Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Som jag förstått så använde Miyata muffar och "limmade" alla sina aluminiumramar och att det finns olika versioner, en del helt i aluminium och andra med CrMo sadel- och kedjestag. Vilka är bäst och vad skall man se upp med om man köper begagnat? Är det problem med korrosion?
Helt riktigt, väldigt många kombinationer. Vanligaste aluvarianterna är Gen1, typ Valleyrunner alloy. Där är huvudtriangel i alu och bak och framgaffel i cr-mo
Skottsäker om du frågar mig. Ytrost finns ibland på insida gafflar och på vissa inget alls. Gen2 då gäller det den ramen vi pratade om igår. Den har huvudtriangel i alu samt att bryggan ner till där kedjestagen börjar också är alu. Bak och framgaffel i cr-mo. Skottsäker!
Sedan finns det Kombinationer med alu/alu/cr-mo, alu/carbon/cr-mo, carbon/carbon/cr-mo,
Alu/titan/cr-mo osv.
Eller klassisk stål rätt igenom men då är det de lite smalare ramarna med mer upprätt geometri.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Helt riktigt, väldigt många kombinationer. Vanligaste aluvarianterna är Gen1, typ Valleyrunner alloy. Där är huvudtriangel i alu och bak och framgaffel i cr-mo
Skottsäker hon om du frågar mig. Ytrost finns ibland på insida gafflar och på vissa inget alls. Gen2 då gäller det den ramen vi pratade om igår. Den har huvudtriangel i alu samt att bryggan ner till där kedjestagen börjar också är alu. Bak och framgaffel i alu. Skottsäker!
Sedan finns det Kombinationer med alu/alu/cr-mo, alu/carbon/cr-mo, carbon/carbon/cr-mo,
Alu/titan/cr-mo osv.
Eller klassisk stål rätt igenom men då är det de lite smalare ramarna med mer upprätt geometri.
Inga problem med galvanisk korrosion i alumuffarna när de övergår till stål? Eller att limningen släpper?

Hittat en alu i rätt storlek och som ser fin ut jag funderar lite på.

Visa din Miyata!
Jag har aldrig varit med om att de släpper i muffarna. Och jag har haft många Miyator...

Vilken modell har du hittat?
En Terra Runner, tror det är en liknande din röda vi diskuterade ramhöjden på fast större, men det är en bit härifrån och jag vet inte om jag har vägarna förbi inom överskådlig tid.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Har tyvärr ingen bild men min vän körde en för mig okänd ram. Någon form av cyclokross. Den släppte i limningen vid sadelrör-överrör. Men den var från en brf-utrensning och har gått en hel rando-serie samt en del touring så det krävdes ju en del ;)

Visa din Miyata!
Misstänker att den här tråden har påverkat priserna av beg. Miyata cyklar. Har sett en större mängd Miyata touring/landsvägscyklar i sommar för 2500-4000 som aldrig verkar bli sålda. I för sig var väl Miyata något av premium alternativet när det begav sig, så folk minns vad de betalade för 30-35 år sedan.

Visa din Miyata!
Misstänker att den här tråden har påverkat priserna av beg. Miyata cyklar. Har sett en större mängd Miyata touring/landsvägscyklar i sommar för 2500-4000 som aldrig verkar bli sålda. I för sig var väl Miyata något av premium alternativet när det begav sig, så folk minns vad de betalade för 30-35 år sedan.
Så kan det säkert vara. Jag tycker också många verkar väl högt prissatta. Nu kanske jag svär i kyrkan här, men nog finns det en gräns för vad man bör behöva betala för en 35 år gammal hoj.

Visa din Miyata!
Kanske, men jag tycker mig se en allmän uppgång i begärt pris för äldre cyklar med ibland orealistiska priser. Min gissning är en kombination av ett allmänt ökat cykelintresse till följd av minskat resande och att de här äldre cyklarna börjar bli ovanliga vilket en del tror/tycker borde spegla sig i värdet.

