Årets lamptråd 21/22
Jo det är den, åtminstone Supernova E3 Pro 2Hur är ljudbilden på supernovan? Står att den inte är svtzo
"Mit der TERRAFLUX Linse wird man im Verkehr beachtet und blendet dennoch nicht den Gegenverkehr."
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jo det är den, åtminstone Supernova E3 Pro 2Hur är ljudbilden på supernovan? Står att den inte är svtzo
De enda som är bakom mig på pendlingen är ebiketöntarna.Ska man sitta i klunga är det fint om baklyktan inte ger solbränna till bakomvarande.
Ahh, de är inte vanliga människor? Ungefär lika intelligent som bilister som hatar cyklister…De enda som är bakom mig på pendlingen är ebiketöntarna.
Haha aaaawAhh, de är inte vanliga människor? Ungefär lika intelligent som bilister som hatar cyklister…
Svag lampa och stor reflex är grejen. Så kan bakomvarande själv välja hur bländade de vill bli.Ska man sitta i klunga är det fint om baklyktan inte ger solbränna till bakomvarande.
Jag väljer ”peloton mode” då. Menar du att det fortfarande irriterar bakomvarande? Lampan pulserar mer än blinkar då och går ner i intensitet.Man kan ju bli tokig på den äldre, blinkande varianten av Garmin Varia i klungan...
Hm, det vet jag inte.. Jag har nyare modellen som jag bara kör mot Wahoon och har aldrig ställt in något. Men när du säger det så tror jag att det är mer blinkande ibland än annars för de andra.Jag väljer ”peloton mode” då. Menar du att det fortfarande irriterar bakomvarande? Lampan pulserar mer än blinkar då och går ner i intensitet.
Jag har byggt några lampor med egen utvecklade styrkort men med befintliga lampkroppar. Här har jag bytt ut det svaga styrkortet mot min egen, och bytt ut en LED med reflektor mot en quad LED MCPCB. På max läget krämar den på ganska bra. Då lampkroppen är av aluminium, inte plast, så den smälter inte. Jag har självklart temperatur avkänning i alla mina mitt styrkort som kan sänka styrkan om det blir för hett.har faktiskt funderat på bygga något man faktiskt kan använda. Jag tänkte om man skulle ha ett led-chip på 100w. Någon som har ett hemmabygge som är brukbart som kan dela lite inspiration?
Snyggt! Väldigt intressant, har du några ljusbilder att bjuda på?Jag har byggt några lampor med egen utvecklade styrkort men med befintliga lampkroppar........
.......Ja, inte direkt cykellampor, men kanske kan de ge lite inspiration. Mina egna cykellampor har jag så klart byggt själv, men de är handhållna 1 x 18650 lampor som jag sätter fast med hjälp av fästen för lampor av denna storlek. Jag har inte funnit någon anledning att bygga större för cykel, en 1 x 18650 med en quad LED MCPCB räcker långt för mig då jag inte cyklar särskild mycket i total mörker.
Svaret är förstås: Klassisk dynamo!Jo jag gör ju det... Men har ju finhjul redan :)
Alla mina lampor har mina egna styrkort i dem, det är en hobby så det har blivit några olika styrkort genom åren. Här är en jag gjorde för Convoy L4 (reflektor lampa):Snyggt! Väldigt intressant, har du några ljusbilder att bjuda på?
Vore kul att se dina cykellampor med. Har du utvecklat egna kort till dom också?
Bra pris, du får gärna posta en minirecension här!Egentligen behöver jag inte fråga för jag har redan reserverat två stycken ?
Asså, jag har varit ruskigt nöjd med mina två lampor från Luxorparts (Kjell&Co) i flera år nu. Mycket för pengarna tycker jag, ofta på rea. Tyvärr utgick den ur sortimentet men nu har det släppts en ny med en led istället för tre på (påstådda) 3000 lumen.
Är det någon som testat den än?
Egentligen behöver jag inte fråga för jag har redan reserverat två stycken ?
Rea! https://www.kjell.com/se/produkter/...uxorparts-kraftfull-cykellampa-3000-lm-p64705
Mina gamla trotjänare. Normalt sitter en på styret och inte på frugans hjälm.
