Visa din Fatbike

Visa din Fatbike
Begagnat är svaret på kort sikt, dvs inte alls..?
Frågade Pole för en tid sedan om den skulle återkomma i butiken. Tror svaret var typ sommaren 2022, andra modeller hade högre prio i den fabrik som de nyttjar. Mejlar man och frågar så får man säkert ett uppdaterat svar.
Jag gjorde det tidigare idag för nyfikenhets skull, här är svaret jag nyss fick:

We are really hoping to re-stock the Taiga this year, but due to all the logistics and material difficulties, we cannot state any dates or even months. But you will be added to a list of customers, who will receive first-hand information as soon as we know more!

Visa din Fatbike
Jag gjorde det tidigare idag för nyfikenhets skull, här är svaret jag nyss fick:

We are really hoping to re-stock the Taiga this year, but due to all the logistics and material difficulties, we cannot state any dates or even months. But you will be added to a list of customers, who will receive first-hand information as soon as we know more!
Ungefär samma svar som jag fick men med ännu större reservation för tidpunkt.

Visa din Fatbike
Då har man köpt en fatbike carbon 12kg men nu några frågor om jag vill ha rött (hålen i fälgen) köper man nån teip då? Och är det svårt att göra dom tubless?

Bilagor

• IMG_20220220_113611.jpg
    IMG_20220220_113611.jpg
    683.8 KB · Besök: 192
Visa din Fatbike
C1CA8596-B5EC-4673-92B1-BA428C55E117.jpeg

För mig var det ett tydligt ”före och efter”-moment när jag upptäckte Jones H-bar (även om nu detta är on-ones kopia). Jag tycker att detta är ett fantastiskt bekvämt styre och det har hjälp mig i kampen mot ”efter cykling migrän” som plågat mig i flera år! Så nu när min Mukluk äntligen fått ett ”Geoff bar” så känns det på riktigt som min cykel!

Visa din Fatbike
Visa bilaga 543758
För mig var det ett tydligt ”före och efter”-moment när jag upptäckte Jones H-bar (även om nu detta är on-ones kopia). Jag tycker att detta är ett fantastiskt bekvämt styre och det har hjälp mig i kampen mot ”efter cykling migrän” som plågat mig i flera år! Så nu när min Mukluk äntligen fått ett ”Geoff bar” så känns det på riktigt som min cykel!
Vilka fördelar upplever du med det styret? Några nackdelar?

Visa din Fatbike
Monterat en liten skärm i min blutogaffel för att slippa få lite av leran och gruset som framhjulet kastar i ögonen. Den tar emot lite grus men tyvärr så får jag inte till dragningen av bromsslangen utan att den skaver mot skärmen.

1649071534969.png

Finns det någon här som kör blutogaffel med någon typ av skärmlösning?

Visa din Fatbike
Vilka fördelar upplever du med det styret? Några nackdelar?
Jag vet inte om det är placebo men jag köper hela säljsnacket om att händerna hamnar i en mer naturlig position vilket gör musklerna mer avslappnade. Jag upplever det som att armarna mer naturligt dämpar stötarna kontra ett rakt syre där jag upplever att jag behöver arbeta mer aktivt. Jag får betydligt mindre huvudvärk nu efter att jag bytt styre jämfört med innan. Tidigare fick jag migrän efter varje tur, nu har jag inte fått migrän på flera månader efter cykling.

Vid teknisk cykling i låg hastighet (såndär balanscykling, när man inbillar sig att man snart är lika grym som MacAskill) så upplever jag att jag har mycket större kontroll.

Sen tycker jag att det allmänt är mer bekvämt.

Värt att notera är att jag, som Jeff Jones förespråkar, har en tämligen upprätt sittställning på mina cyklar med detta styre. Tanken är bland annat att du skall använda benen mer än armarna för att dämpa smällarna, armarna hänger liksom mest med.

Vad gäller migränen så har jag även börjat styrketräna, med fokus på rygg och axlar, vilket förmodligen också bidrar. Jag styrketränade på ungefär samma vis även innan bytet av styre men då hade jag ändå betydligt mer migrän efter cykling.

Visa din Fatbike
Monterat en liten skärm i min blutogaffel för att slippa få lite av leran och gruset som framhjulet kastar i ögonen. Den tar emot lite grus men tyvärr så får jag inte till dragningen av bromsslangen utan att den skaver mot skärmen.

Visa bilaga 548026

Finns det någon här som kör blutogaffel med någon typ av skärmlösning?

Bilagor

• 20F92950-514C-41CD-925A-C460A39FABD9.jpeg
    20F92950-514C-41CD-925A-C460A39FABD9.jpeg
    631.3 KB · Besök: 104
Visa din Fatbike
Absolut. Ja du det är en bra fråga, flyttade upp i fredags 1/4 från Göteborg och cyklade lite på skoterleder kring Örarna. Det var grymt kul efter några år av uppehåll. Cyklar du själv i Luleå och isåfall vart?
Kul! Relativt nyligen flyttat hit men har inte kommit igång med någon cykling än. Har spanat in Luleå Terängcyklister som kör träningar med fatbike under vintern.

Visa din Fatbike
Kul! Relativt nyligen flyttat hit men har inte kommit igång med någon cykling än. Har spanat in Luleå Terängcyklister som kör träningar med fatbike under vintern.
Ah okej. Det kanske man skulle kolla på. Skicka ett pm eller så ifall du vill ha sällskap någon gång så kan vi kanske lösa det.

Visa din Fatbike
Stack ut i morse efter några små äggmackor och två muggar kaffe och provrullade de nymonterade färska sommardäcken Jumbo Jim 26x4.4" och det märktes tydligt en snabbare och kvickare känsla i uppförandet på cykeln jämfört med de flera hekto tyngre vinterdäcken. Nu återstår bara att justera, prova, justera, prova, och laborera fram det optimala däcktrycket. ???‍♂️

IMG_20220508_091626308.jpg

IMG_20220508_100620370.jpg

IMG_20220508_100725132.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Fatbike
Så blev det höst igen och vad passar väl då bättre än en ny fatbike?
Längtan efter en ny Dude har bara växt sig allt starkare sedan jag sålde min för tre år sedan, så förra veckan klickades en ny Dude av den billigaste modellen hem :-)
I med ett angleset och lite transplantation av delar, och vips så försvann 1,6 kg. Den är nu nere på 12,3 kg trots fetare hjul och det finns några lätta hekton till att hämta som nu är på väg hem från Tysken :-)

IMG_2427.JPG

IMG_2428.JPG

IMG_2429.JPG

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp