[OT] Happys båtforum

[OT] Happys båtforum
Öhmmm, så om man skulle vilja skaffa sig en liten motorbåt (och aldrig haft ngn med båt-liv i släkten), vad ska man tänka på då?

Liten motorbåt, typ max 5m, kan eventuellt fixas med tillägg i hemförsäkringen.
Försäkring borde man ha va?

Hamnplats. Får se om jag hittar någon sådan i västra skåne. Men det är väl bara att maila runt?
Brukar alla ta upp såna små plastbåtar över vintern? Man måste kanske, annars är det nästan säkert att den går sönder lite?

Förarintyg "behövs" inte, men i vissa fall kan det krävas. Ja, jag tänker ju ta en sån, känns väldigt vettigt.
För min del kommer det bara handla om dagsutflykter i bra väder, nära land.

Alla rev och sånt, det får man reda på i förarintyget hur man utläser från kartor hoppas jag?

Om man kör med en 5m motorbåt med 20hk motor i typ 2timmar, hur mycket kostar det, mellan tummen och pekfingret?

Det finns säkert en massa grejer som jag inte vet, har ni exempel på det viktigaste? :)
Försäkring är tokbilligt så länge grejorna är små, typ 20 hkr. 20 hkr och 5 meter låter som att det blir svårt att plana om du ska ha planande båt, åtminstone med några personer och lite last. Det är bra om sakerna funkar på sjön, det blir lätt lite kritiskt om motorn lägger av så någorlunda fräsch motor är kul. Fyrtakt är trevligt om man puttrar omkring, nästan ljudlöst och jämn fin gång på låga varv. Det viktigaste är att faktiskt skaffa en båt och ta sig ut och inte fastna i ett velande om vilken båt som är optimal ;-)

[OT] Happys båtforum
Öhmmm, så om man skulle vilja skaffa sig en liten motorbåt (och aldrig haft ngn med båt-liv i släkten), vad ska man tänka på då?

Hamnplats. Får se om jag hittar någon sådan i västra skåne. Men det är väl bara att maila runt?
Brukar alla ta upp såna små plastbåtar över vintern? Man måste kanske, annars är det nästan säkert att den går sönder lite?

Förarintyg "behövs" inte, men i vissa fall kan det krävas. Ja, jag tänker ju ta en sån, känns väldigt vettigt.

Alla rev och sånt, det får man reda på i förarintyget hur man utläser från kartor hoppas jag?

Om man kör med en 5m motorbåt med 20hk motor i typ 2timmar, hur mycket kostar det, mellan tummen och pekfingret?

Det finns säkert en massa grejer som jag inte vet, har ni exempel på det viktigaste? :)
Bra frågor, tycker jag.

Man vill gärna ta upp båten på vintern. Dels växer det mycket under båten som är bra att få bort. Dels så är höststormar, eventuell is, etc inte särskilt snällt mot båten.

Förarintyg är en bra början. Där lär du dig en det teori, tillräckligt för en så pass liten båt. Dem andra biten är det praktiska. Dels att navigera genom att översätta sjökortet till verkligheten, och dels att hantera båten vid tilläggning/losskastning etc. Bäst där är att få med någon som är van. Och att öva mycket i bra förhållanden (ingen vind, god sikt, inte massa barn och prylar i båten). Man bör klara av även lite svårare förhållanden, det kan blåsa upp snabbt.

[OT] Happys båtforum

För att komplettera perzzons svar:

99% av alla tar upp sin båt på vintern, i alla fall i den storleken. Anledningarna:
Priset på en båtplats avser normalt bara sommarhalvåret.
Har man ingen självläns vilket är troligt på en båt med 20 hästar så måste man ner och ösa ofta. Varje vecka typ. Även om man har självläns så bör man ner och kolla förtöjningar ganska frekvent när det är stormigt.
Is är inte så gött för en båt.
Att köra en 20 hästars båt som kanske drar 0,5 liter distansen kostar ca 250 kr att köra i två timmar om man räknar med att den gör 15 knop och tankar soppa på sjömack för 17:-

[OT] Happys båtforum
Ett hett tips är också att det inte är skitgött att köra två timmar med en så liten båt.
Det motsvarar lite att köra moped. trevligare sysselsättningar finns. Skall man ha den för transport skulle jag valt en betydligt rejälare båt. Jag går inte ut med vår om det blåser mer än 6 m/s för då skvätter det för mycket.
Går ju att köra ändå om man klär sig och måste åka men det är ingen njutning och båtovana gäster brukar tycka det är otrevligt.
(en motorbåt i den storleken med en så liten motor är alltså av nöden väldigt lätt och har därmed låga fribord generellt. En styrpulpet på 5.5 m med 75 hk är något helt annat i sjön.)

