Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Den ser hyfsat stor ut. Kan det vara en 58:a?
Något stor för mina ynka 180 centimeter då förmodligen, trist på en sådan drömhoj. Smittad av entusiasmen i denna tråd plockade jag tidigare idag dock upp min första miyataram, så jag ska väl inte klaga. Att jag redan nu sitter och grämer mig över att den här är för stor säger väl en hel del om hur smittsam den åkomma ni bär på i denna tråd faktiskt är. Jag som trodde att covid och apkoppor var det största hotet mot min hälsa. Kommer väl sluta med att man säljer av all inredning i hemmet och till slut sitter där hemma med tvåhundra gamla miyataramar, som man aldrig hinner hoja på.

Visa din Miyata!
Nu blir det en dubbelpost här, men jag undrar lite över Alfrex. Har förstått det är något som inte är helt kosher hos puristerna, men någon sådan är ju inte jag (än). Om någon vet mer om Alfrex och vill dela med sig så hade det varit väldigt uppskattat

Visa din Miyata!
Var det någon som sökte en 25,4 mm quill stem?
Har en DX - pedal också av någon anledning. Kan vara så att den egentligen tillhör cykeln som @Carl Edfeldt fick ner från Täby...?

Bilagor

• 20220718_201954.jpg
    20220718_201954.jpg
    604.8 KB · Besök: 39
Visa din Miyata!
Något stor för mina ynka 180 centimeter då förmodligen, trist på en sådan drömhoj. Smittad av entusiasmen i denna tråd plockade jag tidigare idag dock upp min första miyataram, så jag ska väl inte klaga. Att jag redan nu sitter och grämer mig över att den här är för stor säger väl en hel del om hur smittsam den åkomma ni bär på i denna tråd faktiskt är. Jag som trodde att covid och apkoppor var det största hotet mot min hälsa. Kommer väl sluta med att man säljer av all inredning i hemmet och till slut sitter där hemma med tvåhundra gamla miyataramar, som man aldrig hinner hoja på.
Risken är överhängande. Jag har bara tre - vill ha fler.

Visa din Miyata!
Förresten har jag en av de ökända svarta, plastaktiga cantileverbromsarna liggande, en BR-M201, men den här är helt ny. Någon som ska renovera och behöver? Kostar nada.

Visa din Miyata!
Har en vän som inte bara är Miyatafrälst, han är också lång som en måndag. Skulle ramen inte passa mig så kan han med andra ord ta över den. Visade sig att säljaren bodde ett stenkast från min bror, så jag har själv inte sett den än. Vi får väl se helt enkelt
Ok. De flesta Miyata i Sverige var väldigt stora eller väldigt små, är min erfarenhet. Finns jättemånga XXXL-ramar i 64 cm.

Visa din Miyata!
Har en vän som inte bara är Miyatafrälst, han är också lång som en måndag. Skulle ramen inte passa mig så kan han med andra ord ta över den. Visade sig att säljaren bodde ett stenkast från min bror, så jag har själv inte sett den än. Vi får väl se helt enkelt
Om den är för lång för dig och din vän drabbas av en plötslig sinnesförvirring så är det bara hojta!

Visa din Miyata!
Nu blir det en dubbelpost här, men jag undrar lite över Alfrex. Har förstått det är något som inte är helt kosher hos puristerna, men någon sådan är ju inte jag (än). Om någon vet mer om Alfrex och vill dela med sig så hade det varit väldigt uppskattat
Dubbelpost sa Bill. Dubbelpost sa Bull.

@Carl Edfeldt kan det finstilta om Alfrex, men i korthet så var det instegsmodell(-er?) som var svetsade till skillnad från de limmade alu-hojarna och de lödda stålisarna, när dessa toppmodeller (?) drog iväg i pris.

Men skit samma vilket, om du gillar cykeln och den funkar för dig så kan puritanerna stoppa upp en MKS ZC-III i Pyrenéerna gå och kamma sig, ut och kör bara!

Visa din Miyata!
Dubbelpost sa Bill. Dubbelpost sa Bull.

@Carl Edfeldt kan det finstilta om Alfrex, men i korthet så var det instegsmodell(-er?) som var svetsade till skillnad från de limmade alu-hojarna och de lödda stålisarna, när dessa toppmodeller (?) drog iväg i pris.

Men skit samma vilket, om du gillar cykeln och den funkar för dig så kan puritanerna stoppa upp en MKS ZC-III i Pyrenéerna gå och kamma sig, ut och kör bara!
Korrekt, och i Japan kunde alla andra modeller också bära Alfrex loggor.
Marknadsföring. Kia/Hyundaish tänk!

Visa din Miyata!
Godkväll kamrater. Efter otaliga timmar så har jag skummar igenom nästan hela tråden och tro fan att jag nog blivit FAST. Jag MÅSTE ha en Miyata.

Åkte ut till kollegan ikväll och kollade på hans valleyrunner carbon och så klart fick den följa med mig hem. Ingen vacker skapelse och han skämdes nästan att visa den. Har stått i ett skjul hos honom i 6 år och samlat på sig damm och rost.

Kan någon hjälpa mig om exakt modell? Årsmodell? Vad är original och ej?

Nu vänder jag mig till er. Vad behöver jag göra? Imorgon blir en ordentlig tvätt. Och vid en första blick behövs:

Nya däck
Vajrar
Kedja
Kasett
Sadel
Stem?
Styre?
Växelreglage?
Bromshandtag?