Visa din Miyata!
Kanske, men jag tycker mig se en allmän uppgång i begärt pris för äldre cyklar med ibland orealistiska priser. Min gissning är en kombination av ett allmänt ökat cykelintresse till följd av minskat resande och att de här äldre cyklarna börjar bli ovanliga vilket en del tror/tycker borde spegla sig i värdet.
Det gäller även nya eller nästan nya cyklar som folk lägger upp på annons. Men kanske får de mer betalt än man tror pga stor komponensbrist osv.
Skulle vara intressant att se vad cyklarna faktiskt går för. Priset på beg cyklar har ju diskuterats en del på Happy på sistone men får de sålt dem för de höga priserna så är de de facto inte för högt prissatta.

Visa din Miyata!
Det gäller även nya eller nästan nya cyklar som folk lägger upp på annons. Men kanske får de mer betalt än man tror pga stor komponensbrist osv.
Skulle vara intressant att se vad cyklarna faktiskt går för. Priset på beg cyklar har ju diskuterats en del på Happy på sistone men får de sålt dem för de höga priserna så är de de facto inte för högt prissatta.
Jag tror inte de säljs för utsatt pris, antingen förhandlas priset ned eller så blir de osålda.

Visa din Miyata!
Är det ingen som knipit den i Kristinehamn än?

Miyata Racer https://www.blocket.se/vi/97991729.htm
Om man tar en roadtrip till sydöstra Värmland så kan man alltså bli med dubbelMiyata. En Hundring för en femhundring.
ECF09067-C935-432C-A6A3-9F90BA971F82.jpeg

Visa din Miyata!
Om man tar en roadtrip till sydöstra Värmland så kan man alltså bli med dubbelMiyata. En Hundring för en femhundring.
Visa bilaga 509128
Skicket ser väl inte så jättekul ut men hade den varit närme hade jag nog varit intresserad. Tycker den ser ut att vara en 60 cm stor ram. Undrar om inte senare årgångar av 100 fick samma fina ram i STB som 610 och 1000? Tycker det ser ut så på bilden men svårt att avgöra.

Visa din Miyata!
Ok, blev tvungen att gå ut snabbt och riva av allt överflödigt påhäng som hamnat på cykeln under åren. Bara för att få rätt stuk ni vet! Hängde på orginalhjulen, Ritchey Vantage med dx nav och rätt tråkiga Biltemadäck. Araya fälgarna med exage nav som satt på var riktigt najs. Fina Tioga däck oxå. Ett komplett sett till ett annat bygge. Nåväl, funderar på att snygga till den bara och låta någon i familjen köra på den som den är!
men kedja, krans och orginal Herbold däck kan den få. Sadeln är en gel variant av GH design, lite dålig spänst kan man säga.

Bilagor

• 5ABE2EDC-297A-4016-8953-B6213ED3FF83.jpeg
    5ABE2EDC-297A-4016-8953-B6213ED3FF83.jpeg
    1.1 MB · Besök: 89
  • 0FBACB20-5CC8-4A9A-ADBC-5423D486F28D.jpeg
    0FBACB20-5CC8-4A9A-ADBC-5423D486F28D.jpeg
    1.1 MB · Besök: 108
Visa din Miyata!
Ok, blev tvungen att gå ut snabbt och riva av allt överflödigt påhäng som hamnat på cykeln under åren. Bara för att få rätt stuk ni vet! Hängde på orginalhjulen, Ritchey Vantage med dx nav och rätt tråkiga Biltemadäck. Araya fälgarna med exage nav som satt på var riktigt najs. Fina Tioga däck oxå. Ett komplett sett till ett annat bygge. Nåväl, funderar på att snygga till den bara och låta någon i familjen köra på den som den är!
men kedja, krans och orginal Herbold däck kan den få. Sadeln är en gel variant av GH design, lite dålig spänst kan man säga.
Här går det undan! Snyggt

Visa din Miyata!
Snygg cykel! Är det den från annonsen någon sida bak i tråden?

Visa din Miyata!
Vilken storlek är det, C-T sadelrör? Jag måste bara få veta :)

(Jag var nära på att köpa två cyklar idag, världens kap men som tur var hann någon annan före när jag velade)
Varenda dag börjar denna tråd kännas mer och mer som mitt AA-möte. Hej. Mitt namn är Andreas. Under de senaste veckorna har jag köpt 3 cyklar, *hulkar*', trots att garaget är fullt. Tack för att ni finns.

