Billigast på insatsoptik?

Jag har abonnemang på Synsam sedan 3 år tillbaka. Då har man tre par glasögon och kan byta ett par varje år. Jag har alla progressiva, ett par vanliga, ett par slipade solglasögon och ett par Rudy project med insatser (har väl c:a +4.0-5.0 så de tyckte inte att det skulle bli bra med slipade cykelbrillor). Priset beror naturligtvis på vilka styrkor man har och om man vill ha "värsta" glasen med alla tillägg. Jag betalar c.a 1300kr/månad vilket är dyrt men det funkar jäkligt bra och händer något så täcker försäkringen allt. Om man behöver byta styrkor vi synförändring så ingår byte i alla tre paren. Finns väl liknade upplägg hos t.ex. Synoptik som är betydligt billigare. Mina Rudy funkar utmärkt så länge det inte är väldigt fuktigt, då bildas imma mellan glasen. I vanligt regn är det inga problem. Blir det riktigt dåligt väder och fuktigt när man är ute så har jag tagit bort det yttre glaset så länge. Det har bara hänt 2 ggr på tre år. Svetten är inga problem för de ventilerar ok. Använder dom även vi utförsåkning. Dyrt men bra...
Är så dyrt.... sambon kör liknande upplägg hos synsam men med vanliga glasögon. 15000kr per år för glasögon är absurt dyrt. Bekvämt ja men kostar.

Jag har abonnemang på Synsam sedan 3 år tillbaka. Då har man tre par glasögon och kan byta ett par varje år. Jag har alla progressiva, ett par vanliga, ett par slipade solglasögon och ett par Rudy project med insatser (har väl c:a +4.0-5.0 så de tyckte inte att det skulle bli bra med slipade cykelbrillor). Priset beror naturligtvis på vilka styrkor man har och om man vill ha "värsta" glasen med alla tillägg. Jag betalar c.a 1300kr/månad vilket är dyrt
3 par och ett byte/år betyder att dina glasögon kostar
1300 SEK/månad => 15.600 SEK/år och då likaså 15.600 SEK/par
Det verkar onödigt dyrt, även jmf med andra optikerfirmors prenumerationskostnader
Tex Smarteyes som nu erbjuder "Tre par med enkelslipade glas: 180 kr/mån. Tre par med progressiva glas: 320 kr/mån"

Är det inte liknande som folk som inte har råd att köpa telefoner och "får" telefon på avbetalning till svindyrt abonnemang?
Visst men det behöver inte vara en dålig deal. Sambon bytte till halbop abonnemang vid köp av nuvarande telefon. Sänke månadskostnaden med 150kr (jämfört med Telia) och fick 2500kr rabatt på telefon. Gick i princip +\-0 sett till 3år men med en ny telefon i handen.

Jag har abonnemang på Synsam sedan 3 år tillbaka. Då har man tre par glasögon och kan byta ett par varje år. Jag har alla progressiva, ett par vanliga, ett par slipade solglasögon och ett par Rudy project med insatser (har väl c:a +4.0-5.0 så de tyckte inte att det skulle bli bra med slipade cykelbrillor).
Nu har jag "bara" +3,5, men vad är det som insatserna gör som inte går att slipa? Du behöver väl ganska rejäl progression på insatserna, och de blir ju ganska små jämfört med en hel lins? Jag är supernöjd med mina Rydon med progressiva glas, och jag skulle inte vilja bli av med hela synfältet som insatser verkar innebära (glasen är ju slipade längs med hela bredden till skillnad från vanliga glasögon, vad det nu kan heta på optikerska... :) )

Förstår inte heller. De kan slipa vanliga glasögon i den styrkan bra. Men ett par sportglasögon, är inte det egentligen bara vanliga glasögon, med annan färg. Rent skralt.

Förstår inte heller. De kan slipa vanliga glasögon i den styrkan bra. Men ett par sportglasögon, är inte det egentligen bara vanliga glasögon, med annan färg. Rent skralt.
Sportglasögon är oftast välvda och glaset blir brett. Kraftig styrka resulterar då i att glaset blir väldigt tjockt på kanten om man skall ha en exakt kopia på originalet.
Men det är oftast lösbart. Man låter inte sportglasen gå lika långt ut. Jag har -6,5 (astigmatism) och på mina glas har de skippat sista centimetern på sidan. Funkar bra ändå.

Har en känsla av att det även handlar om sliperi. Har två par glasögon från två olika leverantörer. Samma storlek på glaset. Samma bågar. Samma styrka. Ena från synsam, andra från mindre optiker. Säkert hälften så tjockt i kanterna på dem från den mindre firman. Men har ju inte lika stark styrka som du nämner. O mina oakley har ju som du nämner inte slipde hela vägen ut.
Menar bara att det inte borde vara omöjligt.

Har en känsla av att det även handlar om sliperi. Har två par glasögon från två olika leverantörer. Samma storlek på glaset. Samma bågar. Samma styrka. Ena från synsam, andra från mindre optiker. Säkert hälften så tjockt i kanterna på dem från den mindre firman. Men har ju inte lika stark styrka som du nämner. O mina oakley har ju som du nämner inte slipde hela vägen ut.
Menar bara att det inte borde vara omöjligt.
Det du beskriver har mer med glaskvalitet att göra än sliperi. Högre brytningsindex ger tunnare glas, men kostar mer.

Var in på synsam och synoptik idag.

Synsam ville ha 3000kr för bara glasen

Synoptik ville ha 2900kr. (2400kr+500kr för jobbet)

jag har dock ganska rejält synfel på -7. Synoptik hade glas från 600kr men de hade blivit för tjocka. Nästa steg kostade 2400kr.....

ska kolla med någon privat i veckan.

Här är en annan variant:

Nu har jag inte insatser utan slipade glas, men jag beställde mina slipade progressiva fotokromatiska Rudy Project Rydon från https://www.extreme-eyewear.co.uk, sparade många tusenlappar jämfört med Synsam. Oklart hur priset står sig nu efter Brexit, men har man väl receptet på sitt synfel kan man ju beställa var som helst. Extreme eyewear hade utmärkt kundservice och svarade på frågor nästan dygnet runt kändes det som.

Nu har jag inte insatser utan slipade glas, men jag beställde mina slipade progressiva fotokromatiska Rudy Project Rydon från https://www.extreme-eyewear.co.uk, sparade många tusenlappar jämfört med Synsam. Oklart hur priset står sig nu efter Brexit, men har man väl receptet på sitt synfel kan man ju beställa var som helst. Extreme eyewear hade utmärkt kundservice och svarade på frågor nästan dygnet runt kändes det som.

kollade lite snabbt på 6-7 olika modeller och de verkar bara klara -/+ 7.0. Har man högre än så kan dom inte göra glasen.

Finns det något bra alternativ med små insatser för de som ligger kring -10 i synfel?
Dom blir nog ganska tjocka. Köpte mina från Sportbrillor.se och de hade en jäkla duktig kille som jag pratade flera olika lösningar med. Värt att kontakta.

För mig själv blev det totalt fail och bortkastade pengar. Glasögonen min insats sitter i (Bliz vision) tar i hjälmen upp till när det börjar bli lite köttigt på stigen. Ingen man märker när man testar i spegeln men IRL så slår hjälmen till glasögonen och det blir helt oanvändbara. Ska kolla om insatsen passar någon annan modell än Vison men lackade ut totalt så inte tagit mig dit.

Tillbaka
Topp