Nu har jag fått hem min! Känns riktigt kul, ska försöka få upp en bild när jag tatt något roligare än från fel sida i butiken! ;)
Inte hunnit med mer än att rulla genom stan hem från butiken, men imorgon ska den få komma ut i skogen. Har några initiala intryck, nog är den roligare att trampa än min nukeproof, känns även med stock hjul bättre att stå upp eller bara trycka på sittandes, även med bakre dämpning olåst. Har en liten brant stig att klättra för att komma hem, som jag aldrig brukar lyckas med helt och hållet på det svåraste stället, varken med nukeproofen eller min "mini monstercross", men med evon gick det nästan lätt att ta sig över de stora rötterna i brant lutning :D.
Jag kan förnimma att den bobbar lite när jag trampar, men det känns inte som att det är till den grad att det skulle sno någon energi, ens stående, samtidigt som den slätar ut en hel del ojämnheter, så mycket bra intryck där, lite annorlunda med gaffeln dock.. Känns som att den är en lite skum kombination av att vara styv/inte så följsam i början av slaget och inte riktigt dämpa ut lika mycket ojämnheter som dämparen, men att den ändå bobbar rejält när man är ute ur sadeln, här känner jag att man säkert ofta vill låsa den om man ställer sig och sprintar, till skillnad från bakre dämparen. Kanske är den bara inte inkörd eller så har jag fel tryck? (Inställd enligt specializeds beräkningar av cykelaffären) Vad bör jag labba med här? (Reba)
Hjulen kände jag redan vid provkörning utanför butiken att de är tunga. Visste att jag nog ville byta dem på sikt, men nu känns det mer som att man vill byta dem på studs! Vägde hela hjulen inkl däck, skivor, kassett och slang/vätska när jag bytte till tubeless, och bak vägde ca 100 gram under 2kg, fram ca 100 gr över 2kg = 5kg totalt. Här känns det som att det bör finnas ett stort utrymme för viktbesparing och att få en roligare/kvickare hoj! Så med det sagt, rekommendationen på hjul, skulle ovan länkade alu-Duke från r2 vara ett bra alternativ? Ca 1330 gr med DT240 CL för 8500, eller blir det för klena alu fälgar i den klassen? Är det bättre att satsa på kina-kolfiber? Ca 1230 gr med DT 240 (6Bolt) 30/25 width från farsports för 10.5? Kan man hitta något under 1500gr, närmare 1400 som håller fint för närmare 5 än 10?
Alltså exvis
https://www.wheelsfar.com/asymmetric-29er-ultralight-mtb-dt240-built-wheelset-p0076.html