[OT] Happys båtforum
Ett hett tips är också att det inte är skitgött att köra två timmar med en så liten båt.
Det motsvarar lite att köra moped. trevligare sysselsättningar finns. Skall man ha den för transport skulle jag valt en betydligt rejälare båt. Jag går inte ut med vår om det blåser mer än 6 m/s för då skvätter det för mycket.
Går ju att köra ändå om man klär sig och måste åka men det är ingen njutning och båtovana gäster brukar tycka det är otrevligt.
(en motorbåt i den storleken med en så liten motor är alltså av nöden väldigt lätt och har därmed låga fribord generellt. En styrpulpet på 5.5 m med 75 hk är något helt annat i sjön.)
Vi hade en Yamarin 4610 med 40hk tidigare som 'förbindelsebåt'. Skönt att tuffa kortare utflykter i fint väder med just pga det som beskrivs ovan. Fördelen är att den inte drog något och var inte så stöldbegärlig som större motorer är, nackdelen är ju att det är en liten båt så när barnen växer och ska ha med kompisar och ÄNNU MER packning så började den bli både liten och osäker.

Men det beror på vad du @pirx har tänkt ha den till?

Ang sjökort och liknande körde vi första åren med 'Eniro på sjön' även om det inte är fullgott på något sätt.

[OT] Happys båtforum
Det är grymt smidigt att ha lite stuvutrymme i båten för flytvästar och allt annat jox som ändå ska vara där.

Jag tycker Eniro på sjön duger rätt bra i kombination i papperskort. Såpass bra att jag struntade i att flytta med Garmin-apparaten när vi bytte båt. En del saker är till och med bättre, som att man kan ruttplanera på datorn och sen finns rutten i plattan. Och man kan ha telefon som backup om det krisar sig.

Större täckt båt är rätt trevligt ändå, framför allt om man har barn, eftersom vädret har en tendens att vara annorlunda när man ska hem.. å andra sidan så var det väldigt skönt att slippa fundera på kapell, dörrar och massa annat som täckta båtar ofta har.

[OT] Happys båtforum
.. och försäkring är inte så dyrt. Betalar under 3000 kr / år för 630 cm Flipper hyttbåt med 115hk. Gamla (fast nyare) styrpulpetbåten i aluminium var 4.70 och hade 50 hk, den kostade runt 2000 kr / år. Båda har ett marknadsvärde på runt 140-150k.

[OT] Happys båtforum
Nu frågade ts aldrig efter båttyp men jag slår ett slag för en hederlig HT. Bra förvaring, väderskyddat för alla som åker på ett bra sätt, iskall som stöldobjekt, så mycket mysigare än båt i kall hård aluminium, kul att hoppa från taket när man badar eller sitta där när man puttrar osv osv. Bara fördelar :)

[OT] Happys båtforum
Vi har båten som transport/förbindelsebåt samt för lite utflykter. Inget sova över eller liknande så en HT eller täckt båt är inte nödvändig (ur den aspekten). Vi härdar barnen med goretex och åka i alla väder. :)

Jag gillar tanken med aluskrov och plast på insidan, typ Yamarins crosserie. Nu drar alubåtarna iväg i pris så det blev en ny plastbalja fast på 6m istället när vi uppgraderade.

[OT] Happys båtforum
Jag hade plast på insidan och alu på utsidan. Det hade hellre fått vara alu på insidan med, mindre pyssel, ser ju ändå alltid skitigt ut medans gelcoat bara blir fulare med åren..

Att gå från 4.7 till 6.3 meter är en rejäl uppgradering i sjövärdighet för övrigt.

[OT] Happys båtforum
Jag kan slå ett slag för en klassisk "korvkiosk" (hyttbåt), skön och smidig och lastar ganska mycket samt hela familjen kan krypa in om det blir sämre väder

Bilagor

• hyttbåt.jpg
    hyttbåt.jpg
    118.7 KB · Besök: 389
[OT] Happys båtforum
Vår är egentligen en salig blandning av alla sorters båtar, bowrider blandat med kabinbåt blandat med hardtopbåt, typ?

