Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
?
Just ja!
Ingen MB alls tyvärr, men en CB-1. Har haft den ute på köp&sälj med annan spec och högt pris. Svalt intresse ledde till nya delar. Den ska ut till försäljning igen, måste bara testa hjulen lite till ?
Enormt goa däck, tubeless så klart, på Pacenti Brevet-hjul. Nya 650b gjorde tokstor skillnad på cykeln jämfört med gamla 26"are. Cykeln känns nu snabb och förmögen att behålla fart och bara sväva fram på grova grusvägar.
Stabil styrkombo stämplad Nitto står för kontroll och komfort ?

Visa bilaga 557374

Visa bilaga 557375
Visa bilaga 557376Visa bilaga 557377
sen på bollen här men den är ju så läcker att jag sparade ner bilderna för privat bruk <3 men hur löste du bromsarna när du bytte hjulstorlek? gick det "ändå"?

Visa din Miyata!
Jag vet inte vad de heter men de jag sett till salu uppåt landet har varit dubbla raka TT (tror jag i alla fall). Ser ibland "dam racer" med rakt styre i andra märken också. Det var väl mer eller mindre standard på tidigt 90 tal med dubbla TT och ofta med bock. Crescent hade nån vit & rosa historia.
Sist jag såg en i Malmö så tvekade jag inför flickans preferenser - det var ju dumt så klart.
Min äldsta (elva år gammal) har en lila och vit Crescent från 1990 med mixteram, Pentasport och 26-tumshjul. Kanonhoj. Tung och stabil. 37 mm-däck också...

Visa din Miyata!
Jag kommer nog att känna mig fram vad gäller styren. Jag har i motsats till dig kört raka styren hela livet och först de senaste åren testat bock. Men på den här lutar det åt rakt, ganska brett och hyfsat bakåtsvept.

Albatross är en klar favorit för mer tillbakalutad cykling. Underbart bekvämt och snyggt som sattan! Men det känns inte hundra tryggt när det börjar bli stökigt och gå undan så för mig passar det bäst på en finglidare (Enpetaren… ?).

Jones är en annan favorit (Norrskensflamman), men dels är jag lite för snål för att köpa ett sådant, dels vill jag testa något nytt. Jag skulle också vilja testa mindre bakåtsvep än Jonesets 45°. Om jag ska vara lite fåfäng så får det också gärna bli lite snyggare än med ett Jones.

Drömmen vore ett übertrendigt Crust Uncle Ron’s Orthopedic Back Bar eller ett Monē Meal Replacement Bar. Men med höga inköpspriser till att börja med och USA-import på det så vete tusan. Någon som vet om de finns att köpa inom eu?

Det blir nog något slags riser bar. Abret med dem verkar vara att jag inte kommer undan med mina befintliga styrstammar som alla har 25,4 mm klämma. Det verkar inte finnas så många roliga styren med både ordentlig bredd och 25,4 mm, naturligtvis av förklarliga skäl.
Men det är når alt kommer til alt som Wittgenstein konstaterade i sitt tractatus logic-philosophicus, att varom man inte kan slå en 25,4 mm klämma, därom måste man slå en 26 eller 31,8 mm klämma.

Det är snärjigt som ni märker. Vad säger ni andra i frågan?
Har ett alu biltema-cruiser styre i verkstan du kan få i verkstan som nog är åtminstone kusin med crust orto-styret haha! halvt OT: Appropå det här med riser-styren med baksvep så är de ganska vanligt förekommande på cruisiga typ 70-tals pojkcyklar. Monterade hoj åt en vän med ett sånt styre och blev himla bra ändå. Minns att jag förvånades över hur lätt det var att byta stam, det tunna förstärkningsröret över styrets dal gled obemärkt förbi öppningen i styrstammen. typ såhär

Bilagor

• hd_item_1695139_593dc542b1.jpg
    hd_item_1695139_593dc542b1.jpg
    128.3 KB · Besök: 40
Visa din Miyata!
Jag vet inte vad de heter men de jag sett till salu uppåt landet har varit dubbla raka TT (tror jag i alla fall). Ser ibland "dam racer" med rakt styre i andra märken också. Det var väl mer eller mindre standard på tidigt 90 tal med dubbla TT och ofta med bock. Crescent hade nån vit & rosa historia.
Sist jag såg en i Malmö så tvekade jag inför flickans preferenser - det var ju dumt så klart.
Har du missat Mixte-trådarna?!

Ingen Miyata, men stilig:

Visa din Miyata!
Har du missat Mixte-trådarna?!

Ingen Miyata, men stilig:
Nej inte helt men missade att mixtie hade en betydelse jag skulle ta till mig.

