. Men det brukar sägas att det är så då det krävs så många lager för att det inte ska lysa igenom, fler lager = mer vikt .
Vem brukar säga så? Frågar du mig låter det som rappakalja.
Normalt anger tillverkaren av färg metoden för lackning, om det ligger någon sanning i det så borde det alltså vara så enkelt som att fråga en lackerare om det generellt anges fler lager vitt än andra pigment, eller läsa instruktionerna från tillverkaren själv.

Om man istället lackar tex svart så behövs inte många lager innan det ser svart ut.

Lacken ska alltid uppnå 100% täckning, en amatör med en sprayburk kan tänkas låta en svart bakgrund synas på en svart lackerad yta, men det är kvalitetsmässigt undermåligt och inte enligt tillverkarens anvisningar. Normalt anges även en grund som lacken skall appliceras på, inte lack direkt på ytan oavsett vilken färg den har.

Medans med vitt kommer det ju upplevas lite grått innan man fått på några. Det är i alla fall vad som alltid sagts.

Det beror på vilken färg som tillverkaren angett för grunden. Bara för att någon upprepar nonsens gör dem inte sanna. Med skapligt moderna lacker är det det sannolikt omöjligt att se med blotta ögat om det är ett eller flera lager på en täckt yta, men det kan vara mätbart.

Så färgen isig är inte tyngre per liter. Bara troligen tjockare lackad.

Om något skulle stödja teorin att en vit lack är tyngre än en annan så är det just att själva pigmenten kan väga olika och att ingå med olika mängd i bindmediet, därmed inte sagt att vitt pigment de facto är tyngst, men det kan vara ett stöd för teorin. Metoden är generellt den samma för en tillverkare och serie.

Om vi tar hänsyn till hur mycket yta det finns på en cykelram och vad skillnaden i vikt kan tänkas vara mellan de vanligast förekommande pigmenten så är min egen uppfattning att den enda mätbara skillnaden är lack vs ingen lack. För att se någon skillnad mellan olika pigment behöver man sannolikt mäta på minst 100-1000 ramar då felmarginalen för mängden material i ramen samt variationer i mängden lack döljer en eventuell skillnaden i vikt beroende på färg.

Ska man spinna vidare kan det tänkas att en tung färg med mycket pigment kan appliceras i ett lager istället för två eller fler och resultera i totalt lättare resultat, även om detta året igen sannolikt blir en marginell skillnad.

Vidare är flygplan, rymdfärjor och leasing bilar generellt vita, även om man på de första 2 kan se direkta tekniska fördelar av vit färg rimmar det inte rätt att fler lager skulle krävas för att uppnå samma resultat i bilindustrin, den senare är ju dock hårt reglerad och använder mer miljövänlig lack än vad vi sannolikt kan förvänta oss på våra Kina ramar.

Min ram är betald i november men inte skickad ännu, jag är rastlös...

Senast ändrad:
[Byggtråd] FM936 XL
Visa bilaga 458201
Så har UPS levererat. Skickades den 27 november. Tog alltså ca två veckor. Väl paketerad. Innehöll dock inget styrlager eller bakaxel. Ni som monterat; vad ska det vara för styrlager? Måste ju beställa nu då.
Låter konstigt att du inte fick något styrlager och bakaxel, det följde med min utan något särskild beställning, kommer inte ihåg styrlager dimensionen men vill minnas att det finns tips på chinertown forumet så googla lite på det :).

[Byggtråd] FM936 XL
Normalt anger tillverkaren av färg metoden för lackning, om det ligger någon sanning i det så borde det alltså vara så enkelt som att fråga en lackerare om det generellt anges fler lager vitt än andra pigment, eller läsa instruktionerna från tillverkaren själv.

Lacken ska alltid uppnå 100% täckning, en amatör med en sprayburk kan tänkas låta en svart bakgrund synas på en svart lackerad yta, men det är kvalitetsmässigt undermåligt och inte enligt tillverkarens anvisningar. Normalt anges även en grund som lacken skall appliceras på, inte lack direkt på ytan oavsett vilken färg den har.

