Visa din vaxning! kedjan inte benen
Jag vill inte förminska de beskrivna problemen men har själv kört Sram-kedja på Brompton-pendling i regn i stadsmiljö (men inte i skyfall). Kedjan behandlad med Molten Speed Wax, top-up-vaxning med Tru-Tension Bananaslip Tungsten All Weather Lube emellanåt, det värsta regnet på kedjan borttorkat med papper, och det har varit utan de beskrivna problemen. Och det gäller både rost och flagning. Jag tror iofs inte att vaxning är något skydd mot rost på kedjans utsida men avtorkning och förvaring torrt inomhus hjälper nog i stor utsträckning. Å andra sidan har jag sett ytrost på oljade kedjor förr efter regn-ingen avtorkning-förvaring utomhus.
Vad gäller flagning kan jag se enstaka/en mindre mängd flagor från ny-grytvaxad kedja (t ex på mattan under trainern) men inte särskilt mycket. En del väljer att torka av kedjan medan den är varm med en trasa direkt efter grytvaxningen för att minska flagning.
Vad gäller flagning kan jag se enstaka/en mindre mängd flagor från ny-grytvaxad kedja (t ex på mattan under trainern) men inte särskilt mycket. En del väljer att torka av kedjan medan den är varm med en trasa direkt efter grytvaxningen för att minska flagning.