Visa din Miyata!
Råkar sitta och ögna igenom Blocket..... :)

Det var lite kul att bara för att färgen råkar vara cerise, så hamnar det under kategorin "damcykel".... :) Om någon söker en bra Avocet sadel (vad det verkar) så är ju 350 kr inte så farligt.... men vad man skall göra med resten av cykeln är ju en annan femma.... ;)

1654000181102.png

Visa din Miyata!
Jag kan försöka fotografera stänkskärmsarrangemanget på Norrskensflamman (enda Miyatan med både 2.2:or och skärmar).

Bak funkar det med hel skärm men fram fick jag kapa den och ha en bit nedifrån och upp till gaffelns baksida och en annan bit från gaffeln och framåt.
Vad är det som begränsar bak, höjd eller bredd?

Visa din Miyata!
Känslan av att cykla på en Miyata är nog något liknande de som kör klassiska Ferrari: när jag cyklade i söndags träffade jag ett mindre gäng med "bikepackers" vid Snogeholm och det var en trevlig känsla att ha den finaste cykeln trots deras fullkittade kolfibercyklar och annat :)

En liten anekdot bara.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Har ett alu biltema-cruiser styre i verkstan du kan få i verkstan som nog är åtminstone kusin med crust orto-styret haha! halvt OT: Appropå det här med riser-styren med baksvep så är de ganska vanligt förekommande på cruisiga typ 70-tals pojkcyklar. Monterade hoj åt en vän med ett sånt styre och blev himla bra ändå. Minns att jag förvånades över hur lätt det var att byta stam, det tunna förstärkningsröret över styrets dal gled obemärkt förbi öppningen i styrstammen. typ såhär
Det är från en sådan limp cykel jag satt styret på on/off rodrunner från en tidigare monar cross utan fågel pinne.

Visa din Miyata!
Såhär ser det ut på Norrskensflamman, med plastskärmar och V-bromsar. Det är inte snyggt, men i gengäld ganska fult:
E22B317F-7ADD-49FD-9EFD-360D017A6DD5.jpeg

Vajern går emot där skärmen är som högst, så det blir onödigt trög och mjuk känsla på bakbromsen. Det i kombination med att jag valde hellångt vajerhölje för att skydda mot vägsalt och junk gör att det finns stor förbättringspotential, men som vanligt glömmer jag allt sånt så fort jag väl sitter i sadeln.

Framskärmen är som sagt kapad vid gaffelkronan och framför den sitter en ass saver eller nåt liknande:
176BB03C-8F5B-4B50-8665-1E7D1B7E1186.jpeg

Jag ber om ursäkt för hur fult det är - och för att jag inte har hyfsat till skärmstagen - men så fult som det är så är cykeln ändå en riktig arbetshäst. Och om jag vill snyggcykla så har jag alltid den rosa. (Igår läste jag om Claude Monet för grabben. Bilderna från när Monet ännu såg bra fick betyget ”fina” medan bilderna från när han hade fått starr och man knappt kunde gissa sig till vad de föreställde fick betyget ”finfräsiga”. Den rosa är väl isf ”fin” och Norrskensflamman ”finfräsig”…)

Detalj av den kapade framskärmen. Finfräsig?:
9DD34D8B-2DC8-4217-B39A-B7FEA0141AB4.jpeg

Med denna dokumentation gjord gick jag ikväll över till Operation Mock-up på Bjässen, med delar stulna från den Edfeldtska Enpetaren. Voilà!
72FE36AC-3143-4A76-9ABC-265BBFD1BC32.jpeg

Fan vet om den inte skulle klä i det här stuket ändå? Och nu får det räcka med ”Bjässen”, en sån här långbent sak förtjänar ett stiligare namn. Den får därför ta över kodnamn ”Tuppgöken” från mitt gen. 2-projekt. Tuppgök (en fågelart) heter ”roadrunner” på engelska så säg emot den som vågar.

Såhär sorglig blev däremot den vanligtvis så självklart eleverade Enpetaren när jag klädde av den:
0124840F-9DF2-4040-B00A-A61D690CFCF8.jpeg

Jag lovar att snarast återställa den till dess forna glans.

…och som ett Makternas straff för att jag är så opassande mallig över Bjässen Tuppgöken så välte jag omkull ramen och skavde ett litet märke på sadelstaget:
0C7396A9-3275-4B7C-BB95-E7D3B32F880B.jpeg

Ett jävla skit rent ut, men så går det när man har näsan i vädret och blicken i skyn.

Hiss eller diss på stuket på Tuppgöken? Att det blir bekvämt är jag säker på, och själv tycker jag att det blir snyggt. Men jag vill ju inte att den ska framkalla obehagskänslor hos er andra. Vi är trots allt flera om det här.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Såhär ser det ut på Norrskensflamman, med plastskärmar och V-bromsar. Det är inte snyggt, men i gengäld ganska fult:
Visa bilaga 558729
Vajern går emot där skärmen är som högst, så det blir onödigt trög och mjuk känsla på bakbromsen. Det i kombination med att jag valde hellångt vajerhölje för att skydda mot vägsalt och junk gör att det finns stor förbättringspotential, men som vanligt glömmer jag allt sånt så fort jag väl sitter i sadeln.

