Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Jag lyssnar och lär, nästa gång ska jag byta till 25 mm, det känns ju lite stötigt ibland med 23 mm. däck.

Det är nog så att tillverkarna äntligen har kommit underfund med att inte alla cyklister har ben som Pantani utan att det är bättre att behålla en kundkrets med mer normala förmågor än en mängd avhoppare som inte återkommer som kunder ;-)
Sedan har det bevisats gång på gång att det inte går snabbare med smala hårda däck utan att det går minst lika fort med bredare och mjukare och mer komfortabla.
34/25 är inte en jettehög lägsta växel - inte i sverige iaf.

Jag föredrar nog 25/28 på landsväg, mer äventyrscykel så varför inte uppåt 32-35. Bredare än så börjar det bli svårt med smala landsvägsvevar och personligen tycker jag att det är ett avbräck med fatbike q-faktor.

23mm är väl inte smalt btw - 19mm körde vi ju med på triathlon sent 80 tidigt 90-tal! Var iofs sådär redan då ...

Jag har tittat runt lite på nya lvg cyklar, men vad är det som har hänt med utväxlingen på racercyklarna.
Jag har inte cyklat på åratal men börjat lite i år igen, men när man köpte en cykel för ca. 10 -15 år sen så satt det kassetter med 11-25 på nya cyklar.

Men nu till mina funderingar, varför säljs nästan alla nya med typ 11-32 kassetter, är det nåt restlager som ska tömmas? Vilka vill ha så glest spann mellan växlarna i Sverige.
Kan nån förklara, jag har tänkt på det här i dagar nu.
Sen har jag läst här att mina 23 mm. däck tydligen är rena hedenhös. ?

Nu är det ett tag sen jag köpte racer, 2013 närmare bestämt, då var det 10s som gällde. Har ett svagt minne av att Ultegra hade tätstegrad kassett, typ 12-25, medan 105 hade större omfång. Iaf på dom cyklar jag tittade på. Det är inte så fortfarande? (om jag nu minns rätt)

Nu har jag drabbats av ombyggarvilja och monterat ett BMX-styre på min gamla 26-tummare.
Stuket och sittställningen blir bra. Men reglagen får inte riktigt plats på styret.
Växelreglagen blir klämda och vajrarna löper inte fritt som de ska.

Funderar därför på att köpa andra reglage.
Men innan jag slår till. Vet någon annan ett bra knep som kan lösa bekymret?

Nu är det ett tag sen jag köpte racer, 2013 närmare bestämt, då var det 10s som gällde. Har ett svagt minne av att Ultegra hade tätstegrad kassett, typ 12-25, medan 105 hade större omfång. Iaf på dom cyklar jag tittade på. Det är inte så fortfarande? (om jag nu minns rätt)
Jag köpte 2009/2010 då hade jag ingen aning om varken storlek på cyklar eller kassetter.
Men då blev det en för stor cykel och 105 10-delad 11-25.
När jag tittar idag så har jag inte sett någon med 11-25.
Men jag har ju inte letat febrilt efter ny cykel, bara kollat runt lite.

Senast ändrad:
IMG-0882.jpg
40mm däck (med slang) på en fälg med 17mm innerbredd, funkar det eller vad kan gå fel? Fälgbroms om det har någon betydelse. Har provcyklat två mil och det gick bra iaf...

ska du köra på asfalt går det bra. vill du njuta av bra komfort liksom rull och gott grepp på ojämnt underlag som makadam kan det bli wobbligt med de lägre tryck som då är optimala.

däcket ser dock ut som det är tänkt för jämmt underlag?

Visa bilaga 56192040mm däck (med slang) på en fälg med 17mm innerbredd, funkar det eller vad kan gå fel? Fälgbroms om det har någon betydelse. Har provcyklat två mil och det gick bra iaf...
Det fungerar! Så länge du inte kör toklågt tryck. Jag har kört ännu värre utan att något ont hände, dock fungerar det inte med väldigt låga tryck - inte alls. Det är därför bredare fälgar blivit vanligare, men det fungerar som sagt.

Kan man köpa en begagnad padda (iPad eller motsv) utan att begå häleri? Ska vara till 4åring för film och spel.. gillar begagnat av miljöskäl.

ska du köra på asfalt går det bra. vill du njuta av bra komfort liksom rull och gott grepp på ojämnt underlag som makadam kan det bli wobbligt med de lägre tryck som då är optimala.

däcket ser dock ut som det är tänkt för jämmt underlag?
Det är min pendlarcykel så det blir mest asfalt.

Kan man köpa en begagnad padda (iPad eller motsv) utan att begå häleri? Ska vara till 4åring för film och spel.. gillar begagnat av miljöskäl.
Jag svarar på magkänsla: Ja.

Inga konstigheter alls. Vad skulle vara problemet - att det skulle vara suboptimalt eller osäkert?

Breda däck med på smal fälg ger problem med låg tryck. Jag kunde inte köra bredare än 2,25" på 19 mm fälg på min MTB, då vek dom i kurvor. Men då kör jag riktigt låg tryck.
En annan problem är att profilen kan blir för rund, men det är ingen problem på Slätta däck.