Sittbrunn fram, kabin med taklucka men kapell med U-soffa under bak. Det går att åka 7 vuxna under tak. Sittbrunnen fram mest användbar för att göra i- och ursteg enkelt, men jag är ändå inte särskilt förtjust i att ha folk där framme när det går vågor.

I sommar ska jag försöka sova i båten också.. men jag tror inte hela familjen får plats :)

FB_IMG_1612045127457.jpg

[OT] Happys båtforum
Jag hade plast på insidan och alu på utsidan. Det hade hellre fått vara alu på insidan med, mindre pyssel, ser ju ändå alltid skitigt ut medans gelcoat bara blir fulare med åren..

Att gå från 4.7 till 6.3 meter är en rejäl uppgradering i sjövärdighet för övrigt.
mindre pyssel kanske men jag tycker det är stor skillnad i 'komfort' faktiskt. alu både ser och känns hårdare/kantigare än plasten tycker jag.

helt klart! 1,5m gör mycket, framförallt med lite motor till också.

[OT] Happys båtforum
Jäklar vad många svar!
Så ett samlat tack till alla @perzzon @johan44 @xyz-saft @rouster @mattel @jomper @SåsenFrÅsen

Båten skulle bara vara till för utflykter, inte transport. 2h bara höftade jag att man kör en dag, men man kanske mest solar sig:) Och fiskar eller badar.
Ja kanske ngn utflykt till Ven eller två, om det nu räknas som transport. När man vågar sig en bit från land (med passagerare). Nästa år.

HT = hard top alltså.

Tack igen, nu har jag mer kött på benen!

Hoppas att du får din lyxbåt @H. :)

[OT] Happys båtforum

Hamnplats. Får se om jag hittar någon sådan i västra skåne.

Småbåtstillägg kan vi ha i vår hemförsäkring iallafall. Kolla upp gränsen på båt och motor i så fall.

Hamnplats kan det vara väntetid på i populära ställen, men om den kan ligga på boj någonstans (Höllviken, Barsebäck eller mellan Landskrona och Helsingborg), så skulle jag tro att man kan hitta något.

Förarintyg är vettigt. Man ser alldeles för många på sjön som inte känner till väjningsregler eller kan läsa ett sjökort.

Rev tror jag inte du behöver oroa dig för. Det är väl mest sandbotten i väst-Skåne så länge du inte rör dig upp mot Kullaberg.

[OT] Happys båtforum
Jag gillar ju att planera i god tid och att dagdrömma lite lagom. Så när jag precis har landat i flytten börjar tankarna snurra kring att sälja sommarstugan och skaffa en båt till nästa sommar istället. Jag är ju inte helt oduglig på vatten och navigering, men vad gäller båtar sträcker sig min erfarenhet framförallt till kajaker och små aktersnurror eller vad det heter. "puttputt-båtar". Har också kört ett par styrpulpetbåtar som gör runt 20-30 knop, drygt 5 m långa.

Tankarna går så här:
Tidigare hade vi radhus + sommarstuga i skärgården. Nu har vi köpt hus i innerskärgården (utkanten av Åkersberga). Vi har hav och bad på promenadavstånd och naturen bakom huset. Det skulle vara skönt att slippa allt jobb och krångel med en sommarstuga, plus all restid. Skärgården här är dock inte densamma som på Torö så för att få njuta av skärgården krävs en båt som snabbt och bekvämt låter både familj och vänner transportera sig ut till den "riktiga" skärgården. Att kunna övernatta i båten är inget krav (vi tycker det är mysigt med tält) men det är klart att det kan vara smidigt med barn med i bilden. Jag vill slippa ta bilen till båten. Det är svårt att få båtplats för större båtar i området.

Utifrån detta får jag fram ungefär följande kravspec:
- Sittplatser för 8 personer. Det kan accepteras att bara ha "bekväma" platser för något färre.
- Marschfart på runt 25 knop (?)
- Packutrymmen för att kunna förvara flytvästar, dynor och allt annat "bra att ha" i båten när den inte används.
- Bensintank på minst 100 liter för att slippa baxa dunkar i ett kör
- Bredd på båt Max 2.4m, helst mindre

Iom att vi kommer kunna finansiera båten med sommarstugan är budgeten ganska rymlig. Hellre nåt bra som man kan trivas länge med än något snålköp.

