Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Kan som fotnot tillägga att jag igår försökte slå eller åtminstone tangera @LWB :s 55 km/h men jag var inte i närheten ens när jag lade till bromsen och jag kommer nog inte göra ett nytt försök utan får erkänna mig besegrad :)
För ordningens skull ska det sägas att de där 55,1 km/h var från stravas loggning. Nog för att det kändes fort i vissa av backarna, men jag går inte i god på decimalnivå för riktigheten.
C04D9FB9-4D68-4DCB-9154-D3DB9F1BFE9F.jpeg

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Har ni läst Call of the Albatross?

Det är en sammanvävning av Jack Londons Call of the Wild och Tjechovs Måsen, och handlar om en glad cyklist som har kört sin Valleyrunner med barnsadel och konstaterat att den blir för tung i baken och för lätt i (mås-)näbben och därför gör sig bäst utan barnsadel.

Men styret, titelns Albatross, utövar en så stark dragningskraft på honom att han inte kan motstå att använda sin Valleyrunner när han ska hämta grabben på förskolan.

21CF222A-9580-478B-A6D3-D3AD147E1FF3.jpeg

Handlingen kretsar kring de inre och yttre förvecklingar som uppstår i kraftfältet mellan njutningen i att cykla Valleyrunner med Albatrosstyre och kvalen som huvudrollsinnehavaren måste betvinga för att cykla med alltför baktung cykel. Oerhört spännande!

Ett berättartekniskt grepp som ger den till synes banala historien en extra dimension är att berättarjaget inte är samma person som huvudkaraktären utan istället dennes son, som berättar utifrån sin position bakpå barnsadeln.

B86C2AA3-D30E-4DEC-A1E1-FDA65C53967F.jpeg

Boken lär ha fått ett ljummet mottagande…

Visa din Miyata!

Det är en sammanvävning av Jack Londons Call of the Wild och Tjechovs Måsen, och handlar om en glad cyklist som har kört sin Valleyrunner med barnsadel och konstaterat att den blir för tung i baken och för lätt i (mås-)näbben och därför gör sig bäst utan barnsadel.

Men styret, titelns Albatross, utövar en så stark dragningskraft på honom att han inte kan motstå att använda sin Valleyrunner när han ska hämta grabben på förskolan.

Visa bilaga 553649

Handlingen kretsar kring de inre och yttre förvecklingar som uppstår i kraftfältet mellan njutningen i att cykla Valleyrunner med Albatrosstyre och kvalen som huvudrollsinnehavaren måste betvinga för att cykla med alltför baktung cykel. Oerhört spännande!

Ett berättartekniskt grepp som ger den till synes banala historien en extra dimension är att berättarjaget inte är samma person som huvudkaraktären utan istället dennes son, som berättar utifrån sin position bakpå barnsadeln.

Visa bilaga 553648

Fruns kollega löste gamnacke-problematiken med att spänna fast hjälmen i cykelsadeln. Även detta lär ha fått ett ljumt mottagande av vederbörandes fru...

Visa din Miyata!

Visa bilaga 553649

Visa bilaga 553648

Jag har faktiskt läst den där boken. Vi körde den i vår bokcirkel. Jag tyckte om den. Kände att jag kunde relatera.

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
En miyata såklart! Hade hoppats kunna hämta ut den idag men icke. En mixte i relativt gott skick. Antagligen ”till salu” om någon är intresserad.
Haha sweet Jo jag var nästan hundra på att de va en miyata ? har oxå en på hittegods men dröjer dock ett tag innan jag får hämta den? om ingen ägare hämtar ut den innan dess dock ?

Visa din Miyata!

Visa bilaga 553649

Visa bilaga 553648

Visa bilaga 553649

Visa bilaga 553648

Om författaren bara moderniserar åt fantasy-hållet tror jag det kan bli en bestseller. Call of the Zombie Albatross.
Stolthet och fördom och zombies var en riktig kioskvältare.

Visa din Miyata!
Nu hoppas jag innerligt att någon förklarar vad bokskogsbada med äkta hälfen innebär -- som gammal norrbottningen är det jobbigt för mig nu, många associationer men allt känns fel, ingen fast referens till bokskogen och dess badande. Någon?

