Visa din vaxning! kedjan inte benen

Jag vill inte förminska de beskrivna problemen men har själv kört Sram-kedja på Brompton-pendling i regn i stadsmiljö (men inte i skyfall). Kedjan behandlad med Molten Speed Wax, top-up-vaxning med Tru-Tension Bananaslip Tungsten All Weather Lube emellanåt, det värsta regnet på kedjan borttorkat med papper, och det har varit utan de beskrivna problemen. Och det gäller både rost och flagning. Jag tror iofs inte att vaxning är något skydd mot rost på kedjans utsida men avtorkning och förvaring torrt inomhus hjälper nog i stor utsträckning. Å andra sidan har jag sett ytrost på oljade kedjor förr efter regn-ingen avtorkning-förvaring utomhus.
Vad gäller flagning kan jag se enstaka/en mindre mängd flagor från ny-grytvaxad kedja (t ex på mattan under trainern) men inte särskilt mycket. En del väljer att torka av kedjan medan den är varm med en trasa direkt efter grytvaxningen för att minska flagning.

Prova att cykla en grisblöt tur med Squirt och låt sen cykeln stå blöt utan att göra något efteråt. Ytrost garanterad. Att det flagnar vax får man leva med. Det sker ju mest utomhus eller under trainern :)

Hmm, jag trampade I ur och skur, sopsaltat I Stockholm i några år med squirtad kedja. Förvaring inomhus ingen avtorkning, avsköljning två till tre gånger per år, bra skärmar. Typ ingen eller minimalt med rost... Typ slx eller xt-nivå på kedjan. Jag hittade inte bilder på det nu, men jag har postat ett liknande inlägg med bilder för några år sedan.

Hmm, jag trampade I ur och skur, sopsaltat I Stockholm i några år med squirtad kedja. Förvaring inomhus ingen avtorkning, avsköljning två till tre gånger per år, bra skärmar. Typ ingen eller minimalt med rost... Typ slx eller xt-nivå på kedjan. Jag hittade inte bilder på det nu, men jag har postat ett liknande inlägg med bilder för några år sedan.
Med skärmar?

Jag vill inte förminska de beskrivna problemen men har själv kört Sram-kedja på Brompton-pendling i regn i stadsmiljö (men inte i skyfall). Kedjan behandlad med Molten Speed Wax, top-up-vaxning med Tru-Tension Bananaslip Tungsten All Weather Lube emellanåt, det värsta regnet på kedjan borttorkat med papper, och det har varit utan de beskrivna problemen. Och det gäller både rost och flagning. Jag tror iofs inte att vaxning är något skydd mot rost på kedjans utsida men avtorkning och förvaring torrt inomhus hjälper nog i stor utsträckning. Å andra sidan har jag sett ytrost på oljade kedjor förr efter regn-ingen avtorkning-förvaring utomhus.
Vad gäller flagning kan jag se enstaka/en mindre mängd flagor från ny-grytvaxad kedja (t ex på mattan under trainern) men inte särskilt mycket. En del väljer att torka av kedjan medan den är varm med en trasa direkt efter grytvaxningen för att minska flagning.
kul att vi kör liknande upplägg. var slö med omvaxning (absolute black) i höst och vinter, så här ser det då ut på min mest använda brompton efter typ tre månaders höstpendling och en månad på vårvintern. har då duttat med tru tension all weather utan 'tungsten' ungefär varannan vecka, vilket innebär ca var 20-25 mil. ingen rengöring denna omgång. det bygger då som synes upp en del svärta, ändå hanterbart med tanke på noll riktad omvårdnad. ingen rost, dock är inre bladen på denna connex sx rostfria. (den växlar förresten helt underbart.)

har sedermera vaxat om, prövade denna gång rengöring medelst kokning i två bad via color, sedan två med kokande vatten. faktiskt extremt effektivt, och även bekvämt. blåste torrt kedjan med tryckluft och vaxade sedan direkt.

eftersom absolute black grafen vax tyvärr nästlat sig in i min ägo, körde jag direkt efter omvaxningen på ett par svängar tru tension med 'tungsten', men skall sedan få åtnjuta samma gucka utan, innan det om några månader blir dags för ny kokning och omvaxning.

för mtb kör jag vidare med syntetmotorolja ungefär var femte åktimme. håller sig rent och fint helt automatiskt, gör aldrig rent de kedjorna. heller ingen rost, men tvättas cykeln åker olja på direkt.

