Visa din Propain

Visa din Propain
Efter 9 månader kommer Storchen.....Visa bilaga 504898
Fan vad härligt :) Jag beställde för 6månader sedan så jag får nog vänta lite till även fast produktionsdatum är satt till 23 augusti (de har inte mejlat om att det blir förseningar men jag räknar nog med att den kommer under hösten/vintern).

Du får gärna bild-dokumentera och lägga upp i tråden när du byter till Huber-bussningarna. Tror att vi är många som är intresserade av detta.

Trevlig helg!

Visa din Propain
Dessa sågs i JBP så någon har fått sina.
67133254-D166-487A-A9D3-FDA8479D9D0A.jpeg

Visa din Propain
Gud vad det borde vara olagligt med invändigt på aluramar....
Fick med några runda genomföringar också i påsen med nya "kabelbryggan" för att hålla ihop bromsslangen och växelhöljet där det kommer ur ramen - men fattar inte var de skulle användas?
Funderar starkt på att dra bakbromsen utvändigt, måste fundera lite hur det blir med dämparen på plats, var det finns plats så att säga.IMG_20210808_155601.jpg

Visa din Propain
Gud vad det borde vara olagligt med invändigt på aluramar....
Fick med några runda genomföringar också i påsen med nya "kabelbryggan" för att hålla ihop bromsslangen och växelhöljet där det kommer ur ramen - men fattar inte var de skulle användas?
Funderar starkt på att dra bakbromsen utvändigt, måste fundera lite hur det blir med dämparen på plats, var det finns plats så att säga.Visa bilaga 505262
Jag installerade aldrig bryggan. Funkat fint utan nu i 3,5 månader.

Visa din Propain
Stort tack! Då har de alltså satt på de där små rören också. (Om den är fabriksbyggd?)
Fattar inte riktigt syftet med dem. Tänkte att de var för kolramarna som har andra genom föringar.

Visa din Propain
Tja,

Beställde min Spindrift den 21/12. Produktionsdatum blev satt till 11/6 men sköts drygt en månad till. Den 16/7 hämtade jag cykeln på DHL's terminal då vi 2 dagar senare skulle åka på fjäll/cykelsemester.

Lite Fakta:
Propain Spindrift Aluminium Raw, storlek large (jag är 184cm).
Gaffel: Rockshox ZEB Ultimate 190mm
Dämpare: Rockshox Super Deluxe Ultimate RCT (luft)
Växlar: SRAM GX.
Bromsar: SRAM Code RSC
Styre: Sixpack Millenium 805mm (funderar eventuellt på att korta).
Stem: Sixpack Millenium 45mm
Dropper: Bikeyoke Revive 185mm
Sadel: WTB Silverado (kraschade orginalsadeln i bikeparken)
Hjul/nav: ZTR Flow S1 = Enklaste hjulen. Tänker att jag byter upp mig senare.
Däck: Tubeless med Big Betty bak och Magic Mary fram
Chainguide/Bashguard: Sixpack Vertic.
Fender: Rockshox ZEB fender
Pedaler: Shimano Saint SPD (PD-M820)

Har so far kört 3 dagar i bikepark, 2 fjällcyklingar, en fjäll/freeride cykling samt några stigvändor och endurorundor hemma. Cykeln är väldigt annorlunda mot min gamla (Spec Enduro 2014 i medium) så det är lite att lära om med position på cykeln osv men jag är grymt nöjd såhär långt. Den är riktigt trampeffektiv givet att det är en 190/180mm cykel. Snabb utför men känns ändå inte så svår i tight terräng. Finns mycket reserver när man överskjuter hopp osv så fjädringen är väldigt förlåtande tycker jag.

Dessutom kul med en cykel som inte är så mainstream och har fått många positiva kommentarer.
Länk till "Freeride" åket i Lofsdalen:

Bild från Vildmarksturen i Lofsdalen:
20210722_162631.jpg

Visa din Propain
Sugen på en Propain (lev. tid spelar ingen roll) för stigcykling i Gbg-området och liftburet så ofta det hinns med.

Håller mig hellre till aluminium än kolfiber. Är en Tyee för mycket cykel för detta behov och en Hugene det rimliga alternativet? Eller funkar Tyee, trots slaglängden, fint till allt från timmes till heldagsturer på "vanlig" stig utan tidshets?

Har även en ht att komplettera med.

Visa din Propain
Tja,

Beställde min Spindrift den 21/12. Produktionsdatum blev satt till 11/6 men sköts drygt en månad till. Den 16/7 hämtade jag cykeln på DHL's terminal då vi 2 dagar senare skulle åka på fjäll/cykelsemester.

Lite Fakta:

Har so far kört 3 dagar i bikepark, 2 fjällcyklingar, en fjäll/freeride cykling samt några stigvändor och endurorundor hemma. Cykeln är väldigt annorlunda mot min gamla (Spec Enduro 2014 i medium) så det är lite att lära om med position på cykeln osv men jag är grymt nöjd såhär långt. Den är riktigt trampeffektiv givet att det är en 190/180mm cykel. Snabb utför men känns ändå inte så svår i tight terräng. Finns mycket reserver när man överskjuter hopp osv så fjädringen är väldigt förlåtande tycker jag.

Dessutom kul med en cykel som inte är så mainstream och har fått många positiva kommentarer.

Visa bilaga 505656

Hur är Zeb-gaffeln? Spindrift är ju min våta dröm just nu, ser riktigt grym ut.

Visa din Propain
Hur är Zeb-gaffeln? Spindrift är ju min våta dröm just nu, ser riktigt grym ut.
Har inte jättemycket referenser då jag bara kört denna och min gamla 160mm Pike, men tycker spontant att den känns väldigt rejäl. Håller fortfarande på och kör in mig på cykeln ordentligt så har inte börjat finlira med tryck och dämparinställningar så mycket. Har inte lyckats bottna gaffeln ännu (använt drygt 180mm slag). Det känns som att även om den är rätt plush så sitter den rätt högt upp i grundläget vilket jag gillar. Sen finns det ju väldigt mycket reserver med en så långslagig gaffel. Ska nog sänka trycket en aning (kör 62psi nu vilket är rek. för min vikt) och istället justera mer med kompression, iaf vid körning i mer stökig enduro som jag oftast cyklar hemma.

Har du tid att vänta kommer du nog inte bli besviken!

Visa din Propain
Sugen på en Propain (lev. tid spelar ingen roll) för stigcykling i Gbg-området och liftburet så ofta det hinns med.

Håller mig hellre till aluminium än kolfiber. Är en Tyee för mycket cykel för detta behov och en Hugene det rimliga alternativet? Eller funkar Tyee, trots slaglängden, fint till allt från timmes till heldagsturer på "vanlig" stig utan tidshets?

Har även en ht att komplettera med.
Kör en Tyee CF 29” som endacykel i Sthlm med så mycket Åre/Järvsö jag kan (typ 10dgr/år) och tycker att det funkar utmärkt!
Har även tagit några längre turer som Issjödalen/pyramiderna och den är behaglig att trampa med och klättrar som ett as. Jag valde coil pga recensioner (och, för att vara ärlig, för att det ser ballt ut…) men om du väljer luft bak så kapar du ett halvkilo på den delen.

Visa din Propain
Kör en Tyee CF 29” som endacykel i Sthlm med så mycket Åre/Järvsö jag kan (typ 10dgr/år) och tycker att det funkar utmärkt!
Har även tagit några längre turer som Issjödalen/pyramiderna och den är behaglig att trampa med och klättrar som ett as. Jag valde coil pga recensioner (och, för att vara ärlig, för att det ser ballt ut…) men om du väljer luft bak så kapar du ett halvkilo på den delen.
Fast kollar man testerna tycker ju alla att den blir rätt okänslig med luft pga. progressiviteten så det ska man ta med sig.

Visa din Propain
Lite samma här! Spindriften är min do it all cykel och försöker köra så mycket park jag hinner men även mycket annat. Klart att man ibland har mer fjädring än man behöver men med tanke på hur allsidig den är ändå så känns det inte alls jobbigt. Jag valde luft bak dels för vikten men framförallt för att få större justeringsmöjligheter och bättre trampeffektivitet.

Visa din Propain
Hej!

Ursäkta trådkapningen men jag behöver råd angående storleken på en Tyee 27.5 i Large. Är 182 cm lång och funderar på ett köp. Hur långa är ni som har Tyee i L?

Visa din Propain
Återkom gärna med hur du upplever den. Jag har också nyss fått min hugene och första intrycket är att den är rätt styv
Bästa cykeln jag kört! Trampar iväg snabbt utan gung, tar mig ner för sånt jag trodde jag behövde enduro för, kvick och lekfull, bunnyhoppar högre än någonsin:D

Blev helt perfekt i storlek och geometri. Kör L och är 184 cm, 84 kg.

Körde "Roller Coaster" och lite andra endurospår i Finale Ligure för ett par veckor sedan på en Mondraker Foxy med ZEB-gaffel. Tror jag hade klarat mig nästa lika bra med Hugene. Tar den nästa år.

Vad menar du med styv förresten? Tycker den är grymt styv när man tar i och trampar hårt men väldigt följsam dämpning när man behöver den.

Visa din Propain
Ni som kör en Tyee, varför föll valet på just den och vilka fler hade ni som kandidater?

Står i valet och kvalet nu om att lägga en beställning på en Tyee al ram i 29" och är lite nyfiken hur ni resonerade =)

Visa din Propain
Ni som kör en Tyee, varför föll valet på just den och vilka fler hade ni som kandidater?

Står i valet och kvalet nu om att lägga en beställning på en Tyee al ram i 29" och är lite nyfiken hur ni resonerade =)
Trampeffektiv. Alternativen var Radon swoop och Bird AM9. Brexit sabbade för Bird och swoop var rapporterad ha pedalbob.