Jag har denna denna hoj (dvs exakt detta exemplar!):

Den har Microshift-växlar, ska kolla exakt kassett senare när jag är hemma (syns även på bild i annonsen).

Jag tycker den är liite för stor och funderar därför på att köpa denna istället:

Planen om jag köper Fusen är att flytta över mina 29" hjul från Crumblen till Fusen. Min första fråga är således: Det är inte världens huvudvärk att flytta över hjulen? Dvs förutom att flytta över Deore-kassetten behöver jag inte hålla på att ändra body osv?

Min andra fråga: Nuvarande gaffeln på Fusen är en RockShox Pike Select RC 27.5" 130mm 37mm offset. Det ska gå att köra denna gaffel med 29" hjul, så troligtvis behåller jag den på Fusen. Jag får förvisso lite kortare offset och således mer trail jämfört med vanlig 29" gaffel, men jag tror inte jag kommer märka nån större skillnad då jag inte är nån konnässör. Ni håller med om att detta nog kommer att gå tillräckligt bra?

Bonusfråga: Verkar inte som att Crumble i storlek L egentligen är gjord för 27.5" men min plan är sälja Crumblen om allt detta går bra, så jag kanske borde byta gaffel helt mellan Fusen och Crumblen och slänga på 27.5" hjulen på Crumblen och se hur det går?

Extra bonusfråga: Alternativet är att sälja Crumblen och köpa nån av dessa två, vilket dock kostar ganska mycket mer jämfört med ovanstående idé...

Min andra fråga: Nuvarande gaffeln på Fusen är en RockShox Pike Select RC 27.5" 130mm 37mm offset. Det ska gå att köra denna gaffel med 29" hjul, så troligtvis behåller jag den på Fusen. Jag får förvisso lite kortare offset och således mer trail jämfört med vanlig 29" gaffel, men jag tror inte jag kommer märka nån större skillnad då jag inte är nån konnässör. Ni håller med om att detta nog kommer att gå tillräckligt bra?

29" hjul passar inte i en 27,5" Pike, förutom om du kör riktigt smala däck.

Helvete... Vad synd, man kanske skulle ge upp detta och bara köpa nån av Expert-varianterna då.......... Nä, riktigt så kul ska vi inte ha ännu. Tack för svaret, jag får googla lite och läsa på ordentligt helt enkelt!

Tittade nu, max hjuldiameter är 732 mm. Det ger max 55 mm däckhöjd. Du kan mäta om dina favorita däck skulle passa.

Är det någon som kan hjälpa mig avgöra om de här hjulen använder 6-bolt eller center lock? I produktnamnet står det 6-bolt. Fact Sheet säger inget mer är produktnamnet. Copy Type-texten säger center lock. Jag kan inte avgöra genom att titta på bilderna.
D7BC9227-881F-4622-BD6B-5D42ABDFB8D8.jpeg
43580DA1-5CAD-4881-8363-4E2EE4F184C2.jpeg
3A15A24F-30F3-4A5D-B5B9-E7D4DABB5CE9.jpeg
2E4E5479-B92F-49F7-B32C-320D4E647BA5.jpeg
Tack på förhand alla snälla!

Är det någon som kan hjälpa mig avgöra om de här hjulen använder 6-bolt eller center lock? I produktnamnet står det 6-bolt. Fact Sheet säger inget mer är produktnamnet. Copy Type-texten säger center lock. Jag kan inte avgöra genom att titta på bilderna.
Visa bilaga 563299
Visa bilaga 563298
Visa bilaga 563297
Visa bilaga 563296
Ganska säker på att det är 6-bolt.
Jag har ett par sådana på min CX fast med 29 tum. De har 6-bolt.

Googlar man ”manufacturer item code” hittar man dem i ett par andra butiker, där står det bara 6-bolt och nån har även bild på naven. Så jag gissar på 6-bolt.

Visa bilaga 563299
Visa bilaga 563298
Visa bilaga 563297
Visa bilaga 563296
Ganska säker på att det är 6-bolt.
Jag har ett par sådana på min CX fast med 29 tum. De har 6-bolt.

Det säger inte mycket, det kan finnas två modeller med olika bromsinfästning.

Tror dock också att det är 6-bolt och texten är copy-paste. Jag skulle inte lita på bilder. Ser nu att ooms har ett bättre svar.

Jag skulle dock aldrig köpa hjul med 21 mm breda fälgarna till en MTB, förutom om jag planerade att bara köra riktigt smala däck på den till gatan och grus.

Det säger inte mycket, det kan finnas två modeller med olika bromsinfästning.

Tror dock också att det är 6-bolt och texten är copy-paste. Jag skulle inte lita på bilder. Ser nu att ooms har ett bättre svar.

Jag skulle dock aldrig köpa hjul med 21 mm breda fälgarna till en MTB, förutom om jag planerade att bara köra riktigt smala däck på den till gatan och grus.
Bra tanke. Hur breda fäljar kommer man undan med? Ramen tar, enligt Sorc, däck på max 2.3 och gaffeln 2.6. QR. Något tips?