Det beror på vilken färg som tillverkaren angett för grunden. Bara för att någon upprepar nonsens gör dem inte sanna. Med skapligt moderna lacker är det det sannolikt omöjligt att se med blotta ögat om det är ett eller flera lager på en täckt yta, men det kan vara mätbart.

Om något skulle stödja teorin att en vit lack är tyngre än en annan så är det just att själva pigmenten kan väga olika och att ingå med olika mängd i bindmediet, därmed inte sagt att vitt pigment de facto är tyngst, men det kan vara ett stöd för teorin. Metoden är generellt den samma för en tillverkare och serie.

Om vi tar hänsyn till hur mycket yta det finns på en cykelram och vad skillnaden i vikt kan tänkas vara mellan de vanligast förekommande pigmenten så är min egen uppfattning att den enda mätbara skillnaden är lack vs ingen lack. För att se någon skillnad mellan olika pigment behöver man sannolikt mäta på minst 100-1000 ramar då felmarginalen för mängden material i ramen samt variationer i mängden lack döljer en eventuell skillnaden i vikt beroende på färg.

Ska man spinna vidare kan det tänkas att en tung färg med mycket pigment kan appliceras i ett lager istället för två eller fler och resultera i totalt lättare resultat, även om detta året igen sannolikt blir en marginell skillnad.

Vidare är flygplan, rymdfärjor och leasing bilar generellt vita, även om man på de första 2 kan se direkta tekniska fördelar av vit färg rimmar det inte rätt att fler lager skulle krävas för att uppnå samma resultat i bilindustrin, den senare är ju dock hårt reglerad och använder mer miljövänlig lack än vad vi sannolikt kan förvänta oss på våra Kina ramar.

Utan att orka redovisa alla kemikailska och fysiska anledningar till faktumet att vit täckande färg på annorlunda färgat material så

En oändlig ström av rappakalja skulle jag kalla hela ditt inlägg, alla som målat eller rensat en kolfiberram från vit färg vet att det krävs mer färg och fler lager av klarlack för att uppnå ett tillfredställande resultat.

Ingenstans i ditt inlägg presenterar du en vetenskaplig teori för varför det inte skulle vara så utan det är mest en massa killgissande för varför det inte skulle vara så.

Det är så, punkt slut, krävs mer färg för att täcka ramens naturliga färg och då en vit kulör är känsligare för yttre påverkan skyddas den oftast av mer klarlack för att inte göra den överkänslig för yttre påverkan. Om du inte kan lista ut varför flygplan och rymdfärjor målas vita så vet jag inte hur du skall förstå hur det fungerar med färg

[Byggtråd] FM936 XL
Låter konstigt att du inte fick något styrlager och bakaxel, det följde med min utan något särskild beställning, kommer inte ihåg styrlager dimensionen men vill minnas att det finns tips på chinertown forumet så googla lite på det :).

Ja visst är det lite konstigt. Om det nu är så att Carbonda tycker att hårdvaran inte bör ingå till avtalat pris borde de ändå vara intresserade av att erbjuda merförsäljningen. Hade jag erbjudits styrlager och bakaxel hade jag naturligtvis köpt till det istället för att jiddra och söka efter dessa tillbehör efter leverans.

[Byggtråd] FM936 XL
Utan att orka redovisa alla kemikailska och fysiska anledningar till faktumet att vit täckande färg på annorlunda färgat material så

En oändlig ström av rappakalja skulle jag kalla hela ditt inlägg, alla som målat eller rensat en kolfiberram från vit färg vet att det krävs mer färg och fler lager av klarlack för att uppnå ett tillfredställande resultat.

Ingenstans i ditt inlägg presenterar du en vetenskaplig teori för varför det inte skulle vara så utan det är mest en massa killgissande för varför det inte skulle vara så.

