Såhär ser det ut på Norrskensflamman, med plastskärmar och V-bromsar. Det är inte snyggt, men i gengäld ganska fult:
Visa bilaga 558729
Vajern går emot där skärmen är som högst, så det blir onödigt trög och mjuk känsla på bakbromsen. Det i kombination med att jag valde hellångt vajerhölje för att skydda mot vägsalt och junk gör att det finns stor förbättringspotential, men som vanligt glömmer jag allt sånt så fort jag väl sitter i sadeln.
Framskärmen är som sagt kapad vid gaffelkronan och framför den sitter en ass saver eller nåt liknande:
Visa bilaga 558730
Jag ber om ursäkt för hur fult det är - och för att jag inte har hyfsat till skärmstagen - men så fult som det är så är cykeln ändå en riktig arbetshäst. Och om jag vill snyggcykla så har jag alltid den rosa. (Igår läste jag om Claude Monet för grabben. Bilderna från när Monet ännu såg bra fick betyget ”fina” medan bilderna från när han hade fått starr och man knappt kunde gissa sig till vad de föreställde fick betyget ”finfräsiga”. Den rosa är väl isf ”fin” och Norrskensflamman ”finfräsig”…)
Detalj av den kapade framskärmen. Finfräsig?:
Visa bilaga 558731
Med denna dokumentation gjord gick jag ikväll över till Operation Mock-up på Bjässen, med delar stulna från den Edfeldtska Enpetaren. Voilà!
Visa bilaga 558732
Fan vet om den inte skulle klä i det här stuket ändå? Och nu får det räcka med ”Bjässen”, en sån här långbent sak förtjänar ett stiligare namn. Den får därför ta över kodnamn ”Tuppgöken” från mitt gen. 2-projekt. Tuppgök (en fågelart) heter ”roadrunner” på engelska så säg emot den som vågar.
Såhär sorglig blev däremot den vanligtvis så självklart eleverade Enpetaren när jag klädde av den:
Visa bilaga 558733
Jag lovar att snarast återställa den till dess forna glans.
…och som ett Makternas straff för att jag är så opassande mallig över
Bjässen Tuppgöken så välte jag omkull ramen och skavde ett litet märke på sadelstaget:
Visa bilaga 558734
Ett jävla skit rent ut, men så går det när man har näsan i vädret och blicken i skyn.
Hiss eller diss på stuket på Tuppgöken? Att det blir bekvämt är jag säker på, och själv tycker jag att det blir snyggt. Men jag vill ju inte att den ska framkalla obehagskänslor hos er andra. Vi är trots allt flera om det här.