Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Jag har gett upp att försöka få naven helt perfekta och justerar så att jag har ett mycket litet glapp även efter att de är monterade på cykeln. Ett för hårt spänt lager förstörs på nolltid men ett litet glapp påverkar inte livslängden så mycket.
Hur ser du på kopparpastan då?!

Visa din Miyata!
Hur ser du på kopparpastan då?!
Till vad? Använder inte det på mina cyklar.

Edit. Ser att du skrev drevbultarna, där och till alla andra gängor använder jag vanligt vattenfast smörjfett. Mollyfett är extra bra tror jag men har aldrig varit med om att infettade skruvar fastnat oavsett fett. Koppar- och aluminiumpasta är nog främst till när det är hög temperatur.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
@LWB – lite inspiration kring val av styre:
FF81A2A0-BF38-4850-ABB4-74753214404F.jpeg

Visa din Miyata!
Om vädret tillåter blir det ett tredagars kombinerat bikepacking- och Miyata-konvent med en god vän och hans son nästa helg.
- - -
Det blir Norrskensflammans elddop som smuts-touringcykel.
Teaser:
För 1,5 år sedan postade jag ovanstående inlägg. Av den planerade turen blev det knappt en tummetott pga. Coronarestriktioner och förkylningar. Sedan dess har vi kommit oss ut på tur både tillsammans och var för sig - om än på mer renodlade bikepacking-traktorer - och Norrskensflamman har rullat många mil med och utan last. Men just det utlovade elddopet inom smutstouring har låtit vänta på sig.

Nu finns det dock åter hopp. Helgen efter påsk gör vi ett nytt försök på en kortare tur med övernattning. Håll tummarna och håll utkik efter RR.

Ps. RR = rittredogörelse.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
En av alla de saker som jag älskar med cykling och cyklar är enkelheten och den relativa fulländningen hos en vanlig hederlig double diamond-ramad ståljonne. Jag undrar om ovanstående faller under kategorin ”a solution in search of a problem”?
Men vajerhöljena. ?

Visa din Miyata!
Sådär, nu har jag fixat glappet i bakhjulet, riktat klingorna och beställt en ny cantibroms till framhjulet på Blackie. Några observationer:

- LX-naven måste vara de känsligaste i cyklingens historia. Vi pratar en millimeter mellan för hårt spända och glappiga.
Jag har gett upp att försöka få naven helt perfekta och justerar så att jag har ett mycket litet glapp även efter att de är monterade på cykeln.
Ett sätt som underlättar navjusteringen, åtminstone för oss amatörmekare, visas på Parktools hemsida och åtminstone för mig går justerandet av lagerspelet både snabbt och är enkelt när jag följer beskrivningen på Parktools hemsida

Sätt fast hjulet på "utsidan" av bakgaffeln (vänd på snabbkopplingen).
hubadj_setup.jpg

Justera som vanligt
hubadj_adjust2.jpg

Hela artikeln: Hub Overhaul and Adjustment: Cup and Cone Style

Visa din Miyata!
Äntligen klar inför våren och sommarens aktiviteter ?första turen avklarad med stor framgång. Liten justering på vxl sen kommer den gå kanon ?
En bättre bild på styrstamsreglagen, tack. Eller kanske inte. Redan i en usel vinkel får de mig att drägla, man vill ju inte riskera byxorna.

Visa din Miyata!
Återkommer med en lägesrapport. Jag har som sagt riktat kedjedreven på Blackie men dessvärre är vevpartiet fortfarande wobbligt. Det måste ju vara själva vevarmen/spindeln som är skev då, eller?

Visa din Miyata!
En till lägesrapport: Nu har jag rullat ytterligare några kortare vändor i närområdet med Quickcrossen. Jag slås varje gång av hur pigg den känns. Flertalet gånger har 10 kg cykelvagn med 10 kg barn åkt med, men även då är det både lättrullat och kvickt (allt är relativt förstås). Riktigt trevlig bekantskap det här!
Hemma med förkylda barn för tillfället så en liten tur med båda i vagn under morgondagens misärväder är att vänta. Alltid skönt att komma ut och lufta sig. Återstår då att se vad ytterligare 20 kg gör för känslan.

Nya Panaracer slicks ligger hos postombudet och gottar till sig. Det är ingen omöjlighet att undertecknad fläker ut en eller möjligen två foton på ekipaget när springaren är omskodd.

Visa din Miyata!
Har för mig att jag en gång fått ta av och montera vevpartiet igen men förskjutet en kvarts varv på axeln av samma skäl. Om klingorna är helt plana ser du när du lossar dem om det är någon arm som är sned eller om problemet är vid infästningen på vevaxeln alt. sned vevaxel.
När du nämner det så undrar jag om det inte var RJ the Bike Guy som jag såg göra detsamma. Först montera drivsidans vevarn löst och kolla hur mycket den slog på de fyra olika positionerna och sedan montera motstående vev.

Visa din Miyata!
När du nämner det så undrar jag om det inte var RJ the Bike Guy som jag såg göra detsamma. Först montera drivsidans vevarn löst och kolla hur mycket den slog på de fyra olika positionerna och sedan montera motstående vev.
Drivsidans arm med eller utan klingor?

Tänk på att jag är hedersmedlem i Trögfattarföreningen..

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Har för mig att jag en gång fått ta av och montera vevpartiet igen men förskjutet en kvarts varv på axeln av samma skäl. Om klingorna är helt plana ser du när du lossar dem om det är någon arm som är sned eller om problemet är vid infästningen på vevaxeln alt. sned vevaxel.
Vevaxel och lager nya.

Visa din Miyata!
Vevaxel och lager nya.
Om klingan är kollad och helt plan så kan man sen se om klingan ligger jämnt an mot samtliga armar på vevpartiet (utan klingbultar).. Gör den det bör felet vara i axelinfästningen, antingen hos vevpartiet eller vevaxeln. Om skevheten är samma när man monterar vevpartiet i olika positioner på fyrkantsaxeln, man kan även testa montera på vänstersidan, är det troligen i vevpartiet problemet ligger. Om det ändras beroende på montering bör det vara fyrkantsaxeln som inte är rätt inslipad.

Så att man inte byter ut saker i onödan.

Visa din Miyata!
Om klingan är kollad och helt plan så kan man sen se om klingan ligger jämnt an mot samtliga armar på vevpartiet (utan klingbultar).. Gör den det bör felet vara i axelinfästningen, antingen hos vevpartiet eller vevaxeln. Om skevheten är samma när man monterar vevpartiet i olika positioner på fyrkantsaxeln, man kan även testa montera på vänstersidan, är det troligen i vevpartiet problemet ligger. Om det ändras beroende på montering bör det vara fyrkantsaxeln som inte är rätt inslipad.

Så att man inte byter ut saker i onödan.
Kan direkt avfärda axeln - testat två olika kapslade lager. Då är det vevarna. ?

Visa din Miyata!
Slängde på kedjedreven på en annan vev och det såg bra ut. Alltså är det spindeln som är kass. Synd.
3CEA0D3D-39A4-45A5-BE38-77AF30DEA3E5.jpeg

Är det någon som har ett svart vevparti för fyrkantsaxel (JIS) så köper jag gärna det! Två eller tre klingor behöver jag, och minst 48T på den stora.

Skulle någon ha bara vevar så kan jag ju använda befintliga klingor.

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Då var det farfars tur att bli ”klar” med sin cykel. Miyatan fungerar nu som pendelfarkost till och från jobbet, där den låses in i ett bankvalv (inget skämt) när farfar själv inte kan hålla den under uppsikt.

Den gör ett perfekt jobb, rullar OERHÖRT mjukt tack vare det fina japanska stålet gjort på nedsmälta samurajsvärd när dessa blev förbjudna att röva fritt i landet (har jag hört). Detta fina stål i symbios med nyservade nav och lagompumpade slickade däck i 23 mm storlek gör att den till och med rullar tystare än min nya CAAD13.

Jag ÄLSKAR den här cykeln. Jag gör verkligen det. Visst, den har lite klister kvar från reflextejpen jag hade på när jag försökte hålla mig så street legal som möjligt. Och lite smuts har den. Men det går att tvätta bort.

De sista detaljerna (man blir ju aldrig 100% klar) är nog att fixa en svart sadelstolpe samt svart hölje till vajern vid bakväxeln, nu är det original som sitter och färgen stör mig lite.

Men annars kommer jag nu att pendla med huvudet högt, och med ett brett leende på läpparna.

34CA7370-E1C4-41B1-ABB1-6FD9527F4927.jpeg

ABFBA341-8E7C-4AC7-AF26-7AB2B7EEE90F.jpeg

F90E606E-C47D-41A1-B23E-D2873443E157.jpeg

0092FCE4-2DBF-40EE-9B26-CEC11217BFFA.jpeg

Visa din Miyata!
Då var det farfars tur att bli ”klar” med sin cykel. Miyatan fungerar nu som pendelfarkost till och från jobbet, där den låses in i ett bankvalv (inget skämt) när farfar själv inte kan hålla den under uppsikt.

Den gör ett perfekt jobb, rullar OERHÖRT mjukt tack vare det fina japanska stålet gjort på nedsmälta samurajsvärd när dessa blev förbjudna att röva fritt i landet (har jag hört). Detta fina stål i symbios med nyservade nav och lagompumpade slickade däck i 23 mm storlek gör att den till och med rullar tystare än min nya CAAD13.

Jag ÄLSKAR den här cykeln. Jag gör verkligen det. Visst, den har lite klister kvar från reflextejpen jag hade på när jag försökte hålla mig så street legal som möjligt. Och lite smuts har den. Men det går att tvätta bort.

De sista detaljerna (man blir ju aldrig 100% klar) är nog att fixa en svart sadelstolpe samt svart hölje till vajern vid bakväxeln, nu är det original som sitter och färgen stör mig lite.

Men annars kommer jag nu att pendla med huvudet högt, och med ett brett leende på läpparna.

Visa bilaga 548457
Visa bilaga 548458
Visa bilaga 548459
Visa bilaga 548460
Fasen vad fint! Men så länge du har andra silverfärgade detaljer på cykeln tycker jag att sadelstolpen funkar bra. Jag tycker att du ska byta styrstammen mot en silverfärgad istället - stör mer med den svart.

Kan bero på att Ahead är mycket fulare än quill rent generellt i och för sig… ?

Visa din Miyata!
Fasen vad fint! Men så länge du har andra silverfärgade detaljer på cykeln tycker jag att sadelstolpen funkar bra. Jag tycker att du ska byta styrstammen mot en silverfärgad istället - stör mer med den svart.

Kan bero på att Ahead är mycket fulare än quill rent generellt i och för sig… ?
Smaken som baken, den är inte ortodox med alla nya detaljer och delar, men för mig är det mumma just nu. Tanken från början var att måla den helt vit eller matt svart med glossiga nya svarta dekaler. Men absolut, drev och annat just nu är ju också silver så den sticker ju inte ut för mycket.

Kanske även kan påverka känslan (till det negativa) på cykeln om man byter sadelstolpe till annat material?

Visa din Miyata!
Smaken som baken, den är inte ortodox med alla nya detaljer och delar, men för mig är det mumma just nu. Tanken från början var att måla den helt vit eller matt svart med glossiga nya svarta dekaler. Men absolut, drev och annat just nu är ju också silver så den sticker ju inte ut för mycket.

Kanske även kan påverka känslan (till det negativa) på cykeln om man byter sadelstolpe till annat material?
För sjutton, det är inte en originallook jag är ute efter! Jag menar mer att jag tror en svart sadelstolpe ger en rörigare känsla än att behålla den som sitter och istället byta ut styrstammen. Den lirar inte jättebra med det kromade styrlagret. Billigare är det antagligen också! ?

Visa din Miyata!

Visa bilaga 548457
Visa bilaga 548458
Visa bilaga 548459
Visa bilaga 548460

Snyggt!
Du kan nog inte hålla huvudet så högt med den aggressiva styrstammen ?

Visa din Miyata!
Slängde på kedjedreven på en annan vev och det såg bra ut. Alltså är det spindeln som är kass. Synd.
Visa bilaga 548453
Är det någon som har ett svart vevparti för fyrkantsaxel (JIS) så köper jag gärna det! Två eller tre klingor behöver jag, och minst 48T på den stora.

Skulle någon ha bara vevar så kan jag ju använda befintliga klingor.
Släng den inte! Kanske den går att rikta

Visa din Miyata!
Släng den inte! Kanske den går att rikta
Knappast, jag tror att det är hålet för axeln som är problemet. Och det finns en gräns för hur mycket jobb man ska lägga ned på gamla grejer som riskerar att ändå inte bli helt bra. Ibland är metallåtervinningen det bästa alternativet.

Visa din Miyata!
Knappast, jag tror att det är hålet för axeln som är problemet. Och det finns en gräns för hur mycket jobb man ska lägga ned på gamla grejer som riskerar att ändå inte bli helt bra. Ibland är metallåtervinningen det bästa alternativet.
Ja, det låter rimligt att det är hålet, antingen att den blivit för hårt spänd eller tvärtom glappat så hålet deformerats och jag håller med, i så fall är det inget som går att åtgärda.

Visa din Miyata!
Tog en något längre tur på min SixTen i em, fem timmar men inte så värst mycket mer i mil, hård blåst och terrängkörning drog ned medelhastigheten. Läderkängorna fick ge vika för gummistövlar för det regnade dessutom :)

4uBMCfC.jpg

e2CMiuR.jpg

WAa8C5u.jpg

JFvLBkJ.jpg

Efter detta såg den ut såhär:
8lMZp96.jpg

3WJ7pMS.jpg
Vilken fantastiskt gullig ringklocka.

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Haha, modiga män kör utan ringklocka, jag gjorde så länge tills jag upptäckte hur användbar en bra ringklocka är. Plingar på allt och alla, ibland bara för att jag gillar klangen :)
Dumma män och kvinnor kör utan ringklocka. Men det krävs en smart och modig man för att ha en så gullig som du!

Tillbaka
Topp