Det är så, punkt slut, krävs mer färg för att täcka ramens naturliga färg och då en vit kulör är känsligare för yttre påverkan skyddas den oftast av mer klarlack för att inte göra den överkänslig för yttre påverkan. Om du inte kan lista ut varför flygplan och rymdfärjor målas vita så vet jag inte hur du skall förstå hur det fungerar med färg
Bra motargument!
Hur vore det om du inte skulle bemöda dig med att svara alls när du inte orkar förklara alla kemiska och fysiska anledningar?

[Byggtråd] FM936 XL
Ja visst är det lite konstigt. Om det nu är så att Carbonda tycker att hårdvaran inte bör ingå till avtalat pris borde de ändå vara intresserade av att erbjuda merförsäljningen. Hade jag erbjudits styrlager och bakaxel hade jag naturligtvis köpt till det istället för att jiddra och söka efter dessa tillbehör efter leverans.
Jag vill minnas att de själva föreslog bakaxeln, men att jag fick fråga efter styrlager, tror det var $5 för axeln och 15 för lagret. Inte för att det hjälper dig nu.

[Byggtråd] FM936 XL
Bra motargument!
Hur vore det om du inte skulle bemöda dig med att svara alls när du inte orkar förklara alla kemiska och fysiska anledningar?

Skillnaden är att jag redan har empiriska bevis för hur det ligger till och du visat att du inte är intresserad av att ta till dig de argument som redan presenterats dig utan bara ifrågasätter dem, så vad vore meningen med det, du har fel jag har rätt.

[Byggtråd] FM936 XL

jaru, diverse som skrapat/tagit bort färg på sina cyklar på weightweenie forumet tex.
men vad vet jag, de kan ju haft fel o mätt fel. Bara vad jag läst.

Edit: men om du tänker så här, kolfiber är svart, från början, vilken färg tror kräver minst lager innan det lyser igenom? Har du dessutom prövat att lacka något, eller fan målet med vad som, om så det är vattenfärg när man sitter o målar med sonen så vet man att svart målar över allt annat o täcker allt annat mycket lättare :-). Om du kollar bilar, tillverka där är duktiga på att försöka använda så lite färg de bara kan, kollar man vissa vita bilar, i rätt ljus, syns det att kofångarna (som i grunden är svart plast) så kan man se att de ä lite annan nyans än resten sv bilen. Det ser man aldrig på en svart, trotts att den garanterat inte har tjockare lack
Har väll inte så mycket att göra med tråden egentligen. Annat än att det visar att vikten på ovan nämnda ram är rätt bra.

Senast ändrad:
[Byggtråd] FM936 XL
Skillnaden är att jag redan har empiriska bevis för hur det ligger till och du visat att du inte är intresserad av att ta till dig de argument som redan presenterats dig utan bara ifrågasätter dem, så vad vore meningen med det, du har fel jag har rätt.
Som jag redan nämnt, om du sitter på kemiska, fysiska och nu dessutom empiriska data och inte vill dela med dig någon av dessa så förstår jag inte var för du postar alls.

Gällande dina argument så har har svårt att kontakta "alla som skrapat eller lackat en ram" för att fråga hur de kommit fram till sina slutsatser. Det förefaller inte vara en källa någon kan verifiera.

"Punkt slut, det är så" Argumentet tolkar jag som att du redan har full koll på läget och inte är avsett för replik.

Har jag missat något av dina argument baserade på din kännedom om de kemiska och fysiska egenskaperna backade av empiriska data?

Om jag ska försöka vara saklig så har jag försökt mig på en googling för att komma åt instruktionerna till några av de största tillverkarnas färgsystem, förhoppningen var att man kan hitta data gällande blandningsförhållande mellan bas och pigment samt vikt per volym för pigment, det förefaller att denna information inte går att läsa utan att man är en registrerad användare av respektive lacksystem.
Utan denna information lätt tillgänglig tror jag inte vi kommer vidare i diskussionen.

jaru, diverse som skrapat/tagit bort färg på sina cyklar på weightweenie forumet tex.
men vad vet jag, de kan ju haft fel o mätt fel. Bara vad jag läst.

