Underhåll framväxel

• Trådstartare Trådstartare BJS
  • Start datum Start datum
Underhåll framväxel
Vid vintercykling geggar min mekaniska framvxl igen snabbt pga salt och smuts och fungerar dåligt. Har bytt ett flertal genom åren och har numera stelopererat den på vintercykeln. Sommarcykling är inga problem. Nästa vintercykel blir 1x (y)

Underhåll framväxel
Vill man komma ned i underhåll är åttadelat och ramväxel klart robustare än nyare system, för mig som tycker om att variera tramphastigheten och därmed inte växlar stup i kvarten är det den bästa lösningen.

Underhåll framväxel
Ungefär lika mycket jobb med en framväxel som en bakväxel, men ffa så blir det alltid för jävla geggigt där framme och det är hopplöst att komma åt och rengöra. Tänker pendlarcykel nu får som stå ut med skit, inte finracer.

Underhåll framväxel
Jag tror att de som har bekymmer med framväxel även har bekymmer med bakväxel.

Smuts och salt ställer kanske till det på rena slit-och-släng-pendlare, men det vet jag för lite om.

Blir du grinig när kedjan gnider mot framväxeln och trim inte räcker eller saknas?
Det händer ju aldrig om du har en korrekt inställd och med övriga systemet kompatibel framväxel. Skit bakom spakarna i det fallet.

Underhåll framväxel
Vilket väl får anses vara ett bra exempel på underhåll som krävs.
Absolut. Det tar säkert fem minuter att skruva fast klamman runt sadelstolpen, ställa ändlägen, sätta fast vajer och sen finjustera med en ställskruv.

Att vissa har bekymmer beror på att de missat ändlägesjusteringen eller hängt upp växelföraren i vajern så att lägena hamnar fel. Min erfarenhet är att efter att man en gång justerat en framväxel så kan man glömma bort den under ganska många år.

Edit: Folk har ju bekymmer med en jäkla massa saker som i grund och botten är en justeringsfråga, men då de inte vill eller har förmåga att lära sig så blir det ju som det blir. Återigen - de med bekymmer med framväxeln har med största sannolikhet bekymmer med en massa andra lätt åtgärdade grejer också.

Underhåll framväxel
Vilket väl får anses vara ett bra exempel på underhåll som krävs.
Iofs, men tar man och gör rätt så räcker det med något tag på barrel adjustern från styret när man cyklar. Några veckor efter vajerbytet så slutar justeringen att flytta på sig och allt går som en dröm i ett år till utan övrigt underhåll.

Underhåll framväxel
Iofs, men tar man och gör rätt så räcker det med något tag på barrel adjustern från styret när man cyklar. Några veckor efter vajerbytet så slutar justeringen att flytta på sig och allt går som en dröm i ett år till utan övrigt underhåll.
Och har man dessutom filat till sina höljen snyggt så ändras in ens justeringen.

Underhåll framväxel
Min erfarenhet är att efter att man en gång justerat en framväxel så kan man glömma bort den under ganska många år.
Efter att man monterat av skiten kan man glömma den för evigt.

Men det är faktiskt helt okej att gilla framväxlar och man får meka med dem hur mycket eller hur lite man vill. Själv är jag nöjd med bakväxlar med stort omfång.

Underhåll framväxel
Är det förresten någon som har tråkigt och känner att de vill ha något att pyssla med så har jag en FD-M616 ni kan få helt gratis.
IMG_4531.jpeg

Underhåll framväxel
Är det downpull?

Edit. Ser att det är topp pull och för ram med lött fäste för framväxeln.
Ser inte så ut, tycker det ser ut som ett höljesstopp i ovankant. Om ägaren inte vet så förstår jag att det var svårt med framväxel..?

Skämt åsido - i skogen behövs ingen framväxel, och på bilden visas en mtb-växel. Där hade inte jag heller kört med framväxel! Överallt på asfalt eller grus där man ibland har lite fart och ibland träffar på en backe så hade jag inte gärna kört med 1x.

Underhåll framväxel
Och har man dessutom filat till sina höljen snyggt så ändras in ens justeringen.
De borde inte göra det, men troligen gör jag något fel för jag brukar behöva tighta något både fram och bak efter vajer/hölje byte. Kör iofs ofta med ferrul på höljet, kanske den sätter sig något? Eller så är jag slarvig med att få det perfekt rakt kanske.

Underhåll framväxel
De borde inte göra det, men troligen gör jag något fel för jag brukar behöva tighta något både fram och bak efter vajer/hölje byte. Kör iofs ofta med ferrul på höljet, kanske den sätter sig något? Eller så är jag slarvig med att få det perfekt rakt kanske.
Jag tänker inte svara på exakt hur jag gör för då faller mitt argument om hur jäkla enkelt och smidigt det är med framväxel!? Fortfarande enkelt, men lite pilligt och tar en aning längre tid..

Underhåll framväxel
1x for the win! Skenhelig som man är sitter man just nu och trampar på en cykel utan framväxel. Just den här cykeln har ett ytterst tacksamt underhållsintervall i övrigt också. Jag smorde kedjan förra vintern senast.

002AD041-D80D-4BB2-BF26-8B3509B3102F.jpeg

Utsikten bjuder dessutom på en hel uppsättning 1x, 2x och 3x. På just 2x-cykeln har jag rationaliserat bort kedjan ser det ut som.

BF915FD7-8DC1-48CD-8E00-B9F6E8CCB43F.jpeg

Ur bild gömmer sig även en dedikerad 1x-utomhusskogscykel plus cykel med interna växlar (men det är skit på riktigt det!). Det verkar nästan som att man kan ha olika utrustning på olika cyklar, beroende på användningsområde.

Underhåll framväxel
Hahah, precis exakt vad jag också såg i bilden. Har brist på limknektar för närvarande och trålar auktioner efter sådana.
Dom är värda sin vikt i guld, om man hittar "riktiga". Jag letade flera år innan jag hade skrapat ihop de jag har idag, men nu klarar jag mig ganska långt. Bor man i närheten av Göteborg kan man säkert få låna dem..

Underhåll framväxel
Dom är värda sin vikt i guld, om man hittar "riktiga". Jag letade flera år innan jag hade skrapat ihop de jag har idag, men nu klarar jag mig ganska långt. Bor man i närheten av Göteborg kan man säkert få låna dem..
Precis. Jag siktar på att komma över ett helt ställ när det är auktion efter något nedlagt snickeri, har missat ett par fina tillfällen för jag velat lite men nu är jag mer klar på vad jag vill ha så nästa gång hugger jag dem.

Underhåll framväxel
Försökte just komma på hur jag kunde applicera mina limknektar på framväxeln på en av mina cyklar men fick ge upp. Förstår inte….

Underhåll framväxel
Jag skulle vilja ha ett reglage som kombinerar båda växlar, hade inte det varit något?

T.ex. på en 3x7:a

Växel: Framväxel x Bakväxel
1: 1x1
2: 1x2
3: 2x2
4: 2x3
5: 2x4
6: 2x5
7: 3x5
8: 3x6
9: 3x7

Mindre jux än med två reglage, inga märkliga växelkombinationer som gör att kedjan släpar i framväxeln, etc.

(Vet att 3x7 är ganska förlegat men ni fattar principen, orkar inte skriva mer.)

ps. har inte skrivit mycket på happyride men är det något inlägg jag tror jag kommer få svar på så är det detta ?

Senast ändrad:
Underhåll framväxel
Jag skulle vilja ha ett reglage som kombinerar båda växlar, hade inte det varit något?
Det finns redan sedan flera år, men det kräver elektroniska växlar
Med Shimano Di2 kallas det Synchro Shift och hos SRAM Sequential Shifting.
"Synchro Shift gives riders the simplicity of 1x11 drivetrain, with the added gear range and gear steps of a 2x11 drivetrain" Helt överlägset, jmf med mekaniska system åtminstone
Läs mer här: https://bike.shimano.com/en-US/technologies/component/mountain-bike-technology/synchoshift.html

Underhåll framväxel
Oj, visste inte detta. Finns det någon anledning som gör principen omöjlig för mekaniska system?
Det finns ju t.ex. pentasportreglage som jobbar med två varjrar och sköter separata växelkedjor i sekvens.

Underhåll framväxel
Oj, visste inte detta. Finns det någon anledning som gör principen omöjlig för mekaniska system?
Det finns ju t.ex. pentasportreglage som jobbar med två varjrar och sköter separata växelkedjor i sekvens.

Onödigt många wires till nära ingen nytta alls t ex?
Det fina med funktionen på di2 är att man kan använda andra knappar till detta, t ex på clip-ons.

För att svara på TS fråga så är motfrågan vad det är för sorts cykel.

Tillbaka
Topp