68DB17F2-4D57-4CA7-AAE7-0EDCBC41064A.jpeg

kul att vi kör liknande upplägg. var slö med omvaxning (absolute black) i höst och vinter, så här ser det då ut på min mest använda brompton efter typ tre månaders höstpendling och en månad på vårvintern. har då duttat med tru tension all weather utan 'tungsten' ungefär varannan vecka, vilket innebär ca var 20-25 mil. ingen rengöring denna omgång. det bygger då som synes upp en del svärta, ändå hanterbart med tanke på noll riktad omvårdnad. ingen rost, dock är inre bladen på denna connex sx rostfria. (den växlar förresten helt underbart.)

har sedermera vaxat om, prövade denna gång rengöring medelst kokning i två bad via color, sedan två med kokande vatten. faktiskt extremt effektivt, och även bekvämt. blåste torrt kedjan med tryckluft och vaxade sedan direkt.

eftersom absolute black grafen vax tyvärr nästlat sig in i min ägo, körde jag direkt efter omvaxningen på ett par svängar tru tension med 'tungsten', men skall sedan få åtnjuta samma gucka utan, innan det om några månader blir dags för ny kokning och omvaxning.

för mtb kör jag vidare med syntetmotorolja ungefär var femte åktimme. håller sig rent och fint helt automatiskt, gör aldrig rent de kedjorna. heller ingen rost, men tvättas cykeln åker olja på direkt.

Visa bilaga 559525

Hmm, kokning med via color kan jag tänka mig att testa. Lacknafta och dyligt har jag inte lust att hålla på med.

Hmm, kokning med via color kan jag tänka mig att testa. Lacknafta och dyligt har jag inte lust att hålla på med.
dock var det en kedja som tidigare utsatts för primär ganska noggrann rengöring före vaxning. bestod av skak i plasflaska med två omgångar lacknafta, några matskedar per omgång, kokning med maskindiskmedel, två ultraljudsbad i sprit.

men framöver ska jag testa via color-kokning direkt på fabriksgucka.

man kan också notera på bilden ovan att kedjan går väldigt nära markens damm och stänk. betyder förstås en extra utmaning när det gäller kedjesmörjans förmåga stå emot smuts.

är en konsekvens av det eftermonterade växlingssystemet. inte varit några olägenheter med det, snarast är det underbart. men man tänker sig för lite när man cyklar längs med sedan ner från skarp trottoarkant.

Vill understryka att jag verkligen inte gett upp vaxningen trots lite skakiga resultat initialt. Föredrar verkligen det extra jobbet med att preppa kedjor jämfört med att hålla på med kladdet som traditionellt smörja ger. Har testat att rengöra och vaxa om kedjorna igen. Synd om XTR inte funkar pga coating. Vad nu den är? Hade ju varit tacksamt om Zero Friction var lite bättre på att strukturera informationen så att den typen av misstag var lätta att undvika. Oh well...

Lyckades i alla fall snappa upp att man inte ska blanda Squirt med vaxning utan se till att man har en påfyllnadssmörja med samma vax som varmvaxet. Fick köra nya bad med lacknafta för att få bort squirten som jag droppade på.

Lyckades i alla fall snappa upp att man inte ska blanda Squirt med vaxning utan se till att man har en påfyllnadssmörja med samma vax som varmvaxet. Fick köra nya bad med lacknafta för att få bort squirten som jag droppade på.
Det räcker att slå på en kanna eller två med kokande vatten på kedjan för att få bort paraffin + squirt, sedan torka och vaxa om.

ZFC:
"Some chains with low-friction coatings seem to repel the wax, leading to poor longevity of the wax coating. According to Adam Kerin, and as covered in the best chain article, both KMC and higher-end Shimano chains have exhibited some wax adhesion issues."
Hittade även detta i "best chain guide":
When it comes to 12-speed chains, the Shimano XTR impressed Kerin most. “Aside from my machine testing, I also field-tested the very fast KMC x12, however, their material coatings cause the Mspeedwax treatment to feel dry in under two hours of use.” Seeking a race chain for his SRAM Eagle-equipped bikes that’s faster than SRAM’s own offering, Kerin swapped to a Shimano 12-speed compatible chainring.

“I have since ridden the XTR 12 chain on my Eagle AXS drivetrain,” he said. “The Mspeedwax treatment is still silky smooth after nearly six hours of hard training – and whilst I don’t have efficiency results yet, I will be shocked if the XTR chain isn’t very fast. I also think that shifting is even a bit better than the already great Eagle chain — it certainly isn’t worse.”

Compatibility is, of course, an issue worth considering with such a combination, and as Kerin admits, the Shimano-compatible chainring does prevent him from using the incredibly durable SRAM Eagle chain. “The XTR’s lifespan is still very impressive, so like always, I will simply have a dedicated training chain and another XTR chain fully optimised [for] race days.”

Haha, va tusan ska man tro?