Edit: men om du tänker så här, kolfiber är svart, från början, vilken färg tror kräver minst lager innan det lyser igenom? Har du dessutom prövat att lacka något, eller fan målet med vad som, om så det är vattenfärg när man sitter o målar med sonen så vet man att svart målar över allt annat o täcker allt annat mycket lättare :-). Om du kollar bilar, tillverka där är duktiga på att försöka använda så lite färg de bara kan, kollar man vissa vita bilar, i rätt ljus, syns det att kofångarna (som i grunden är svart plast) så kan man se att de ä lite annan nyans än resten sv bilen. Det ser man aldrig på en svart, trotts att den garanterat inte har tjockare lack
Har väll inte så mycket att göra med tråden egentligen. Annat än att det visar att vikten på ovan nämnda ram är rätt bra.

Svar ja på allt fram till parallellen till vitlackerade stötfångare.
Man kan som du säger ibland skönja en skillnad, men det finns flera signifikanta skillnader förutom eventuell basfärg, vilken dessutom är den samma, all bilplåt har en svart basfärg innan den går till lack.
Jag har en kort (3-4år) bakgrund i bil branschen och alla plåtar har ett svart baslager innan lackering, du kan fråga vilken plåt/bilverkstad som helst.

Att du kan se en nyansskillnad under vissa förhållanden när du håller 2 olika bitar bredvid varandra innebär inte att det skulle bli mindre skillnad om du lägger ett till lager på en av dem. Det är just ett gissel för lackerare att uppnå samma "lyster" på olika material så som ögat ser det.

Min tolkning av att du inte ser samma skillnad på en svart bil med svart stötfångare är att svart inte reflekterar ljus i närheten av lika bra som vitt, de är ju i det avseende varandras motsatser, det våra ögon ser som färg är ju ett material som reflekterar en viss våglängd, svart absorberar ljuset, det finns alltså ingen reflektion för ögat att plocka upp.
Mao, det är samma skillnad men våra ögon kan inte se det.

[Byggtråd] FM936 XL

Det är väl inget konstigt att olika färger täcker olika bra och därigenom behöver fler lager ? Har aldrig målat cykel men så är det ju med väggfärg, har använt samma färg som bas men med olika pigment och vissa har behövt dubbla antal lager för att få samma täckning, klart motsvarande gör skillnad i vikt på cykel.

//Kristoffer

[Byggtråd] FM936 XL
Det stämmer
Tex tidningen Tour som gör noggranna tester av ramar och cyklar har skrivit att vitt ger en viktökning på 75-150g för en racerram i strl 56-58 jmf med en i svart/klarlackad/"naken" kolfiber.

Att det stämmer vet jag även av egen erfarenhet, eftersom jag har en svart minimalt lackad (mest matt svart + några små oranga detaljer) 62cm ram som väger mindre än den 56cm ram i vitt som Tour testade.
Skillnaden är endast 60-80g om jag kommer ihåg rätt, men min 62cm (11% större) ram är ändå inte helt olackad.
Vill man sedan ha andra färger ovanpå den vita grund/täcklacken ökar förstås vikten ännu mer

Frågar du mig låter det som rappakalja.
Välkommen till verkligheten.

Senast ändrad:
[Byggtråd] FM936 XL
Som jag redan nämnt, om du sitter på kemiska, fysiska och nu dessutom empiriska data och inte vill dela med dig någon av dessa så förstår jag inte var för du postar alls.

Gällande dina argument så har har svårt att kontakta "alla som skrapat eller lackat en ram" för att fråga hur de kommit fram till sina slutsatser. Det förefaller inte vara en källa någon kan verifiera.

"Punkt slut, det är så" Argumentet tolkar jag som att du redan har full koll på läget och inte är avsett för replik.

Har jag missat något av dina argument baserade på din kännedom om de kemiska och fysiska egenskaperna backade av empiriska data?

Om jag ska försöka vara saklig så har jag försökt mig på en googling för att komma åt instruktionerna till några av de största tillverkarnas färgsystem, förhoppningen var att man kan hitta data gällande blandningsförhållande mellan bas och pigment samt vikt per volym för pigment, det förefaller att denna information inte går att läsa utan att man är en registrerad användare av respektive lacksystem.
Utan denna information lätt tillgänglig tror jag inte vi kommer vidare i diskussionen.

