[OT] Happys båtforum
Försäkring är tokbilligt så länge grejorna är små, typ 20 hkr. 20 hkr och 5 meter låter som att det blir svårt att plana om du ska ha planande båt, åtminstone med några personer och lite last. Det är bra om sakerna funkar på sjön, det blir lätt lite kritiskt om motorn lägger av så någorlunda fräsch motor är kul. Fyrtakt är trevligt om man puttrar omkring, nästan ljudlöst och jämn fin gång på låga varv. Det viktigaste är att faktiskt skaffa en båt och ta sig ut och inte fastna i ett velande om vilken båt som är optimal ;-)Öhmmm, så om man skulle vilja skaffa sig en liten motorbåt (och aldrig haft ngn med båt-liv i släkten), vad ska man tänka på då?
Liten motorbåt, typ max 5m, kan eventuellt fixas med tillägg i hemförsäkringen.
Försäkring borde man ha va?
Hamnplats. Får se om jag hittar någon sådan i västra skåne. Men det är väl bara att maila runt?
Brukar alla ta upp såna små plastbåtar över vintern? Man måste kanske, annars är det nästan säkert att den går sönder lite?
Förarintyg "behövs" inte, men i vissa fall kan det krävas. Ja, jag tänker ju ta en sån, känns väldigt vettigt.
För min del kommer det bara handla om dagsutflykter i bra väder, nära land.
Alla rev och sånt, det får man reda på i förarintyget hur man utläser från kartor hoppas jag?
Om man kör med en 5m motorbåt med 20hk motor i typ 2timmar, hur mycket kostar det, mellan tummen och pekfingret?
Det finns säkert en massa grejer som jag inte vet, har ni exempel på det viktigaste? :)