Jag har en liten vision om vad jag vill men vet inte rikigt hur jag ska ta mig dit.

Så som en nybliven medlem i miyataklubben vänder jag mig till er. Är det någon därute i detta land som har lite godsaker liggandes i nån låda som kan tänkas avyttra till mig för att hjälpa mig rädda denna skapelse?

Eller är det ens värt att ge sig på denna? Tanken är att den ska hänga med när barnen cyklar, cykelvagn på, handla mjölk, hämta pizza osv

Bilagor

• 20220719_210637.jpg
    20220719_210637.jpg
    506 KB · Besök: 75
  • 20220719_210545.jpg
    20220719_210545.jpg
    810.7 KB · Besök: 70
  • 20220719_210552.jpg
    20220719_210552.jpg
    941.1 KB · Besök: 74
  • 20220719_210539.jpg
    20220719_210539.jpg
    772.1 KB · Besök: 74
  • 20220719_210532.jpg
    20220719_210532.jpg
    1.1 MB · Besök: 70
  • 20220719_210520.jpg
    20220719_210520.jpg
    1.1 MB · Besök: 81
  • 20220719_210514.jpg
    20220719_210514.jpg
    1.3 MB · Besök: 79
  • 20220719_210508.jpg
    20220719_210508.jpg
    1.4 MB · Besök: 87
  • 20220719_210641.jpg
    20220719_210641.jpg
    719.8 KB · Besök: 84
Visa din Miyata!
Godkväll kamrater. Efter otaliga timmar så har jag skummar igenom nästan hela tråden och tro fan att jag nog blivit FAST. Jag MÅSTE ha en Miyata.

Åkte ut till kollegan ikväll och kollade på hans valleyrunner carbon och så klart fick den följa med mig hem. Ingen vacker skapelse och han skämdes nästan att visa den. Har stått i ett skjul hos honom i 6 år och samlat på sig damm och rost.

Nu vänder jag mig till er. Vad behöver jag göra? Imorgon blir en ordentlig tvätt. Och vid en första blick behövs:

Nya däck
Vajrar
Kedja
Kasett
Sadel
Stem?
Styre?
Växelreglage?
Bromshandtag?

Jag har en liten vision om vad jag vill men vet inte rikigt hur jag ska ta mig dit.

Så som en nybliven medlem i miyataklubben vänder jag mig till er. Är det någon därute i detta land som har lite godsaker liggandes i nån låda som kan tänkas avyttra till mig för att hjälpa mig rädda denna skapelse?

Eller är det ens värt att ge sig på denna? Tanken är att den ska hänga med när barnen cyklar, cykelvagn på, handla mjölk, hämta pizza osv
Grattis till förvärvet och välkommen till klubben/träsket!
Jag hade strippat den helt dvs skruvat av allt som går att skruva av, rengjort det som går att rengöra (hjul, ram), fettat in det som behöver fettas in (lager), köpt nytt det som behöver bytas (däck, kassett, kedja, vajrar och höljen, bromsbelägg) och skruvat ihop den igen och cyklat.

Vet inte vad dina planer är direkt, har du tänkt uppgradera något?

Visa din Miyata!
Grattis till förvärvet och välkommen till klubben/träsket!
Jag hade strippat den helt dvs skruvat av allt som går att skruva av, rengjort det som går att rengöra (hjul, ram), fettat in det som behöver fettas in (lager), köpt nytt det som behöver bytas (däck, kassett, kedja, vajrar och höljen, bromsbelägg) och skruvat ihop den igen och cyklat.

Vet inte vad dina planer är direkt, har du tänkt uppgradera något?
Låter som en bra plan.

Vore ju trevligt med 1X för enkelheten men funkar det på 7delat?
Vad är det för body på dessa HG?eller frihjul

Ingen puritan så inget måste att den ska vara tidstypiskt och helt original.
Gärna ta den lite närmre 2000-talet iaf.

Visa din Miyata!

Nya däck
Vajrar
Kedja
Kasett
Sadel
Stem?
Styre?
Växelreglage?
Bromshandtag?

Välkommen??

Lyssna på @ostrand och låt det sedan växa fram. Spana på våra byggen och se vad du vill göra. Ingen stress…. Bara den är klar till Konventet 2023?

Visa din Miyata!
Låter som en bra plan.

Vore ju trevligt med 1X för enkelheten men funkar det på 7delat?
Vad är det för body på dessa HG?eller frihjul

Ingen puritan så inget måste att den ska vara tidstypiskt och helt original.
Gärna ta den lite närmre 2000-talet iaf.
Det funkar med sjudelat och ett kedjedrev, men kan bli lite begränsat.

Växelreglagen skulle jag tro är helt slut (sönderrostade inuti) men växlarna ser fina ut. Vevpartiet är inga problem och inte klingorna heller vad det verkar. Kassetten måste bytas (kostar inte mycket) och all vajer också förstås.

Stam och styre kan du slipa ned och måla om med gott resultat.

Börja så! ❤️

Visa din Miyata!
Det funkar med sjudelat och ett kedjedrev, men kan bli lite begränsat.

Växelreglagen skulle jag tro är helt slut (sönderrostade inuti) men växlarna ser fina ut. Vevpartiet är inga problem och inte klingorna heller vad det verkar. Kassetten måste bytas och all vajer också förstås.
Vad passar för reglage? Ska man försöka hitta nåt beg tidstypiskt lr finns nya att köpa över disk?

Tillbaka
Topp