Svar ja på allt fram till parallellen till vitlackerade stötfångare.
Man kan som du säger ibland skönja en skillnad, men det finns flera signifikanta skillnader förutom eventuell basfärg, vilken dessutom är den samma, all bilplåt har en svart basfärg innan den går till lack.
Jag har en kort (3-4år) bakgrund i bil branschen och alla plåtar har ett svart baslager innan lackering, du kan fråga vilken plåt/bilverkstad som helst.

Att du kan se en nyansskillnad under vissa förhållanden när du håller 2 olika bitar bredvid varandra innebär inte att det skulle bli mindre skillnad om du lägger ett till lager på en av dem. Det är just ett gissel för lackerare att uppnå samma "lyster" på olika material så som ögat ser det.

Min tolkning av att du inte ser samma skillnad på en svart bil med svart stötfångare är att svart inte reflekterar ljus i närheten av lika bra som vitt, de är ju i det avseende varandras motsatser, det våra ögon ser som färg är ju ett material som reflekterar en viss våglängd, svart absorberar ljuset, det finns alltså ingen reflektion för ögat att plocka upp.
Mao, det är samma skillnad men våra ögon kan inte se det.

vet du vad. Du får tro precis vad du vill. Jag hade tänkt leta upp några riktigt riktigt gamla trådar på weightweenies. När detta avhandlades mer än en gång. När vilthetsen var större än idag. Men inser att det är lönlös tid jag aldrig får igen. Du tycker jag ska vara noga med fakta. Din fakta är att rymdfärjor och flygplan är målade vita, det är ingen direkt fakta som säger något alls då det kan finnas mer än en anledning till att man använder en färg. En svart rymdfärja tex kanske inte hade varit optimal värmemässigt ute i rymden utan atmosfär som skyddar, precis som en svart bil blir varmare än en vit bil osv osv. Och bakslaget som i grundfärg? Absolut inte alltid svart underst. Men vad vet jag, nä jag vet ju egentligen inget mer än vad en erkänt duktig lackerare med många år i branschen där han lackar bilar åt diverse försäkringsbola, sa till mig. Men vad vet han. Han snackade säkert i nattmössan, han håller ju bara på med sådant 40 plustimmar med det i veckan. Jag har läst flera som strippat vit lack, och lackat om och sparat upp till 180g. Men de som gjort det vet väll heller inte vad de gjort :-)

ts, ber om ursäkt för denna utsvävning. Riktigt fin ram. Speciellt sett mot pris. Sen om den väger lite mer Pga färgen, vem bryr sig, när den ä fin. Inget man troligen kommer känna ändå.

Edit: tydligen en bra podcastavsnitt där de pratar med treks chef för lack, o avhandlar lite vikt osv. 34:30 in om man vill skippa allt annat intressant. https://cyclingtips.com/2020/06/nerd-alert-podcast-pretty-paint-and-sram-news/

Senast ändrad:
[Byggtråd] FM936 XL
vet du vad. Du får tro precis vad du vill. Jag hade tänkt leta upp några riktigt riktigt gamla trådar på weightweenies. När detta avhandlades mer än en gång. När vilthetsen var större än idag. Men inser att det är lönlös tid jag aldrig får igen. Du tycker jag ska vara noga med fakta. Din fakta är att rymdfärjor och flygplan är målade vita, det är ingen direkt fakta som säger något alls då det kan finnas mer än en anledning till att man använder en färg. En svart rymdfärja tex kanske inte hade varit optimal värmemässigt ute i rymden utan atmosfär som skyddar, precis som en svart bil blir varmare än en vit bil osv osv. Och bakslaget som i grundfärg? Absolut inte alltid svart underst. Men vad vet jag, nä jag vet ju egentligen inget mer än vad en erkänt duktig lackerare med många år i branschen där han lackar bilar åt diverse försäkringsbola, sa till mig. Men vad vet han. Han snackade säkert i nattmössan, han håller ju bara på med sådant 40 plustimmar med det i veckan.

ts, ber om ursäkt för denna utsvävning. Riktigt fin ram.
Jo, vi kan vara överens om att vi inte kommer överens.
Det blir väldigt tydligt när du använder en anekdot där jag tydligt skriver att det finns tekniska fördelar med vit färg och försöker förklara den för mig, du verkar inte förstå vad det är jag försöker säga.