Funkade fint här iaf.
Hittade den här kommentaren från han på SILCA:

"Squirt is slack wax, essentially unrefined paraffin that still contains paraffin oil, SuperSecret is highly refined paraffin (and WS2) in a water/alcohol carrier that helps it penetrate, but also then evaporates leaving the identical wax you are getting with SILCA hot melt wax.. so 100% compatibility. The gunkiness of squirt is due to all the residual oil that never goes away. SuperSecret is also great for topping off MSW and is actually faster running than MSW, see ZeroFrictionCycling for data on that.."

"Squirt is slack wax, essentially unrefined paraffin that still contains paraffin oil, SuperSecret is highly refined paraffin (and WS2) in a water/alcohol carrier that helps it penetrate, but also then evaporates leaving the identical wax you are getting with SILCA hot melt wax.. so 100% compatibility. The gunkiness of squirt is due to all the residual oil that never goes away. SuperSecret is also great for topping off MSW and is actually faster running than MSW, see ZeroFrictionCycling for data on that.."
Ja Squirt blir lite klibbigt, men det verkar gå fint att bli av med det med kokande vatten, iaf om man bara bättrat på paraffinet med det. Man behöver inte köra med lacknafta.

Nice! Var hittade du den infon?
Grundaren Josh Poertner hävdar det på flera ställen däribland marginal gains podcasten. Silca säljer ju också förkokta kedjor och de hävdar att Dura Ace/ XTR är de snabbaste kedjorna.

…for those on 11-speed drivetrains, Poertner suggests the Dura-Ace chain is the benchmark pick, but very closely followed by YBN Ti-Nitriride Steel chains and the lighter YBN titanium roller chain.

Frågan är ju vem som gör en produkt likt squirt som är mer ren och inte bygger upp gegga på drivlinan !
Någon här? ?

Visa bilaga 559525
Är det en rysk titanbakdel?
Vad tycker du om AB Grafen?

Frågan är ju vem som gör en produkt likt squirt som är mer ren och inte bygger upp gegga på drivlinan !
Jag vill ha något man droppar på! Ingen motorolja eller slowcooker.
Jag vet inte hur bra den här funkar för det, men många som har provat själv föredrar Smoove jmf med Squirt, vilket även verkar gälla för ZFC
41+d3jQtQMS.jpg

Finns även i en liten prova-på-flaska för 22SEK: https://www.cykelgear.se/tillbehor/olja-fett-underhall/kedjeolja/smoove-universal-chain-wax-20-ml

Är det en rysk titanbakdel?
Vad tycker du om AB Grafen?
det är en original brompton baktriangel som jag vidgat själv, för cirka tio år sedan. en smärtfri operation.

rekommenderar inte ab grafen vaxbad. det känns visserligen bra till en början, och behöver inte knäckas igång som hårdare vaxer, flagnar knappast heller. men det tar tvärslut efter typ fem timmars cykling, går då från smooth till öronvedövande gnissel liksom kännbart ordentligt motstånd på ett par km. har man inte med sig en räddningsflaska tar man sig knappast hem pga chainsuck. så illa är det.

har haft vänlig korrespondens med firman, som uttrycker att det kan bli bättre efter upprepade behandlingar, att kedjan bör ligga i minst en kvart, och att temperaturen skall vara över 90 gr. provat detta utan större framgång.

har istället gjort så här för att kunna göra slut på det; efter vaxbad applicerar jag true tension all weather tungsten/wolfram i princip direkt, och har sedan en flaska utan det additivet (miljöhänsyn) som jag applicerar efterhand. klarar då ca tio timmars cykling mellan varven, och utan tvärstopp. intervallen blir efterhand kortare, och då är det dags för rengöring och nytt vaxbad.

har redan innan adam kerins test kom ut korresponderat med honom om denna produkt, och det visade sig att jag inte var ensam om observationen att ab vaxbad tidigt tar tvärslut, det är snarare samstämmigt. han har senare visat på stort slitage med produkten.

deras extremdyra droppvax med fantastiska data kommer jag inte att testa. en förolämpning mot normal mekanismer för hur priser sätts.

det är en original brompton baktriangel som jag vidgat själv, för cirka tio år sedan. en smärtfri operation.

rekommenderar inte ab grafen vaxbad. det känns visserligen bra till en början, och behöver inte knäckas igång som hårdare vaxer, flagnar knappast heller. men det tar tvärslut efter typ fem timmars cykling, går då från smooth till öronvedövande gnissel liksom kännbart ordentligt motstånd på ett par km. har man inte med sig en räddningsflaska tar man sig knappast hem pga chainsuck. så illa är det.

har haft vänlig korrespondens med firman, som uttrycker att det kan bli bättre efter upprepade behandlingar, att kedjan bör ligga i minst en kvart, och att temperaturen skall vara över 90 gr. provat detta utan större framgång.

har istället gjort så här för att kunna göra slut på det; efter vaxbad applicerar jag true tension all weather tungsten/wolfram i princip direkt, och har sedan en flaska utan det additivet (miljöhänsyn) som jag applicerar efterhand. klarar då ca tio timmars cykling mellan varven, och utan tvärstopp. intervallen blir efterhand kortare, och då är det dags för rengöring och nytt vaxbad.

har redan innan adam kerins test kom ut korresponderat med honom om denna produkt, och det visade sig att jag inte var ensam om observationen att ab vaxbad tidigt tar tvärslut, det är snarare samstämmigt. han har senare visat på stort slitage med produkten.

deras extremdyra droppvax med fantastiska data kommer jag inte att testa. en förolämpning mot normal mekanismer för hur priser sätts.
Tråkigt att det blev så. Valde själv bort AB med tanke på prisbilden och har sedan inte hållit koll på deras produkter.

Jag kör smoove. Den klarar väta hyfsat bra, så bra att jag kan använda den all-around, vilket inte är fallet med många andra vaxer. Jag använde pedros ice wax innan, men slutade med den för den sköljdes bort omedelbart om det började regna. Smoove sitter inte lika bra som en våtolja förstås, men för de förhållanden jag normalt hamnar i så räcker det till.

Den kladdar inte alls lika mycket som olja, men vax är vax och det blir ju en fet vaxig hinna ändå som dammet kan fastna i, så jag försöker inte lägga på mer vax än nödvändigt och försöka få det bara in i rullarna och inte på sidoplåtarna. För att få den att penetrera lite bättre kan man förvärma flaskan lägga den i 40-60-gradigt vatten en stund, och/eller köra värmepistol på kedjan. Vaxet kryper inte lika bra som olja, så första gången man Smoovar en perfekt ren kedja är det lätt hänt att det fortfarande är nån länk som gnisslar, men efter andra appliceringen brukar det vara löst.

Jajustja bild skulle det ju vara också, här senaste vaxningen med Smoove, en 1986 världsmästarcykeln 2x5 växlar. Kassetten är rostskyddad på nåt slags vis så den är brunsvart även när den är helt ren, jag lovar.
Originalkedjan är likadan brunsvart, och jag provade faktiskt vaxa den efter tålmodig rengöring i hundra lacknaftebad rensning i t-sprit, men den slutade aldrig gnissla, tror den var för glapp och dåligt skick för att funka med vax.

Så har här en ny Wipperman 708-kedja som har rätt formfaktor för att passa, förutom att den är för kort, så måste beställa en till och förlänga om jag ska kunna köra på alla växlarna med stora drevet fram.

signal-2022-06-15-152254_001.jpeg

Hej på er.
Har ni några specifika rekommendationer angående slow cookers? Ser att några i tråden äger den lilla från Russel Hobbs som jag också sneglat på men att intrycket verkade vara lite blandat. Enda önskemålet är väl egentligen att jag skulle vilja kunna vaxa ett par kedjor åt gången så frågan är vilken storlek man ska ha? Skribenten från The Pro's Closet rekommenderade en mindre eftersom mindre mängd vax då krävs för att dränka kedjan. Josh Poertner från Silca rekommenderade en "Instant pot" framför en slow cooker då han hävdar att förstnämnda värmer snabbare men att den också är bättre på att hålla en specifik temperatur som jag tolkade det.

Hej på er.
Har ni några specifika rekommendationer angående slow cookers? Ser att några i tråden äger den lilla från Russel Hobbs som jag också sneglat på men att intrycket verkade vara lite blandat. Enda önskemålet är väl egentligen att jag skulle vilja kunna vaxa ett par kedjor åt gången så frågan är vilken storlek man ska ha? Skribenten från The Pro's Closet rekommenderade en mindre eftersom mindre mängd vax då krävs för att dränka kedjan. Josh Poertner från Silca rekommenderade en "Instant pot" framför en slow cooker då han hävdar att förstnämnda värmer snabbare men att den också är bättre på att hålla en specifik temperatur som jag tolkade det.
Jag köpte en sån här på Jula: https://www.jula.se/catalog/hem-och...gsapparater/ris-angkokare/slow-cooker-002423/

Funkar utmärkt men tar ett tag innan vaxet smälter. Typ 45 minuter. Men det spelar ingen roll för min del. Ingen risk för överhettning och den håller en bra temperatur.

Testar alternativ till vattenbad
Visa bilaga 562251
Hur tyckte du det fungerade i ugnen?

-----------
Mätte slitaget nu på min ena och på de senaste cirka 150 milen med relativt mycket grus inget slitage alls enligt min mätning så det är fortsatt mycket lovande på den fronten. Och då är det KMC:s billigaste kedja och vanligt paraffin jag använt med omvaxning var 20-30 mil.

Tillbaka
Topp