Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det händer ju aldrig om du har en korrekt inställd och med övriga systemet kompatibel framväxel. Skit bakom spakarna i det fallet.Blir du grinig när kedjan gnider mot framväxeln och trim inte räcker eller saknas?
Vilket väl får anses vara ett bra exempel på underhåll som krävs.om du har en korrekt inställd
Trim finns och räcker till på mina cyklar.Blir du grinig när kedjan gnider mot framväxeln och trim inte räcker eller saknas?
Absolut. Det tar säkert fem minuter att skruva fast klamman runt sadelstolpen, ställa ändlägen, sätta fast vajer och sen finjustera med en ställskruv.Vilket väl får anses vara ett bra exempel på underhåll som krävs.
Iofs, men tar man och gör rätt så räcker det med något tag på barrel adjustern från styret när man cyklar. Några veckor efter vajerbytet så slutar justeringen att flytta på sig och allt går som en dröm i ett år till utan övrigt underhåll.Vilket väl får anses vara ett bra exempel på underhåll som krävs.
Och har man dessutom filat till sina höljen snyggt så ändras in ens justeringen.Iofs, men tar man och gör rätt så räcker det med något tag på barrel adjustern från styret när man cyklar. Några veckor efter vajerbytet så slutar justeringen att flytta på sig och allt går som en dröm i ett år till utan övrigt underhåll.
Efter att man monterat av skiten kan man glömma den för evigt.Min erfarenhet är att efter att man en gång justerat en framväxel så kan man glömma bort den under ganska många år.
Är det downpull?Är det förresten någon som har tråkigt och känner att de vill ha något att pyssla med så har jag en FD-M616 ni kan få helt gratis.
Visa bilaga 536354
??Är det downpull?
Ser inte så ut, tycker det ser ut som ett höljesstopp i ovankant. Om ägaren inte vet så förstår jag att det var svårt med framväxel..?Är det downpull?
Edit. Ser att det är topp pull och för ram med lött fäste för framväxeln.
De borde inte göra det, men troligen gör jag något fel för jag brukar behöva tighta något både fram och bak efter vajer/hölje byte. Kör iofs ofta med ferrul på höljet, kanske den sätter sig något? Eller så är jag slarvig med att få det perfekt rakt kanske.Och har man dessutom filat till sina höljen snyggt så ändras in ens justeringen.
Jag tänker inte svara på exakt hur jag gör för då faller mitt argument om hur jäkla enkelt och smidigt det är med framväxel!? Fortfarande enkelt, men lite pilligt och tar en aning längre tid..De borde inte göra det, men troligen gör jag något fel för jag brukar behöva tighta något både fram och bak efter vajer/hölje byte. Kör iofs ofta med ferrul på höljet, kanske den sätter sig något? Eller så är jag slarvig med att få det perfekt rakt kanske.
Tror inte du ska förväxla okunskap med ointresse ?Om ägaren inte vet så förstår jag att det var svårt med framväxel..?
3x är väl bara tandem, långsfärdscyklar och 80-tals mtb som har?Den här tråden handlar om unicyklar va? Annars är det självklart 3x som gäller, något annat vore otänkbart!
1x for the win! Skenhelig som man är sitter man just nu och trampar på en cykel utan framväxel. Just den här cykeln har ett ytterst tacksamt underhållsintervall i övrigt också. Jag smorde kedjan förra vintern senast.
Visa bilaga 536363
Den förhoppningsvis inte helt okände Miguel Induráin vann i mitten av 90-talet en av sina sista(?) stora tävlingar med 3X.3x är väl bara tandem, långsfärdscyklar och 80-tals mtb som har?
Jo, det börjar dock bli några år sedan. Men jag är egentligen inte emot 3x även om det börjar bli några år sedan jag hade en cykel med det. Jobbigt att göra rent och lite fult, men nog fungerar det!Den förhoppningsvis inte helt okände Miguel Induráin vann i mitten av 90-talet en av sina sista(?) stora tävlingar med 3X.
Dom är från tiden när man växlade med en spak direkt infäst i framväxeln skulle jag tro!?Skit i cyklarna, jag vill höra mer om dina tvingar.
Hahah, precis exakt vad jag också såg i bilden. Har brist på limknektar för närvarande och trålar auktioner efter sådana.Skit i cyklarna, jag vill höra mer om dina tvingar.
Dom är värda sin vikt i guld, om man hittar "riktiga". Jag letade flera år innan jag hade skrapat ihop de jag har idag, men nu klarar jag mig ganska långt. Bor man i närheten av Göteborg kan man säkert få låna dem..Hahah, precis exakt vad jag också såg i bilden. Har brist på limknektar för närvarande och trålar auktioner efter sådana.
Precis. Jag siktar på att komma över ett helt ställ när det är auktion efter något nedlagt snickeri, har missat ett par fina tillfällen för jag velat lite men nu är jag mer klar på vad jag vill ha så nästa gång hugger jag dem.Dom är värda sin vikt i guld, om man hittar "riktiga". Jag letade flera år innan jag hade skrapat ihop de jag har idag, men nu klarar jag mig ganska långt. Bor man i närheten av Göteborg kan man säkert få låna dem..
Företrädesvis med vaxad och inte oljesmord kedja :) Jag kör med det på trainercykeln och det fungerar över förväntan så jag är inte helt främmande för idén även för utomhusbruk. Tillbaka till grunden.Har hört att manuell 2x är det senaste.
Det finns redan sedan flera år, men det kräver elektroniska växlarJag skulle vilja ha ett reglage som kombinerar båda växlar, hade inte det varit något?
Oj, visste inte detta. Finns det någon anledning som gör principen omöjlig för mekaniska system?
Det finns ju t.ex. pentasportreglage som jobbar med två varjrar och sköter separata växelkedjor i sekvens.