Visa din Miyata!
Varenda dag börjar denna tråd kännas mer och mer som mitt AA-möte. Hej. Mitt namn är Andreas. Under de senaste veckorna har jag köpt 3 cyklar, *hulkar*', trots att garaget är fullt. Tack för att ni finns.
Jag har faktiskt bara tre cyklar, en brukscykel, en långfärds och en terrängcykel plus ett par skrotade jag plockar delar ifrån så inte så jättemånga än :)

Glömde en, haha, en fin kross/gravelcykel men den kommer jag inte behålla.

Visa din Miyata!
Jag har faktiskt bara tre cyklar, en brukscykel, en långfärds och en terrängcykel plus ett par skrotade jag plockar delar ifrån så inte så jättemånga än :)

Glömde en, haha, en fin kross/gravelcykel men den kommer jag inte behålla.
Jag jobbade på Systembolaget en sommar, varje dag kom en man in, i flera omgångar, 2-3 gånger om dagen, och köpte en öl. Starkaste sorten. Varje gång med en berättelse om vad ölen var till: Det är till bastun. Till fisken. Vi ska ha möte med bostadsrättsföreningen, det är till efter det. Du låter som honom.

Skämt osidå, jag gick från 0 till 3 egna hojar, till 6 hojar i ett schwung. Alla med nåt mål och rättfärdigande. En är till fisken. Dyker det någonsin upp en äkta Miyata inom 10 mils omkrets kommer det att gå en rysning genom mig, himlen öppnar sig och en dallrande bild av Carl Edfeld avkunnar: "Bonicon, your time has come, behold! The Miyata!". Nummer sju. Må det inte dröja för länge.

Visa din Miyata!
Jag jobbade på Systembolaget en sommar, varje dag kom en man in, i flera omgångar, 2-3 gånger om dagen, och köpte en öl. Starkaste sorten. Varje gång med en berättelse om vad ölen var till: Det är till bastun. Till fisken. Vi ska ha möte med bostadsrättsföreningen, det är till efter det. Du låter som honom.

Skämt osidå, jag gick från 0 till 3 egna hojar, till 6 hojar i ett schwung. Alla med nåt mål och rättfärdigande. En är till fisken. Dyker det någonsin upp en äkta Miyata inom 10 mils omkrets kommer det att gå en rysning genom mig, himlen öppnar sig och en dallrande bild av Carl Edfeld avkunnar: "Bonicon, your time has come, behold! The Miyata!". Nummer sju. Må det inte dröja för länge.
Du får bosätta dig i närheten av mig om du vill dra ner på inköpen, här finns inga Miyator (förutom mina då, och de är inte till salu).

Visa din Miyata!

Herregud så roligt, då hoppas vi att det blir en uppenbarelse snart då @Bonicon
En Miyata hade suttit som en smäck i ditt stall oxå?

Visa din Miyata!
Vad kör ni på vintern och när det är regn och rusk, era Miyator? Som vägarna är här (grus) funderar jag starkt på en cykel med invändiga växlar. Innan har jag kört med en till allt men efter att ha satt på nytt drivpaket och allmänt gjort den i ordning med ny lädersadel och annat känns det lika kul att misshandla den på samma sätt och jag har inte lust att lägga ned massor av tid på rengörning efter varje tur.

Visa din Miyata!
Vad kör ni på vintern och när det är regn och rusk, era Miyator? Som vägarna är här (grus) funderar jag starkt på en cykel med invändiga växlar. Innan har jag kört med en till allt men efter att ha satt på nytt drivpaket och allmänt gjort den i ordning med ny lädersadel och annat känns det lika kul att misshandla den på samma sätt och jag har inte lust att lägga ned massor av tid på rengörning efter varje tur.
Jag manifesterar mitt klena förstånd genom att faktiskt köra mina Miyator året runt. Att jag har satt skärmar på allvädersvyklarna är lika delar för att hålla mig själv, lädersadlarna och drivlinorna inkl. vevlagren lite skyddade från blöta och skit. Jag borde dock bli bättre på att spola av dem lite då och då och även ge dem en riktig överhalning nån gång emellanåt.