Framskärmen är som sagt kapad vid gaffelkronan och framför den sitter en ass saver eller nåt liknande:
Visa bilaga 558730

Jag ber om ursäkt för hur fult det är - och för att jag inte har hyfsat till skärmstagen - men så fult som det är så är cykeln ändå en riktig arbetshäst. Och om jag vill snyggcykla så har jag alltid den rosa. (Igår läste jag om Claude Monet för grabben. Bilderna från när Monet ännu såg bra fick betyget ”fina” medan bilderna från när han hade fått starr och man knappt kunde gissa sig till vad de föreställde fick betyget ”finfräsiga”. Den rosa är väl isf ”fin” och Norrskensflamman ”finfräsig”…)

Detalj av den kapade framskärmen. Finfräsig?:
Visa bilaga 558731

Med denna dokumentation gjord gick jag ikväll över till Operation Mock-up på Bjässen, med delar stulna från den Edfeldtska Enpetaren. Voilà!
Visa bilaga 558732

Fan vet om den inte skulle klä i det här stuket ändå? Och nu får det räcka med ”Bjässen”, en sån här långbent sak förtjänar ett stiligare namn. Den får därför ta över kodnamn ”Tuppgöken” från mitt gen. 2-projekt. Tuppgök (en fågelart) heter ”roadrunner” på engelska så säg emot den som vågar.

Såhär sorglig blev däremot den vanligtvis så självklart eleverade Enpetaren när jag klädde av den:
Visa bilaga 558733

Jag lovar att snarast återställa den till dess forna glans.

…och som ett Makternas straff för att jag är så opassande mallig över Bjässen Tuppgöken så välte jag omkull ramen och skavde ett litet märke på sadelstaget:
Visa bilaga 558734
Ett jävla skit rent ut, men så går det när man har näsan i vädret och blicken i skyn.

Hiss eller diss på stuket på Tuppgöken? Att det blir bekvämt är jag säker på, och själv tycker jag att det blir snyggt. Men jag vill ju inte att den ska framkalla obehagskänslor hos er andra. Vi är trots allt flera om det här.
Den formligen skriker "gubbe". Fast ändå på ett bra sätt. Tänk distingerat gråa tinningar, linnekavaj och basker snarare än mobilhölster, strumpor i sandal och byxor med avtagbara ben.

Visa din Miyata!
Jag var i Varberg i går och repade med ett band. Jag brukar ta cykeln med mig på tåget och cykla mellan stationen och replokalen. Eller replokal och replokal förresten, eftersom jag regredierar med åldern är vi en gäng farbröder som står i Jonas garage och harvar.

Anyway, jag tog ett dopp i sjön efteråt och skulle sedan hoppa på tåget 22.35. ”Fordonsfel”. Framflyttat till 23.21. Come 23.21 och inget tåg. Cyklade lite planlöst runt i centrum på
Pralin för att försöka hitta något öppet ity jag enbart hade ätit en skål kvarg till middag. Kylan var svår för en nybadad gubbkropp, trots tjock fiskarolle från Guernsey. När klockan blivit midnatt plus moms och avgångstiden flyttats fram till 00.50 med option på ytterligare försening ringde jag mitt frikort: morsan.

”Vi möts på tappen vid Varberg Norra” sa vi till varandra. Den enda nattöppna bensinstationen hägrade med macka och kaffe. Men det är sju kilometer från stationen till motorvägen och jag hade Pralin. Så, nu till mitt verkliga ärende med detta inlägg: De nya Maxxisdäcken är verkligen inte bra. Köp inte dem. Trögare får man leta efter. Har ni otur kommer ni att tvingas inse konsekvenserna av ert felköp på en nordhalländsk cykelbana i mörker en onsdagsnatt i sommarens första skälvande minuter, klädda i ylletröja, uppvikta jeans och dåliga skor. Ni kommer också att inse vilken jävla tur det var att ni inte fullföljde den ursprungliga planen - att cykla hela vägen hem.

PS. Cirkel-K:s kalkonmacka är ??. DS.
1831A441-B55E-4BB4-83CD-BB5494699E88.jpeg

E6EC6C6A-A513-427C-9B38-5B32007C12BC.jpeg

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Håller nog inte med. Min erfarenhet är att alla miyator är väldigt långa och att det mest är höjden som ändras. Kolla på LWB:s bilder. Alla är ju lika långa! Så åk och testa :)
One Hundred är ju inte en MTB, utan en av deras landsvägs-/touringmodeller. Jag, som är 174 cm, har en 1000 i strl 57 och vill inte ha en som är mycket mindre. Min 712 i strl 53 är liten och aggressiv, inget man tuffar runt alltför många timmar med.