[Byggtråd] FM936 XL
Jo, vi kan vara överens om att vi inte kommer överens.
Det blir väldigt tydligt när du använder en anekdot där jag tydligt skriver att det finns tekniska fördelar med vit färg och försöker förklara den för mig, du verkar inte förstå vad det är jag försöker säga.

du verkar inte heller förstå att det kommer troligen kräva fler lager för att täcka o därmed bli tyngre. Ta o lyssna på podden som sagt.
Sen spelar det väll mindre roll, om man tycker det är snyggt, why Not. Allt är inte weightweenie. Om det är viktigt för dig så kan jag rekommendera att hänga på weightweenies, jag har själv slutat hänga där sen 4-5 år då det inte intresserar mig i samma grad längre. Du kan börja med denna tråd tex. https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?t=89900 finns några profiler som skriver där som är rätt ”kända” på weightweenies.
Och som sagt, aldrig sagt att färgen isig är tyngre.

Men skitsamma egentligen. Huvudsaken är att ts hoj är snygg, ”check” och att han är nöjd med den o där tror jag det är ”check” med.

Senast ändrad:
[Byggtråd] FM936 XL
Någon som beställt med tågfrakt och vet hur lång tid det tar?

Frågade igår efter flera veckors stiltje hur det går med min beställning och fick till svar att, hör och häpna, lagret har slut på ramar ?

I bästa fall lastas den under nästa vecka, det känns ju lite exklusivt att köpa en ram rykande färsk på nåt sätt tycker jag. Tidplanen håller och har fortfarande marginaler men spänningen är ju olidlig!

[Byggtråd] FM936 XL
Detta fick jag i slutet på förra veckan;

”I sorry tell you that

WXY informed us that the WXY by train was out of service due to the unstable transport time caused by COVID-19

Do you want to wait for it to come back or do you want WXY by Air instead?”

Ramen är på flyget nu 60$ extra.

[Byggtråd] FM936 XL
Detta fick jag i slutet på förra veckan;

”I sorry tell you that

WXY informed us that the WXY by train was out of service due to the unstable transport time caused by COVID-19

Do you want to wait for it to come back or do you want WXY by Air instead?”

Ramen är på flyget nu 60$ extra.
Jahapp, tack!
Då vet jag vad som kommer i nästa mail.
Intellektuellt är det inte värt pengarna att betala extra att få den tidigare eftersom jag inte kommer ha alla delar förrän framåt mars, men jag vill klämma på den nu!

[Byggtråd] FM936 XL

Flyg och rymdfärjor kan jag inget om, men väl en del om fordonsindustrin. Företagsbilar är ofta vita för att:
- solid vit är i regel det enda lacktillvalet som inte kostar extra
- solid vid är i lackprocessen i regel billigast att lägga för tillverkaren
- många stripe:ar / wrappar / sätter dekor på sina bilar och då är det meningslöst att betala för en fin lack som sen ska döljas

[Byggtråd] FM936 XL
Frän kinesram?

Hur har ni beställt? Finns någon webbshop? Skickat mail till infomailen på deras hemsida? Går det se vilka färger som finns?

Mvh

[Byggtråd] FM936 XL
Frän kinesram?

Hur har ni beställt? Finns någon webbshop? Skickat mail till infomailen på deras hemsida? Går det se vilka färger som finns?

Mvh

Carbonda har en egen hemsida, man kan via den maila och begära offert. Färg: valfri RAL-kulör fick jag meddelat. Googla så ser du vilka färger som finns.

Tillbaka
Topp