Nu till frågorna:
- Hur lång/bred bör båten vara för att bli vettigt sjöduglig? Mina föräldrars 5,5m långa båt känns i kortaste laget. Kommer jag kunna hitta en vettig båt som ryms på de "små" båtplatserna på bryggorna?
- Ska man ha en bowrider eller daycruiser? Båda har sina för- och nackdelar.
- Vilka tillverkare är bra? Jag har fastnat rejält för estetiken på tex XO 220/240/250, och dessa är även relativt smala, men inser ju att man inte (bara) ska välja båt efter utseende.
- Är det puckat att köpa en båt på 6+ m och kanske 200 hp för 400-600 tkr som "första" båt?
- Finns det krav på förarintyg för att köra en sådan båt?
- Vilka kurser bör jag läsa, oavsett om det är ett krav eller ej?
- Ska jag direkt i budgeten ta höjd för vinterförvaring och regelbunden service på varv? Vad kostar sådant i så fall?
- Annat jag måste tänka på?

Edit:
- Jag kommer köpa begagnat om det inte framgick. Men funderar på om det är vettigt att köpa begagnat fast av en båthandlare, för tryggheten. Tänker som man brukar göra när det gäller bilar som är lite nyare/dyrare.

Och som sagt var. Detta är till ca 25% dagdrömmande, men inte helt orealistiskt scenario. Fast jag kommer kunna grubbla i minst ett år...

Runt 6 meter känns som en bra början för en båt som man vill kunna köra med när det blåser lite.
De flesta båtar runt 6 meter är nog inte "godkända" för mer än 6 personer. 8 personer är nog rätt ovanligt om man inte tittar på RIB-båtar.
Jag skulle absolut i ditt fall köpa en billigare båt först och lära mig att lägga till med och räkna ut vad man vill ha för något. Ni kanske inser att ni vill ha tak så att ni inte bli dyngsura om det börjar regna.
Du får köra båtar upp till 12 meter utan några som helst papper.

[OT] Happys båtforum
Jag gillar ju att planera i god tid och att dagdrömma lite lagom. Så när jag precis har landat i flytten börjar tankarna snurra kring att sälja sommarstugan och skaffa en båt till nästa sommar istället. Jag är ju inte helt oduglig på vatten och navigering, men vad gäller båtar sträcker sig min erfarenhet framförallt till kajaker och små aktersnurror eller vad det heter. "puttputt-båtar". Har också kört ett par styrpulpetbåtar som gör runt 20-30 knop, drygt 5 m långa.

Tankarna går så här:
Tidigare hade vi radhus + sommarstuga i skärgården. Nu har vi köpt hus i innerskärgården (utkanten av Åkersberga). Vi har hav och bad på promenadavstånd och naturen bakom huset. Det skulle vara skönt att slippa allt jobb och krångel med en sommarstuga, plus all restid. Skärgården här är dock inte densamma som på Torö så för att få njuta av skärgården krävs en båt som snabbt och bekvämt låter både familj och vänner transportera sig ut till den "riktiga" skärgården. Att kunna övernatta i båten är inget krav (vi tycker det är mysigt med tält) men det är klart att det kan vara smidigt med barn med i bilden. Jag vill slippa ta bilen till båten. Det är svårt att få båtplats för större båtar i området.

- Sittplatser för 8 personer. Det kan accepteras att bara ha "bekväma" platser för något färre.
- Packutrymmen för att kunna förvara flytvästar, dynor och allt annat "bra att ha" i båten när den inte används.

Iom att vi kommer kunna finansiera båten med sommarstugan är budgeten ganska rymlig. Hellre nåt bra som man kan trivas länge med än något snålköp.

Nu till frågorna:
- Hur lång/bred bör båten vara för att bli vettigt sjöduglig? Mina föräldrars 5,5m långa båt känns i kortaste laget. Kommer jag kunna hitta en vettig båt som ryms på de "små" båtplatserna på bryggorna?
- Vilka tillverkare är bra? Jag har fastnat rejält för estetiken på tex XO 220/240/250, och dessa är även relativt smala, men inser ju att man inte (bara) ska välja båt efter utseende.
- Är det puckat att köpa en båt på 6+ m och kanske 200 hp för 400-600 tkr som "första" båt?
- Ska jag direkt i budgeten ta höjd för vinterförvaring och regelbunden service på varv? Vad kostar sådant i så fall?

