mzi
Aktiv medlem
Bikepacking
@ElVikingo berätta!någon som bikepackat nånstans lite varmare, typ södra Europa.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
@ElVikingo berätta!någon som bikepackat nånstans lite varmare, typ södra Europa.
Nu när tråkvädret börjar dra in över Sverige, så börjar man ju fundera lite - någon som bikepackat nånstans lite varmare, typ södra Europa... eller så?
Kör bara kör! https://bikepacking.com/routes/altravesur-bikepacking-route/Nu när tråkvädret börjar dra in över Sverige, så börjar man ju fundera lite - någon som bikepackat nånstans lite varmare, typ södra Europa... eller så?
Wow ! Ser magiskt ut. Får se om jag hinner få min nya ram + bygga innan årsslutet, annars kanske våren kan vara rätt bra med.
Men priset man får på hemsidan är slutsumman? Tillkommer inte svensk moms/tull/jidder?Åtminstone oproblematiskt.
Men du måste beställa från UK-sidan.
Men priset man får på hemsidan är slutsumman? Tillkommer inte svensk moms/tull/jidder?
Pyrenéerna? Slovenien? ?Nu när tråkvädret börjar dra in över Sverige, så börjar man ju fundera lite - någon som bikepackat nånstans lite varmare, typ södra Europa... eller så?
Koka gröten på din favoritmüsli, enkelt och gott!Tackar tackar för alla tips!
Jag och min fru gjorde en lite längre vandring där en stor del av kalorierna kom från Huel. Lättpackat och lättlagat utan kök. :)
Ni som äter gröt till frukost. Äter ni vanlig havregrynsgröt? Jag kan tycka att det kan bli lite trist utan (havre)mjölk till. Och det är ju väldigt få kalorier om man inte här i massa sylt!

Så grymt, älskar tager vad man haver/DIY/Moddar-tendenserna. Man skulle vilja kunna sy och ha en granne som kan svetsa.Kul!
Här kommer några av mina. Mestadels utrustade på loppisar, biltema och saker jag sytt kvällen innan. Men det funkar ju.
Nu börjar det dock likna något. Kan nog lägga upp bilder på snyggare cyklar i slutet på sept då jag kör en helgtur med de senaste grejorna :)
I kronologisk ordning från äldst.
Visa bilaga 576831
Räknas väl knappt som Bikepacking.
Visa bilaga 576835
Budgetracer från tidigt 80-tal med skivfäste grannen som mekar med bilar svetsat. Gaffel från en skeppshult.
Visa bilaga 576832
Många fula väskor sydda kvällen innan för att få med allt för två veckor med tält.
Visa bilaga 576833
Samma som en bit upp. Snart i sin tredje reinkarnation.
Visa bilaga 576834
Förutom det dumma i att råka få med sig löpskor så börjar det närma sig. Nästa version (klar men ej testad) kommer bli bra.
Någonstans däremellan fanns även en för liten marin-mtb som jag inte har några bilder på med packning. Kul cykel men för liten som sagt.
Visa bilaga 576837
Fint stall, om du nånsin tröttnar på Uniten så tjing paxar jag :DDet skulle vara kul att se vad alla här har för cyklar ni bikepackar med
Börjar med mina
Visa bilaga 576812
Surly Ice Cream Truck
Visa bilaga 576813
Salsa Vaya
Visa bilaga 576819
Kona Unit
Tack, det är ngt speciellt med stål.Fint stall, om du nånsin tröttnar på Uniten så tjing paxar jag :D
Kul att se utvecklingen över tid!Min cykel gick igenom massa iterationer under min långresa under våren som kan vara kul att se, kändes som olika cyklar. Har vagt minne att jag har/ville skriva liknande post tidigare så det kanske ör en dubbelpost. Tyvärr dåligt med fina bilder med alla väskor monterade, men här är ett gäng från utvecklingen.
Kvällen innan avresa på hotell i Stockholm. Pelago-racka, Carradice panniers på 10L vardera, en Wizard Works Shazam Mini och en ILE Rack Bag står för det mesta av packvolymen.
Visa bilaga 576943
Någonstans på vägen mellan Hamburg och Nederländerna. Front rack och stänkskärmar hemskickade och en sadelväska införskaffad istället eftersom front rack gav massa speed wobbles. Panniers kändes som riktiga ankare i motvinden.
