[Långburksmaterial] Brand-X Ascend dropperpost

Kan man se på något sätt vilken stolpe det är man faktiskt har? Min gamla orderbekräftelse säger att jag har en: Visa bilaga 489754

Men det verkar inte finnas varken cartridge eller kit till den. Finns verkligen XL som 150mm? Det är i alla fall en 150mm med luftventil, 31,6. Hissen går inte hela vägen upp...

Den verkar tappa tryck lite onödigt fort, pumpar man upp den till 250 PSI funkar den som den ska.
Förr fanns de inte i 170 och 200 och då var 150 xl versionen. Så har iaf jag uppfattat det. 150 cartridgen borde funka fint i din stolpe och skulle den inte göra det lär det vara lätt att sälja den här på Happy å få igen pengarna. ?

Visst har de ändrat styrpinnarna på de nyare från platta till runda eller ngt sådant? ? har ngn svag bild av att jag läst det ngn stans. Cartridgen borde dock funka

Förr fanns de inte i 170 och 200 och då var 150 xl versionen. Så har iaf jag uppfattat det. 150 cartridgen borde funka fint i din stolpe och skulle den inte göra det lär det vara lätt att sälja den här på Happy å få igen pengarna. ?
kollar man under kommentarerna på CRC rörande reservdelscartridge står det så här:

1621413735930.png

1621413646258.png

Skruvade i en Canyon dropper idag, utvändigt ser den likadan ut som min brandX, men den saknar ventil på ovansidan? Verkar vara en hel sluten enhet som sköter uppåt-funktionen?

Skruvade i en Canyon dropper idag, utvändigt ser den likadan ut som min brandX, men den saknar ventil på ovansidan? Verkar vara en hel sluten enhet som sköter uppåt-funktionen?
Så har även många brand x. Har två brand x 150mm den ena har luftnippel den andra sluten cartridge

Jag beställde relativt nyligen en 150mm Brand-X från CRC som saknade luftventil. Pratade med CRC och de menar att det är endast på XL-versionerna som det kommer en luftventil, annars är det sluten cartridge.

Jag beställde relativt nyligen en 150mm Brand-X från CRC som saknade luftventil. Pratade med CRC och de menar att det är endast på XL-versionerna som det kommer en luftventil, annars är det sluten cartridge.
Jag köpte en ny XL 200 mm i februari den har också patron. Min tidigare 170 mm hade ventil. Har för mig att jag läste mig till att de gått tillbaka till patron på de nya versionerna.

Demonterade den. Däremot blev jag lite osäker ifall det är en 150 eller 125 dropper. snabbmätte till 150 ifall man gick från max utdrag till max ihoptryckt. Men dom kanske inte går hela vägen ner då det finns tryck i patronen?

Verkar gå att hitta en patron för 350kr ish iaf, så helt okej överkomligt. Borde vara en sån här?

image0000001.jpg

Bilagor

• Skärmavbild 2021-07-12 kl. 08.42.36.png
    Skärmavbild 2021-07-12 kl. 08.42.36.png
    19.7 KB · Besök: 97
Senast ändrad:
Demonterade den. Däremot blev jag lite osäker ifall det är en 150 eller 125 dropper. snabbmätte till 150 ifall man gick från max utdrag till max ihoptryckt. Men dom kanske inte går hela vägen ner då det finns tryck i patronen?

Verkar gå att hitta en patron för 350kr ish iaf, så helt okej överkomligt. Borde vara en sån här?

Visa bilaga 500499
vill minnas att när jag beställde ersättningscartridge (t brand-x) så var det väldigt noga med årsmodell och exakt modell för att det skulle funka. drygt att stå med en cartridge som inte passar...

vill minnas att när jag beställde ersättningscartridge (t brand-x) så var det väldigt noga med årsmodell och exakt modell för att det skulle funka. drygt att stå med en cartridge som inte passar...
Den ser likadan ut på bilden iaf .

Bilagor

• 46862D1B-D58A-447C-9E94-FBB762BCBBF9.jpeg
    46862D1B-D58A-447C-9E94-FBB762BCBBF9.jpeg
    571.3 KB · Besök: 118
någon som vill killgissa, eller kanske köpt en patron till en sån här? Mitt googlande resulterade i att det är en "Ascend internal 150mm" patron jag ska ha. Men verkar inte finnas bilder på den någonstans :(

AA6DEA2C-D371-40A6-8A3E-603C04B9C119.jpeg

Droppern tappade trycket och sjunker ihop när jag sätter mig på den. Tänkte att det var väl bara att pumpa upp trycket lite men till min förvåning så var ventilen ersatt med en alu.plupp.
Går det inte att justera lufttrycket på nyare Acend stolparna?
8250A500-E9C1-4588-AFA3-3350AD8B44F1.jpeg

Droppern tappade trycket och sjunker ihop när jag sätter mig på den. Tänkte att det var väl bara att pumpa upp trycket lite men till min förvåning så var ventilen ersatt med en alu.plupp.
Går det inte att justera lufttrycket på nyare Acend stolparna?Visa bilaga 503848

Hur ny är den? Det fanns modeller att köpa samtidigt med och utan ventil.