Edit:
- Jag kommer köpa begagnat om det inte framgick. Men funderar på om det är vettigt att köpa begagnat fast av en båthandlare, för tryggheten. Tänker som man brukar göra när det gäller bilar som är lite nyare/dyrare.

Och som sagt var. Detta är till ca 25% dagdrömmande, men inte helt orealistiskt scenario. Fast jag kommer kunna grubbla i minst ett år...

Visa bilaga 490039

Visa bilaga 490041
Jag hade hellre köpt en centerkonsollbåt, typ Goldfish 23 tender eller Nibus 22/230 nova/T8 om du vill ha ruff. Bättre sikt och bekvämare att stå upp och köra. Skönt att slippa mecka med kapell och dynor.

[OT] Happys båtforum
Goldfishen ser ut att ge alldeles för lite skydd. Tveksamt att det blir så behagligt att åka en sån i annat än perfekt väder, särskilt med små barn, men den bedömningen gör jag bara av att kolla på bilder.

Du får gärna utveckla vad man vinner på tex Nimbusen kontra en BR-båt, den ser ju också ut att behöva skydd för dynor etc? Det lär ju hålla sig mycket fräschare om man har kapell? Däremot misstänker jag att det kan skilja mycket från modell till modell hur smidigt kapellet är att ta ned. Använder man dragkedjor?
Ja, kapellösningarna skiljer ju en hel del från båt till båt. Men det blir segt att mecka med knäppen och kapellställning i längden. Värt att tänka på i alla fall.
Vi hade en 230 nova när våra barn var små, Kappellet på den var bara en kondom som man trädde över styrpulpeten och stolarna. Tog 2 minuter att komma iväg / lägga till. Vi brukade ställa ner yngsta killen i bilbarnstolen på ruffdurken, så somnade han på några minuter efter att man startat motorn. :) Där låg han helt skyddad samtidigt som man hade full koll på honom. Vi gick över marstrandsfjorden i 14 m/s västlig en midsommar när han var 2 månader. Funkade perfa. ?

[OT] Happys båtforum

Tankarna går så här:

Nu till frågorna:

Edit:

Visa bilaga 490039

Visa bilaga 490041
Jag är så här i efterhand glad att vi köpte en mindre båt först så vi fick koll på hur det fungerar, även om både sambon och jag har båtvana sedan tidigare är det lite mer vikt/kraft/vindfång/planering med större båt. Samtidigt, jag vet inte vad du menar med att åka ut i riktiga skärgården? Pratar du ut till Björkskär regelbundet eller ska du till Grinda? :) Mycket handlar om användningsområde och hur bekvämt ni vill åka.

För att 'bekvämt' ligga på vågorna om det är lite stökigare skulle jag säga närmare 7m längd (du kommer ändå behöva jobba med gas och trim i lägre fart då familjen troligen inte uppskattar att åka fort just i det läget) och om det är en BR eller DC beror igen på hur ni tänkt använda den? Personligen ser jag inte någon mening med att ha en DC om planen inte är övernattningar tex, då är en BR eller CC/SC smidigare (lägga till i gästhamn, ankare, fiske, vattenlekar).

Som sagts ovan är det inte helt lätt att hitta båtar som är godkända för 8 pers i den storleken men det är ju inget problem att åka två familjer (fyra vuxna, fyra-fem barn). :)

Sunt förnuft och bra koll på din båt kommer du långt med, även om jag ofta blir förundrad över hur illa många kör. Vet inte hur många gånger jag har sett större båtar köra in i (eller driva iväg från) sjömackarna i Vaxholm.. MEN förarbevis eller skepparexamen är väl bra att ta, den här boken har använts som grund för de kurserna: https://www.bokus.com/bok/978911307...-sjomanskap-for-forar-och-kustskepparintyget/ med lite google så finns den som e-bok och pdf också, samt övningsfrågor.

[OT] Happys båtforum
Vi valde bort DC/HT för att slippa klättra allt för mycket på smala skarndäck och liknande. Ligger oftast vid stränder i nuläget eftersom vi har små barn. Styrpulpetbåtar eller andra öppna varianter är enklast som nybörjarbåtar eftersom de är lite mindre vindfång och man får klart bättre överblick. För mig var det en viss omställning med större båten för att jag behövde lära mig att jag satt längre fram och dessutom går det inte att se aktern lika enkelt, med styrpulpetbåt hade jag superkoll.