Visa din Miyata!
Nu hoppas jag innerligt att någon förklarar vad bokskogsbada med äkta hälfen innebär -- som gammal norrbottningen är det jobbigt för mig nu, många associationer men allt känns fel, ingen fast referens till bokskogen och dess badande. Någon?
Har precis badat färdigt i Åkulla, väldigt fint idag. Skogsbad = gå runt i skogen utan mål och bara njut, gärna nu när knopparna brister.

Visa din Miyata!
I brist på mektid just nu (trädgårdsprojekt går före) delar jag denna från tidigare i år. Nakna med vevlagerhus mot vevlagerhus, så nära Pamela & Tommy som vi kommer i den här tråden tror jag.
Det där ser nästan lite syndigt ut. Syndigt och fint.
Har du hunnit bekanta dig något mer med Big Pink?

För egen del har jag nåt slags halvhugg på (ännu) en 20.5” On/Off i det grymma pakethållarfäste-i-gaffeln-utförandet, men det ligger några månader fram i tiden.

En kompis köpte två stycken On/Off på ett bräde för ett år sedan. Eftersom han är den sorten som bara cyklar på en cykel åt gången - jag har hört att det finns sådana - så har han nu bett mig om hjälp att plocka de bästa komponenterna från de båda och bygga ihop dem på den snyggaste ramen. En av cyklarna har bl.a. en hel del LX-godis…

Den andra ramen, den som blir över, får jag ta hand om, som slaktarn får sin sup efter väl förrättat värv, och det är alltså den det gäller.

Jag har inte bestämt mig för vad det skulle kunna bli för bygge, och jag ska öht se till att fullgöra min del av överenskommelsen innan jag intecknar lönen samt och tillika kolla skicket innan jag bygger loss. Men med erfarenhet av hur pigg Enpetaren är i lycksalig avsaknad av tungt bult on-skräp så lutar det åt något slags luftigt och avskalat bygge utan skärmar och pakethållare. Några idéer? Arbetsnamn Slaktarsupen kanske?

Visa din Miyata!
Det där ser nästan lite syndigt ut. Syndigt och fint.
Har du hunnit bekanta dig något mer med Big Pink?

För egen del har jag nåt slags halvhugg på (ännu) en 20.5” On/Off i det grymma pakethållarfäste-i-gaffeln-utförandet, men det ligger några månader fram i tiden.

En kompis köpte två stycken On/Off på ett bräde för ett år sedan. Eftersom han är den sorten som bara cyklar på en cykel åt gången - jag har hört att det finns sådana - så har han nu bett mig om hjälp att plocka de bästa komponenterna från de båda och bygga ihop dem på den snyggaste ramen. En av cyklarna har bl.a. en hel del LX-godis…

Den andra ramen, den som blir över, får jag ta hand om, som slaktarn får sin sup efter väl förrättat värv, och det är alltså den det gäller.

Jag har inte bestämt mig för vad det skulle kunna bli för bygge, och jag ska öht se till att fullgöra min del av överenskommelsen innan jag intecknar lönen samt och tillika kolla skicket innan jag bygger loss. Men med erfarenhet av hur pigg Enpetaren är i lycksalig avsaknad av tungt bult on-skräp så lutar det åt något slags luftigt och avskalat bygge utan skärmar och pakethållare. Några idéer? Arbetsnamn Slaktarsupen kanske?

Jodå, Min Rosa har rullat några fler vändor i närområdet och även fått smaka på en styrfylla från det lokala vattenhålet. Hade då chans att dra på lite utan tunga laster utöver pilotens skvalpande öl som barlast. Den är verkligen lekfull! Känns nästan lite som en uppvuxen bmx ibland. Jag har rätt dålig koll på cykelgeometri, men spontant skulle jag gissa på ganska korta kedjestag för det är lätt att lyfta framänden när undertecknad trycker till på pedalerna.

Visa din Miyata!
Seven-twelve anno 1990
med 56cm ram och 25c-700 däck
Michelin Dynamic classic med original styrlinda.
Växlar 2x7 med orig 42/52 & utbytt 12-28.