Går det inte att justera lufttrycket på nyare Acend stolparna?Visa bilaga 503848
tyvärr, återstår bara att testa att göra rent inuti och smörja upp, alt. ny cartridge.

Hade så när jag fick min första. Byttes på garantin. Hjälper dig inte nu men hade försökt få den utbytt. Skruva och hålla på hjälpte inte mig tyvärr, väldigt nedstängd konstruktion.

Det verkar nu att jag är i samma situation som många andra ägare på äldre modeller.
Jag köpte min Brand-X 150 mm × 30,9 mm hos CRC (sku669796) i 2019. Sadelstolpen har funkat och funkar fortfarande rimligt bra. Jag rensade och smorde den varje gång när den hade blivit trög.

Luftpatronen är sluten så det går inte att pumpa den. Den fjädrar lite i kallt väder, men ingenting som känns när man sitter på den. Man tröstar sig att det kan t.o.m. vara en bra sak på en hardtail — alltså improviserad bakdämpning.

Nu skulle jag vilja göra preventivservice på sadelstolpen och byta bland annat luftpatronen. Men nu inser jag att det inte finns officiella servicekit till äldre Ascend:er sålda före 2020.

CRC säljer "maintenance kits" till nyare sadelstolpar: https://www.chainreactioncycles.com...ropper-seatpost-maintenance-kit/rp-prod200307. Men enligt beskrivningen passar de endast till nyare stolpar från 2020. Kommentarerna tyder på att det är enkelt att köpa fel uppsättning som inte passar till ens stolpe.

Jag har precis stött på en annan kit på Wiggle med en option som tyder "Ascend Int. Pre 2018": https://www.wiggle.se/brand-x-underhallssats-for-ascend-sankstolpe . Nu undrar jag om min sadelstolpe som köptes februari 2019 är i verkligheten av modellår 2018. Oavsett svaret har varken uppsättning ny luftpatron.

En strategi vore att fortsätta använda den befintliga sadelstolpen för ett (halv) år till. Sedan slänga den och köpa en ny Crank Brothers Highline i 170 mm som kostar lika mycket. Man bör väl vara glad att få tre års tjänst från en 130 € cykeldel ?

Det verkar nu att jag är i samma situation som många andra ägare på äldre modeller.
Jag köpte min Brand-X 150 mm × 30,9 mm hos CRC (sku669796) i 2019. Sadelstolpen har funkat och funkar fortfarande rimligt bra. Jag rensade och smorde den varje gång när den hade blivit trög.

Luftpatronen är sluten så det går inte att pumpa den. Den fjädrar lite i kallt väder, men ingenting som känns när man sitter på den. Man tröstar sig att det kan t.o.m. vara en bra sak på en hardtail — alltså improviserad bakdämpning.

Nu skulle jag vilja göra preventivservice på sadelstolpen och byta bland annat luftpatronen. Men nu inser jag att det inte finns officiella servicekit till äldre Ascend:er sålda före 2020.

CRC säljer "maintenance kits" till nyare sadelstolpar: https://www.chainreactioncycles.com...ropper-seatpost-maintenance-kit/rp-prod200307. Men enligt beskrivningen passar de endast till nyare stolpar från 2020. Kommentarerna tyder på att det är enkelt att köpa fel uppsättning som inte passar till ens stolpe.

Jag har precis stött på en annan kit på Wiggle med en option som tyder "Ascend Int. Pre 2018": https://www.wiggle.se/brand-x-underhallssats-for-ascend-sankstolpe . Nu undrar jag om min sadelstolpe som köptes februari 2019 är i verkligheten av modellår 2018. Oavsett svaret har varken uppsättning ny luftpatron.

En strategi vore att fortsätta använda den befintliga sadelstolpen för ett (halv) år till. Sedan slänga den och köpa en ny Crank Brothers Highline i 170 mm som kostar lika mycket. Man bör väl vara glad att få tre års tjänst från en 130 € cykeldel ?

Kika på mitt inlägg en liten bit längre upp på sidan. Är det en likadan som du har?

isf så fungerade den här rackaren:

Skärmavbild 2021-09-25 kl. 20.18.02.png

Kika på mitt inlägg en liten bit längre upp på sidan. Är det en likadan som du har?

isf så fungerade den här rackaren:

Jag har aldrig plockat isär min stolpe tills jag kan se hur luftpatronen ser ut. Det har funnits ingen anledning att göra detta tills nu. Men den beskrivning på webbsidan låter lovande. Stort tack för tipset!

Idag dog min, 4 år helt utan omsorg. Ska öppna den vid tillfälle, den har två lägen med otrolig stitchion i.
Funkade när jag hängde upp hojen efter senaste rundan och när jag tog ner den idag så fastnar den vid dessa två läge.

Jag har skruvat isär mina och fettat om dom. Tror fortfarande inte att jag har dödat någon, men dom åldras inte som vin. Känns fortfarande som mest pang per krona efter åren.