Visa din Miyata!
Jag manifesterar mitt klena förstånd genom att faktiskt köra mina Miyator året runt. Att jag har satt skärmar på allvädersvyklarna är lika delar för att hålla mig själv, lädersadlarna och drivlinorna inkl. vevlagren lite skyddade från blöta och skit. Jag borde dock bli bättre på att spola av dem lite då och då och även ge dem en riktig överhalning nån gång emellanåt.
Jag har både stänkskärmar och kedjeskydd men det räcker inte som grusvägarna ser ut här.

Visa din Miyata!
Min Triple Cross tjänade som vinterhoj hela förra vintern. Skärmar och dubbade Schwalbe fick tjänstgöra hårt. Har varit nere i källarhålan nu under eftermiddagen och så smått börjat förbereda den för hösttjänstgöring igen. Den gick som gravel hela förra sommaren också men sedan jag skaffade en Kinesis Tripster inför årets grussäsong har Miyatan i princip stått förutom när det har pendlats till jobbet i regn.

Visa din Miyata!
När 1992 år Miyatakatalog bläddras till mtb hojarna så kommer denna upp som nummer 2, Terrarunner? Som ni vet så inhandlades just en sådan i fredags, en ovanlig modell som jag sett färre av än Miyata Century. Idag fick jag ett ryck och gjorde rent nav och fälgar samt krängde av de tråkiga Biltema däcken. Föregående ägare har gillat att smörja... och då menar jag verkligen att fetta in redan riktigt smutsig kedja med resultatet att den har spillt över sin sås på fälg, ekrar och nav! Det gör är att ytorna visserligen är välbevarade men för att upptäcka det krävs en massa avfettning och puts! Kul när det blir sådan skillnad så snabbt. Greg Herbold däck åkte på och nu har cykeln blivit helt orginal igen som på katalogbilden.... trodde jag!
När jag beundrade den i garaget såg jag att vänster vevarm
är mattare än höger... sedär en 300 lx vev eller liknade! Det går inte, EBay nästa!
Tänker behålla den såhär, bara ge den lite mer puts och wire samt kedja kransbyte.
Greg Herbold handtagen är avskurna för det otroligt fina vinkelräta barendsen som satt på. Det blir att skaffa ett par Onza att klämma dit, tidsenligt iaf och slipper att byta bort orginalen. Vintern är räddad i och med detta?Det får bli ett patinerat exemplar av en ovanlig katalogmodell!

Bilagor

• 34DD0BAB-A994-475B-A7E3-E6F46A6A10A7.jpeg
    34DD0BAB-A994-475B-A7E3-E6F46A6A10A7.jpeg
    783.9 KB · Besök: 74
  • 016C930E-9DDB-4658-853B-28E6EC397F1D.jpeg
    016C930E-9DDB-4658-853B-28E6EC397F1D.jpeg
    997.7 KB · Besök: 68
  • 5BE0825E-85C7-4820-AC4E-562A9EB9DBA1.jpeg
    5BE0825E-85C7-4820-AC4E-562A9EB9DBA1.jpeg
    550 KB · Besök: 82
  • F30C67B4-1217-4999-BA61-9F0B47CA0A9A.jpeg
    F30C67B4-1217-4999-BA61-9F0B47CA0A9A.jpeg
    977.4 KB · Besök: 68
  • D3672AFB-928F-4F04-852E-DE16DFB0EE9A.jpeg
    D3672AFB-928F-4F04-852E-DE16DFB0EE9A.jpeg
    527.4 KB · Besök: 70
Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Riktigt fin cykel, du har fått till ett gött stuk på den! Vägen ser riktigt trevlig ut och vädret skämdes inte heller för sig idag?
Kom iväg strax före sex i morse, det var lite kyligt, men i övrigt en fantastisk morgon!

Tusingen är, som jag säkert sagt tidigare, en fantastisk gruscykel. Lugn och stabil, och den känns väldigt trygg när det går i 45 i nedförsbackarna. Ramreglage fungerar över förväntan, speciellt när det inte är för stökigt, men man får vara lite förutseende. Det är riktigt bra bett i cantibromsarna – har satt dit bromsbelägg avsett för MTB.

Tillbaka
Topp