Hade ungefär samma tankar kring antal personer, gamla båten gick väl att få i två familjer i men det blev trångt och långsamt. Nu får vi in alla i vindskydd, det är bra. Hytt med U-soffa under kapell bakom rymmer mycket folk, det går att sitta i båten och äta osv, det kan vara användbart. 9 av 10 svenska sommardagar är det rätt skönt med lite vindskydd i 25 knop.. tycker jag.

Utombordare är bra om man vill kunna lägga till där det är grunt, den går att tilta upp längre än drevet till inombordare.

Vår båt gör drygt 33-34 knop på våren när den är ren på botten och inte har dragit på sig massa bra-att-ha-saker, men jag kör sällan mer än runt 25. Det är inte bara båtens längd som spelar roll men strax under 7 meter tror jag är ett bra mål för att kunna hålla lite fart även i (lite) sjö.

Att ha gångavstånd till båten är *guld* värt tycker jag. Helt rätt tänkt. Vi skulle inte använda den hälften så mycket om det krävdes massa planering och bilåkande för att komma iväg. Åker nästan bara dagsutflykter men ett par tältutflykter varje år brukar det bli. Åker väldigt sällan längre än 20-30 minuter bort.

Och.. jag växte upp med båt, snurrade runt själv i en 25hk snurrebåt från 12-13 års ålder. Men sen har jag nästan bara paddlat i vuxen ålder och det kändes otroligt begränsande med båten i början jämfört med paddlingen, även om jag är hyggligt båtvan så har jag ju inte på decimetern när kontroll på hur båten rör sig i nästan alla lägen så man behöver ha klart större marginaler och det är klart större konsekvenser om man klantar sig lite :-)

[OT] Happys båtforum
Såg nu ang budget för vinterförvaring och ja, det bör du ta med om du inte kan ha den hemma på tomten? Då tillkommer båtkärra/släp också. Där vi ligger kostar vinterplats typ samma som sommar, 5500kr, och då ingår lyft till bockar och avspolning med högtryck. Under tak kostar lite mer, inplastat kostar lite till osv.

Serviceintervall är lite olika och vissa saker kan du göra själv typ vinterkonservera och byta oljan i drevet andra bör du lämna in för om du inte känner dig hemma på motorer. Kostar, vad jag minns, som en bilservice ca.

[OT] Happys båtforum
Det är extremt smidigt att ha båten på trailer på tomten, då kan man pilla lite när man känner för det och behöver inte planera för en heldag borta, glömma verktyg osv..

6-7-8 meter båt är inga problem att dra på 30-kärra efter vilken bil som helst, reglerna är generösa när det gäller kärror som klassas som efterfordon.

Mitt försäkringsbolag kräver att man monterar av drevet från utombordaren över vintern, men det är väldigt enkelt att göra själv. Sju skruvar som ska lossas. Då minskar antagligen stöldrisken markant.

.. men du kommer sakna skärgården här nere. Eftersom så mycket varit militärt så är det rätt lite bebyggelse på öarna, extremt stor skillnad jämfört med norrut tycker jag!

[OT] Happys båtforum
Tack för alla kloka svar. Det kommer väl inte som en chock att få rådet att köpa något enklare först. Jag har ju själv skrivit det ett otal gånger till folk som ska köpa cykel...

Det känns kanske som att en DC får bli en eventuell framtida uppgradering och så satsa på något öppet istället.

Det som gör att jag är sugen på att gå på nåt större på en gång är att min erfarenhet från när vi åkt med mina föräldrars båt är att det stänker och slår så mycket att det inte är så trevligt för de som sitter nån annanstans än bakom ratten. Och det trots att vi planerat supernoga för att bara åka ut när det är lite vind. När man kör går det heller knappt att prata med någon annan än den precis bredvid.

Så därför tänker jag att det vore trevligt med en båt där även passagerarna sitter i vind- och stänkskydd och där man sitter mer samlat.

Bra kommentarer om kapell också, det känns ju helt klart som en sån där detalj som kan öka chansen att man sticker ut även en vardagskväll tex.

Vad gäller sträckor ("riktig skärgård") så tänker jag att det i första hand handlar om att komma bort från bebyggelsen, men även inte vara främmande för att ta en övernattningstur till ytterskärgården. Så att beta av 30 km enkel väg ska inte vara ett hinder. Åas, det tar ju inte så lång tid om man kan hålla dryga 20 knop. Men då är vi tillbaka på komfortfrågan.