Visa bilaga 576946
Nästa version användes i Nederländerna, Frankrike och Schweiz. Jag skickade hem pakethållaren och panniers, monterade en kolfibergaffel från Cairns tillsammans med ett par cages och gaffelväskor. Min mest minimala setup, men jag fick cykla med min packryggsäck nästan exakt hela tiden. Sexigast utseende, tycker jag.
Visa bilaga 576947
Tillskott av Berthoud Cycles stänkskärmar, Tubus Airy titanrack i Schweiz. En drybag på pakethållaren för att ta överflödsvolym från ryggen.
Visa bilaga 576953
Ett par Revelate Designs Nano Panniers levererades i Italien. Jag var sjukt nöjd med denna setup efter att ha provat allt annat. Saknas bara en styrväska som är lite lättare att montera av för transport på tåg, färjor och annat tjafs och jag skulle gärna byta sadelväskan mot en med ventil det är svårt att komprimera denna med så mycket luft inuti.
Visa bilaga 576942
Vattentanken är en CrankTank4 från Adventure Hydration. Den rymmer 4 L och den är guld värd. Brydde mig nästan aldrig om vatten, kunde tänka en (halv)dag framåt istället för att oroa mig för att cykla helt torr varannan timme.
Kul att se utvecklingen över tid!
Vad är det för cykel förövrigt?
Synd att inga andra tillverkare hakat på så priset blir mera rimligt för det verkar helt idealiskt att ha en vattenbehållare där. Men lite för dyrt för mig så jag skall försöka få ihop en hållare för tre PET-flaskor med samma placering.Vattentanken är en CrankTank4 från Adventure Hydration. Den rymmer 4 L och den är guld värd. Brydde mig nästan aldrig om vatten, kunde tänka en (halv)dag framåt istället för att oroa mig för att cykla helt torr varannan timme.
Aha, tjusig!La till det ovan, men det är en Surly Midnight Special. Gillar allt utom deras dropouts!
Vad är det för styrväska?. Saknas bara en styrväska som är lite lättare att montera av för transport på tåg, färjor och annat tjafs
.
Cool! Var är första bilden ifrån?Kul att se vad ni har för något.
Visa bilaga 577015
Här är min Surly Krampus, packad för en tre veckorstur. Körde med pakethållare och Revelate mini panniers, lyckades nöta hål på den ena tyvärr så inte helt övertygad. Envisas med ett Hilleberg Soulo som är ganska tungt men värt det när vädret är som värst. Gillar att packa med så mycket mat som möjligt så jag kan lufsa runt i vildmarken utan att träffa allt för många andra människor. Skön cykel
Visa bilaga 577019
Surly Ice cream truck, min cykel för fjäll och skog i väglöst land. Med denna setup klarar jag mig ca en vecka. Det här är min absoluta favoritcykel, lite långsam men tar sig fram typ överallt. Mina bikepacking-turer tenderar att bli i ganska oländig terräng med mycket släpa, knuffa, bära och baxa och slita, men så värt det. Jag älskar att vara ute såhär
Sólheimasandur Island, ett flygplansvrak som blivit en stor turistattraktion. Rolig avstickare från ringvägen tidigt som attan på morgonenCool! Var är första bilden ifrån?
Håller med om ICT som en rolig bikepackingcyckel och framför allt i fjällenKul att se vad ni har för något.
Visa bilaga 577015
Här är min Surly Krampus, packad för en tre veckorstur. Körde med pakethållare och Revelate mini panniers, lyckades nöta hål på den ena tyvärr så inte helt övertygad. Envisas med ett Hilleberg Soulo som är ganska tungt men värt det när vädret är som värst. Gillar att packa med så mycket mat som möjligt så jag kan lufsa runt i vildmarken utan att träffa allt för många andra människor. Skön cykel
Visa bilaga 577019
Surly Ice cream truck, min cykel för fjäll och skog i väglöst land. Med denna setup klarar jag mig ca en vecka. Det här är min absoluta favoritcykel, lite långsam men tar sig fram typ överallt. Mina bikepacking-turer tenderar att bli i ganska oländig terräng med mycket släpa, knuffa, bära och baxa och slita, men så värt det. Jag älskar att vara ute såhär
Vad är det för styrväska?
Wizard Works Shazam Mini
Är lite på väg att klicka hem ett par nano panniers, men blev nu lite tveksam. Vet du orsaken till att det gått hål? Har det skavt någonstans? Eller är det helt enkelt kassa väskor?Kul att se vad ni har för något.
Visa bilaga 577015
Här är min Surly Krampus, packad för en tre veckorstur. Körde med pakethållare och Revelate mini panniers, lyckades nöta hål på den ena tyvärr så inte helt övertygad.