Jag har ett par no-logo skräphjul och söker ett hjulpar till. Så har jag delar till att bygga två cyklar. En enklare hardtail för typ xc och en stadspendlare.

Bra tanke. Hur breda fäljar kommer man undan med? Ramen tar, enligt Sorc, däck på max 2.3 och gaffeln 2.6. QR. Något tips?

Jag har ett par no-logo skräphjul och söker ett hjulpar till. Så har jag delar till att bygga två cyklar. En enklare hardtail för typ xc och en stadspendlare.

Jag skulle ville har minst 25 mm. 30 mm är bättre, men skillnaden är inte stor när man inte kör med låg däcktryck.

Finns det ens 25mm breda QR? Tänker att man frånta lite vad som finns pga QR. Det kommer ju inte bli någon särskilt bra MTB ändå. Men det är knappast cykeln som begränsar mig.

Finns det ens 25mm breda QR? Tänker att man frånta lite vad som finns pga QR. Det kommer ju inte bli någon särskilt bra MTB ändå. Men det är knappast cykeln som begränsar mig.

Vet inte.

Jag har cyklat länge på 19 mm breda fälgar. Det funkar, men då måste man undvika breda däck och låg tryck.

Men, i nästa fall söker jag även 6 bolt. Så slipper jag köpa nya bromsskivor eller adaptrar.

Annars verkar de första hjulen vara 26mm.
CDEA6AA7-9AD2-4E81-80B4-7638F7174A1D.jpeg
Eller är det typ yttre bredd och jag söker typ 25mm inre?

Senast ändrad:
Nu har jag drabbats av ombyggarvilja och monterat ett BMX-styre på min gamla 26-tummare.
Stuket och sittställningen blir bra. Men reglagen får inte riktigt plats på styret.
Växelreglagen blir klämda och vajrarna löper inte fritt som de ska.

Funderar därför på att köpa andra reglage.
Men innan jag slår till. Vet någon annan ett bra knep som kan lösa bekymret?

Har du möjlighet att plåta styret och visa där det kör ihop sig?

…och så blir man förstås nyfiken på att få se ekipaget i dess helhet också. ?

Vad gör man åt diverse svarta cykelmärken på vita papperstapeter? Tänkte gå igenom de vanliga häxkonsterna med suddgummi, vitt bröd o.s.v. men är det något som fungerar särskilt bra? (Eller dåligt.)

Jag har tittat runt lite på nya lvg cyklar, men vad är det som har hänt med utväxlingen på racercyklarna.
Jag har inte cyklat på åratal men börjat lite i år igen, men när man köpte en cykel för ca. 10 -15 år sen så satt det kassetter med 11-25 på nya cyklar.

Men nu till mina funderingar, varför säljs nästan alla nya med typ 11-32 kassetter, är det nåt restlager som ska tömmas? Vilka vill ha så glest spann mellan växlarna i Sverige.
Kan nån förklara, jag har tänkt på det här i dagar nu.
Sen har jag läst här att mina 23 mm. däck tydligen är rena hedenhös. ?
Med 12-delat bak kan man ha lite glesare i utväxlingen på de 4 största dreven. Trevligt när man cykelsemester i bergiga trakter som Mallorca, GC mm.info

Helvete... Vad synd, man kanske skulle ge upp detta och bara köpa nån av Expert-varianterna då.......... Nä, riktigt så kul ska vi inte ha ännu. Tack för svaret, jag får googla lite och läsa på ordentligt helt enkelt!
Vissa modeller av Pike kan man byta airshaft på för att få längre slag. Mer info i RS reservdelskatalog som finns på nätet.

Konverterade just till tubeless, och blev lite fundersam för det står "Tubeless - Min pressure 2.0 BAR & Max pressure 4.0 BAR"

Det är väl bara riktlinjer och nog kan jag väl köra lägre BAR än så? Lämnade just över 2 BAR i däcken över natten men om jag ändå tänkt köra lägre så är det kanske bäst att gå ut och sänka till något lägre?

Däcken i fråga är "Vittoria Barzo G2 29x2,35"

Barzo är väldigt mjuka, har du inte inserts i så behövs det ganska högt tryck för att de inte ska sladdra. Men det är bara att testa, du märker direkt i kurvorna om du har för lite.

Vevparti fråga på betäckning är ett
VP-BC73ME=modell
L BC1.37x24T R= L och R = vänster och höger BC1.37=gängstigning?
24T= 24 mm Tapp axel
68+2x124.5=för 68 till 70mm vevhuset och axel längd 124.5mm.

Jo frågan är BC1.37 vad det står för.

Vevparti fråga på betäckning är ett
VP-BC73ME=modell
L BC1.37x24T R= L och R = vänster och höger BC1.37=gängstigning?
24T= 24 mm Tapp axel
68+2x124.5=för 68 till 70mm vevhuset och axel längd 124.5mm.

Jo frågan är BC1.37 vad det står för.
1.37x24 skall läsas i sin helhet. Det är diametern i tum och antal gängor / tum, så 24 är gängstigningen. Men förenklat så det BSA, dvs engelsk gänga.

Tillbaka
Topp