Visa bilaga 530375
Ja dom siffrorna låter inte helt sanna. Men det ser ut att vara samma packe som med förra generationen av samma lampa och får jag samma prestanda som den är jag nöjd. Minns jag inte fel så var den specad till 1600 lumen på full effekt i typ 2,5h eller nått sånt6h 1500 lumen (eller 3h 3000 lumen) på vad som ser ut att vara ett standard 4×18650 batteripack låter väldigt optimistiskt. Har det uppfunnits en ny LED eller är det en hund begraven?

Gissningsvis en tajtare ljusbild.Vad innebär detta i praktiken?
Nej det är nog den där ”warm Tint” som gör det, upplevs lite mer so. Halogenfärgat ljusCD är nog Candela och hänger ihop med lumen och spridningen på lampan. Kan inte påstå att jag kan det så bättre förklaring finns här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Candela
Mem CD har åtminstone inte med färgtemperatur att göra.
Nu kommer jag och gissar lite här, men är det inte Ra-värdet som avgör hur "bra" färgåtergivningen är?Varmare ljus, lägre kelvin ger bättre färgåtergivning och ger mindre självbländning osv. Dock kan det upplevas svagare än motsvarande med säg 6000k trotts samma lumen/lux/cd, vad man nu vill jämföra.
Personligen gillar jag det som ofta kallas "neutralt", 5000k.
Angående monteer 3500 har den samma optik som 6500 tex men andra dioder vilket ger en väldig tajt spot i jämförelse.
Tack för bra inlägg ?både färgtemperatur och ra-värde lär spela in.
det finns t ex nu glödlampor för hemmet med uttalat varm återgivning, där det t ex är rent omöjligt skilja gröna föremål från blåa.
för stigåkning föredrar jag åtminstone att inte ligga helt åt det kalla hållet. allt ser grått ut med dessa lampor. nu nämnda monteer tycker jag subjektivt ger ganska bra färgåtergivning. men det finns andra välkända nackdelar med detta fabrikat, minst sagt.
och kallt ljus har nackdelar även det; i höstas hade en kompis dragit upp ett sår på handflatan. tittade på det med mina varmvita bt40s vilket gick bra. så råkade det titta fram en annan kompis, med sin lumonite navigator v2. helt omöjligt bedöma skadan med detta ljus, ljust var det förstås, men färginfo var nära noll.
samma kompis kör förresten monteer på styret. kombon är nog inte så dum; bättre färginfo för bedömning av underlaget nära cykeln, och ett stickigare mer genomträngande ljus på huvudet för att titta längre fram.
alltså dubbelt bra att det inte slår i backen för nära cykeln och tar bort både skuggningar och färginfo.
CRI: color rendering index. Högt CRI innebär att ljuskällan kan återge hela färgspektrat bättre. Högt CRI är önskvärt och är det som varit "problem" med led.Nu kommer jag och gissar lite här, men är det inte Ra-värdet som avgör hur "bra" färgåtergivningen är?
Tempen avgör väl varåt på spektra färgerna kommer dra, men hur många färger och hur jämn distributionen är tror jag Ra-värdet avgör.
Edit: det heter kanske Ra-värde
CRI är väl engelska för Ra?CRI: color rendering index.
Precis. Läser man speccar för tillverkare av ledchip används CRI. Van vid det och inte Ra ?CRI är väl engelska för Ra?
Hunnit testa Luxoparts lampan ute ännu?Haha, jag borde ha läst måtten bättre och inte bara gått på designen. Den nya Kjell-lampan är betydligt större, får se om den funkar på hjälmen över huvud taget..
Gamla lampans ljusbild:
Visa bilaga 530785
Nya lampan (samma exponering):
Visa bilaga 530786
Nya till höger:
Visa bilaga 530788
Nya till höger:
Visa bilaga 530787
Och nu till det intressanta... Såhär verkar många göra när de fiskar fram höga lumen. Starta på hög effekt och sen steppa ner:
(ursäkta bakgrundsljudet)
I slutet av filmen går jag ner till låga effektläget som alltså ger samma ljusmängd :)
Återstår att testa ute i mörkret.
Jag tror inte det är din kamera som ballar ur, så kallad "tint shift" på olika delar av ljusbilden är väldigt vanligt, framför allt i lampor med reflektor. Att man själv inte uppfattar det kameran ser är inte heller så ovanligt.Ignorera färgskiftningen mellan blått och gult, den ser man inte i verkligheten. Bara min kamera som ballar ur.