Hej! Jag är väldigt nöjd med mina och upplever inte skav även om jag ofta vara lägger cykeln ner och väskorna tar i marken, men jag tänkte bara vara den lilla fågeln som viskar i ens öra att det snart kommer ut en uppgradering med rullstängning.Är lite på väg att klicka hem ett par nano panniers, men blev nu lite tveksam. Vet du orsaken till att det gått hål? Har det skavt någonstans? Eller är det helt enkelt kassa väskor?
Priset kräver ju först en del mental bearbetning för att acceptera men nu blir jag ju osäker även på kvaliteten. Tacksam för dina synpunkter!
Det är skavt av köket som jag hade i. Är inte jätteförsiktig med prylarna så det har skavt hål när jag cyklat, dragit och släpat cykeln upp och ner för slänter och branta partier. Får nog skylla på mig själv mest. Med lite omsorgsfull packning tänker jag att det blir bättre. I övrigt är jag nöjd med dem, går att sätta fast tajt och är lätta. Förutom att de skavt så var de perfekta att ha för lite längre tur. När man använder dem som det är tänkt är de jättebra och välgjorda, som allt annat från revelate designs tycker jag.Är lite på väg att klicka hem ett par nano panniers, men blev nu lite tveksam. Vet du orsaken till att det gått hål? Har det skavt någonstans? Eller är det helt enkelt kassa väskor?
Priset kräver ju först en del mental bearbetning för att acceptera men nu blir jag ju osäker även på kvaliteten. Tacksam för dina synpunkter!
Det är ju en jättebra uppdatering. Något som faktiskt skulle kunna få mig att uppdatera till nya modellen.Hej! Jag är väldigt nöjd med mina och upplever inte skav även om jag ofta vara lägger cykeln ner och väskorna tar i marken, men jag tänkte bara vara den lilla fågeln som viskar i ens öra att det snart kommer ut en uppgradering med rullstängning.
Det skulle väl vara Ortliebs Gravelpack. Större, dubbla volymen, men ser iaf på bild bra ut.Tack för svar!
Jag tycker ju att jag har kollat på i stort sett varenda tillverkare, men inte hittat någon som gör väskor i samma storlek. Är inte det konstigt? För mig hade nämligen det extra utrymmet varit alldeles lagom när jag behöver packa ex mat för flera dagar, eller varmare kläder framåt vintern.
Den här sommaren blev det drybags i Topeak anythings, fastsatta med vad jag hade i garaget :) En lösning som bara väntar på att skita sig…
Det skulle vara kul att se vad alla här har för cyklar ni bikepackar med
Jag stjäl IKEA -kassar och Thule rakt av, genialiskt!Visa bilaga 577446
On-One Inbred, packad och redo för Island runt 2016. Ramväska från Alpkit , övrigt Apidura tror jag. Fodralet för köket på undersidan av diagonalröret sytt av sambon. Finns en bild från samma ställe som @bernie var på med sin Surly. Numera såld.
Visa bilaga 577463Fairlight Secan 1.0 Test med någon sorts panniers i sommar. Routewerks styrväska och apidura och wolftooth väskor. Vill uppgradera gaffeln till deras Cempa 2.0 med fästen på gaffelbenen och intern vajerdragning för dynamon.
Visa bilaga 577461
Stooge Dirtbomb. 32x18. 29x2,8. Fashionabla ikea kassar som skydd för sovsäck och liggunderlag ?
Apidura styrväska har hängt med från Inbreden. Fulsnygg och tung, men funktionell, lösning i bak med Thule pakethållare och kraftig drybag så att hisspinnen kan användas.
Ikea kassarna är dock rätt kassa på att hålla vätan borta, men ger i övrigt ett hyfsat skydd mot smuts och lera.Jag stjäl IKEA -kassar och Thule rakt av, genialiskt!

Rockgeist har tagit över all produktion som Porcelain Rocket hade tidigare och gör numer Microwave Panniers som är hölster och packpåsar, lite som deras sadelväskor. Är de för stora?Jag tycker ju att jag har kollat på i stort sett varenda tillverkare, men inte hittat någon som gör väskor i samma storlek. Är inte det konstigt?
rockgeist.com
Tips inför kommande år. (Registreringen har stängt i år)Nu när tråkvädret börjar dra in över Sverige, så börjar man ju fundera lite - någon som bikepackat nånstans lite varmare, typ södra Europa... eller så?