Visa din Miyata!
Nu har jag rättat till bak ventil på var väckas slangen vid ventilen har 50 psi~3.5 var bak och 40 psi~2.5 bar fram det där med ram måt blir snyggare med mindre uppstigning av sadelstolpe men hög ram gör luta vid upp och av stigng jag är 180 på on/off rodrunner 26 tum är en 53 ram men inerben mått i strumplästen 89 skulle ha 56 ram men funkar bra med ett cross styre höjning på 53 ramen.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Mia culpa.
53 är ju jättelitet!
Jag pratar såklart om mtb-cyklarna. Inte 100.

Min mtb är 40 cm sadelrör (!) och 57 cm top tube (minns inte vad det heter) c-c. Den passar mig på 187 med konstiga dimensioner på kroppen.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 558734
Första skråman är värst och nu behöver du inte vara lika försiktig utan kan använda den fullt ut :) Sen är det en bagatell, kunde varit mycket värre med en stor buckla i överröret, min 610 har en sådan buckla som fanns när jag fick cykeln men som tur är är den väldigt liten, syns knappt och påverkar inte hållfastheten nämnvärt.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Jag var i Varberg i går och repade med ett band. Jag brukar ta cykeln med mig på tåget och cykla mellan stationen och replokalen. Eller replokal och replokal förresten, eftersom jag regredierar med åldern är vi en gäng farbröder som står i Jonas garage och harvar.

Anyway, jag tog ett dopp i sjön efteråt och skulle sedan hoppa på tåget 22.35. ”Fordonsfel”. Framflyttat till 23.21. Come 23.21 och inget tåg. Cyklade lite planlöst runt i centrum på
Pralin för att försöka hitta något öppet ity jag enbart hade ätit en skål kvarg till middag. Kylan var svår för en nybadad gubbkropp, trots tjock fiskarolle från Guernsey. När klockan blivit midnatt plus moms och avgångstiden flyttats fram till 00.50 med option på ytterligare försening ringde jag mitt frikort: morsan.

”Vi möts på tappen vid Varberg Norra” sa vi till varandra. Den enda nattöppna bensinstationen hägrade med macka och kaffe. Men det är sju kilometer från stationen till motorvägen och jag hade Pralin. Så, nu till mitt verkliga ärende med detta inlägg: De nya Maxxisdäcken är verkligen inte bra. Köp inte dem. Trögare får man leta efter. Har ni otur kommer ni att tvingas inse konsekvenserna av ert felköp på en nordhalländsk cykelbana i mörker en onsdagsnatt i sommarens första skälvande minuter, klädda i ylletröja, uppvikta jeans och dåliga skor. Ni kommer också att inse vilken jävla tur det var att ni inte fullföljde den ursprungliga planen - att cykla hela vägen hem.

PS. Cirkel-K:s kalkonmacka är ??. DS.
Visa bilaga 558777
Visa bilaga 558776
Du måste berätta att däcken är dåliga tidigare! Jag har ju kört ett helt gäng distansrundor på 150+ kilometer under vintersäsongen på just dom däcken. Det hade jag ju såklart inte gjort om jag visste att däcken var dåliga.?

Visa din Miyata!
Du måste berätta att däcken är dåliga tidigare! Jag har ju kört ett helt gäng distansrundor på 150+ kilometer under vintersäsongen på just dom däcken. Det hade jag ju såklart inte gjort om jag visste att däcken var dåliga.?
Stackare. Mina ex är fan sämre än de 15 år gamla 50 mm Continentalsulor som satt på Pralin när jag hämtade honom utanför brf:en där han stod och rostade bort sedan några år.

Jag känner för att bränna upp de här Maxxisdäcken. Efter att ha gjort dem riktigt illa.

Visa din Miyata!
Stackare. Mina ex är fan sämre än de 15 år gamla 50 mm Continentalsulor som satt på Pralin när jag hämtade honom utanför brf:en där han stod och rostade bort sedan några år.

Jag känner för att bränna upp de här Maxxisdäcken. Efter att ha gjort dem riktigt illa.
Jag ka ta dem ;) Nä, skämt åsido, en del däck behöver mjukas upp lite, köras in, för att rulla bra. Ta ut dem på en långrunda, gärna med lite regn, så tror jag du kommer gilla dem bättre sen

Visa din Miyata!
Jag ka ta dem ;) Nä, skämt åsido, en del däck behöver mjukas upp lite, köras in, för att rulla bra. Ta ut dem på en långrunda, gärna med lite regn, så tror jag du kommer gilla dem bättre sen
Jag ger dem en chans till. Skyller på dig om det inte blir bättre. ?

Tillbaka
Topp