Tomtyta till förvaring har jag, men tänker att de lite större och tyngre båtarna är lite kinkiga att sjösätta så? Hur stor är stöldrisken för motor mm när båten är på land?

Jag är ju van att meka med cyklar, men motorer har jag typ aldrig mekat med. Men köper vi en lite finare båt lär det bli att lämna in den på service.
Ja styrpulpetare blir man ju blöt i om det blåser. Finns ju bättre och sämre rutor att sitta bakom som ändå gör att några kan sitta torra.
Men det är en väldig stor skillnad på att manövrera en 5-6 meters båt som väger 5-700 kilo mot en 7-8 meter som väger 1500 kilo med mycket vindfång om man har kapell eller hytt.
Men du kan ju köpa en rätt rejäl båt som inte är så "fräck" som de du drömmer om att börja med som det inte gör så mycket om du skrapar upp sidan på mot y-bommarna..

[OT] Happys båtforum
En kompromiss är väl en båt av den här typen:

Komplettera med kapell - hittar tyvärr inga bilder på det på deras sajt men det är ståhöjd under det, öppet i aktern men det verkar finnas även ett akterkapell. Rymmer rätt mycket folk, lagom storlek, men ändå en öppen och lätthanterlig båt som erbjuder väderskydd vid behov.

[OT] Happys båtforum
Tack för alla kloka svar. ..

Som skärgårdsbo och tidigare ägare av bland annat 2 Hydroliftbåtar och många andra genom åren så är den bästa nya styrpulpetbåten jag testat när det gäller sjöegenskaper nordkapp enduro 605 och 705 (finns även som Avant som väl är typ bowrider). Vassa v-bottnar och högt gångläge som gör att de går torrt. De håller värdet löjligt bra också. När jag var inne på att köpa en 605 kostade den under 400k ny. Nu kostar samma årsmodell begagnad mer än det på blocket .

[OT] Happys båtforum
Ja, det är väl nåt sånt som det landar i när man går från vision till verklighet. Kollade faktiskt på precis den modellen strax innan jag skrev mitt inlägg. Även om den inte är så vacker som tex XO 220, som ändå känns "rimligt stor".

En granne har en HR 602 BR, den ser ju också rätt lagom ut. Fast 'lagom' är ju som att köpa en Scott cykel...

Höga rodd 602 har jag provkört och det är verkligen i en klass långt under alla andra båtar som nämts.
scott är ingen bra jämföresle. Snarare rockrider från decathlon men bättre än biltema.

[OT] Happys båtforum
Tack för alla kloka svar. Det kommer väl inte som en chock att få rådet att köpa något enklare först. Jag har ju själv skrivit det ett otal gånger till folk som ska köpa cykel...

Det känns kanske som att en DC får bli en eventuell framtida uppgradering och så satsa på något öppet istället.

Det som gör att jag är sugen på att gå på nåt större på en gång är att min erfarenhet från när vi åkt med mina föräldrars båt är att det stänker och slår så mycket att det inte är så trevligt för de som sitter nån annanstans än bakom ratten. Och det trots att vi planerat supernoga för att bara åka ut när det är lite vind. När man kör går det heller knappt att prata med någon annan än den precis bredvid.

Så därför tänker jag att det vore trevligt med en båt där även passagerarna sitter i vind- och stänkskydd och där man sitter mer samlat.

Bra kommentarer om kapell också, det känns ju helt klart som en sån där detalj som kan öka chansen att man sticker ut även en vardagskväll tex.

Vad gäller sträckor ("riktig skärgård") så tänker jag att det i första hand handlar om att komma bort från bebyggelsen, men även inte vara främmande för att ta en övernattningstur till ytterskärgården. Så att beta av 30 km enkel väg ska inte vara ett hinder. Åas, det tar ju inte så lång tid om man kan hålla dryga 20 knop. Men då är vi tillbaka på komfortfrågan.

Tomtyta till förvaring har jag, men tänker att de lite större och tyngre båtarna är lite kinkiga att sjösätta så? Hur stor är stöldrisken för motor mm när båten är på land?

Jag är ju van att meka med cyklar, men motorer har jag typ aldrig mekat med. Men köper vi en lite finare båt lär det bli att lämna in den på service.
Samtidigt, enklare behöver inte vara mindre utan som i öppen istället för DC tex. Sen är det ju vad ni har tänkt göra som gäller, vill ni bort från bebyggelsen så blir det ju att åka en bit och då är en större båt att föredra. Risken blir ju annars att ni vill uppgradera båten (alt inte använder den) efter ett par turer, och där vill man kanske inte hamna heller?

Träna på att hantera båten båda två så det inte blir någon situation där den andra måste ta över och inte har koll. Kan även vara bra att lära barnen hur man lägger i friläge eller rycker dödmansgreppet (beroende på ålder såklart).

[OT] Happys båtforum
Vi har en Yamarin 6110 (föregångaren till 64dc) med en F150 motor, perfekt båt runt i Skärgården men i minsta laget om man ska tänka sig sova över. Mycket lättdriven och går bra i sjön

[OT] Happys båtforum
Ett par tips

Otroligt läcker, men så är jag kanske lite färgad av att jag har en windy själv:

Annars så skulle jag titta efter en lång, vass och smal båt för att nå en bekväm marschfart vilket ger god räckvidd för dagsturer i kombination med låg bränsleförbrukning och möjlighet till enklare övernattningar:

[OT] Happys båtforum
Ni har ju missat ett helt segment båtar, båtarnas gravel måste ju ända vara en amerikansk monstersportfiskebåt. Torrt, snabbt +50knop och elektronik som kostar lika mkt som båten. Bara det att kunna skrika TALON DOWN till frugan måste ju vara värt en hel del? :)
Har man tur får man fisk också så middagen är räddad.

[OT] Happys båtforum
En kompromiss är väl en båt av den här typen:

Komplettera med kapell - hittar tyvärr inga bilder på det på deras sajt men det är ståhöjd under det, öppet i aktern men det verkar finnas även ett akterkapell. Rymmer rätt mycket folk, lagom storlek, men ändå en öppen och lätthanterlig båt som erbjuder väderskydd vid behov.
Tittade också på Yamarin Cross 64 BR, men kan inte riktigt motivera uppgraderingskostnaden med tanke på hur lite båt vi ändå åker. Vår Bella 561 HT funkar ändå bra för våra behov och gör inget stort hål i plånboken.
En annan båt jag kikat på är Aquador 21 WA. Det känns dock som att den gått upp sjukt mycket i pris under Corona.

[OT] Happys båtforum
Det är väl bara klibbor, så borde gå att ta bort med varmluftspistol.
Sedan kan du beställa något unikt du själv designat och klistra dit.

[OT] Happys båtforum
Ni har ju missat ett helt segment båtar, båtarnas gravel måste ju ända vara en amerikansk monstersportfiskebåt. Torrt, snabbt +50knop och elektronik som kostar lika mkt som båten. Bara det att kunna skrika TALON DOWN till frugan måste ju vara värt en hel del? :)
Har man tur får man fisk också så middagen är räddad.
Det här är en så underlig båttyp. Lika förvånad varje gång jag ser dem på båtmässan. Säkert super till sitt smala användningsområde så klart.

[OT] Happys båtforum
Ett par tips

Otroligt läcker, men så är jag kanske lite färgad av att jag har en windy själv:

Annars så skulle jag titta efter en lång, vass och smal båt för att nå en bekväm marschfart vilket ger god räckvidd för dagsturer i kombination med låg bränsleförbrukning och möjlighet till enklare övernattningar:

Det där är väl i princip samma skrov på allihop?!
Snåla om man skall köra långt och säkert bra i sjö men man skall väl ha rätt långa transportbehov för att räkna hem det med tanke på hur mycket man offrar i form av utrymme för att få det där. Billiga är de ju inte direkt heller.

PS Jag tilltalas egentligen oerhört av snåla båtar, har varit sugen på en skärgårdsströvare men har inte riktigt pengar till det DS

[OT] Happys båtforum
Det där är väl i princip samma skrov på allihop?!
Snåla om man skall köra långt och säkert bra i sjö men man skall väl ha rätt långa transportbehov för att räkna hem det med tanke på hur mycket man offrar i form av utrymme för att få det där. Billiga är de ju inte direkt heller.

PS Jag tilltalas egentligen oerhört av snåla båtar, har varit sugen på en skärgårdsströvare men har inte riktigt pengar till det DS
Windyn är ett Linge-ritat skrov och har inget med dom andra att göra. Delta 25:an har ett skrov som är plankat från smuggler 21:an och förlängt om jag har förstått saken riktigt och 21:an var ju föregångaren till smuggler 24:an, så visst är dom släkt.

Tillbaka
Topp