Om du inte redan har handlat rekommenderar jag att kolla efter annan stolpe en highlinen. den är seg både upp och ner samt kort livslängd på. min var helt utsliten efter ca: 300h användning trots följda serviceinstruktioner.
byttes mot en fox transfer som är gudomlig :)

har en brand x på andra hojen som aldrig är servad sedan 2018 och funkar kanon fortfarande! säkert rullat 400h+. så jag håller den högre än highlinen.

Om du inte redan har handlat rekommenderar jag att kolla efter annan stolpe en highlinen. den är seg både upp och ner samt kort livslängd på. min var helt utsliten efter ca: 300h användning trots följda serviceinstruktioner.
byttes mot en fox transfer som är gudomlig :)

har en brand x på andra hojen som aldrig är servad sedan 2018 och funkar kanon fortfarande! säkert rullat 400h+. så jag håller den högre än highlinen.

Det är för sent! Jag har fått två Highline:r åt olika cyklar. En av dem är 170mm×30,8 mm och en annan 170mm × 31,8mm. Både är av billigaste 3-modellen.

Här är mina intryck på dem.

1. Ena sadelstolpen har redan börjat fjädra efter cirka 50 km. Tråkigt! Det känns mer i lägre temperaturer; i sommar blir effekten troligen mindre märkbar. Brand-X:en hade hållit i ett år innan jag upplevde någon mjukhet alls.
2. Tätningarna känns lösare än den på Ascend:en. Efter smörjning syns det fettet på det rörliga innerröret.
3. Jag upplever varken av de två sadelstolparna som tröga. De både sjunker och reser blixtsnabbt. Däremot var Brand-X:en långsammare att gå upp från början.

Hur som helst ligger min gamla Brand-X i reservlådan och väntar ifall någon av Highline:rna ger upp.

Jag har en Brand-X Ascend II XL. I augusti gav patronen upp efter ett år. Fick en ny på garanti men nu dog den också...Kass kvalite eller bara otur? Blir väl en ny på garanti igen skulle jag tro men frågan är, ska man sig om efter något annat?

Jag har en Brand-X Ascend II XL. I augusti gav patronen upp efter ett år. Fick en ny på garanti men nu dog den också...Kass kvalite eller bara otur? Blir väl en ny på garanti igen skulle jag tro men frågan är, ska man sig om efter något annat?

Prova konsumentköpslagen? Vet inte hur det ser ut för saker som inte är elektronik. Men värt å kolla

Prova konsumentköpslagen? Vet inte hur det ser ut för saker som inte är elektronik. Men värt å kolla
CRC har skött allt bra hittills. Stolpen följde med cykeln. Att häva köp på enskild del på cykeln kanske blir svårt? Hur som helst är min fråga mest ställd för att se om det är ett kvalitetsproblem. Det är själva väntan som är störande. Det får gärna bara funka :)

Jag har skruvat isär mina och fettat om dom. Tror fortfarande inte att jag har dödat någon, men dom åldras inte som vin. Känns fortfarande som mest pang per krona efter åren.
Jag tycker fan tvärtom, dom åldras grymt bra. Iallafall dom man själv fyller med luft.
Min allra första 120mm från 2016 reklamerades snabbt pga skav, det var innan dom designade om kragen och packningen.

Dom andra bara går och går. Den som jobbat mest fick sin första service, och nya "kopparpinnar", efter dryga 400 timmar (loggad stravatid. vad det nu innebär i praktiken).

Håller dyrare stolpar bättre?

Det har väl landat i antingen billigaste Brand-X eller dyraste Revive. Allting där i mellan är meningslöst.

Inte hunnit titta på min än, andra fordon som tagit massa tid.

Ah, då känns det lite bättre att jag just köpte en Revive SL Rascal till sonens cykel när OneUp två dagar efter beställningen kam ut men en 90 mm version av deras stolpe som inte väger mycket mer.

Håller en Revive betydligt längre än en OneUp?

PS: min egen Brand-X går fortfarande fint efter två år utan service.

Crc verkar griniga denna gång. De vill att jag skickar stolpen för utredning.....Jag får betala frakt själv, vänta 14 dagar när de väl fått den och sen få pengar tillbaka för frakt och en ny cartridge om de anser att den går under garanti....sunkigt värre. Lutar åt att köpa en annan stolpe från annan butik.

En liten update...Efter att jag uttryckte milt missnöje över deras initiala plan gjorde de en kovändning. Det verkar som att de kommer skicka en helt ny stolpe (cartridge är slut på lager om man kollar i webshoppen). Potentiellt ett gott slut på denna historia. Hoppas nästa stolpe håller bättre då....Om inte annat så lär jag köpa en cartridge så fort de kommer in för att ha en komplett extrastolpe när nöden kräver ?

Det är så synd att dom använder "engångs"-cartridge numera.
Går dom inte att byta till påfyllbara? Eller är det olika passformer?

Tillbaka
Topp