Nu är leveranserna på Propain illa. Jag skulle inte förvänta mig en hoj innan januari om man lägger en order idag. Oavsett om de säger november på hemsidan så är det nog optimistisk.

Edit: Orbea Rallon var också ett alternativ. Gick bort när den inte gick att köpa.

Senast ändrad:
Visa din Propain

Kikade på lite allt möjligt, men närmast till hands var en Enduro Elite pga kontakter på Spec. Men för lite mindre pengar så fick jag en nästan fullbombad Tyee CF (RS). Sen hade den fått bra recensioner och jag gillade både utseende och möjligheten att speca själv.
Var också nära på YT Jeffsy, men tyckte Tyee gav mer för pengarna. Hade Hugene haft lite mer slag (innan nya lanserades) så hade jag nog satsat på en sån.

Visa din Propain
Tack
Trampeffektiv. Alternativen var Radon swoop och Bird AM9. Brexit sabbade för Bird och swoop var rapporterad ha pedalbob.

Nu är leveranserna på Propain illa. Jag skulle inte förvänta mig en hoj innan januari om man lägger en order idag. Oavsett om de säger november på hemsidan så är det nog optimistisk.

Edit: Orbea Rallon var också ett alternativ. Gick bort när den inte gick att köpa.
Tack för svar!
Leverans är inte så brådis, står inte utan hoj så letar inför nästa säsong och försöker vara ute i god tid.

Hur har du upplevt storlekarna? Står själv imellan M och L men lutar nog åt den mindre för lekfullhetens skull.

Visa din Propain
Tack

Tack för svar!
Leverans är inte så brådis, står inte utan hoj så letar inför nästa säsong och försöker vara ute i god tid.

Hur har du upplevt storlekarna? Står själv imellan M och L men lutar nog åt den mindre för lekfullhetens skull.
Jag är 174 och kör en Medium. Dom är inte överdrivet långa. 450mm i medium. Bäst är att kolla på vad du har idag och om det trivs med den reach ta den närmaste.

Visa din Propain
Tja,

Lite Fakta:

Visa bilaga 505656
Ja propain väcker intresse, många som snackar med en och frågar om hojen osv.
Var det dig jag stötte på i liftkön måntro?
Mvh
/förra generationens spindrift i raw alu.

Visa din Propain
Jag är 174 och kör en Medium. Dom är inte överdrivet långa. 450mm i medium. Bäst är att kolla på vad du har idag och om det trivs med den reach ta den närmaste.

Jag är 177cm, har idag en reach på 440 med 30mm stem. Tycker den är aningen liten ibland. Så tänkte att 450 i reach och 45mm stem kan bli lagom att gå upp till.

Är lite orolig att den blir omöjlig att få upp på bakhjulet annars, men kanske bara är en vanesak.

Visa din Propain
Jag är 177cm, har idag en reach på 440 med 30mm stem. Tycker den är aningen liten ibland. Så tänkte att 450 i reach och 45mm stem kan bli lagom att gå upp till.

Är lite orolig att den blir omöjlig att få upp på bakhjulet annars, men kanske bara är en vanesak.
Är inga problem. Polaren testade min tyee och cyklade 5m på bakhjulet på första försöket. Är bara 2cm skillnad upp till Large.

Visa din Propain
Bästa cykeln jag kört! Trampar iväg snabbt utan gung, tar mig ner för sånt jag trodde jag behövde enduro för, kvick och lekfull, bunnyhoppar högre än någonsin:D

Blev helt perfekt i storlek och geometri. Kör L och är 184 cm, 84 kg.

Körde "Roller Coaster" och lite andra endurospår i Finale Ligure för ett par veckor sedan på en Mondraker Foxy med ZEB-gaffel. Tror jag hade klarat mig nästa lika bra med Hugene. Tar den nästa år.

Vad menar du med styv förresten? Tycker den är grymt styv när man tar i och trampar hårt men väldigt följsam dämpning när man behöver den.
Låter ju fantastiskt!
Inte varit hemma så mycket på sistone och kunna testa mer utförligt, men tror jag hittade något igår när jag skruvade av bakdämparen för att kolla att länkaget var ok. Med skruvarna till dämparen draget med korrekt moment (15 nm) blir den trög. Med dom bara lätt dragna känns den som jag tror den ska. Mycket skumt. Har frågat runt lite och fler upplever samma problem. Funderar på om det saknas något till monteringen. Inte lyckats hitta hur det ska se ut

Senast ändrad:
Visa din Propain
Låter ju fantastiskt!
Inte varit hemma så mycket på sistone och kunna testa mer utförligt, men tror jag hittade något igår när jag skruvade av bakdämparen för att kolla att länkaget var ok. Med skruvarna till dämparen draget med korrekt moment (15 nm) blir den trög. Med dom bara lätt dragna känns den som jag tror den ska. Mycket skumt. Har frågat runt lite och fler upplever samma problem. Funderar på om det saknas något till monteringen. Inte lyckats hitta hur det ska se ut
Snurrar bussningen som går genom dämparen lätt ?

Tillbaka
Topp