Den har nu en modifierad framgaffel, för att svälja större däck än de 23mm som satt på, framgaffeln är allt i det tightaste laget, 23mm gick precis på, men 25mm är mer optimalt för min vikt, nu klarar gaffeln 25 mm med 2mm fritt.

Sadel SelleRoyal i mocka, hade släppt i limningen, båda sidorna och även stoppning, så den fick limmas i 5 omgångar, den sitter nu i maxläget men ändå för liten för mina ben.
(Har även en till Seven-twelve med 58cm ram, så denna 56:a avses avyttras under våren )

Vevlagret bytt till modernare underhållsfritt kapslat samt även renoverat bakre hjullager(inkl.ny kasettbody) på drivsidan.

Framhjulet radialekrat, bytt av tidigare ägare. Pedalerna i stål från Biltema sitter enbart på för testcykling.

Bilagor

• _20220506_212437.JPG
    _20220506_212437.JPG
    507 KB · Besök: 56
  • _20220508_094248.JPG
    _20220508_094248.JPG
    118.5 KB · Besök: 60
Senast ändrad:
Visa din Miyata!
OneTen årgång 1990

61cm ram har jag för mig(numera såld).
Däck: Michelin Dynamic classic 25c-700,
Växlar: 2x7 med 42/52 stålklingor & 13-23 kassett.
Sadel: Mundialita vinyl
Fälgar: Araya
Ram: spline med med oreducerad framgaffel.

Var i nära nyskick med enbart 1x lackskada på överröret, ingen hade ens hängt upp kedjan på den kedjehållaren som dessa äldre ramar hade påsvetsad insida bakgaffeln.

Sportcykel kallades dessa istället för racer, då den har enklare komponenter i bl.a stål, saknar rampumpfäste och har enbart 1x flaskhållarfäste.
(12,0kg vägde den med alu-pedaler)

Helt original förutom:
-Tidigare ägare slopat dubbel-bromsgreppen (a'la touringmodell) för att se mer racer ut.
-Pedaler saknades vid köp, försökte återskapa liknande de i katalogbilden( med reflexer.
-Däcken bytta, original som satt på var av fabrikat Miyata 20c-700 med vita däcksidor
-Framgaffeln modifierad även på denna, för att rymma större däck än 23mm.

Bilagor

• _20220430_230942.JPG
    _20220430_230942.JPG
    484.4 KB · Besök: 37
  • DSC_1373.JPG
    DSC_1373.JPG
    400 KB · Besök: 39
  • _20220508_133909.JPG
    _20220508_133909.JPG
    434.7 KB · Besök: 48
Visa din Miyata!
Prognosen lovade sol, jag var gräsänkling, grabben outsourcad till farmor och framöver varslas det om regn och skit i flera dagar. Vad annat finns då att göra än att ge sig ut på en tur?

Det blev den rosa monsterkryssaren, och om det var jag som valde vägen eller vägen som valde mig vete fåglarna, men det blev ganska genomgående grovgrusade skogsbilvägar, med lite asfalt och lite stig för att binda samman turen. Dvs. perfekt blandning för en monstercross.

C82A67CC-DC80-40E6-9191-924CDA45A415.jpeg

Finlir efter ett par kilometer. Sadeln skjuts fram de sista fem millimetrarna. Mitt gamla vanliga problem med att jag är för kort ovanför mitten så att sittställningen blir för utsträckt. Med justeringen gjord och ett nytt stopp efter ytterligare ett par km för att tilta tillbaka sadeln som fick sig en dipp i samband med justeringen så blev den rosa ännu lite mer rosa.

B2048513-A110-418E-BE7B-7611D31DE6E0.jpeg

Jag körde ganska planlöst, men valde efterhand att testa en backe som utgör det ena av två bergspris på Cykelrallar’n. Den var brant på sina ställen.

12BEA836-6354-4397-8224-A0FA6936B9B2.jpeg

Väl där uppe på toppen, 340 modiga meter över havet, kände jag mig märkbart närmare månen (den finns där som en liten prick på bilden).

B28C3AB1-050D-48B0-841A-C128E46832C5.jpeg

Think pink.

1BB9DAE1-1E1E-418A-ABED-72785F01B439.jpeg

På väg ned mot Botten igen vet jag knappt vad som hände, men plötsligt fann jag mig skogsbadande i en bokdunge. Jag skänkte @Doughboy72, @Skyerider och kanske allra främst @Peth en tanke, knäppte ett kort med min Instamiyatic och trampade vidare.

B00D4E0C-BAFF-415B-A57F-CF99BA826E4E.jpeg

Jag har på flera år inte gjort mycket annan nytta än att trampa runt på skogsvägarna här hemikring, och har nog ändå sammantaget gnott ihop några hundra mil inom en radie av 3-4 mil, ibland så långt som kanske 5-6 mil. Men ändå finns det alltid mera nytt att hitta. Om jag bara ger mig den på att köra något nytt så finns det alltid någon variant som leder in mig på vägar som jag inte har cyklat tidigare. Vem behöver Tour Divide när man har sin fisljumma hembygd utanför dörren? Och om man är så pretentiös att man vidgar perspektivet till hela Sverige så lär man kunna cykla en hel livstid och ändå bara skrapa på ytan.

822E0DF9-DA8D-437F-8A59-77CE22DEDF5E.jpeg

Idag tänkte jag skippa den här, men jag lägger in den för att retas.

Allt som allt blev det en fin liten tur, och jag tror nästan att jag för första gången nosade på det flyt som Jan Heine beskriver när ramens flex, däckens gung, cyklistens kraft och vattnet i knäna på nån gnällig xenofob i Ring P1 hamnar i harmoni och allt blir, you guessed it, rosa. De korta stunder som jag orkade trycka på lite extra - vanligtvis ligger jag mest och nöter och är ungefär lika explosiv som en gråsten - så var det som att cykeln fick en extra knuff. Kul känsla, även om den varade kort. Kanske var det skogsbadet?

BB4C0352-6814-4569-B17E-7271EB55198A.jpeg

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Fina bilder måste lyfta min on/off Cericea ja färgen råsa heter så har redan hunnit med 20 mil med Logan Smögen samlat lite burkar pet men dessa finska och norska och EU burkar pet är inte med i svenska pant men det är sträck kåd fel men finsk pant är mer på stora pet dubbelt 4 skr i euro valuta. Får återkomma med bilder får hänga på paketerhållar korgar från Logan Smögen till miyata.

Visa din Miyata!
Hej trådsekten (sekttråden?)

Finns det nån här inne som vill våga vara lite annorlunda mot alla "xxx-runners"?

Som dessutom vill rädda en klenod från metallåtervinning?

I så fall är du säkert väldigt sugen på att få en 20,5"-ram till en Elevation 2000 från -92!!!

20220510_073744.jpg

Helt gratis och finns i Täby. Eller bytes mot en burk fulöl, gärna oöppnad.

Ta chansen att uppleva den lysande iden att kombinera colaburkar och armeringsjärn för att bygga en cykelram med hjälp av lim!!!!

Inspirationsbild:
Elev2k1800.jpg

Visa din Miyata!
Hej trådsekten (sekttråden?)

Finns det nån här inne som vill våga vara lite annorlunda mot alla "xxx-runners"?

Som dessutom vill rädda en klenod från metallåtervinning?

I så fall är du säkert väldigt sugen på att få en 20,5"-ram till en Elevation 2000 från -92!!!

Visa bilaga 554421

Helt gratis och finns i Täby. Eller bytes mot en burk fulöl, gärna oöppnad.

Ta chansen att uppleva den lysande iden att kombinera colaburkar och armeringsjärn för att bygga en cykelram med hjälp av lim!!!!

Inspirationsbild:
Visa bilaga 554422

Alltså jag *behöver* inte den, men om ingen annan ska ha den så kan jag svänga förbi Täby på fredag...

Visa din Miyata!
Japp, en liten bild kan tydligen skapa oväntade behov....?

Och innan någon blir upprörd: GT'n var faktiskt en Karakoram Inferno, så alla argument är ogiltiga.
Nu kan jag äääääntligen lägga till ValleyRunner under rubriken ”Pågående renovering” i min signatur ? Tack @ostrand och @GTO, då var denna sommaren räddad…. Efter konventet kommer man ju vara helt deppig för att det är över… trösten finns i garaget, i Valleyn?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp